Eilen tuli taas Titanic telkkarista. Mitä mieltä, tulkintoja lopusta, kuoleeko Rose?
Mä olen aina pitänyt elokuvan loppua niin että Rose kuolee vanhuuteen heitettyään kaulakorun mereen ja pääsee vihdoin Jackin luo. Mutta eikö se ole epäkohteliasta sitä miestä kohtaan jonka kanssa Rose oli naimisissa ja sai lapsia??
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, se Rosen sulhohan vetäs herneet nenään kun tajus, et Rose olikin ihan lääpällään toiseen. Päätti kostoksi asiasta sitten tehdä lavastuksen, missä Jack oli varastanut sen hitsin kaulakorun. Sai tiputettua sen Jackin takin taskuun. Jack pidätettiin ja kun kaulakoru löytyi vielä taskusta, niin laitettiin käsiraudoilla kiinni patteriin. Rosehan tajusi asianlaidan suht nopeasti.
Noh, se sulhohan oli muuten sit seuraavaksi laittanut sen korun omaan taskuunsa ja unohti sen siinä sekamelskassa kun laiva rupesi uppoamaan. Sulhanenhan antoi sen takkinsa muuten seuraavaksi Roselle, ettei tällä olisi niin kylmä.
Ja tottakai kun pelastui, niin löysi korun taskustaan. Kun kuuli, että sulhanen sitten etsi häntä, antoi väärän nimen. Olettaisin, että oli todellakin raivoissaan sulhaselleen kaikesta (plus että Jack kuoli vielä päälle.).
Se sulhanenhan muuten antoi sen helyn
Ei välttämättä. Lippu on alunperin voinut kuulua toiselle. Varsinkin alempien luokkien lipuissa, tämä oli yleistä. Leffan alkuhan antaa vihjeitä yhdestä tavasta. Lisäksi, aina on mahdollista, että joku on avioitunut laivalla TAI että laivalla oli saman niminen. Rose on kuitenkin suht tavallinen nimi, kuin myös hänen antamansa sukuniml.
Rose kuoli samalla paikalla vanhana, missä Titanic upposi.
Eli muisti kuollessaan vain rakastamansa kodittoman miehen jonka tunsi muutaman päivän ajan.
Kyllä mielestäni hän heitti korun muistoksi ja sitten kuoli ja löysi Jackin taas uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tulkinta on että Rose kuolee unissaan ja päätyy "taivaassa" yhteen Jackin kanssa. Siinä loppukohtauksessahan näkyy myös nimenomaan kaikki ne (näkyvämmät) hahmot, jotka leffassa kuolivat Titanicilla. Minulle tämä oli alusta asti itsestäänselvä tulkinta, olihan Rose yli 100-vuotias jo, joten en oikein näe pointtia siinä että hän olisi vain nähnyt unta. Toki James Cameron on itse sanonut että loppu on jokaisen itse tulkittavissa eikä hän lähtenyt kommentoimaan miten se kuuluu tulkita. Mä en tosiaan näe mitään "järkeä" sellaisessa lopussa että yli 100-vuotias näkisi tuollaista unta ja sitten jatkaisi elämää ja leffa loppuisi siihen, vaan mun mielestä se olisi täydellinen loppu Rosen tarinalle, eli hän ja Jack "saivat toisensa" lopussa, vaikkakin sitten "taivaassa".
Itse en pidä sitä epäkunnioittavana Rosen edesmennyttä puolisoaan kohtaan, vaan näkisin asian niin että Jack oli kuitenkin hänen sielunkumppaninsa, joka ennen omaa kuolemaansa kehotti Rosea elämään hyvän ja pitkän elämän, tietäen että hän todennäköisesti itse kuolee sinne veteen. Näin Rose myös teki ja varmasti nautti elämästään, mutta päätyi sitten takaisin Jackin luo tuonpuoleisessa elämässä.
Jokainen tekee tietysti oman tulkintansa.
Sitä olen joskus pohtinut että juoneen olisi voinut myös lisätä sellainen käänne että Jack olisikin ollut Rosen lapsen isä, eli leffassa Rosen nuorehkon lapsenlapsen isoisä.
Niinpä! Kun Rose ja Jack odottivat, että pelastusvene saapuisi hakemaan turvaan, Jack sanoi, että Rose kuolee vanhana naisena lämpimässä sängyssä; ei nuorena naisena kylmässä meressä. Tämän takia en ymmärrä niitä joiden mielestä Rose olisi mukamas nähnyt vain unta, vaikka siitä annettiin hienovaraisia vihjeitä, että Rose tulee myös kuolemaan. Varsinkin tämä timantti kaulakoru heart-of-the-ocean heittäminen sinne meren pohjaan, jos mikä symboloi sitä, että kohta Rose kuolee. Tämä elokuvahan alkoi siitä, että sitä kyseistä kaulakorua etsitään sieltä laivan hylystä, koska sen piti olla uponnut merenpohjaan yhdessä Titanicin kanssa. Ja periaatteessa sen pitikin olla, koska virallisten tietojen mukaan Rose DeWitt Bukater jonka kaulassa timanttikoru oli kuoli onnettomuus yönä, vaikka todellisuudessa Rose pelastui; Rose valehteli nimekseen Dawson osittain piiloutuakseen äidiltään ja kihlatultaan, mutta pääasiassa sen takia, koska rakasti Jackia ja halusi kunnioittaa Jackin muistoa. Ja kaiken lisäksi elokuvan lopussa näytettiin Rosen nuoruuden valokuvia siitä, että Rose sai elää vapaana, kun onnettomuuden lisäksi pelastui myös onnettomalta avioliitoltakin
Eli näin lyhyesti tiivistettynä; Rose kuolee, koska rakkauselokuvissa rakastavaiset saa aina toisensa tavalla tai toisella. Tällä kertaa se tapahtui vasta lopullisesti tuonpuoleisesta elämässä, kun kuolema heidät erotti, mutta ainoastaan väliaisesti.
Ja mitä tulee Rosen lapsen lapseen; olen todella pettynyt siihen, kun Rosen lapsen lapsi ei ollutkaan Jackin lapsenlapsi. Mutta toisaalta, kukaan meistä ei tiedä kuka oli Rosen aviomies ja näin ollen haluan ajatella, että Rose meni naimisiin Jackin serkun kanssa. Jack oli kuitenkin kotoisin Yhdysvalloista jolloin Rose olisi ihastunut/rakastunut siihen, että Jackin serkku muistittaa Jackista jonka kanssa Rose eli ihan tyydyttävää elämää.
N25
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tulkinta on että Rose kuolee unissaan ja päätyy "taivaassa" yhteen Jackin kanssa. Siinä loppukohtauksessahan näkyy myös nimenomaan kaikki ne (näkyvämmät) hahmot, jotka leffassa kuolivat Titanicilla. Minulle tämä oli alusta asti itsestäänselvä tulkinta, olihan Rose yli 100-vuotias jo, joten en oikein näe pointtia siinä että hän olisi vain nähnyt unta. Toki James Cameron on itse sanonut että loppu on jokaisen itse tulkittavissa eikä hän lähtenyt kommentoimaan miten se kuuluu tulkita. Mä en tosiaan näe mitään "järkeä" sellaisessa lopussa että yli 100-vuotias näkisi tuollaista unta ja sitten jatkaisi elämää ja leffa loppuisi siihen, vaan mun mielestä se olisi täydellinen loppu Rosen tarinalle, eli hän ja Jack "saivat toisensa" lopussa, vaikkakin sitten "taivaassa".
Itse en pidä sitä epäkunnioittavana Rosen edesmennyttä puolisoaan kohtaan, vaan näkisin asian niin että Jack oli kuitenkin hänen sielunkumppaninsa, joka e
Jack nimenomaan sanoo Roselle, että kuolet nukkuessasi 100- vuotiaana. Eli tyypillisesti tarinassa viitatan sen loppuun.
Kyllä naimisiin voi mennä, lapsia voi tehdä, elämänkumppani voi olla - vaikka se kumppani ei ole se "ainoa oikea tosirakkaus". Elämänkumppaniksi voi ryhtyä myös muun kuin "tosirakkauden" kanssa.
Jack tahtoi että Rose voisi jatkaa elämäänsä ja löytää elämäänsä kumppanin vaikka Jack itse kuoli.
Ja se "toinen mies" jonka kanssa Rose meni naimisiin. Se "toinen mies" oli se "elämänkumppani". Joten kyllä se toinenkin mies toivoi että Rose lopulta saattaisi löytää enemmän kuin vain "elämänkumppanin" eli voisi löytää "ainoan oikean tosirakkautensa".
Rosella oli hyvä elämä sen "toisen miehen" kanssa eli elämänkumppaninsa kanssa. Mutta kun Rose kuoli niin Rose lopultakin vihdoin viimein pääsi yhteen "ainoan oikean tosirakkautensa" kanssa.
Toivotaan että myös se "toinen mies" pääsi kuoltuaan yhteen oman "ainoan oikean tosirakkautensa" kanssa. Niin myös Rose toivoisi.
Jos Jack olisi selviytynyt niin tuuliviiri-Rose olisi jossain vaiheessa lempannut hänet.
Se ei ole kumppania kohtaan "epäkunnioitusta" tai "pettämistä" jos sinun kumppani toivoo että löydät jotain parempaa kuin hän, toivoo että löydät onnen. Jos kumppani on omistushaluinen ja mustasukkainen siitä huolimatta että olet onneton hänen kanssaan niin... se ei ole rakkautta. Jos kumppanisi ei rakasta sinua, ei arvosta sinua, ei välitä sinusta, ei kunnioita sinua, vaan kumppanisi ajattelee että sinä olet hänen arvotonta roskaa tai siis hänen omaisuuttaan... niin silloin sillä kumppanilla ei ole mitään väliä, sitä kumppania ei tarvitse ajatella ollenkaan, sitä kumppania saa pettää mielinmäärin. Kuten Rose petti omaa kihlattuaan eli Billy Zanea sillä laivalla. Arvostiko Billy sitä Rosea yhtään? Ei. Ajatteliko Billy että Rose on hänen omaisuuttaan? Kyllä. Joten sillä Billyllä ei ollut mitään väliä. Senkus epäkunnioitat ja petät häntä niin paljon kuin haluat.
Jos joku ajattelee että sinä olet arvotonta roskaa, niin saat kohdella häntä kuin arvotonta roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos Jack olisi selviytynyt niin tuuliviiri-Rose olisi jossain vaiheessa lempannut hänet.
Ei olis välttämättä lempannut. Rose olisi myös saattanut äkkiä kiireesti hankkiutua raskaaksi voidakseen pitää Jackin itsellään ikiajoiksi. Ja kun Jack olisi ollut lapsen vuoksi "loukussa" Rosen kanssa niin Rose olisi alkanut änkyröidä ja oikutella ja törttöillä, olisi ryhtynyt maailman kamalimmaksi noita-akaksi Jackia kohtaan. Ja silloin Jack olisi ollut vankina liitossa tai olisi paennut. Jompikumpi.
Esim Woody Allenin leffassa Wonder Wheel on pääosassa tommonen nainen jota sattumalta esittää juurikin Kate Winslet. Siinä se Kate Winslet ei tippaakaan välitä aviomiehestään, pettää ja huijaa ja hyväksikäyttää mahdottoman paljon, touhuaa aviomiehensä selän takana ihan kaikkea mahdollista. Kate Winslet on leffassa ihan vain katkera siitä että hän ei saanutkaan jotain ihmeellistä loistokasta mahtavaa juhlaa koko loppuelämänsä ajaksi vaikka hän huijasi miehiä tekemään hänelle palveluksia. Kate Winslet on siinä leffassa katkera, katkera, katkera,... eikä enää piittaa mistään eikä välitä kenestäkään, vain koska hänen mielestään häntä kohtaan on tehty vääryyttä koska hänen koko elämänsä ei ole pelkkää juhlaa.
Ei, tuo leffa Wonder Wheel ei ole hyvä leffa. Mutta se kertoo siitä mitä Kate Winsletin ja Jackin välillä olisi voinut olla sen jälkeen jos he olisivat molemmat selviytyneet hengissä Titanicilta.
Kuolee. Unelmoi Jackista, koska olihan hän muistellut Titanicmatkansa samana päivänä. Jack oli kumminkin henkilö, joka muutti hänen elämänsä. Jos ei olisi tätä tavannut niin olisi joutunut naimisiin kihlattunsa kanssa ja elänyt onnettomasti. Kyllä Rose varmasti rakasti aviomiestään, mutta tilanne teki sen, että kuollessaan unelmoi ensirakkauttaan.