Kaveriporukalla keskustellessa yksi kaveri ottaa katsekontaktin aina vain yhteen ja samaan ihmiseen.
Vaikka joku muu kysyisi häneltä jotakin ja hän vastaa, hän katsoo kysyjää ehkä kaksi sekuntia. Sitten kääntää vastatessaan taas katseen siihen samaan ihmiseen, jolle on osoittanut katseellaan puheensa muutenkin koko keskustelun ajan.
Minusta tämä on tosi häiritsevää. Ikään kuin meitä muita ei olisikaan tai meitä ei tarvitsisi ottaa mitenkään huomioon. Kyseessä ei ole mitenkään estynyt ihminen, ja kaikki muutkin paikalla olijat, 2-3 muuta kaveria, ovat tuttuja ja läheisiä.
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Mistä tällainen käytös johtuu? Häiritseekö/häiritsisikö teitä?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaisi miettiä, miksi tuon toisen ihmisen käytös häiritsee häntä niin paljon. Ap:lla itsellään on ehkä vaikeita huomiotavaillejäämisen kokemuksia, joiden ahdistavat muistot aktivoituvat, kun joku toinen saa huomiota ja hän ei.
Hyvin sanottu. Ongelma on ap:n mielessä ja siitä kielii kaikkein eniten se, että hän on piikit pystyssä heti, jos joku ei vastaa hänen haluamallaan tavalla, vaan tuo esiin vaihtoehdon, että ongelma voisikin olla muualla kuin toisen ihmisen käytöksessä. Jos jokin asia vaivaa sinua, ensimmäinen mitä pitää tehdä, on kysyä miksi minussa herää tällainen reaktio ja mistä se minussa itsessäni kertoo. Syy on harvoin muissa ihmisissä ellei kyse ole esim. väkivallasta tai häirinnästä.
Hän on vähän ujo. Se keneen katseen kohdistaa aina, on hänestä luottamusta herättävä ja hänen olemuksensa antaa hänelle itsensä esiintuomisessa tarvittavaa rohkeutta. Olen itse joskus tajunnut käyttäytyväni noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käänteisesti: diagnoosin puute ei myöskään tarkoita, että ihminen on nepsy. Naurettavaa diagnosoida ihmisiä näkemättä heitä tai tietämättä heidän elämästään yhtään mitään"
Kukaan ei oo varmaan väittänyt, että nepsy-diagnoosin puute tekis ihmisestä nepsyn.
Eikä ole kenenkään diagnosoimista huomauttaa, että joku asia _saattaisi_ viitata esim. autismin kirjoon. Voi olla myös viittaamatta. Minä olisin ollut kiitollinen, jos joku ois sanonut mulle sellaista. Ois ollut hyödyllistä tajuta oma autismi vähän aikaisemmin.
Ei ole sinun asiasi huomautella tuollaisia. Se on loukkaavaa. Se, että sinä olet autisti, ei tarkoita, että kaikki muutkin ovat. Jätä diagnoosien tekeminen ammattilaisille.
On ihan yleistietoa ymmärtää neurokirjon piirteitä, että miten osa ihmisistä toimii vähän eri lailla. Kellä näitä piirteitä on sitten diagnoosiksi asti ja kellä ei, se on sitten eri juttu. Voi siis olla jotain piirteitä olematta diagnosoitavassa mielessä esim. autistinen tai ADHD.
Onneksi harva täällä on noin täynnä ihmisvihaa ja ilkeyttä kuin sinä, joka haukut oman navan tuijottelijaksi. Ehkä kannattaisi työstää sitä omaa ilkeyttään ja miettiä, mistä se kumpuaa.
Onneksi sinä olet täydellinen ihminen eikä sinun toiminnassasi ole koskaan mitään parannettavaa. Hieno, että maapallolle on syntynyt ihminen, jossa itsessään ei ole ikinä mitään vikaa, vaan kaikkeen löytyy syy muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaisi miettiä, miksi tuon toisen ihmisen käytös häiritsee häntä niin paljon. Ap:lla itsellään on ehkä vaikeita huomiotavaillejäämisen kokemuksia, joiden ahdistavat muistot aktivoituvat, kun joku toinen saa huomiota ja hän ei.
Totta kai mietinkin ja siksi kysynkin. Aika moni muukin on sanonut, että tuollainen käytös häiritsisi. Minusta on normaalia käytöstä ja vuorovaikutusta, että katsotaan kaikkia keskustelussa mukana olevia edes silloin tällöin eikä yhtä ihmistä kolme tuntia. En usko, että minun huomiotavaillejäämiskokemukseni, vaikka niitäkin varmasti on, ovat yksistään tässä ongelma. ap
Vierailija kirjoitti:
Hän on vähän ujo. Se keneen katseen kohdistaa aina, on hänestä luottamusta herättävä ja hänen olemuksensa antaa hänelle itsensä esiintuomisessa tarvittavaa rohkeutta. Olen itse joskus tajunnut käyttäytyväni noin.
En usko. Joku vähättely ja vallankäyttö tässä on taustalla. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai mietinkin ja siksi kysynkin. Aika moni muukin on sanonut, että tuollainen käytös häiritsisi. Minusta on normaalia käytöstä ja vuorovaikutusta, että katsotaan kaikkia keskustelussa mukana olevia edes silloin tällöin eikä yhtä ihmistä kolme tuntia. En usko, että minun huomiotavaillejäämiskokemukseni, vaikka niitäkin varmasti on, ovat yksistään tässä ongelma. ap
Ei vastaus siihen, miksi asia häiritsee sinua löydy keskustelupalstalta tai muiden sanomisista. Sinun pitää ihan itse vastat itsellesi siihen, miksi sinussa herää tuollainen reaktio. Nyt haet vain vahvistusta muilta sille, että olisit jotenkin parempi ihminen kuin tämä kaverisi. Niinhän ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi harva täällä on noin täynnä ihmisvihaa ja ilkeyttä kuin sinä, joka haukut oman navan tuijottelijaksi. Ehkä kannattaisi työstää sitä omaa ilkeyttään ja miettiä, mistä se kumpuaa.
Onneksi sinä olet täydellinen ihminen eikä sinun toiminnassasi ole koskaan mitään parannettavaa. Hieno, että maapallolle on syntynyt ihminen, jossa itsessään ei ole ikinä mitään vikaa, vaan kaikkeen löytyy syy muista ihmisistä.
Sinä et tiedä minusta mitään. Viimeksi tänään olen miettinyt itseni tappamista, koska tunnen itseni niin turhaksi ja epäonnistuneeksi olennoksi. En halua olla kenenkään riesana täällä, kaikkein vähiten sinun. Eli olen todella kaukana täydellisestä, vaikka sellaiseksikin koetat täällä toisia haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla tahallistakin. Haluaa jättää yhden tai muut ikään kuin ulkopuolelle. Eli on jonkinlaista ilkeyttä.
Todennäköisempi vaihtoehto on ihan vain tahaton toiminta. Miksi pitää aina ajatella kaikki sen kautta, että joku on ilkeä?
Tätä mäkin ihmettelen, että miten kaikesta saadaan leivottua vallankäyttöä tai ilkeyttä. Kuulostaa jotenkin vainoharhaiselta.
Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tietylle henkilölle ja käyttäytyy kuin seurueen muit
Lainaukseni ei nyt taida toimia oikein... Ap:n tapauksessa kyse ei ole siitä, ettei jokaista seurueen jäsentä katsottaisi tasapuolisesti ja vuorotellen sekunnilleen saman verran. Kyse on siitä, että seurueen yksi jäsen ei katso OLLENKAAN muita kuin yhtä tiettyä henkilöä koko ajan. Eli riippumatta siitä, kuka on esittänyt kysymyksen tai kuka milloinkin on äänessä, niin seurueen yksi jäsen katsoo jatkuvasti vain yhtä tiettyä henkilöä siten kuin muita ei olisi paikalla. On mukavaa, jos teistä muista vastaajista kovinkaan moni ei ole tällaista ulkopuolelle jättämistä kokeneet. Ihmettelin vain, miksi sitten edes haluatte osallistua keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on. Mikään muu ei ole edes vaihtoehto, kun olet päättänyt jo valmiiksi, että syy on juuri tuo. Se onkin sitten vähintäänkin erikoinen asia, että vietät aikaa ihmisen kanssa, joka vähättelee ja käyttää valtaa sinuun vähintäänkin sinun kuvitelmissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä minusta mitään. Viimeksi tänään olen miettinyt itseni tappamista, koska tunnen itseni niin turhaksi ja epäonnistuneeksi olennoksi. En halua olla kenenkään riesana täällä, kaikkein vähiten sinun. Eli olen todella kaukana täydellisestä, vaikka sellaiseksikin koetat täällä toisia haukkua.
Et sinäkään minusta. Turhaan siis riehut ja loukkaannut jokaisesta asiasta, joka sinulle sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lopeta turha huomauttelu niin ei tarvitse selitellä tuohon tapaan. Ei ole sinun tehtäväsi jakaa diagnooseja."
En lopeta. Enkä jaa diagnooseja. Mutta kehoitan pohtimaan, voisiko asia olla niin.
Autistijankkaaja ei edes osaa lopettaa. Pakko saada jankuttaa omaa mantraa. Onneksi sinulla on vielä 11 tuntia aikaa toistella tuota samaa.
Miks tää herättää sussa noin voimakkaan reaktion? Sähän jankkaat tässä itse aivan samalla lailla, ja oon vaan vastannut sun viesteihin? Oletko edes se ihminen, jolle asiasta alunperin sanoin?
Jankuti jankuti jankuti. Miksi et ole koulussa tähän aikaan päivästä, vaikka selkeästi olet alaikäinen?
Autistina mun on kyllä myös todella vaikeeta tajuta noin asiatonta keskustelutyyliä. Myöskin tuo logiikan puute ällistyttää, että jankkaa toisen jankuttamisesta enemmän, kuin tuo toinen jankuttaa. Ilmeisesti sitä parempaa jankutusta sitten.
Alaikäisen ois tosi vaikeeta saada autismin kirjon diagnoosi yli nelikymppisenä 😃.
Onneks en oo ilkeä, jankuttaminen on siihen verrattuna aika pieni paha. Tulen myös jatkamaan tätä jankuttamista aina, kun jostain tulee mieleen, että kyseessä voisi olla autisti, joka ei ole tietoinen omasta autismistaan. Jos se edes kerran onnistuu auttamaan jotain tajuamaan asian, niin mua ei yhtään haittaa se, jos se jotain haittaa.
Ap on trolli. Viimeistään tämä uhriutumisvaihde, jossa kaikkia syytellään ilkeiksi haukkujiksi paljasti sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla tahallistakin. Haluaa jättää yhden tai muut ikään kuin ulkopuolelle. Eli on jonkinlaista ilkeyttä.
Todennäköisempi vaihtoehto on ihan vain tahaton toiminta. Miksi pitää aina ajatella kaikki sen kautta, että joku on ilkeä?
Tätä mäkin ihmettelen, että miten kaikesta saadaan leivottua vallankäyttöä tai ilkeyttä. Kuulostaa jotenkin vainoharhaiselta.
Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tietylle henkilölle ja käyttäytyy kuin seurueen muita henkilöitä ei olisi paikalla ollenkaan, niin ei
Eli olette tosi harvoin toinen toisiaan näkevä porukka.Tuntuu, että tuossa suhde on niin etäinen,että voi tuntea olonsa vaivaantuneeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lopeta turha huomauttelu niin ei tarvitse selitellä tuohon tapaan. Ei ole sinun tehtäväsi jakaa diagnooseja."
En lopeta. Enkä jaa diagnooseja. Mutta kehoitan pohtimaan, voisiko asia olla niin.
Autistijankkaaja ei edes osaa lopettaa. Pakko saada jankuttaa omaa mantraa. Onneksi sinulla on vielä 11 tuntia aikaa toistella tuota samaa.
Miks tää herättää sussa noin voimakkaan reaktion? Sähän jankkaat tässä itse aivan samalla lailla, ja oon vaan vastannut sun viesteihin? Oletko edes se ihminen, jolle asiasta alunperin sanoin?
Jankuti jankuti jankuti. Miksi et ole koulussa tähän aikaan päivästä, vaikka selkeästi olet alaikäinen?
Autistina
Keskustelupalstalla voi kerto olevansa minkätahansa ikäinen. Se, että sanot olevasi nelikymppinen ei vielä tarkoita, että oikeasti olet.
Hän on huomannut, että ap vetää herneen nenään ja syyttää ilkeäksi kiusaajaksi jos häntä katsoo ap:n mielestä väärällä tavalla. Siksi on katsonut parhaimmaksi olla katsomatta ap:ta lainkaan. Ja nyt ei sekään kelpaa :D
Entinen pomoni teki aina noin että ei koskaan katsonut minuun kokouksissa ym. ei edes kehityskeskusteluissa, muutenkin teki selväksi että inhosi minua, onneksi ei ole meidän pomo enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä on, että ihmiset kuvittelee ihmisen toiminnan taustalla olevan ilkeyttä ja pahantahtoisuutta,vaikka oikeat syyt olisi paljon viattomammat.
Ei häiritsisi yhtään. Olettaisin, että tuo, joka katsoo vain yhtä ihmistä, on autismin kirjolla, minkä huomaisi kyllä muustakin käytöksestä jos aihetta tuntee.