Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet luomuna vai pillereillä?

Vierailija
14.02.2024 |

Olen 42 ja alan huomata esivaihdevuosien oireita. Hikoilua, kuukautisten alla näköhäiriöitä ja huimausta, kamala päänsärky ovulaation aikaan ja muutenkin ovis on pahin aika kuusta, ärsyttää ja väsyttää. Haluaisin siis ovulaatiosta eroon.

En ole käynyt hormonaalista ehkäisyä 15 vuoteen. Ehkäisynä kondomi.

Nyt mietin, pitäisikö aloittaa pillerit vai ei? 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis ehkäisypillereitä. 

Ap

Vierailija
22/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkälaisia nämä oireet ovat? Itse täytin viime vuonna 50 ja edelliset menkat oli joskus viime syksynä. Siihen mennessä ei mitään erityisiä oireita, vähän harvenivat ennen kuin loppuivat. Ei minulla ole ollut mitään muuta fyysistä oiretta noiden suhteen. Eli vieläkö tässä pitää odottaa jotain erityisiä vaihdevuosioireita vai oliko se nyt tässä? En ole  käyttänyt mitään hormoneja teini-iän jälkeen, kun pillerit ei minulle sopineet ja miehelle tehtiin vasektomia ajat sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta neljäkymppinen, mutta oireet ovat selvästi jo alkaneet. En ole tämän takia lääkäriin menossa, enkä mitään hormoneita ala syömään. Oikeastaan en edes saa noita käyttää kun muutenkin itselläni on suuri riski veritulppiin, migreeniin ja syöpiin. Olen muutenkin hyvin herkkä kaikelle ja menen jo Buranasta ihan sekaisin. Alkoholia tai oikeastaan edes kofeiinia sisältäviä juomia en oikein voi juoda. Kun en voi lääkkeitäkään käyttää niin en nyt mitään hormonejakaan ala syömään. Luomuna vaihdevuodet on siis tarkoituksenani vetää. Tietysti, jos nyt edessä olisi tilanne, että antibioottikuurin tarvitsisin niin varmaankin nuo ottaisin, mutta varmasti myös hirveän ripulin noista saisin. 

Siinä vaiheessa jos sinulla alkaa niinkuin minulla ja  monella,  kuukautiset olemaan jatkuvasti. Ne alkaa siis tulemaan aivan yllättäen ja hirve

Kai dulta otettiin pipelle-näyte? 

Vierailija
24/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta neljäkymppinen, mutta oireet ovat selvästi jo alkaneet. En ole tämän takia lääkäriin menossa, enkä mitään hormoneita ala syömään. Oikeastaan en edes saa noita käyttää kun muutenkin itselläni on suuri riski veritulppiin, migreeniin ja syöpiin. Olen muutenkin hyvin herkkä kaikelle ja menen jo Buranasta ihan sekaisin. Alkoholia tai oikeastaan edes kofeiinia sisältäviä juomia en oikein voi juoda. Kun en voi lääkkeitäkään käyttää niin en nyt mitään hormonejakaan ala syömään. Luomuna vaihdevuodet on siis tarkoituksenani vetää. Tietysti, jos nyt edessä olisi tilanne, että antibioottikuurin tarvitsisin niin varmaankin nuo ottaisin, mutta varmasti myös hirveän ripulin noista saisin. 

Siinä vaiheessa jos sinulla alkaa niinkuin minulla ja  monella,  kuukautiset olemaan jatkuvast

Jos meinaat että jotain sisäelin tutkimuksia, niin ainakin jokin ihan hirveä, mitä lääkäri ei meinannut millään onnistua rapsuttamaan. 

Vierailija
25/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkälaisia nämä oireet ovat? Itse täytin viime vuonna 50 ja edelliset menkat oli joskus viime syksynä. Siihen mennessä ei mitään erityisiä oireita, vähän harvenivat ennen kuin loppuivat. Ei minulla ole ollut mitään muuta fyysistä oiretta noiden suhteen. Eli vieläkö tässä pitää odottaa jotain erityisiä vaihdevuosioireita vai oliko se nyt tässä? En ole  käyttänyt mitään hormoneja teini-iän jälkeen, kun pillerit ei minulle sopineet ja miehelle tehtiin vasektomia ajat sitten.

Ne menee niin sukukohtaisesti. Tyttären vaihtarit menee yleensä niin kuin äidinkin. 

Vierailija
26/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä olen 41 ja käyttänyt myös kondomia ehkäisymuotona viimeiset 10 vuotta. Mulla kai jotain esivaihdevuosioireita myös, ainakin henkisellä puolella näkyy... Gyne sanoi, ettei missään nimessä e-pillereitä enää tän ikäiselle.

Määräsi "menopause" monivitamiinit ja luontaistuotteita siihen päälle.

Asun siis ulkomailla, mutta ihan vertailun vuoksi kerron.

Vierailija
27/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 42v minipillerit ja reilu vuosi eteenpäin, myoomia monta (ei ollut ennen koska tehtiin gynetsekki pillereitä määrätessä). Gynen mielestä ei ole ole yhteyttä ja pillerit ei vaikuta -  mutta pub medissä monta lääketieteellistä julkaisua, joissa epäilys että progestrel.. se keltarauhashormoni pahentaa myoomia.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26251118/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7762035/

Vierailija
28/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraava vinkki; jos menkat on runsaat ja hankalat, menkää tsekkaamaan onko myoomia. Niitä tulee 30-45 iässä eniten ja joka neljäs nainen kärsii. Aiheuttaa vuotoa ja runsaat menkat.

Vierailija
29/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 44-vuotiaana yhdistelmäe-pillerit esivaihdevuosioireisiin (yöhikoilu, aamuyön heräily). Molemmat korjaantuivat nopsaan, nyt takana 8 kk. Oma kierto oli 21-22 vrk, nyt syön ohjeen mukaan 2 laattaa putkeen. Pillereitä olen syönyt hetken aikaa alle 20-vuotiaana, kierukka ja klipsit sen jälkeen. Gynen mukaan ikä ei ole ongelma.

Mies kehuu paljon mukavammaksi ihmiseksi, ja kieltämättä on kiva olla taas oma leppoisa itsensä. 

Vierailija
30/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni aika loivilla aalloilla ohi.

Jos sulla on kovin kipuja ja muuta, niin turha kärvistellä. 

Apuja on.

Vierailija
31/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä olen 41 ja käyttänyt myös kondomia ehkäisymuotona viimeiset 10 vuotta. Mulla kai jotain esivaihdevuosioireita myös, ainakin henkisellä puolella näkyy... Gyne sanoi, ettei missään nimessä e-pillereitä enää tän ikäiselle.

Määräsi "menopause" monivitamiinit ja luontaistuotteita siihen päälle.

Asun siis ulkomailla, mutta ihan vertailun vuoksi kerron.

Voitko kertoa maan tai maanosan suunnilleen?

T. Iso-Britanniassa asuva vaihdevuosi-ikäinen

Vierailija
32/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menee niin sukukohtaisesti. Tyttären vaihtarit menee yleensä niin kuin äidinkin. 

Ei meillä. Mulla loivat ja äidillä ärtsyt.

Vierailija
33/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja seuraava vinkki; jos menkat on runsaat ja hankalat, menkää tsekkaamaan onko myoomia. Niitä tulee 30-45 iässä eniten ja joka neljäs nainen kärsii. Aiheuttaa vuotoa ja runsaat menkat.

Kaikilla ei ole niitä. Vaan runsas vuoto voi johtua hormoneista tai muusta. Gyne osaa sanoa jotain kyllä.

Vierailija
34/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Äidilläni alkoi 37 vuotiiana ja menkat hänellä loppui kun täytti 40v. Itselläni ne vaivat alkoi selkeästi 50 vuotiaana. Olen nyt 54 vuotias ja runsaat kuukautiset on vaikein ongelma. Olen aina kärsinyt vaikeista pms oireista, joten en tiedä tarkalleen, miloin ne olisi vaihtunut vaihdevuosi ongelmiin. 

Vierailija
35/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri osaa auttaa.

Ei pidä paikkansa. Kun täytin 40, nin nuori lääkäri oli varma, että minulla oli vaihdevuodet. Ei ollut vaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun menin vaihdevuosioireista 53 vuotiaana lääkäriin, niin minua pidettiin luulosairaana ja jotain relaxantteja tarjottiin. Lääkärin lausunnossakaan ei puhuta sanallakaan vaihtareista. 

Mulla tosi samankaltainen kokemus. Olen 46-vuotias ja mielestäni kärsinyt nyt vuoden aika vakavista vaihdevuosioireista. Kun lopulta menin lääkäriin, ei lääkäri ottanut minua todesta! Tää yksityinen lääkäri tutki minua ja kaikkea mahdollista siis ihan oikeasti jollain 500-1000 e summalla. (Lakkasin pitämästä kirjaa jossain vaiheessa, koska mulla nää menee vakuutuskassaan). Lopulta lääkäri tuli siihen tulokseen, että olen muuten terve, mutta minulla onkin vaihdevuodet! Sain minipillerit ja hormonikorvaushoitoa. Niitä hormoneja en voi käyttää, koska ne tekivät minusta itkuisen. Syksymmällä mulla ei ollut vuotoja, mutta nyt tammikuussa oli varmaan kuukauden menkat. 

Kroppa on aivan sekaisin. Tuntuu että en tiedä mistään mitään. Missä on se "naisesta mummoksi" ohjevihko, jollainen kaikille jaettiin siinä vaiheessa kun menkat alkoi (siis tytöstä naiseksi). Silloin siinä ei ollut mitään uutta, mutta nyt on monet oireet tulleet ihan puskista.

Vierailija
36/74 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri osaa auttaa.

Ei pidä paikkansa. Kun täytin 40, nin nuori lääkäri oli varma, että minulla oli vaihdevuodet. Ei ollut vaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun menin vaihdevuosioireista 53 vuotiaana lääkäriin, niin minua pidettiin luulosairaana ja jotain relaxantteja tarjottiin. Lääkärin lausunnossakaan ei puhuta sanallakaan vaihtareista. 

Mulla tosi samankaltainen kokemus. Olen 46-vuotias ja mielestäni kärsinyt nyt vuoden aika vakavista vaihdevuosioireista. Kun lopulta menin lääkäriin, ei lääkäri ottanut minua todesta! Tää yksityinen lääkäri tutki minua ja kaikkea mahdollista siis ihan oikeasti jollain 500-1000 e summalla. (Lakkasin pitämästä kirjaa jossain vaiheessa, koska mulla nää menee vakuutuskassaan). Lopulta lääkäri tuli siihen tulokseen, että olen muuten terve, m

NIinpä. Teininä saa muka ohjeistusta joka silloinkin ihan  paskaa. Nyt kun vaihtarit niin kaikki levittelee käsiään. 

Vierailija
37/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri osaa auttaa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin vaihdevuodet, näin sanoi minulle gyne. Suositteli, että jossain vaiheessa olisi hyvä tsekata kilppariarvotkin, niin tietää, aiheutuuko oireilu kilpparista vai vaihtareista, jolloin sitten oireisiin saadaan sopiva hoito.

-3

Vierailija
38/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itsellä auttaa, sain matalahormoniset Zoelyt. En pidä taukoja liuskojen välissä niin ei tule menkkojakan. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
39/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisesta mummoksi -opas tarvitaan!

Vierailija
40/74 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarikko on yhä hedelmällinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä