Kaveriporukalla keskustellessa yksi kaveri ottaa katsekontaktin aina vain yhteen ja samaan ihmiseen.
Vaikka joku muu kysyisi häneltä jotakin ja hän vastaa, hän katsoo kysyjää ehkä kaksi sekuntia. Sitten kääntää vastatessaan taas katseen siihen samaan ihmiseen, jolle on osoittanut katseellaan puheensa muutenkin koko keskustelun ajan.
Minusta tämä on tosi häiritsevää. Ikään kuin meitä muita ei olisikaan tai meitä ei tarvitsisi ottaa mitenkään huomioon. Kyseessä ei ole mitenkään estynyt ihminen, ja kaikki muutkin paikalla olijat, 2-3 muuta kaveria, ovat tuttuja ja läheisiä.
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Mistä tällainen käytös johtuu? Häiritseekö/häiritsisikö teitä?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on vähän ujo. Se keneen katseen kohdistaa aina, on hänestä luottamusta herättävä ja hänen olemuksensa antaa hänelle itsensä esiintuomisessa tarvittavaa rohkeutta. Olen itse joskus tajunnut käyttäytyväni noin.
En usko. Joku vähättely ja vallankäyttö tässä on taustalla. ap
Aika yleistä on, että ihmiset kuvittelee ihmisen toiminnan taustalla olevan ilkeyttä ja pahantahtoisuutta,vaikka oikeat syyt olisi paljon viattomammat.
Minusta on muutenkin todella kypsymätöntä ja itsekeskeistä ajatella, että kaikkien muiden toiminta jotenkin liittyy itseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on vähän ujo. Se keneen katseen kohdistaa aina, on hänestä luottamusta herättävä ja hänen olemuksensa antaa hänelle itsensä esiintuomisessa tarvittavaa rohkeutta. Olen itse joskus tajunnut käyttäytyväni noin.
Aika yleistä on, että ihmiset kuvittelee ihmisen toiminnan taustalla olevan ilkeyttä ja pahantahtoisuutta,vaikka oikeat syyt olisi paljon viattomammat.
Minusta on muutenkin todella kypsymätöntä ja itsekeskeistä ajatella, että kaikkien muiden toiminta jotenkin liittyy itseen.
Heikko itsetunto sa ihmisen kuvittelemaan kaikenlaista. Varsinkin, jos mukana on vielä mt-ongelmia niin kuin ap:lla kuvauksensa perusteella on. Esim. masennus saa ihmisen herkästi käpertymään itseensä ja kuvittelemaan, että kaikki ovat jotenkin itseä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ap edes ole väittänyt, että seurueessa oudosti käyttäytyvän kaverin toiminta johtuisi hänestä, siis ap:stä. Ap ei myöskään ole väittänyt, että kaverin oudon käytöksen taustalla olisi ilkeyttä tai pahantahtoisuutta. Ap on sen sijaan ihmetellyt tilannetta ja kysellyt, että onko muilla tätä palstaa lukevilla samanlaisia kokemuksia kuin hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ap edes ole väittänyt, että seurueessa oudosti käyttäytyvän kaverin toiminta johtuisi hän
AP epäili vallankäyttöä ja vähättelyä eli melko oahantahtoisia motiiveja.
Aika kauheelta tuntuu tälleen aspergerina, että ihmiset lähtis tulkitsemaan noin ikäviä jonkun katsekontaktin perusteella, kun itse ei todellakaan tarkoita väheksyä ketään tai ilmaista mitään sellaista pahaa.
Kiitos, juuri näin. Tätä on tässä kuvaamassani tilanteessa jatkunut vuosien ajan. Näemme tällä porukalla ehkä 2-3 krt vuodessa ja joka kerta sama juttu. Ja nämä tapaamiset kestävät useita tunteja. Oon saanut tästä ketjusta myös useita hyviä vastauksia siihen, että mistä voi olla kysymys, kiitos niistä. ap
Oikeasti mäkin luulen, että sä vähän ylireagoit. Jos nyt olen siis oikein ymmärtänyt, tapaat tätä henkilöä useasti muulloin kahdestaan sekä myös toisten kaverien kanssa, mutta tämä yksi on mukana VAIN 2-3 kertaa vuodessa?
Minä itse olen eräässä porukassa tuollainen vieraileva tähti ja huomaan myös, että minuun kiinnitetään enemmän huomiota, puheitani kuunnellaan ja takuulla kai sitten eniten katsellaankin. Mutta eikö se ole ihan luonnollista, eli jos harvoin tapaa, kohdistaa hieman enemmän huomiota semmoiseen tyyppiin kuin heihin, joita tapaa muutoin säännöllisesti? Ikään kuin ottaa kaikki irti niistä harvoista kerroista, kun toisen näkee.
Sitten voi olla semmoinenkin juttu, että tämä ystäväsi on huomannut, että vieraileva tähti tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi. Se on todella luonnollista, tehän tiedätte toisistanne kaiken, hän ei ole ihan kärryillä, jne. Joten ehkä ystäväsi vain koettaa tukea tätä vähemmän teitä näkevää? Ottaa hänet vaikka vähän korostetusti porukkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla tahallistakin. Haluaa jättää yhden tai muut ikään kuin ulkopuolelle. Eli on jonkinlaista ilkeyttä.
Todennäköisempi vaihtoehto on ihan vain tahaton toiminta. Miksi pitää aina ajatella kaikki sen kautta, että joku on ilkeä?
Tätä mäkin ihmettelen, että miten kaikesta saadaan leivottua vallankäyttöä tai ilkeyttä. Kuulostaa jotenkin vainoharhaiselta.
Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tie
Ei kaikkea tarvitse patologisoida. Kaveri voi olla vaikka vaan ihastunut.
Yrittäkää järjestää niille aikaa olla kahdestaan, josko tilanne normalisoituisi siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla tahallistakin. Haluaa jättää yhden tai muut ikään kuin ulkopuolelle. Eli on jonkinlaista ilkeyttä.
Todennäköisempi vaihtoehto on ihan vain tahaton toiminta. Miksi pitää aina ajatella kaikki sen kautta, että joku on ilkeä?
Tätä mäkin ihmettelen, että miten kaikesta saadaan leivottua vallankäyttöä tai ilkeyttä. Kuulostaa jotenkin vainoharhaiselta.
Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tietylle henkilölle ja käyttäytyy kuin seurueen muita henkilöitä ei olisi paikalla ollenkaan, niin ei
Näette noin harvoin ja yksi on vielä tätäkin ulkopuolisempi?
Selvästi kyseessä on kaksi sosiaalisesti arempaa ihmistä, joista sisäpiiriläisempi yrittää bondata sen melkein ulos jätetyn kanssa.
Jos haluat korjata tilanteen rakentavasti, niin alatte entistä huomioivemmiksi näitä kahta ulkopuolisempaa kohtaan. Tai sitten savustatte toisen pois, ihan miten teille sopii.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, juuri näin. Tätä on tässä kuvaamassani tilanteessa jatkunut vuosien ajan. Näemme tällä porukalla ehkä 2-3 krt vuodessa ja joka kerta sama juttu. Ja nämä tapaamiset kestävät useita tunteja. Oon saanut tästä ketjusta myös useita hyviä vastauksia siihen, että mistä voi olla kysymys, kiitos niistä. ap
Oikeasti mäkin luulen, että sä vähän ylireagoit. Jos nyt olen siis oikein ymmärtänyt, tapaat tätä henkilöä useasti muulloin kahdestaan sekä myös toisten kaverien kanssa, mutta tämä yksi on mukana VAIN 2-3 kertaa vuodessa?
Minä itse olen eräässä porukassa tuollainen vieraileva tähti ja huomaan myös, että minuun kiinnitetään enemmän huomiota, puheitani kuunnellaan ja takuulla kai sitten eniten katsellaankin. Mutta eikö se ole ihan luonnollista, eli jos harvoin tapaa, kohdistaa hieman enemmän huomiota semmoiseen tyyppiin kuin heihin, joita tapaa muutoin säännöllisesti? Ikään kuin ottaa kaikki irti n
No tämä. Vierailevan tähden läsnäolo arkistuisi, jos hän olisi tiiviimmin mukana porukassa.
Jos huomion epätasainen jakaantuminen harmittaa, niin ehkä sinun pitäisi ehdottaa aktiivisempia harrasteita joissa kaikkien pitäisi puhua kaikkien kanssa. Joku tyttöjen ilta vinkkulasillisen kanssa ei paranna tämänhetkistä ryhmädynamiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ap edes ole väittänyt, että seurueessa oudosti käyttäytyvän kaverin toiminta johtuisi hänestä, siis ap:stä. Ap ei myöskään ole väittänyt, että kaverin oudon käytöksen taustalla olisi ilkeyttä tai pahantahtoisuutta. Ap on sen sijaan ihmetellyt tilannetta ja kysellyt, että onko muilla tätä palstaa lukevilla samanlaisia kokemuksia kuin hänellä.
"En usko. Joku vähättely ja vallankäyttö tässä on taustalla. ap"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on sanonut täällä, että autismin kirjon ihminen voi toimia noin, koska se helpottaa sitä tilannetta hänelle. Se ei ole vallankäyttöä eikä vähättelyä. Muuttaako tämän selityksen mahdollisuus mitenkään omaa suhtautumistasi tai omia tunteitasi tuota toimintaa kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaisi miettiä, miksi tuon toisen ihmisen käytös häiritsee häntä niin paljon. Ap:lla itsellään on ehkä vaikeita huomiotavaillejäämisen kokemuksia, joiden ahdistavat muistot aktivoituvat, kun joku toinen saa huomiota ja hän ei.
Totta kai mietinkin ja siksi kysynkin. Aika moni muukin on sanonut, että tuollainen käytös häiritsisi. Minusta on normaalia käytöstä ja vuorovaikutusta, että katsotaan kaikkia keskustelussa mukana olevia edes silloin tällöin eikä yhtä ihmistä kolme tuntia. En usko, että minun huomiotavaillejäämiskokemukseni, vaikka niitäkin varmasti on, ovat yksistään tässä ongelma. ap
Tää on se syy, miksi nepsyt ja normot ei aina tuu hirveen hyvin toimeen samassa porukassa. Normot tulkitsee niitä nepsyjen juttuja, että tuo ei ole normaalia (no ei olekaan) ja kokevat sen negatiivisena/ahdistavana, samalla tavalla kuin nepsyt kokee normojen tyylin toimia negatiivisena/ahdistavana eivätkä jaksa/osaa/pysty siihen sopeutumaan. Ollaan vaan toiminnan tyyleiltä liian kaukana toisiaan, venyminen ja ymmärrys ei riitä sinne toisen luo asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kannattaisi miettiä, miksi tuon toisen ihmisen käytös häiritsee häntä niin paljon. Ap:lla itsellään on ehkä vaikeita huomiotavaillejäämisen kokemuksia, joiden ahdistavat muistot aktivoituvat, kun joku toinen saa huomiota ja hän ei.
Totta kai mietinkin ja siksi kysynkin. Aika moni muukin on sanonut, että tuollainen käytös häiritsisi. Minusta on normaalia käytöstä ja vuorovaikutusta, että katsotaan kaikkia keskustelussa mukana olevia edes silloin tällöin eikä yhtä ihmistä kolme tuntia. En usko, että minun huomiotavaillejäämiskokemukseni, vaikka niitäkin varmasti on, ovat yksistään tässä ongelma. ap
Tää on se syy, miksi nepsyt ja normot ei aina tuu hirveen hyvin toimeen samassa porukassa. Normot tulkitsee niitä nepsyjen juttuja, että tuo ei ole normaalia (no ei olekaan) ja ko
Näkökulmasi on jo tullut hyvin esiin tässä ketjussa.Muistathan,että nepsyt herkästi jäävät toistamaan yhtä näkökulmaa ja normot sellainen saa vihastumaan.
Hitto mitä touhua. Hankkikaa elämä
On erittäin tavallista, että noissa tilanteissa juuri ne useammin toisiaan näkevät eivät huomaa ollenkaan miten sisäpiiriläiset ne jutut ja vitsit on. Itselläni on myös porukka, jota näen harvemmin, entisiä työkavereita. Heistä monet on vielä samassa työpaikassa ja kaikki asuvat samalla paikkakunnalla, mä muutin, joten he näkevät koko ajan ja mua harvemmin.
Kyllä musta välillä tuntuu, että miksi tätä jatkaa, kun muut alkavat puimaan jotain yksityiskohtaa, josta mun näkökannan mukaan voisi jutella muulloinkin, vaikka sitten maanantaina kun taas töissä tapaavat. Mutta ymmärrän, että eihän se heidän elämä mun mukaan kulje. Niissä tilanteissa on kyllä ihan kiva, että mua edes katsotaan välillä, vaikka just ei mulle puhutakaan. Mutta nyt vasta ymmärsin, että joku saattaa sen ottaa sitten noin, että mitä se tuota vilkuilee vaikka mulle puhuu ja mun kysymykseen vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ap, enkä ole kirjoittanut tuollaista. Joku haluaa nyt tehdä kovasti kiusaa, koska hänelle ilmeisesti tulee siitä hyvä mieli. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ap edes ole väittänyt, että seurueessa ou
Minä, oikea ap, en ole väittänyt tuollaista, mitä tuossa on mukamas minun suuhuni laitettu. Jollakulla ihmisellä on hyvin huono olo, koska pitää lähteä satuttamaan täysin tuntematonta ihmistä. Surullista ja tietenkin vahingollista. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi osallistutte keskusteluun, jos teillä selvästikään ei ole mitään kokemusta asiasta. Jos seurueen yksi henkilö koko ajan, joka kerta, suuntaa kaiken puheensa vain yhdelle tietylle henkilölle ja käyttäytyy kuin seurueen muit
Tämä yksi on mukana porukassa niin harvoin, koska hänelle harvoin sopivat tapaamiset, joita ehdotetaan. On muita kiireitä. Häntä ei mitenkään "jätetä ulos" tai "savusteta" porukasta, päinvastoin. ap
Minulla on yksi kaveri, joka ottaa katsekontaktia kaikkiin paitsi minuun. Myös puhuu päälleni. En ole jaksanut snaoa asiasta mitään.
"Keskustelupalstalla voi kerto olevansa minkätahansa ikäinen. Se, että sanot olevasi nelikymppinen ei vielä tarkoita, että oikeasti olet."
Toki voi. Yleensä vaan käytökseen tarvitaan motiivikin. Vähän epäilen, ettei lasten ja nuorten yleisimpiä trollailuaiheita oo esittää keski-ikäisenä diagnosoitua autistinaista, joka haluais auttaa muita itsensä kaltaisia tajuamaan oman autisminsa. Mitä aion jatkaa, koska omalla kohdallani sellainen pelasti elämäni.