Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko liikuntakyvytön vanhus tosiaan lähettää kotiin?

Vierailija
14.02.2024 |

Mummoa ollaan halvauksen jälkeen siirtämässä kotiin, vaikka ei pysty liikkumaan ja on täysin autettava. Vaarini asuu myös kotona, mutta tälläkin on liikkumisessa haasteita. Asuvat vanhassa kerrostaloasunnossa, jossa hissiltä monta rappua ja vessa on niin pieni ettei pyörätuoli mahdu sisään. Miten vessassa käynti on tarkoitus hoitaa? Kuka nostaa sängystä pyörätuoliin ja takaisin? Kyseessä on täysin vuodepotilas ja ei kun kotiin vaan? Mihin tällaisesta voi valittaa? Tämä ei voi olla oikein. 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tulee asumaan vuodepotilaana kotona. Toivottavasti saavat kotihoitoapua. Sitä ennen syynätään lähisuku auttamaan, apua saa sen minimiin. 

Vierailija
22/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain terveyskeskuksissa, on apuväline lainaamo voi lainata kokeiluun jotain pyörätuoleja ja apuvälineita. kärkkäinen ja jotkut apuväline firmat myy apuvälineita ja pyörätuolia esim.verkkokaupassa.eli paras juttu olis että saatte kotiin jotain asioita, jotka helpottaa liikkumista. asuminen olisi järjestettävä uusiksi ja tosiaan raivata koti ja tila ,sellaiseksi että joku kotihoito mahdollista järjestää.ilmeisesti kodin muutostöihin,ramppeihin tms.voi hakea avustusta. sanotte vaan kylmästi että koti ei ole kunnossa kotiuttamista varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - ota yhteys sairaalan sosiaalihoitajaan ja hoitavaan lääkäriin. Tekevät vanhuksesta arvion ennen kotiuttamista.

Vanhus ja hänen puolisonsa voivat kuvitella pärjäävänsä kotona, mutta totuus selviää, kun sosiaaliviranomaiset tekevät potilaasta arvion - viimeistään kotiutuksen jälkeen.

Vierailija
24/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Kamalaa mutta tuttua. Koko vanhustenhoito pitäisi laittaa uusille jengoille. Nykyisellään tämä on meillä jokaisella edessä, jos ei olla onnekkaita ja potkaista tyhjää sitä ennen.

Vierailija
25/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puoliso muutti erilleen. Se auttoi moneen asiaan.

(Puolisosta, naishenkilöstä, on tosin sanottava, että hän ei osannut olla auttamatta miestään, vaikka on iältään kaksi vuotta vanhempikin ja ei itsekään enää niin hyväkuntoinen. Nyt käy vierailulla miehensä luona jaksamisensa mukaan. Mutta ei enää ole hoitaja tai avustaja.)

Kotona selviytymistä kun arvioidaan, on asiaan merkittävä vaikutus, jos puoliso asuu kotona. Vaikka olisi miten kyvytön toisesta huolehtimaan eikä olisi siihen halukas, kun omat voimat ei riitä.

Vierailija
26/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap - ota yhteys sairaalan sosiaalihoitajaan ja hoitavaan lääkäriin. Tekevät vanhuksesta arvion ennen kotiuttamista.

Vanhus ja hänen puolisonsa voivat kuvitella pärjäävänsä kotona, mutta totuus selviää, kun sosiaaliviranomaiset tekevät potilaasta arvion - viimeistään kotiutuksen jälkeen.

Hah, sulla ei selvästi ole mitään kokemusta vanhustenhoidosta. Minne kuvittelet että heidät vietäisiin, jos eivät kotona pärjää? Niitä paikkoja ei ole olemassakaan enää. Kotona pidetään KAIKKI jotka siellä pysyy jotenkin hengissä. Elämässä ei tarvitse vanhustenhuollon mukaan olla mitään laatua. Pääasia on ettei kuole niin, että jotakuta voitaisiin siitä suoraan syyttää. Se arvio voidaan tehdä, mutta sen lopputulos on vain laskelma siitä, miten monta kertaa kotihoidon pitää käydä parin minuutin pyörähdyksellä heidän luonaan.

Vierailija
27/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joissain terveyskeskuksissa, on apuväline lainaamo voi lainata kokeiluun jotain pyörätuoleja ja apuvälineita. kärkkäinen ja jotkut apuväline firmat myy apuvälineita ja pyörätuolia esim.verkkokaupassa.eli paras juttu olis että saatte kotiin jotain asioita, jotka helpottaa liikkumista. asuminen olisi järjestettävä uusiksi ja tosiaan raivata koti ja tila ,sellaiseksi että joku kotihoito mahdollista järjestää.ilmeisesti kodin muutostöihin,ramppeihin tms.voi hakea avustusta. sanotte vaan kylmästi että koti ei ole kunnossa kotiuttamista varten.

Pyörätuolin, sairaalasängyn, potilasnosturin, jne saa lainaksi ilman määräaikaa. Periatteessa kuolemaan asti. Ei tarvitse ostaa itse!

Vierailija
28/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa on aina sosiaalityöntekijät, niiden työhön kuuluu tietää.

Vierailija
29/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sukulainen, käytännössä lapsi, tarkemmin tytär tai ehkä jossakin tapauksessa tyttärentytär uhrataan, pakotetaan luopumaan omasta elämästään ja ryhtymään näiden omaishoitajaksi, johon kuuluu se, että tämän omaishoitajan pitää muuttaakin näiden hoidettavien kanssa samaan asuntoon tai nämä avustettavaa muuttavat lapsensa luo. Pakon edessä tällaiset järjestelyt lisääntyvät jatkossa.

No eipä sillä omaishoitokorvauksella elä, joten pitkäksi sen vanhuksen aika tulisi vessaan pääsyä odotellessa, kun omaishoitaja perheineen on palkkatyössä.

Vierailija
30/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka haluavat kotiinsa päästetään kotiin.

Tuttavani oli matkoilla. Dementiasta kärsivä siskonsa asui hänen luonaan. Sisko oli sairaalassa.

Päästivät kotiin koska dementikko tätä itse toivoi.

Kotihoidolle ei mitään viestiä ja tuttavani matkoilla. Järkyttävää toimintaa.

Vierailija
31/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua on. Kamalaa mutta tuttua. Koko vanhustenhoito pitäisi laittaa uusille jengoille. Nykyisellään tämä on meillä jokaisella edessä, jos ei olla onnekkaita ja potkaista tyhjää sitä ennen.

Leikkureita vaan on tulossa, eli pahemmaksi menee. Miten on tarkoitus omaisten tehdä työtä ahkerasti kuten kunnon veronmaksajien kuuluu ja hoitaa kokopäivätoimisesti vanhoja sukulaisia? Kohta on turha maksaa veroja, kun ei niillä rahoilla saa mitään.

Vierailija
32/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tapahtua jotta vanhustenhoidon taso nousisi? Päättäjien kiiman kohde on aivan muualla.

Vierailija
33/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet liikuntakyvyttömät asuu kotonaan, parempi se on kuin sairaalassa jos kerta ei ole muuta erityistä hoitoa vaativaa sairautta.  On voineet itse haluta. 

Liikuntakyvytön yksin kotona 24/7/365 sekaisin lääkkeistään, ahdistunut ja peloissaan. Kotihoito 10 minuutin piipahduksilla. Omaiset satojen kilometrien päässä. Omaisten kännykät soivat sitten pitkin yötä, kun vanhus soittelee milloin se hoitaja oikein tulee. Ei tuota kukaan halua, ei edes se vanhus.

Vierailija
34/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet liikuntakyvyttömät asuu kotonaan, parempi se on kuin sairaalassa jos kerta ei ole muuta erityistä hoitoa vaativaa sairautta.  On voineet itse haluta. 

Liikuntakyvytön yksin kotona 24/7/365 sekaisin lääkkeistään, ahdistunut ja peloissaan. Kotihoito 10 minuutin piipahduksilla. Omaiset satojen kilometrien päässä. Omaisten kännykät soivat sitten pitkin yötä, kun vanhus soittelee milloin se hoitaja oikein tulee. Ei tuota kukaan halua, ei edes se vanhus.

Kännykän saa äänettömälle ja numeron voi vaihtaa. Rajat.

Vierailija
35/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen päättää itse missä haluaa olla.  Jokaisen kannattaa kokeilla millaista on laitosasuminen.  Helppo neuvoa mitä muiden pitää tehdä, kokeile itse.  Halvaantuneet, jopa 24h vrk hengityskoneessa olevatkin haluavat omaan kotiin ja saavat sinne tarvitsemansa hoidon.

Vierailija
36/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotona hoidetaan täysin vuodepotilaita. Kotiin hankitaan tarvittavat välineet, nosturit jne. Itse asiassa aivan hyvällä hoidolla voi vuodepotilaskin kotona elellä. Mikäli ei ole ahdistunut tai kipeä, vaan levollinen, niin miksi pitäisi laitoksessa olla? Kotihoito 4 x vrk ja yökotihoito yöllä adentohoitoa toteuttamaan, ei se hoito sen kummempaa laitoksessakaan ole. Sentään tuttu koti ja rauha. Nämähän ovat täysin tapauskohtaisia juttuja, miten onnistuu. T sh

Vierailija
37/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään kymmenessä vuodessa muuttunut. Äitiäni oltiin 3 kk sairaalassa makaamisen ( lonkamurtuma ei leikattu) kotiuttamassa rollaattorilla liikuvan isäni huomaan vanhaan omakotitaloon, jonne portaitakin kymmenkunta ja kuten ap: llä wc jonne mahtui isompi henkilö lähinnä peruumalla. Oli täysi vuodepotilas , ei päässyt edes istumaan tai kääntymään itse. Sairaalasänkyäkään ei ollut luvassa, olisi siis pitänyt jatkaa siinä sohvalla missä oli viimeiset pari vuotta viettänyt. Paitsi lähti yksinään hortoilemaan ja kaatui yo.seurauksin.

Eivät ehtineet , onneksi.

Itse olen lähes vakavasti miettinyt selvittää miten vahvojen h...uumeiden/lääkkeiden  kauppa netissä  toimii niin kauan jotain tajuan . 

Vierailija
38/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään kymmenessä vuodessa muuttunut. Äitiäni oltiin 3 kk sairaalassa makaamisen ( lonkamurtuma ei leikattu) kotiuttamassa rollaattorilla liikuvan isäni huomaan vanhaan omakotitaloon, jonne portaitakin kymmenkunta ja kuten ap: llä wc jonne mahtui isompi henkilö lähinnä peruumalla. Oli täysi vuodepotilas , ei päässyt edes istumaan tai kääntymään itse. Sairaalasänkyäkään ei ollut luvassa, olisi siis pitänyt jatkaa siinä sohvalla missä oli viimeiset pari vuotta viettänyt. Paitsi lähti yksinään hortoilemaan ja kaatui yo.seurauksin.

Eivät ehtineet , onneksi.

Itse olen lähes vakavasti miettinyt selvittää miten vahvojen h...uumeiden/lääkkeiden  kauppa netissä  toimii niin kauan jotain tajuan . 

Tää on oikeasti järkyttävää, mutta omien vanhempien hoitoa järjestäneenä ja seuranneena olen itsekin päättänyt, että lähden omatoimisesti ennen kuin joudun samaan jamaan.

Vierailija
39/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, auttaako nykyisin enää mikään, mutta mieheni sisarella oli vastaava tilanne 20 vuotta sitten. Silloin auttoi soitto sosiaalihuoltoon. He järjestetivät ensin tilapäisen hoitopaikan ja sitten pysyvämmän paikan invalidien palvelutaloon.

Vierailija
40/46 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hyvääkin on siinä, että oma odotettavissa oleva eliniänodoitteeni on huonoista geeneistä johtuen lyhyt. Erittäin todennäköisesti sairastun 10 vuoden kuluessa vakavasti tai kohtalokkaasti, mutta vanhuutta en varmastikaan näe. Eri asia sitten on miten huonosti tuolloin aivoverenkiertohäiriötä tai syöpään kuolevaa hoidetaan tai hoidetaanko mitenkään. Lääkkeitä tuskin edes annetaan. Jompikumpi noista siis itselleni todennäköisesti iskee, eikä paljoa voi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan