Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet luomuna vai pillereillä?

Vierailija
14.02.2024 |

Olen 42 ja alan huomata esivaihdevuosien oireita. Hikoilua, kuukautisten alla näköhäiriöitä ja huimausta, kamala päänsärky ovulaation aikaan ja muutenkin ovis on pahin aika kuusta, ärsyttää ja väsyttää. Haluaisin siis ovulaatiosta eroon.

En ole käynyt hormonaalista ehkäisyä 15 vuoteen. Ehkäisynä kondomi.

Nyt mietin, pitäisikö aloittaa pillerit vai ei? 

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuna olen itse ollut, mutta mulla on ollut tosi helppoa, lähinnä vaan kuukautisten tulon vaihteluita. 42-vuotiaana alkoi kierto lyhentyä, 46-vuotiaana sitten pidentyä, ja nyt 49-vuotiaana menkat tulee joskus jos muistaa, voi olla kuukausiakin väliä. Ainoa lievä vaiva ollut se, että pitkän menkkavälin jälkeen vuodot voi olla todella kovat, mutta kyllä niidenkin kanssa on pärjännyt. 

Vierailija
62/74 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. mielenkiinnolla luen, itselläni näköjään alkamassa ja olen 47 v, vielä on menkat tulleet säännöllisesti mutta vuoto on niukkaa, nyt näyttäisi olevan eka kerta kun ei vuotoa kuulu. Iho on kuivempi mutta kuumia aaltoja en ole vielä kokenut, niitä odotellessa. Jaah, ja uni on vähän niin ja näin, saatan herätä 4-5 maissa aamulla enkä viitsi jäädä kyllä sänkyyn pyörimään mutta väsähdän sitten 8 maissa illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaushoidon riskejä arvioidessa on hyvä muistaa, että väestötasolla estrogeenikorvaushoitoa käyttäneet elää keskimäärin pidempään kuin sitä käyttämättä jättäneet.

No onko niissä korvaushoidoissa sitten mitään järkeä ellei ole pahoja oireita?

Vierailija
64/74 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kannattaa aloittaa heti e-pillereiden jälkeen ja jatkaa kuolemaan asti. Siinähän niitä pillereitä on tullut sitten naposteltua. Jossain vaiheessa seitsemänkympin hujakoilla yrität lopettaa, niin saat kunnon vaihtarit päälle. Mielummin kärvistelee muutaman vuoden elämästään luomuna. Vaihtarit on vain ylimenovaihe. 

Vierailija
65/74 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaushoidon riskejä arvioidessa on hyvä muistaa, että väestötasolla estrogeenikorvaushoitoa käyttäneet elää keskimäärin pidempään kuin sitä käyttämättä jättäneet.

Ei. Ei lääkäritkään suosittele niitä syömään jos ei ole tarvetta oireiden helpottamiseksi. 

Vierailija
66/74 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei lääkäritkään suosittele niitä syömään jos ei ole tarvetta oireiden helpottamiseksi. 

Ok, kiitos tiedosta.

Vierailija
67/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. 

Vierailija
68/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luomuna. Ei ole ollut mitään muuta oireita kuin vuotovälien vaihtelevuutta. 42 veenä alkoi kierrot lyhentyä,  46 v eteenpäin pidentyä. Mitään muita oireita ei ole koskaan ollut. Ainoa lievästikään hankala oire se, että jos menkat on pois vaikka puoli vuotta, sitä vuotoa sitten tulee sen jälkeen muutaman viikon sen verran paljon että iso kuukautiskuppi tarvii varmistukseksi aikuisvaipan. Mutta eipä tuokaan ole haitannut, väljä mekko päälle vaippapäivänä. Ja saihan sitä olla sitten puoli vuotta ilman menkkoja. Nyt ikää 50, vielä silloin tällöin on menkat tullut, saisi jo vähitellen loppua.

Vierailija
69/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippu oireista. Kyllin pahat oireet kyllä hoitelevat sinut hormoonien pariin. Sitä ei tarvitse pohtia.

No, ei välttämättä. Mulla ei oo sitä 300 e ylimääräistä investoida. Kärvistelen oireissa tuskin toimintakykyisenä. 

Vierailija
70/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. mielenkiinnolla luen, itselläni näköjään alkamassa ja olen 47 v, vielä on menkat tulleet säännöllisesti mutta vuoto on niukkaa, nyt näyttäisi olevan eka kerta kun ei vuotoa kuulu. Iho on kuivempi mutta kuumia aaltoja en ole vielä kokenut, niitä odotellessa. Jaah, ja uni on vähän niin ja näin, saatan herätä 4-5 maissa aamulla enkä viitsi jäädä kyllä sänkyyn pyörimään mutta väsähdän sitten 8 maissa illalla.

Tuo nukkuminen on selkeä oire. 

Vierailija
71/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan elämän laadusta. 

Vierailija
72/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon vasta just täyttäny nelkyt ja mullakin on joitakin oireita. Aivosumua, väsymystä, hirveä PMS nykyään ja kierto on lyhentynyt 24-25 päivään viimeisen vuoden aikana.

Menen oireiden mukaan. Jos alkaa liikaa haittaamaan elämää, niin menen kyllä gynelle valittamaan. Minä en ala kärsimään. Ei siitä mitään kruunua saa.

Toistaiseksi pärjäilen. Voimatreeni on tuntunut auttavan jonkun verran. Jos siitä tulee taukoa, niin oireet pahenee. Eli rauta liikkumaan ja muistaa levon sekä monipuolisen ruokavalion. Mutta jos tulee lisää oireita niin apu niihin on keksitty.

Vierailija
73/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormoonikorvaushoito - mikä KORVATAAN?

Höh, no sitä puuttuvaa estrogeenia korvataan.

Vierailija
74/74 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mene lääkäriin. Kaveri sai vaihdevuosioireisiin hormonikierukan ja sitten estrogeenia jossain muodossa (kokeili monenlaisia, joten en voi sanoa mikä sitten toimi).  Pääsi eroon kaikista oireistaan.

Itsellä ei ole vielä vaihtarit edes alkamassa, ikää jo 49 (olin ihan varma, että oireiden taustalla oli vaihtarit). Gyne määräsi hormonikierukan kuukautisiin, minula oireiden takana (jalkasäryt, selkäsäryt, päänsäryt, jatkuva lämpöily, kohdun supistelut) oli polyyppi ja/tai raudanpuute. Kierukka vei vuodot pois, gyne vei polyypin pois ja oireet lähti myös. Rauta-arvot ei vielä ihanteelliset, mutta alkoivat parantua heti. Luulen, että sitten kun minulla alkaa vaihtarit, niin menen kaverini viitoittamaa polkua ja hormoneilla niistä ohi.

Suomessa kuitenkin hyvä terveydenhoito ja hormonikorvaushoitoja saavien terveyttä seurataan.

Mielenkiintoista. Mulla samoja oireita (paitsi tuo supistelu ja lämpöily) ja polyyppi kohdunsuulla, jota julkisella ei suostuttu poistamaan. Olen myös raudanpuutteinen.

Saanko kysyä, mistä sulla se polyyppi poistettiin ja kertoiko lääkäri miten se vaikutti noihin asioihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi