Pärjääkö opiskelija 160 eurolla kuussa (jää tuo vuokran, sähkön ja puhelinlaskun jälkeen)?
Opiskelijalounaisiin menee n. 60 €/kk. Eli satasen pitäisi riittää muihin ruokiin jne.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä asuu täällä isä, äiti, abi ja yo-opiskelija ja kaksi koiraa.
Meidän kaikki ruoat kuukaudessa (siis myös työpaikkasyömiset jne) on noin 500 euroa kuussa.
Jees mutta sisältyykö tuohon myös kaikki hygieniatuotteet, pesuaineet ym. mitä kuukauden aikana kuluu?
koko lailla kyllä
Mä pärjäsin opskelijana 50 euroa/kk ruokarahalla 2000-luvun alussa. Keräsin pulloja melkein joka ilta. Siitä sai lisärahaa keskimäärin 2€ kerta ja samalla sai liikuntaa. Söin lähes joka päivä raaoista perunoista tehtyä makkaraperunoita ja yksi tai kaksi paistettua kananmunaa siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaikki ruoat kuukaudessa (siis myös työpaikkasyömiset jne) on noin 500 euroa kuussa.
Abi taitaa saada koulussa ilmaisen ruuan?
Tuosta summasta pitäisi vielä vaatteet ja kaikki muu pakollinen maksaa. Olethan huomioinut myös pakollisen YTHS maksun? Joskus ne kengätkin pitää uusia ja jotain koulukirjojakin pitää välillä ostaa.
Hän on nyt lukulomalla, eikä muutenkaan ole ison lukion ruokalassa juuri syönyt koska korona ja influenssa. Onko YTHS-maksu ja kengät ruokaa???? Mun yo-opiskelijalla on talvikengät jotka ostin seiskalla, lenkkarit ostin hänelle viime kesänä alesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin onnekas, pidin välivuoden ja säästin rahaa opintoja varten, ja bonuksena sain vanhemmilta pankkikortin jonka takana 350€/kk, kesällä olin taas kesätöissä, selvisin hyvin. Ihan pelkällä 160€/kk summalla en olisi pärjännyt, eikä varmaan kukaan pärjää, lähes kaikki rahoittaa opintonsa kesätöillä / tekemällä töitä opintojen ohella.
Tuollainen 350€/kk-apuraha vanhemmilta on todella merkittävä apu.
Mutta entäs jos et olisi saanut tuota? Miten olisit selvinnyt ilman?
Töitä voi tehdä, mutta sitten paukkuvat helposti nuo tulorajat, ja seurauksena takaisinperintä.
Tulorajat on kyllä nykyään niin isot, että ei kovin helpolla ainakaan missään perushanttihommissa ylity, varsinkin jos työskentelee vain kesällä. Opintojen ohessa työnteko on muutenkin monelle sen verran kuormittavaa, ettei sitä voi varauksetta suositella. Riippuu toki alasta, ihmisestä ja työpaikastakin kuinka kuormittavaa se lopulta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jees mutta sisältyykö tuohon myös kaikki hygieniatuotteet, pesuaineet ym. mitä kuukauden aikana kuluu?
koko lailla kyllä
Eli pärjäätte 4 € per henkilö per päivä ja tuolla saa kaikki kotiruuat ja muut ostokset vessapaperista shampooseen ja pyykinpesuaineisiin, ja jopa työpaikkalounaatkin?
Pärjää. Osta pelkkää kaurapuuroa kuukauden ajan. Jos sillä pysyt hengissä, laske sitten, paljonko oli kuukauden menot.
Jos tuon käteen jäävän summan lisäksi saisit hyvin vähäisellä työnteolla kasaan vaikka 100-300 e/kk palkkaa/palkkioita, niin pärjäisit aivan erinomaisesti. Joko säännöllistä pientä työntekoa, kuten keikkoja tai osa-aikatyö pienellä tuntimäärällä, tai lyhyt pätkä kovempaa työntekoa ja jaat palkan käyttövaroiksi tuleville kuukausille, ja pidät niistä sitten kiinni. Kuten eräät aiemmatkin jo kommentoivat, niin se vaatii tiukkaa kuria oman rahankäytön suhteen sekä suunnitelmallisuutta. Mutta sitähän sinulla tuntuu olevankin, olet laskenut rahasi tarkkaan, mietit todellisena vaihtoehtona sitä että voisit pärjätäkin, ja et osta tuossa taloustilanteessasi bussikorttia, vaan kuljet kävellen ja pyöräillen. Sillä tavalla me muutkin olemme opiskelleet ja selvinneet hengissä, penniä venyttämällä, ottamatta lainaa. Toki käytettävissä olleet rahat ja maksettavat kulut ovat olleet aiempina vuosina erilaiset, mutta suhteessa tilanne on ollut sama jo hyvin kauan. Oma taloudellisesti tiukka opiskeluaikani sijoittuu noin viiden vuoden päähän historiassa, eli omalta kohdaltani en muistele mitään markka-aikoja.
Opiskelu on väliaikainen tilanne. Elintasoaan voi väliaikaisesti laskea hieman, että saa hankittua itselleen julkisilla varoilla rahoitetun, itselle maksuttoman koulutuksen. Tsemppiä opintoihin!
Vierailija kirjoitti:
Mä pärjäsin opskelijana 50 euroa/kk ruokarahalla 2000-luvun alussa. Keräsin pulloja melkein joka ilta. Siitä sai lisärahaa keskimäärin 2€ kerta ja samalla sai liikuntaa. Söin lähes joka päivä raaoista perunoista tehtyä makkaraperunoita ja yksi tai kaksi paistettua kananmunaa siihen päälle.
En ole nähnyt aikoihin mitään pulloja tai tölkkejä kadulla. Ehkä uudenvuoden päivänä joitain oli.
Kaverini ruokabudjetti yliopisto-opiskelijana oli 2€ päivä. Hyvin pärjäsi. Nyt tuo summa olisi varmaan 4€. Vaatii suunnittelua ja itse tekemistä toki paljon.
Joskus laskin, että saan kaikki perustarpeeni (myös asumisen) tyydytettyä jos tienaan 600€ kuussa.
Meillä on nyt talous tiukilla ja käytännössä kaikki meidän nuorten vaatteetkin olen haalinut torista ilmaiseksi, hiukset leikataan itse jne.
Ruokalasku on neljältä 500 euroa kuussa, emme syö lihaa ja ihan kaikki tehdään itse ja tarjoukset seurataan tarkkaan, perunoita ja marjoja ja raparperia ja yrttejä ja luumuja saan kasvatettua pihassa. Ei ne paljon tietenkään ole,mutta viinimarjoja riittää koko talveksi, samaten mm. raparperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt aikoihin mitään pulloja tai tölkkejä kadulla. Ehkä uudenvuoden päivänä joitain oli.
Sun pitää mennä keräämään silloin kun ihmiset ovat menossa ravintolaan. He juovat matkalla olutta ja heittävät tyhjät tölkit tienvarteen.
Jos on sössinyt luottotietonsa ennen opiskeluita ei saa opintolainaa. Ja näin ollen silloin saa toimeentulotukea. Kannattaa melkeen laittaa joku 50e lasku ulosottoon ennen opintojen alkua. Sen saa vielä maksettua takaisin sitten kun on sopiva hetki. 5 vuotta yliopisto opintoja ja kun valmistuu luottotiedot palautuvat sopivasti. Sitten töihin ja rakentamaan normaalia elämää.
Noh, harvalla on pokkaa näin tehdä. Mutta onhan se ihan törkeää, että opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä joka pakotetaan elämään lainarahalla.
Ei pärjää mitenkään. Baariin menee jo 80 euroa. Harrastuksiin menee 100 euroa kk. Minä kävin töissä samalla kun opiskelin ja sain jotain 600 euroa kk palkkaa. Olin hesessä töissä opiskeluaikana ja viikonloppuisin tein yökerhossa hommia. Sain isältäni myös rahaa noin 400 euroa kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opiskelijakin ole nykyään oikeutettu toimeentulotukeen? Hae sitä niin ei tee ihan niin tiukkaa. 500€ pitäisi jäädä asumiskulujen jälkeen elämiseen.
Ei saa jos ei ole ottanut täyttä määrää opintolainaa.
No mutta ilmeisesti ap on ne jo nostanut, jos kerran raha ei riitä elämiseen?
Kovasti näyttää opiskelijoilla olevan kuitenkin rahaa viinaan ja kaljaan. Sehän on elintäkeä tuo alkoholi. Ilman sitä ei voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon käteen jäävän summan lisäksi saisit hyvin vähäisellä työnteolla kasaan vaikka 100-300 e/kk palkkaa/palkkioita, niin pärjäisit aivan erinomaisesti. Joko säännöllistä pientä työntekoa, kuten keikkoja tai osa-aikatyö pienellä tuntimäärällä, tai lyhyt pätkä kovempaa työntekoa ja jaat palkan käyttövaroiksi tuleville kuukausille, ja pidät niistä sitten kiinni. Kuten eräät aiemmatkin jo kommentoivat, niin se vaatii tiukkaa kuria oman rahankäytön suhteen sekä suunnitelmallisuutta. Mutta sitähän sinulla tuntuu olevankin, olet laskenut rahasi tarkkaan, mietit todellisena vaihtoehtona sitä että voisit pärjätäkin, ja et osta tuossa taloustilanteessasi bussikorttia, vaan kuljet kävellen ja pyöräillen. Sillä tavalla me muutkin olemme opiskelleet ja selvinneet hengissä, penniä venyttämällä, ottamatta lainaa. Toki käytettävissä olleet rahat ja maksettavat kulut ovat olleet aiempina vuosina erilaiset, mutta suhteessa tilanne on ollut sam
Opiskelijalla, jolla ei ole mitään aikaisempaa työkokemusta, on suuria vaikeuksia saada mitään töitä.
Pärjää. Koulussa saa hyvän ruuan lähes ilmaiseksi ja iltapala ei tule kovin kalliiksi, jos osaa itse keittää vaikka puuroa.
Itse ostin kirpparilta vaatteeni ja vaikka nyt olen hyväpalkkaisessa työssä , niin olen hyvilläni, että minulle kelpasi yhteisasunto toisen opiskelijan kanssa, eikä velkaa tarvinnut ottaa.
Aika tarkka siinä tietysti piti olla, mutta töistä sai sen verran ylimääräistä rahaa, että festareille ym tilaisuuksin pääsi osallistumaan.
Kun muutin uudelle paikkakunnalle ja sukulaiselta sain muuttokyydin, niin heitä nauratti, kun juoksin vielä vanhaan asuntoon noutamaan jääkaappiin unohtuneen pizzanpuolikkaan, jota sitten varjelin sitä sylissäni koko matkan.
Kun jakaa kesätyötienestit opiskelukuukausille, niin eikös tuossa hengissä pysy?
Ollessani opiskelija oli pakko käydä töissä milloin missäkin, kaikki lomat ja viikonloppuisinkin. Siivosin myös tehtaita öisin.