Eilen tuli taas Titanic telkkarista. Mitä mieltä, tulkintoja lopusta, kuoleeko Rose?
Mä olen aina pitänyt elokuvan loppua niin että Rose kuolee vanhuuteen heitettyään kaulakorun mereen ja pääsee vihdoin Jackin luo. Mutta eikö se ole epäkohteliasta sitä miestä kohtaan jonka kanssa Rose oli naimisissa ja sai lapsia??
Kommentit (51)
No siis.... ottaen huomioon sen ajan jakson titanicin uppoamisesta tähän päivään. Niin välissä oli myös esim. isojakin sotia. Sotilaillakin oli vaimoja, jotka miehensä- jopa sielunkumppaninsa menettivät. Myöhemmin ainakin osa mennyt naimisiin toisrn miehen kanssa, ehkä pyöräyttänyt pari mukulaakin.
Onko tämä ollut epäkunnioittavasti tehty heidän edesmenneille miehilleen? Ei. Vaan elämä on jatkunut ja he ovat rakastuneet uudelleen. Käyhän tätä yhä muillekin leskille. Se, että haluaa viimeinkin päästä taivaassa sen tosi rakkauden luo, on ihan sallittua. Varsinkin jos tarina loppui, ennenkuin se oikeastaan alkoi.
Kuten sanottu, lopun voi tulkita itse. Itse olen nähnyt, että Rose kuoli ja hänen miehensä kuoli vuosia sitten. Rose on todennäköisesti hyväksynyt hänen kuolemansa ja päässyt sen yli. Mutta Jackin tapauksessa näin ei käynyt. Rose todennäköisesti myös traumatisoitui Jackin kuolemasta. Jackhan pelasti Rosen jälleen ja jäi itse roikkumaan reunalle, jäätyen lopulta kuoliaaksi. Joten hän pääsi sen henkilön luokse, kenen yli - hän ei ollut päässyt.
Olen joskus kuullut yhden ajatuksen, että kuollessaan ihminen pääsee takaisin siihen hetkeen, jolloin hän oli kaikkein onnellisin. Ehkä se oli Roselle aika Jackin kanssa Titanicilla.
Nämä on nyt omat ajatukset.
En itse usko taivaaseen, joten mielestäni Rose näki unta. Ja todellakin hänellä on ollut aviomies, joka on ollut elämänsä rakkaus. Vasta nämä Titanic-muistelut herättivät pitkästä aikaa kaipauksen nuoruuteen ja muistuttivat Jackistä, siksi näki myös unta hänestä.
Kävin aikoinaan reilu kakskybäsenä leffan elokuvissa yksin katsomassa. Se oli mielestäni äärettömän surullinen. Olin itsekin joutunut luopumaan rakkaudestani eikä uutta ollut vielä löytynyt tilalle.
Katsoin eka kertaa mutta ei ollut ihan niin yltiöromanttinen kuin se mielikuva jolla markkinoitu, aikuisten satukerrontaa silti, suurin osa ihmisistä lamaantuu tuollaisessa tilanteessa, sen sijaan elokuvassa kaikki lapsia lukuun ottamatta näyttivät olevan täydessä toimintavalmiudessa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin eka kertaa mutta ei ollut ihan niin yltiöromanttinen kuin se mielikuva jolla markkinoitu, aikuisten satukerrontaa silti, suurin osa ihmisistä lamaantuu tuollaisessa tilanteessa, sen sijaan elokuvassa kaikki lapsia lukuun ottamatta näyttivät olevan täydessä toimintavalmiudessa.
Valtaosahan siellä hengaili kannella ihan hoo moilasena vaikka laiva oli jo puoliväliä myöten uppeluksissa. Osa palasi hytteihin kuolemaan. Yksi henkilöstön jäsenistä jauhoi Roselle ja Jackille että heidän on korvattava hajottamansa ovi laivayhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Titanic
100-vuotias mummo kuolinvuoteellaan. Ei puhettakaan, että muistelisi miestään ja lapsiaan, vaan mielessä pyörii random laivapano.
Naiset: Aaaawww...miten romanttinen elokuva!Pretty Woman
Rikas liikemies palkkaa prostituoidun viikoksi.
Naiset: Aaaawww...miten romanttinen elokuva!
No jaa, kaikki ns naisten leffat ovat miesten tekemiä. 90-luvulla miehet eivät päästäneet naisia ohjaajaksi lainkaan. Nykyään on jo muutama naisohjaaja.
Eli romanttiset leffat ovat miesten tulkintoja siitä mitä naiset tykkäävät katsoa ja mitä naiset pitävät romanttisena. Ja aika paljon myös opetusta naisille, miten naisen kuuluu käyttäytyä. Romanttisen leffan olemassaolo siis ei tarkoita että se olisi naisten mieleen.
Pretty Womanissa Richard Gere käyttäytyy törkeästi ja nöyryyttää Julia Robertsin hahmoa (en muista roolinimiä), mutta Julia Roberts aivan huutaa naurusta. Ei ole normaalia käytöstä. Paitsi miesohjaajan mielestä.
Rose synnytti alkuvuonna 1913 pojan, jonka isä Jack oli. Tämä poika kuoli Normandian maihinnousussa. Päästyään New Yorkkiin Rose ei enää koskaan tavannut äitiään tai entistä sulhastaan, jotka olettivat Rosen kuolleen. Rosen entinen sulhanen meni naimisiin rikkaasta ja vaikutusvaltaisesta suvusta olevan nuoren naisen, tyyliin jonkun Astorin tai Vanderbeltin kanssa, menetti pörssiromahduksessa paljon rahaa ja sekaantui kaikkeen epämääräiseen, lavasti kuolemansa ja pakeni lopullisesti johonkin sen ajan Caymansaarille. Rose tapasi jonkun uuden miehen, jonka kanssa meni naimisiin, eikä kertonut kaikkea menneisyydestään. Lopussa Rose heittää korun takaisin mereen kun ei halua kenenkään enää koskaan sitä löytävän ja menee nukkumaan ja kuolee vanhuuteen helpottuneena siitä, että totuus on vihdoin selvinnyt. Rosen piti elää niin kauan, että totuus selvisi. Näin tulkitsen itse tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
No eihän noissa ämerikkalaisissa tyhjänpäiväisissä elokuvissa njärkeä eikä logiikkaa olekaan. Titanic on yksi elokuva jossa ei tarvi olla kuin yksi aivosolu kun sitä katsoo. Ylitin joskus itseni ja päätin tuijottaa koko elokuvan ennenkuin arvostelen. Lujille otti!
En tiedä onko vika minussa vai elokuvassa, mutta en ole jaksanut katsoa alusta loppuun kuin 2 kertaa. Yleensäkin yli 1,5h kestävästä elokuvasta olisi varaa leikata/tiivistää jotain...
Rose kuoli. Hän oli elämänsä elänyt, ja kerrottuaan Jackin tarinan ja elettyään itse kertomisessaan mukana teki vielä viimeisen tilinteon elämän kanssa ja heitti timantin sinne, minne sen olisi pitänyt joutua jo 1912. Kun viimeinenkin painolasti oli poissa, Rose oli valmis kuolemaan. Hän kuoli unessaan, niin kuin monet, ja unelmoi viimeiseksi tapaamisesta Jackin kanssa paikassa ja ajassa, jossa hän oli ollut onnellisin.
Näin minä olen aina elokuvan lopun tulkinnut.
Vierailija kirjoitti:
No eihän noissa ämerikkalaisissa tyhjänpäiväisissä elokuvissa njärkeä eikä logiikkaa olekaan. Titanic on yksi elokuva jossa ei tarvi olla kuin yksi aivosolu kun sitä katsoo. Ylitin joskus itseni ja päätin tuijottaa koko elokuvan ennenkuin arvostelen. Lujille otti!
No se on Suomen kolmanneksi katsoituin elokuva. Pikkutytöt katsoivat sen kolmeen, osa jopa viiteen kertaan. Onhan siinä yksi hyvä kohta, kun viulisti kiittelee tovereita, "on ollut hauskaa soittaa kanssanne" Tähän sitten toiset, mihinpä tässä on kiire, jatketaan vaan. Niin he jatkoivat uppoamiseen saakka.
Rose ei myöskään ollut viaton. Rose vietti yötä sulhasensa kanssa ja elokuvassa oli kohtaus, jossa Rosen sulhanen ihmetteli, miksi Rose ei ilmestynyt sulhasen hyttiin ja rajun riidan aikana Rose tokaisi, että ei vielä ole naimisissa tuon miehen kanssa, johon sulhanen tokaisi, että käytännössä kuitenkin jo on.
Vierailija kirjoitti:
Rose synnytti alkuvuonna 1913 pojan, jonka isä Jack oli. Tämä poika kuoli Normandian maihinnousussa. Päästyään New Yorkkiin Rose ei enää koskaan tavannut äitiään tai entistä sulhastaan, jotka olettivat Rosen kuolleen. Rosen entinen sulhanen meni naimisiin rikkaasta ja vaikutusvaltaisesta suvusta olevan nuoren naisen, tyyliin jonkun Astorin tai Vanderbeltin kanssa, menetti pörssiromahduksessa paljon rahaa ja sekaantui kaikkeen epämääräiseen, lavasti kuolemansa ja pakeni lopullisesti johonkin sen ajan Caymansaarille. Rose tapasi jonkun uuden miehen, jonka kanssa meni naimisiin, eikä kertonut kaikkea menneisyydestään. Lopussa Rose heittää korun takaisin mereen kun ei halua kenenkään enää koskaan sitä löytävän ja menee nukkumaan ja kuolee vanhuuteen helpottuneena siitä, että totuus on vihdoin selvinnyt. Rosen piti elää niin kauan, että totuus selvisi. Näin tulkitsen itse tapahtuneen.
Paljolti samaa mieltä. Itse en kyllä ole missään vaiheessa ymmärtänyt, miksi Rose kanniskeli koko elämänsä mukanaan mittaamattoman arvokasta korua, jonka oli saanut vihaamaltaan mieheltä.
Jos Rose oli New Yorkiin saapuessaan köyhä kuin keppikerjäläinen, niin olisi sitten myynyt sen timangin. Ja jos hän pelkäsi että ex-sulho alkaisi etsiä häntä, niin olisi sitten heittänyt sen jorpakkoon. Ja kun kerran tiesi, että tutkimusryhmä etsi tuota helyä, miksei auttanut heitä? Tai jos piti tutkimusryhmää ahneena, miksei testamentannut sitä hyväntekeväisyyteen?
Nyt heitti sen Jackin ruumiin luo. Miksi ihmeessä? Eihän tuo koru edustanut Jackille mitään muuta kuin petosta.
Vierailija kirjoitti:
Rose ei myöskään ollut viaton. Rose vietti yötä sulhasensa kanssa ja elokuvassa oli kohtaus, jossa Rosen sulhanen ihmetteli, miksi Rose ei ilmestynyt sulhasen hyttiin ja rajun riidan aikana Rose tokaisi, että ei vielä ole naimisissa tuon miehen kanssa, johon sulhanen tokaisi, että käytännössä kuitenkin jo on.
Aivan! Eli mahdollisen lapsen isä saattoikin olla kumpi vain.
Itselleni jäi mieleen se alun kohtaus, kun Rose veisteli Ismaylle ja Andrewsille jotain Freudista ja koon merkityksestä, ja mietin että onpa rohkeaa puhetta neitsyeltä 1910-luvulla.
Jokainen voi kuvitella sitä, millainen nykyajan eli vuoden 2024 tulkinta tästä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Uppoaako se titanic? Tulkintoja?
Ei, oikeasti se oli sisarlaiva Olympic.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppoaako se titanic? Tulkintoja?
Ei, oikeasti se oli sisarlaiva Olympic.
Salaliitto teorian mukaan. Britannic kyllä upposi.
Celinen biisistä olen aina ajatellut, että uneksii joka yö Jackista 😏, mutta kuolemateoria tuntuu kivemmalta. Itkeä vollotan aina kun he taas saavat toisensa.
No siis, se Rosen sulhohan vetäs herneet nenään kun tajus, et Rose olikin ihan lääpällään toiseen. Päätti kostoksi asiasta sitten tehdä lavastuksen, missä Jack oli varastanut sen hitsin kaulakorun. Sai tiputettua sen Jackin takin taskuun. Jack pidätettiin ja kun kaulakoru löytyi vielä taskusta, niin laitettiin käsiraudoilla kiinni patteriin. Rosehan tajusi asianlaidan suht nopeasti.
Noh, se sulhohan oli muuten sit seuraavaksi laittanut sen korun omaan taskuunsa ja unohti sen siinä sekamelskassa kun laiva rupesi uppoamaan. Sulhanenhan antoi sen takkinsa muuten seuraavaksi Roselle, ettei tällä olisi niin kylmä.
Ja tottakai kun pelastui, niin löysi korun taskustaan. Kun kuuli, että sulhanen sitten etsi häntä, antoi väärän nimen. Olettaisin, että oli todellakin raivoissaan sulhaselleen kaikesta (plus että Jack kuoli vielä päälle.).
Se sulhanenhan muuten antoi sen helyn vielä virallisesti Roselle, sen jälkeen kun tää oli yrittänyt tehdä itsaria. Että tiedä häntä sitten.
Käytännössähän selviytyjien nimet oli myös julkisesti esillä, jolloin sulhanen olisi, jos Rose olisi antanut oikean nimensä, niin tiennyt et se on elossa.
Vierailija kirjoitti:
No siis, se Rosen sulhohan vetäs herneet nenään kun tajus, et Rose olikin ihan lääpällään toiseen. Päätti kostoksi asiasta sitten tehdä lavastuksen, missä Jack oli varastanut sen hitsin kaulakorun. Sai tiputettua sen Jackin takin taskuun. Jack pidätettiin ja kun kaulakoru löytyi vielä taskusta, niin laitettiin käsiraudoilla kiinni patteriin. Rosehan tajusi asianlaidan suht nopeasti.
Noh, se sulhohan oli muuten sit seuraavaksi laittanut sen korun omaan taskuunsa ja unohti sen siinä sekamelskassa kun laiva rupesi uppoamaan. Sulhanenhan antoi sen takkinsa muuten seuraavaksi Roselle, ettei tällä olisi niin kylmä.
Ja tottakai kun pelastui, niin löysi korun taskustaan. Kun kuuli, että sulhanen sitten etsi häntä, antoi väärän nimen. Olettaisin, että oli todellakin raivoissaan sulhaselleen kaikesta (plus että Jack kuoli vielä päälle.).
Se sulhanenhan muuten antoi sen helyn vielä virallisesti Roselle, sen jälkeen kun tää
Kyllä varmasti kummastutti ihmisiä hieman sekin, että Titanicin upottua vedestä poimittiin nainen, joka ei ollut edes matkustajaluettelossa.
Liittyikö se Putinian Mustan meren sukellusvenelaivastoon?