Onko normaalia jos kokee sekasaunomisen epämiellyttäväksi?
Täällä ja musta tuntuu et yleisesti kun puhutaan suomalaisesta saunakulttuurista maailmalla sanotaan et sekasaunominen on normi. Itse olen siis mies ja kokisin saunomisen muun kuin kumppanin kanssa vaivaannuttavaksi. En siis lapsuusvuosien jälkeen oo käyny saunassa mun siskojen tai äidin kaa.
Kommentit (47)
En pidä mitenkään epänormaalina. En itsekään halua sekasaunaan. Samoin toivon, että salilla olisi naisten vuoro, todella vaivaannuttavaa olla miesten seassa. Mutta esim uimahalliin en halua ollenkaan, naiset on todella ilkeitä
Vierailija kirjoitti:
Minulle sekasaunominen on täysin normaalia, mutta en tiedä mitä väliä sillä on mitä mieltä kukakin aiheesta on. Kukin tavallaan.
Siinä on se, että suurimman osan suomalaisista mielestä sekasaunominen on vaivaannuttavaa ja epätavallista. Sitten tänne tulee jotain ulkomaalaisia turisteja, joille silmät kirkkaina väitetään, että joo, kaikkihan täällä sekasaunoo ja ui avannossa talvet läpeensä. Se on noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että missähän päin Suomea oikeasti on sekasaunominenkaan ollut perinne. Olen itse pienviljelijäsuvuista molemmin puolin ja kyllähän niillä on ollut omat talonsa ja saunansa. Ei sinne ole mitään vieraita ihmisiä tullut alasti saunomaan eikä varsinkaan miehet ja naiset yhdessä, pikkulapsia lukuun ottamatta.
Voisiko tämä koko saunomisjuttu liittyä enemmänkin vähän nuorempaan aikaan eli kaupunkien yleisiin saunoihin? Ehkä myös jostain 60-luvulta lähtien toimistotyöpaikkojen ja opiskelijoiden illanviettoihin?
Kaupungeissa on ollut yleisiä saunoja jo keskiajalla.
Eli kaupunkien köyhät kävivät saunassa keskenään miehet ja naiset sekaisin? Enpä oikein usko, että keskiajalla olisi siellä alasti katseltu vieraita naisia, jolleivat ne naiset olleet jotain ilotyttöjä. Porvareita ja aatelisia ei katseltu, maalaiset olivat kotonaan. Kun kaupungeissa oli korkeintaan muutama tuhat asukasta yhteensä, niin kyse on ollut siis hyvin marginaalin touhuista.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei harrasta alastomana sekasaunomista vieraiden ihmisten kanssa, harva edes uimapuvussa. Saunat/saunavuorot on jaettu miehille ja naisille juuri siitä syystä, että yhteissaunomista ei haluta.
Jotkut ovat eri mieltä, mm. naturistit, joiden sekasaunoessa uimapukuja ei käytetä.
En ole ikinä kuullut aikuisesta miehestä joka kävisi alasti saunassa samanikäisen siskon kanssa
Minulle sekasaunominen on täysin normaalia, mutta en tiedä mitä väliä sillä on mitä mieltä kukakin aiheesta on. Kukin tavallaan.