Pärjääkö opiskelija 160 eurolla kuussa (jää tuo vuokran, sähkön ja puhelinlaskun jälkeen)?
Opiskelijalounaisiin menee n. 60 €/kk. Eli satasen pitäisi riittää muihin ruokiin jne.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kun jakaa kesätyötienestit opiskelukuukausille, niin eikös tuossa hengissä pysy?
Kesätienesti menee pitkälti kesän asumiskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti näyttää opiskelijoilla olevan kuitenkin rahaa viinaan ja kaljaan. Sehän on elintäkeä tuo alkoholi. Ilman sitä ei voi elää.
Alkoholiin ei mene ollenkaan.
Ap
Sitten tulee ongelmia jos sattuu jotain yllättävää esim. läppäri tai puhelin hajoaa tai tarvitsee lääkekuureja.
Mun yo-opiskelija asuu kotona. Saa opintotukea jonkin 200 kuussa, sillä ostaa vaatteet, hygieniatarvikkeista osan, matkalipun, satunnaiset koululounaat yms.
Me maksamme puhelimen, ruoat, vakuutukset.
Minä selvisin opiskeluajan tosi vähällä kun kroppa pysyi saman kokoisena, ei tarvinnut uusia vaatteita koko aikana, opiskelijaruokalassa mätin vatsan niin täyteen että kotona pärjäsi vähällä. Kaurapuuroa keittelin paljon ja teetä join lämpimikseni. Olihan se tosi niukkaa mutta en ymmärtänyt kärsiä silloin. Mut sanoisin että pärjää kyllä, jos ottaa sen asenteen että pärjää. Hampaista pidettävä hyvä huoli ettei tule hammaslääkärilaskuja.
Pärjää. Kesäksi hankit aina työpaikan. Niitä kyllä on, jos et aivan tumpelo ole.
Mun lapsi on viime syksystä saanut suurinpiirtein tuon. Minä maksan puhelimen, YTHS-maksun ja annan jonkun verran ruokarahaa. Kävelee joka paikkaan, minä maksan junalipun, kun käy luonani.
Syö yliopistolla ja lisäksi tekee päivällisen kotona. Aika tarkkaan pitää kaikki laskea.