Tabu: nainen, joka ei pidä lapsista
En pidä lapsista enkä halua olla lasten kanssa tekemisissä. Oikeassa elämässä en tätä piirrettä muille mainosta mutta siitä huolimatta olen joutunut tilanteisiin, joissa jo pelkkä lapsettomuuteni saa muut oudoksumaan minua.
Minulta on kysytty, onko minulla lapsia. Kun vastaan ei, seuraa ihmettelyä ja lisäkysymyksiä: miksi ei? Joskus vastaan jotain epämääräistä, joskus vain poistun paikalta.
Kerran vastasin "miksi sinulla ei ole lapsia?" -kysyjälle totuudenmukaisesti. Sanoin suoraan, että en ole tehnyt lapsia, koska en pidä lapsista.
Tästä seurasi silmien pyörittelyä ja loukkaantunutta jupinaa. Kyseinen henkilö oli vielä kuulemma selkäni takana puhunut, miten hirveä ihminen olen. Että jo on kumma, kun naisihminen ei lapsista tykkää.
Mitä minun olisi sitten pitänyt vastata?
Kommentit (144)
Siis en saa sanoa että en pidä lapsista. En saa sanoa että en halua lapsia jos joku kysyy miksi minulla ei niitä ole.
Minulta saa kyllä kysyä miksi minulla ei niitä ole, mutta minä en saa sanoa totuutta. Minun täytyy valehdella jotakin? Mikä olisi sellainen sopiva korulause tähän kohtaan?
Ei kuulkaa, siihen pelleilyyn en lähde. Jos et kestä totuutta älä kysy.
En pidä lapsista ja jos joku tai jotkut eivät pidä siitä etten pidä lapsista niin se voi krokotiilin kyynel. Fakta ei silti muutu.
En pidä lapsista paitsi omistani.
Minusta on vähän outoa niputtaa kaikki tietyn ikäiset ihmiset ryhmään *en pidä*. Lapsetkin on yksilöitä, toisten kanssa tulee paremmin juttuun kuin toisten. Se että sanoo että ei tykkää kenestäkään lapsesta on ihan yhtä ennakkoluuloista kuin jos sanoisi että en tykkää kuusikymppisistä.
Perstuntumalta väitän että monella se lapsista pitämättömyys on oikeasti lapsiin tottumattomuutta. Suvut ja perheet on nykyään pieniä. Voi olla että ei ole ollut koko ikänä mitään kosketusta itseä nuorempiin ihmisiin. Sitten kun ei oikein tiedä miten lasten kanssa olisi ja oma olo tulee siitä kokemattomuudesta vaivautuneeksi niin päätyy ajattelemaan ettei pidä niistä lapsista itsestään. Se on vähän harmi, ei nyt pelkästään siksi että päätymällä siihen ettei halua omia lapsia, rajaa itseltään pois aika ison ja oleellisen osan ihmiselämää, vaan myös siksi että lapset on oikeasti usein paljon hauskempaa seuraa kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Perstuntumalta väitän että monella se lapsista pitämättömyys on oikeasti lapsiin tottumattomuutta. Suvut ja perheet on nykyään pieniä. Voi olla että ei ole ollut koko ikänä mitään kosketusta itseä nuorempiin ihmisiin. Sitten kun ei oikein tiedä miten lasten kanssa olisi ja oma olo tulee siitä kokemattomuudesta vaivautuneeksi niin päätyy ajattelemaan ettei pidä niistä lapsista itsestään. Se on vähän harmi, ei nyt pelkästään siksi että päätymällä siihen ettei halua omia lapsia, rajaa itseltään pois aika ison ja oleellisen osan ihmiselämää, vaan myös siksi että lapset on oikeasti usein paljon hauskempaa seuraa kuin aikuiset.
Miksi se on harmi? Kenelle se on harmi? Snulleko? Miksi?
Mistä saat vallan päättää että että vapaaehtoisesti lapseton rajaa itseltään jonkin oleellisen osan ihmiselämää?
Mistä tiedät minkälaiset arvot esim. minulla on, mikä on minulle oleellista ja arvokasta?
Mistä saat vallan päättää että se olisi jokaiselle oleellinen osa?
Jos sinulle lapset ovat hauskoja ja parempaa seuraa kuin aikuiset, se on sinulle! Ei välttämättä minulle tai kenellekään muullekaan.
Sinä siis ajattelet voivasi jyrätä muitten yli, päättää mitä muut haluavat ja mistä pitävät tai ei.
Pitäydy nyt vain ihan omissa asioissasi ja mieltymyksissäsi ja anna muitten pitää omansa.
Et sinä mikään jumala ole, pidä nyt vain jalat maassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään tabu ole. Suuri osa naisista ei voi sietää lapsia.
Suuri osa? Mihinhän tämäkin väittämä perustuu. Itse väittäisin toisinpäin, toki mutulla minäkin, mutta kyllä ihmisistä, jotka hyvin tuntee, osaa sanoa pitävätkö aidosti lapsista, eläimistä yms.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vähän outoa niputtaa kaikki tietyn ikäiset ihmiset ryhmään *en pidä*. Lapsetkin on yksilöitä, toisten kanssa tulee paremmin juttuun kuin toisten. Se että sanoo että ei tykkää kenestäkään lapsesta on ihan yhtä ennakkoluuloista kuin jos sanoisi että en tykkää kuusikymppisistä.
Juuri näin. Moni ei pidä lapsiin liittyvistä asioista, kuten melusta ja vaivannäöstä jne. Silti olisi outoa ajatella, että lapset ihmisinä olisivat jotenkin vastenmielisiä.
En pidä naisena enkä yhtään minään. Jotenkin etovia ja ällöttäviä. Olen mies ja se on aika kova sana kun mies käyttää noita sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun sanon rumasti, mutta olet kyllä melkoisen yksinkertainen tyranniääliöjyrä, joka et kykene kuuntelemaan, kunnioittamaan taikka anna edes elintilaa "väärämielipiteisille".
Ei ole kysymys mistään tottumuksista tms. lässynläästä. Jos en huoli naapurin rivipieruperttiäkään niin en tule huolimaan millään pakkototuttamistyrkytyshoidoillakaan. Usko ja kestä.
Joistakin poikkeusyksilöistä saatan lapsissakin pitää, mutta enemmistöstä en pidä ja näin on vaikka kuinka poljet jalkaa ja kilpailet lasten kanssa vuoden itkupotkuraivari -palkinnosta.
Nurkkakuntalaista, itseriittoista ja taantunutta, että ei kykene alun perin edes ymmärtämään omistaan eriäviä mielipiteitä ja pahaenteistä jopa se ettei kykene niitä hyväksymään.
En minäkään pidä, tosiasia on sekin että en tiedä miten niitä kasvatetaan. Jos supisevat selän takana vastauksestani niin voi voi. Yhtälailla katsoisin kieroon sellasia, jotka eivät lihaa syö, koska se on vaan trendikästä tms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin ihan avoimesti arvostellaan ja syyllistetään kun en suorastaan rakasta kaikkia maailman lapsia. Omiakaan ei ole eikä tule. Millä järjellä täytyy pitää kokonaisesta ikäluokasta ihan yleistäen?
Älä sekoita järkeä elukkavietteihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä kysymättä ja pyytämättä väittele kenenkään toisen suulla, nolaat vain itsesi. Kiskaise tyhjä ylänuppisi pois sieltä perceestäsi, lopeta perceily ja puhu vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä outoa/oudompaa olisi niputtaa ja lokeroida niin päin, että pidän kaikista lapsista ja pidän kaikista kuusikymppisistäkin lapsista vaikka mikä olisi (ja väkisin yhtään tykkäämättä).
Vierailija kirjoitti:
En pidä naisena enkä yhtään minään. Jotenkin etovia ja ällöttäviä. Olen mies ja se on aika kova sana kun mies käyttää noita sanoja.
Tämä oli hauska :D
No, naiset , kuulkaa nyt kun mies sanoo kovan sanan!
Siinäpä oikein Herra ja Hidalgo.
Voi kuule nyt ukkeli, se on täysin se ja sama mitä mieltä olet. Kenenkään maailma ei siitä mullistu, itsesi teet naurunalaiseksi tuolla purkauksellasi.
Kuvittelitko tosissasi että jonkun äijän mielipide painaa vaaassa sitä tai tätä? Ette te niin vastustamattomia ole ettäkö teidän sanomisenne olisi kärpäsen likaa erämaassa arvokkaampaa.
Vai oliko tuo pila? Heitätkö herjaa itsestään liikaa luulevista miesoletetuista? Tai sitten nainen joka on vetänyt herneet ja muut pallkokasvit hengityselimiinsä, multineen päivineen kun luonnottomat kanssasisaret eivät ihastele kersaasi kuorossa_
Joka tapuksessa: en / pidä - lapsista. - En - halua - heitä - elämääni. - enkä - lähelleni. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleistä. Miksi helsingissä puolet aikuisista naisista ovat sinkkuja? Ja useimmat for ever. Naiset saa tyydytyksen leluista, joita tilataan netistä huimia määriä niihin hämyisiin betonikennostoyksiöihin ja -kaksioihin.
Kuka enää tarvitsee miestä mihinkään?
Wikipedian mukaan miestä tarvitaan suvun jatkamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleistä. Miksi helsingissä puolet aikuisista naisista ovat sinkkuja? Ja useimmat for ever. Naiset saa tyydytyksen leluista, joita tilataan netistä huimia määriä niihin hämyisiin betonikennostoyksiöihin ja -kaksioihin.
Kuka enää tarvitsee miestä mihinkään?
Wikipedian mukaan miestä tarvitaan suvun jatkamiseen.
Kun ei (kaikista soraäänistä ja torahampaiden narskutteluista huolimatta) oikeasti pidä lapsista niin sitä sukuaan ei varmaan tarvitse vastentahtoisesti jatkaa.
Minusta on ylipäätään outoa että jostain tietystä ihmisryhmästä täytyisi erityisesti pitää. Eihän kukaan kysele että no, pidätkö sinä eläkeläisistä? Ja eihän se ettei nimen omaan pidä jostain, tarkoita että vihaisi asiaa. Suurimmalle osalle ihmisistä muut ihmiset ikäryhmästä huolimatta ovat aivan neutraaleita, ei heitä vihata tai rakasteta sen enempää kuin jotain toistakaan ryhmää. Eli lapset, keski-ikäiset, vanhukset, kaikki samaa neutraalia massaa, joista sitten voi löytyä näitä poikkeuksellisen tärkeitä yksilöitä, esim. perheenjäseniä ja ystäviä.
Eli jos joku kysyy multa että pidätkö lapsista niin vastaus on ei. Sama vastaus tulee jos kysytään että pidänkö nuorista aikuisista tai varhaiskeski-ikäisistä. Minusta on pikemminkin outoa väittää pitävänsä maailman mittakaavassa miljardiluokan ihmisryhmästä joilla on kaikilla eri luonteenpiirteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Moni ei pidä lapsiin liittyvistä asioista, kuten melusta ja vaivannäöstä jne. Silti olisi outoa ajatella, että lapset ihmisinä olisivat jotenkin vastenmielisiä.
Pitääkö sinulle tavuttaa tosiasiat? En pidä lapsista itsessään (poikkeuksia voi esiintyä) enkä mistään niihin liittyvistä. Asiakokonaisuus eivätkä sen osaset ole mieleeni.
Asia ei muutu vaikka kuinka jankkaat mutkumutkua. Miksi muuten edes jaanaat tietäväsi toisten vieraiden ihmisten ajatuksen heitä itseään paremmin? Outoa jos mikä.