Lähden tänään viikon työmatkalle. En jättänyt kotiin mitään ohjeita tai antanut miehelle neuvoja selviytymiseen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa me kaksi työssäkäyvää ihmistä ei päästä yhteisymmärrykseen kotitöistä ja näkymättömästä metatyöstä. Mies toki "auttaa", mutta kaikki vastuu kaikesta tuntuu olevan koko ajan minulla. Minä tiedän, kenellä lapsella pitää olla luistimet minäkin päivänä, milloin on hammaslääkärit, paljonko lapset painavat ja mikä niiden vaate- ja kenkien koko on. Minä suunnittelen ruokalistat ja katson, mitä kaapeissa on ruokakauppalistaa varten. Minä pesen pyykit, ripustan ja viikkaan. Imuroin, vaihdan lakanat, tiskaan, teen ruoan. Tai siis niiden vastuu on minulla ja mies auttaa, jos pyydän.
Tänään lähden iltapäivällä viikon työmatkalle. Mies jää kolmen lapsen kanssa kotiin. En ole jättänyt minkäänlaisia ohjeita, en kauppalistoja, en mitään. Toivon, että tämä viikko olisi miehelle herätys. Vessapaperi loppuu huomenna, ruokaa ei ole, murot ja kaurahiutaleet lopussa, myös miehen kahvimaito loppui aamulla. Normaalisti olisin tietenkin varautunut näihin jo monta päivää sitten, kun olisin käynyt jääkaappeja ja kuivakaappeja läpi, mutta nyt en.
Pyykkejä en ole pessyt moneen päivään, pyykkikorin kansi ei mene enää kiinni. Olen viimeksi imuroinut ja pessyt vessat viime lauantaina ja lapsiperhe kun ollaan, sotku näkyy jo.
Lauantaina on keskimmäisen lapsen kaverisynttärit. Lahjaa en ole hankkinut mukaan annettavaksi, enkä laittanut mitään juhlavaatteita valmiiksi.
Olen ehkä pikkumainen, mutta tämä viikko tulee meille molemmille tarpeeseen.
Kommentit (449)
Kerro puolentoista viikon päästä, kuinka kävi.
Todella törkeätä jo etukäteen valmistella katastrofia.
Vierailija kirjoitti:
Tee suunnitelma mitä teet, jos kotona odottaa sotku, sillä jos alat siivota vain niin mies luottaa siihen, että siivoat aina ja ikuisesti oli tilanne mikä hyvänsä.
Itse varmaan ilmoittaisin kylmästi, että koti on oltava siisti ja häipyisi hotelliin ellet siellä ole siistimpää kuin lähtiessäsi.
Että oikein ilmottaisit kylmästi.
Eikö olisi paremuuttaa muualle.
Lapset syövät varmaan noutoruokaa koko viikon ja pyykkikasa vain kasvaa.
Älä myös vastaa hänen puheluihinsa tai viesteihinsä joita varmasti alkaa tulla aika paljon.
Eiköhän se muutto muualle ole seuraavana edessä ellei kylmä totuus ala herraa herättelemään. Usein nyt kuitenkin ihmiset haluaa vielä yrittää sen viimeisen oljenkorren ennen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittajan perheessä mies on voinut lähteä reissuun uhraamatta ajatustakaan kodin siisteydestä, ruoista ja lasten asioista, niin aloittajahan tekee nyt ihan sitä samaa. Niin oma mieskin on tehnyt, kamat kasaan ja menoksi. Ei häntä ole huolettanut, onko roskikset tyhjennetty, pyykit ja astiat pesty ja kaapit täynnä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä katastrofia? Ap:n puoliso on aikuinen, joka on elänyt ihan samaa perhe arkea ja pitäisi tietää miten homma toimii. Miehet vain sulkee silmänsä ja odottavat, että vaimo hoitaa ja vähättelevät vaimon töitä. Mikä ihmeen tekijä vaimo on. Mieskin voi ottaa vastuuta.
Erittäin naurettavaa ja noloa olisi aikuiselle perheenisälle kirjoittaa ohjeita ja neuvoja miten selvitä oman perheen arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro puolentoista viikon päästä, kuinka kävi.
Näin oli tarkoitus tehdä.
ap
Lapset tässä vaan kärsii eikä kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Tahallasi haastattelu riitaa.
Miten? Eiköhän tuo mies toimi ihan samalla tavalla, kun hän lähtee viikoksi reissuun? Pakkaa kamansa ja katoaa ovesta. Eikö säännöt ole kaikile samat?
Minullekin tuli ekana mieleen, että siellä on sitten pizzalaatikoita ja mäkkäripusseja kämppä täynnä, pyykkivuori talon korkuinen ja läksyt tekemättä.
Mutta: Lukujärjestys kertoo mitkä läksyt pitää tehdä milloinkin, lapset yleensä tietävät mikä harrastusväline täytyy olla mukana ja milloin siellä täytyy olla. Mies tietää, että lapset pitää ruokkia, vaatettaa, pestä ja nukuttaa sekä kyyditä harrastuksiin. Suorituksen ei tarvitse olla täydellinen. Ei äideilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Entistä suurempi sotku ensi viikolla, eli ammuit omaan jalkaan. Roskakorit täynnä roskaruokapakkauksia ja pennut vinkuvat likaisissa vaatteissa. Ovat kuitenkin edelleen hengissä, joten no worries. Kannattaisi etukäteen jo miettiä, ryhtyykö piiaksi kotiin vai jaetaanko hommat paremmin.
Kotiin tullessasi koko perhe siivoamaan. Varmista jo etukäteen, että mies ei lipeä omiin menoihinsa silloin! Sano miehelle, että jos koti ei ole kunnossa, kun tulet, ei mies voi poistua kotoa ennen kuin on! Tilaa pitsat, niin riittää energiaa aloittaa siivous ja pyykinpesu. Ota rennosti.
Lapsia ajatellen olisin varmistanut, että ainakin pariksi päivää on ruokaa ja vessapaperia ja sitten toinen ehtii käydä ostamassa lisää. Onko sulla edes lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on ihmisten keskittymiskyky surkeaa, jos ei tuon pituista tekstiä jaksa lukea.
AP:n miehellä taitaa olla herätyksen paikka. Toivottavasti oppisi jotain, mutta kuten moni on tässä jo todennut, on myös riski että koti on kuin pommin jäljiltä viikon päästä ja Mäkkäri tehnyt hyvän tilin tämän perheen ansiosta. Eniten huolestuttaa se kaverin lahja, koska jos se jää hankkimatta, lapsi (ja kaverinsa) on se, joka kärsii.
Ehkä se johtuu siitä, että teksi on sisällöltään ennalta-arvattavaa ja ja uhriutuvaa.
Ap tuntuu olevan parisuhteessa raskas ja kuormittava tekijä. Ehkä hänen kannattaisi erota.
Luuletko, että mies nyt yhtäkkiä muuttuu? Siellä on entistä isompi kaaos, kun menet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva pieni jäynä lapsille.
Kuin? Eikö miehet osaa hoitaa lapsiaan ja kotia? Mitä miehellä sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva pieni jäynä lapsille.
Kuin? Eikö miehet osaa hoitaa lapsiaan ja kotia? Mitä miehellä sitten tekee?
No jättää sen miehen, mutta ei kannata lapsia rangaista siitä kelvottomasta miehestä.
Tee suunnitelma mitä teet, jos kotona odottaa sotku, sillä jos alat siivota vain niin mies luottaa siihen, että siivoat aina ja ikuisesti oli tilanne mikä hyvänsä.
Itse varmaan ilmoittaisin kylmästi, että koti on oltava siisti ja häipyisi hotelliin ellet siellä ole siistimpää kuin lähtiessäsi.