Kaveriporukalla keskustellessa yksi kaveri ottaa katsekontaktin aina vain yhteen ja samaan ihmiseen.
Vaikka joku muu kysyisi häneltä jotakin ja hän vastaa, hän katsoo kysyjää ehkä kaksi sekuntia. Sitten kääntää vastatessaan taas katseen siihen samaan ihmiseen, jolle on osoittanut katseellaan puheensa muutenkin koko keskustelun ajan.
Minusta tämä on tosi häiritsevää. Ikään kuin meitä muita ei olisikaan tai meitä ei tarvitsisi ottaa mitenkään huomioon. Kyseessä ei ole mitenkään estynyt ihminen, ja kaikki muutkin paikalla olijat, 2-3 muuta kaveria, ovat tuttuja ja läheisiä.
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Mistä tällainen käytös johtuu? Häiritseekö/häiritsisikö teitä?
Kommentit (167)
En ymmärrä miten voi edes huomata onko jollakin katsekontakti jonkun kanssa vai ei? Vai tarkoitetaanko tässä tyyliin että istutaan pöydän ääressä ja yksi kääntää koko ruumiinsa vieruskaverin puoleen ja selkänsä muille?
Minusta on selvää että katsekontaktiin vaikuttaa moni asia joihin ei itse tiedostamattomasti vaikuta. Kaikki ihmiset eivät tunnu yhtä läheisiltä ja helpoilta tuijottaa silmiin. Itse lähinnä silloin kun kysyn kaikille tarkoitetun kysymyksen, yritän katsoa kaikkia vuorotellen silmiin, mutta muuten en juuri ajattele asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi kaveri, joka ottaa katsekontaktia kaikkiin paitsi minuun. Myös puhuu päälleni. En ole jaksanut snaoa asiasta mitään.
Sen verran vielä kommentoin, että tällaiset tapaukset kannattaa jättää taakseen ja keskittyä sellaisiin ihmisiin, jotka kunnioittavat sinua. Hyvää kevättä ja tsemppiä! ap
Hakee henkistä tukea siitä, jota katsoo.
Haluaa sen hyväksynnän puheilleen, jota katsoo. Katsoo varmistaakseen että toinen on samaa mieltä/hyväksyy.
On ihastunut siihen, jota katsoo.
nuo kolme tuli ekana mieleen
Mä uskon, että tuo johtuu siitä, että ihminen katsoo sitä eniten jolla on kiinnostavimmat tai vahvimmat mielipiteet. Hiljaisemmat jää varjoon ja ne jotka on kaikesta samaa mieltä ihan miellyttämisen vuoksi.
Mä en edes huomaisi tuollaista😁 Itse pidän aina vasenta korvaa puhujaan päin, sillä oikeassa on huono kuulo
Kiitos kaikille, jotka vastasivat asiallisesti ja tilannetta aidosti monesta näkökulmasta pohtien.
Minuna eli ap:nä esiintyjälle ja muille haukkujille toivoisin vähän enemmän empatiaa ja sen miettimistä, mitä näppikseltään paukuttelee menemään. Omalla toiminnallaan voi saada paljonkin pahaa aikaan muille. Ihmeellistä, miten kysymys tällaisestakin asiasta voi synnyttää tuollaisen ilkeilynhalun. No, meitä on moneksi.
Itse sain ketjusta paljon hyviä vastauksia ja miettimisen aihetta, kiitän ja poistun. ap