Miten valmistautua yövuoroon? Vinkkejä!
Elämäni eka yövuoro edessä huomenna. Miten valmistautua? Koitan nukkua aamulla mahdollisimman pitkään ja sitten ottaa päikkärit. Olen niin surkea nukkuja, että taitaa jäädä unet aika vähäisiksi. Entä mitä ottaa evääksi ja miten pysyä hereillä?
Kommentit (17)
Se mikä sut pitää päivällä hereillä, pitää kyllä hereillä ihan samanlailla yöllä. Eipä nuo vuorotyöt katsele kelloa tai aikaa, vaan ihan samanlailla on puskettava päivä läpi vähän tai paljon nukkuneena. Otat vuoron vastaan kuten kaikki muutkin, etkä stressaile sitä valtavasti etukäteen. Siinä on mun vinkki.
t. En nuku yhtään yövuorojen aikana, mutta on vain tehtävä.
Evääksi jotakin hyvää grillattavaa, sorsan rintapaloja tms.
Poikani on tehnyt yötyötä jo yli vuoden, ja hänen strategiansa on nukkua iltapäivästä siihen saakka kun hän lähtee töihin.
Minä tein aina rytminsiirron ennen yövuoroa. Aamulla ei pysty nukkumaan pitkään, jos ei ole ensin valvonut pitkään. Yritin siis edellisenä yönä valvoa niin pitkään kuin jaksoin ja heräsin sitten ilman herätyskelloa, yleensä vasta iltapäivän puolella.
Päiväunia en jotenkin osaa, herään niiltä aina kauheassa väsymyspöpperössä. Joten niitä en ottanut ennen yövuoroa. Ja ihan tavallisesti söin niin kuin muidenkin työvuorojen aikana.
Yövuoron jälkeen nukuin vain neljän tunnin yöunet ja sillä tavalla pääsinkin kertaheitolla sopivaan rytmiin.
Minulle nuo yövuorot oli arvaamattomia sen suhteen, kuinka ne sujuvat. Joskus ne menivät ilman ongelmia. Joskus taas ihan järkyttävä koomaväsymys 4-5 aikaan aamulla, vaikka rytminsiirto olisi sujunut hyvin ja olisin nukkunut kunnolla.
Nuku mahdollisimman paljon ennen vuoroa. Keksi tekemistä töissä, kuuntele äänikirjoja ja inspiroidu jostain uudesta. Niin minä teen aina öissä. Ollaan yksin niin kuulokkeet täytyy olla etten kuule mitään mikä voisi tehdä vainoharhaiseksi. Välillä leivon jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki temput on tullut kokeiltua mutta yövuorossa väsyttää aina. Ota iltapäikkäri ennen töihin lähtöä jos mahdollista. Evääksi jotain kevyttä millä kuitenkin jaksat.
Ei mua ainakaan väsytä muuten kuin ekana yönä ja sen jälkeen nukun 7-15.
Syöt tukevan annoksen makkispekkiksiä ja hakkaat tattia eli löysät pois tai jos olet nainen niin sormetat!
Vierailija kirjoitti:
Poikani on tehnyt yötyötä jo yli vuoden, ja hänen strategiansa on nukkua iltapäivästä siihen saakka kun hän lähtee töihin.
Aamuisin ja aamupäivisin on monissa kerrostaloissa keskimäärin hiljaisempaa ja tähän vuodenaikaan pimeämpää, joten se on hyvä huomioida, itse nukuin aina heti yövuoron jälkeen ja kun heräsin klo 13-14 aikoihin, alkoi vapaa-aika aikaisemmin kuin muilla ja kun illalla lähti töihin 21.45 niin jäi vain se illan viimeinen sarja katsomatta, eli ei paljoa menettänyt mitään.
Tätä tuli tehtyä 15 vuotta putkeen ja tärkeä pointti yövuorossa on se, että se on hyvä jos tekee aina pelkkää yövuoroa, sekavuoroja ei pide tehdä, siiänä menee terveys.
Mulla taas on tapana ennen yövuoroa edellisyönä nukkua lyhyet unet, tyyliin valvon 01 asti ja 05-06 maissa ylös. Sitten alkaa puolilta päivin väsyttää ja usein nukun sit kolmen-neljän tunnin päikkärit. Mä ainakin otan yövuoroon lämpimän aterian, ei kovin isoa,mut syön sen ennen puoltayötä. Sitten aamuyölle leipää,rahkaa,jogurttia, jotain siis pientä. Kahvia myös juon yöllä,mutta en juo enää 04 jälkeen. Mulla ei rauhallisina yövuoroina väsytä, jos ei töitä katon leffaa tai väkerrän jotain pikkuhommia et saa ajan kulumaan. Huomenna mulla alkaa yöt, eli huomen aamulla aikainen herätys. Päiväunilla laitan tulpat korviin, nii en herää ku lapset tulee koulusta. Tietävät et oon päiväunilla.
Alkaako yövuoro klo 23? Ota päikkärit ennen vuoron alkua.
Mä en syö yöllä mitään.
Jos työ on oikeaa tekemistä, eikä luppoaikaa ole, niin ei siinä ehdi nukahtaa. Meillä töissä saattaa olla vain joutenoloa, niin on todella hankalaa 3-5 välillä pysyä hereillä. Vuoro alkaa jo klo 19 , niin ei aina saa nukuttua ennen työvuoroa.
Ensimmäisellä tauolla ruokaa ja kahvia, toisella kevyt välipala ilman kahvia.
Olen tehnyt tosi (!) lyhyen pätkän yötöitä, ja vaikka olen aina ollut yöeläin ja siinä yötyöskentelyssä oli oma tunnelmansa, oli se aika kamalaa. Juuri ennen töihin lähtöä teki mieli vain mennä nukkumaan, muttei saanutkaan. Lähdin muistaakseni puoli yhdeksän maissa kotoa. Huh... No tulipahan koettua, mutta ei koskaan enää.
Minulle soittivat kerran 8:30 aamulla että olis keikkaa tarjolla, samana iltana siis yövuoroon viikoksi. En nukkunut päikkäreitä enkä valmistautunut mitenkään, oli jo kokemusta yövuorosta. No aamulla kotiin vuorokauden valvomisen jälkeen sain jo unen. Iltapäivällä heräsin kun naapureiden piti pihalla mellastaa, aikuinen juoppo pariskunta. Illalla taas yövuoroon.
Kestomeikki, varameikit liian innokkaita asiakkaita varten, push-upit ja mustat sukkanauhat, sheivaus myös intiimialueelle jos ei brassia, pari pakettia kortonkeja huonomuistisia asiakkaita varten. Turvasuihke.
Nukun/torkun tai muuten vaan makaan klo 18-20. Yövuoron jälkeen nukun puoleenpäivään ja käyn taas klo 18 nukkumaan. Eli unta tulee 6-7h/pvä.
Näin voi tehdä monta yövuoroa ja palata helposti normaaliin rytmiin. Vikan yövuoron jälkeen nukut taas klo 12 asti, mutta et nuku enää klo 18, vaan valvot mahdollisimman pitkään. Itse nukahdan puoliltaöin ja herään noin klo 6-7. Tämän jälkeen helppo palata tavallisiin aamu ja iltavuoroihin.
Evääksi yövuoroon pientä naposteltavaa ja kofeiinipitoista juotavaa. Harvemmin yövuorossa jaksaa syödä mitään normaaleja eväitä. Raskaan aterian jälkeen käy nukuttamaan.
Kaikki temput on tullut kokeiltua mutta yövuorossa väsyttää aina. Ota iltapäikkäri ennen töihin lähtöä jos mahdollista. Evääksi jotain kevyttä millä kuitenkin jaksat.