Pärjääkö opiskelija 160 eurolla kuussa (jää tuo vuokran, sähkön ja puhelinlaskun jälkeen)?
Opiskelijalounaisiin menee n. 60 €/kk. Eli satasen pitäisi riittää muihin ruokiin jne.
Kommentit (47)
Ei pärjää. Sairasta touhua yhteiskunnassamme. Sitten päättäjät vielä ihmettelevät ihmisten masentumista ja muita
totaalisesta köyhyydestä johtuvia tilanteita ja toivottumuutta. Isotuloiset ne vaan jatkavat leveätä elämäänsä, yleensä
muilta riistämillään rahoilla. Olisi ki--eellä töitä!
Eikö opiskelijakin ole nykyään oikeutettu toimeentulotukeen? Hae sitä niin ei tee ihan niin tiukkaa. 500€ pitäisi jäädä asumiskulujen jälkeen elämiseen.
Riittää. Vaatii kuitenkin johdonmukaista kurinalaisuutta ja tarkkuutta talouden suhteen. Ilmaista tekemistä ja harrastamista on paljon. Keskittymällä vahvasti opiskeluun valmistuu nopeasti. Oma pulma voi tulla opiskelijaporukoista joiden vapaa-ajan tekemisiin kuluu aika paljon rahaa. Niistä saattaa joutua jäämään pois, sillä yksi baari-ilta vie yli puolet kuukauden budjetista. Toistaalta, itse en opiskelijarälläämisestä välittänyt eikä se minua koskaan ole kiinnostanut.
Kahdella kympillä elää yksinäinen ihminen useamman viikon.
Toimeentulotukea saa sitten kun nostaa syksyllä sen 850€/kk opintolainan. Sitä ennen ei tule sossusta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö opiskelijakin ole nykyään oikeutettu toimeentulotukeen? Hae sitä niin ei tee ihan niin tiukkaa. 500€ pitäisi jäädä asumiskulujen jälkeen elämiseen.
Opintolaina pitää nostaa. 600€/kk, syksyllä 850€/kk. Jos sen jälkeenkin jää vajetta, niin vasta sitten saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko lisäksi bussilippua jne? Kyllähän tuo aika tiukkaa tekee.
Ei ole varaa bussilippuun (40 €/kk). Pyöräilee ja kävelee
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei saa jos ei ole ottanut täyttä määrää opintolainaa.
Olin onnekas, pidin välivuoden ja säästin rahaa opintoja varten, ja bonuksena sain vanhemmilta pankkikortin jonka takana 350€/kk, kesällä olin taas kesätöissä, selvisin hyvin. Ihan pelkällä 160€/kk summalla en olisi pärjännyt, eikä varmaan kukaan pärjää, lähes kaikki rahoittaa opintonsa kesätöillä / tekemällä töitä opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Olin onnekas, pidin välivuoden ja säästin rahaa opintoja varten, ja bonuksena sain vanhemmilta pankkikortin jonka takana 350€/kk, kesällä olin taas kesätöissä, selvisin hyvin. Ihan pelkällä 160€/kk summalla en olisi pärjännyt, eikä varmaan kukaan pärjää, lähes kaikki rahoittaa opintonsa kesätöillä / tekemällä töitä opintojen ohella.
Tuollainen 350€/kk-apuraha vanhemmilta on todella merkittävä apu.
Mutta entäs jos et olisi saanut tuota? Miten olisit selvinnyt ilman?
Töitä voi tehdä, mutta sitten paukkuvat helposti nuo tulorajat, ja seurauksena takaisinperintä.
Suuri etu on monipuolinen opiskelijaruokailu. Lisäksi tarvitaan aamu- ja iltapala sekä viikonlopun ruoka. Puuro ei paljon maksa. Niitä on kymmeniä eri vaihtoehtoja. Yhdestä kahvipaketista saa 65 kuppia kahvia. Aamu-ja iltakahvit koko kuukauden ajalle. Reissumies on halpaa eikä margariinikaan kallista ole. Kausihedelmiä saa eurolla kilon. Viikonloppuna voi tehdä halpaa keitto-tai laatikkoruokaa. Kyllä vain pärjää jos päättää pärjätä. Jos ei pärjää, on turvana opiskelijalaina jota voi ottaa vain sen verran kuin tilanne välttämättä vaatii.
20 euroa riittää elämiseen yhdelle hengelle kolmeksi viikoksi.
T: Kokoomuslainen
Jos elät itsenäisesti ja ilman vanhempien tukea, niin et selviä mitenkään ilman opintolainaa ja työntekoa.
Sehän on ollut tämän politiikan tarkoituskin, että opiskelu rahoitetaan enemmän ja enemmän velalla.
Jos teet liikaa töitä, niin taas olet kusessa tukien, tulorajojen ja takaisinperintöjen kanssa.
Pankit hyötyvät ja velkataakka tekee ihmisestä sopivasti nöyrän alamaisen.
Meitä asuu täällä isä, äiti, abi ja yo-opiskelija ja kaksi koiraa.
Meidän kaikki ruoat kuukaudessa (siis myös työpaikkasyömiset jne) on noin 500 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä asuu täällä isä, äiti, abi ja yo-opiskelija ja kaksi koiraa.
Meidän kaikki ruoat kuukaudessa (siis myös työpaikkasyömiset jne) on noin 500 euroa kuussa.
Abi taitaa saada koulussa ilmaisen ruuan?
Tuosta summasta pitäisi vielä vaatteet ja kaikki muu pakollinen maksaa. Olethan huomioinut myös pakollisen YTHS maksun? Joskus ne kengätkin pitää uusia ja jotain koulukirjojakin pitää välillä ostaa.
Valmistua pitää nopeasti, ja sitten saat lainoja anteeksi.
Taas suositaan varakkaita, joiden ei ole pakko käydä töissä opintojen ohella elääkseen. Voi keskittyä opintoihin, ja käydä kuppiloissa.
Saat vielä alennusta lainoista.
Köyhä pakertaa opintojen ohella, maksaa sitten täydet lainat takaisin ja tuistakin peritään osa pois, kun teki liikaa töitä.
Näin takaa maksuton koulutus tasapuoliset lähtökohdat kaikille?
Minä ja kolme aikuisen kokoista teiniä. Ruokakulut 300e/kk. Yhden hengen ruokakulut 75e. Normaalia terveellistä kotiruokaa syödään. Emme osta eineksiä. Pullat ja piirakat leivotaan itse. Pojat syövät paljon, joten kouluruokailun lisäksi teen lämpimän ruoan myös illaksi.
Tarvitseeko lisäksi bussilippua jne? Kyllähän tuo aika tiukkaa tekee.