Tabu: nainen, joka ei pidä lapsista
En pidä lapsista enkä halua olla lasten kanssa tekemisissä. Oikeassa elämässä en tätä piirrettä muille mainosta mutta siitä huolimatta olen joutunut tilanteisiin, joissa jo pelkkä lapsettomuuteni saa muut oudoksumaan minua.
Minulta on kysytty, onko minulla lapsia. Kun vastaan ei, seuraa ihmettelyä ja lisäkysymyksiä: miksi ei? Joskus vastaan jotain epämääräistä, joskus vain poistun paikalta.
Kerran vastasin "miksi sinulla ei ole lapsia?" -kysyjälle totuudenmukaisesti. Sanoin suoraan, että en ole tehnyt lapsia, koska en pidä lapsista.
Tästä seurasi silmien pyörittelyä ja loukkaantunutta jupinaa. Kyseinen henkilö oli vielä kuulemma selkäni takana puhunut, miten hirveä ihminen olen. Että jo on kumma, kun naisihminen ei lapsista tykkää.
Mitä minun olisi sitten pitänyt vastata?
Kommentit (144)
Kun ne perusasiat ovat joillekin ihmisyksilöille niin päin, että ei pidä lapsista niin silloin pysytään etäällä ja veloina.
Laput silmillä koheltavat enää nykyään vain simppelimmät muidenmiellyttämisneurooseista kärsivät kynnysmatot.
Minä en inhoa ketään iän perusteella sen enempää, kuin kansallisuuden tai uskonnonkaan. On kuitenkin asioita, joista toisissa pidän, ja asioita, jotka saavat minut tuntemaan oloni tuskastuneeksi ja kiusaantuneeksi. Tällaisia raskaaksi kokemiani asioita ovat esimerkiksi äänekkyys, minuun tarttuminen ja liian lähelle tuleminen, kyvyttömyys pysyä hiljaa edes pyydettäessä ja jatkuva tarve saada huomiota. Luonnollisesti vältän itselleni kuormittavaa kanssakäymistä aina kun mahdollista. Se ei tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi, mistä ominaisuudet tai käytös johtuvat - esimerkiksi lasten rajattomuus ja äänekkyys johtuu heidän kehitystasostaan ja on aivan normaalia. En inhoa lapsia, koen vain tyypillisen lapsen käytöksen kuormittavaksi siinä missä esimerkiksi humaltuneen aikuisenkin samanlaisen käytöksen.
Vaikka olen selittänyt tämän asian, silti tuntuu, että naisena minun pitäisi jotenkin kuitenkin pitää lapsia niin suloisina, että mikään ei haittaa.
"Minä en inhoa ketään iän perusteella sen enempää, kuin kansallisuuden tai uskonnonkaan. On kuitenkin asioita, joista toisissa pidän, ja asioita, jotka saavat minut tuntemaan oloni tuskastuneeksi ja kiusaantuneeksi. Tällaisia raskaaksi kokemiani asioita ovat esimerkiksi äänekkyys, minuun tarttuminen ja liian lähelle tuleminen, kyvyttömyys pysyä hiljaa edes pyydettäessä ja jatkuva tarve saada huomiota. Luonnollisesti vältän itselleni kuormittavaa kanssakäymistä aina kun mahdollista"
Just näin, ja minä lisään tähän erinäiset eritteet joita en halua päälleni, nähdä tai koskea.
Inhoan kuolaa ja eräitä nimeltämainitsemattomia asioita. Joskus jopa oksennusta.
Pikemminkin tämä nykyinen kaiken muun paitsi perusasioden touhottaminen on laput silmillä menemistä. Ihmisille on myyty huttua hutun päälle ja siitä ei kuitenkaan se onni irtoa, vaan lisää masennuslääkkeitä huiviin.