Jos Suomessa ollaan niin huolestuneita ihmisten liikkumattomuudesta, niin miksi ratkaisu on tyyliin mene sinne pururadalle ja pärjäile
Eihän tuosta mitään tule, mitä siellä pururadalla pitäisi tehdä? Vielä pahempi on käskeä jonnekin kuntosalille jossa ketutus liikkumiseen vaan nousee enemmän kun olet totaalisen eksyksissä mitä ympärillä tapahtuu.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja nuorten liikkumattomuus lähtee aina vanhemmista.
Jos vanhemmat makaa sohvalla ja antaa lasten istua koulupäivän jälkeen ja viikonloput ym vapaa-ajat tietokoneen ääressä niin ei hyvin vain aktiivisimmat lapset lähtee sieltä itse liikkeelle.
Liikunta ja ihan vaikka ulkoilu, ei tarvitse treenata salilla ja suorittaa tavoitteellisesti jotain urheilulajia voidakseen liikkua ja olla yleensäkin aktiivinen.
Ja tuo pururata kuvaus oli nyt jonkun 70- 80 luvulla nuoruutensa viettäneen kuvaus liikunnasta. Ei pururatoja ole enää olemassakaan.
Juuri näin. Asioista ei tarvitse tehdä mitään tiedettä. Riittää kun pitää itsensä fyysisesti edes jollain tasolla aktiivisena. Jo 30 min kävelyllä päivässä on todettu olevan huomattavat terveysvaikutukset. Eli hyvin pienellä vaivalla pystyy parantamaan omaa hyvinvointiaan.
Pururadasta sen verran, että tuo sana taitaa toimia synonyymina kuntoradoille ja vastaaville ulkoilureiteille. Itsekin puhun edelleen pururadoista, vaikkei niitä ole enää juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat makaa sohvalla ja antaa lasten istua koulupäivän jälkeen ja viikonloput ym vapaa-ajat tietokoneen ääressä niin ei hyvin vain aktiivisimmat lapset lähtee sieltä itse liikkeelle.
Liikunta ja ihan vaikka ulkoilu, ei tarvitse treenata salilla ja suorittaa tavoitteellisesti jotain urheilulajia voidakseen liikkua ja olla yleensäkin aktiivinen.
Ja tuo pururata kuvaus oli nyt jonkun 70- 80 luvulla nuoruutensa viettäneen kuvaus liikunnasta. Ei pururatoja ole enää olemassakaan.
Nykyään aktiivinen lapsi lääkitään ADHD-diagnoosilla rauhalliseksi tai koukutetaan digi-maailmaan, jotta vanhemmat voivat olla rauhassa siellä sohvan pohjalla tai keskittyä omiin juttuihinsa.
Liikkumisessa hyvä muistaa, ettei ole yhtä kaikille sopivaa tapaa tai lajia. Siksi voi vain kannustaa kokeilemaan ja löytämään sen itselle sopivan jutun. Itse aloitin uuden lajin 40+ vuotiaana yhdessä lasten kanssa. Menin alkeiskurssille enemmän ajatuksella, että olemalla mukana lapsia kiinnostaa aihe enemmän. No, nyt olen itse seura-aktiivina mukana tuohussa ja toinen lapsi pyrkii maajoukkueeseen. Toinen vaihtoi lajia ja tuntuu olevan hyvin tyytyväinen omassa lajivalinnassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty ottamaan itse vastuuta omaan hyvinvointiisi niin kukas muukaan? Sinä olet vastuussa omasta ajastasi ja miten sen käytät. En ymmärrä ihmisiä jotka vain valittavat omasta olostaan mutta eivät tee mitään paremman olon saavuttamiseksi. Tiedän että ensimmäiset puoli vuotta ovat täyttä Jaskaa, mutta muutos lähtee aina itsestä.
Lopetetaan sitten se liikkumattomuudesta valittaminen ja annetaan ihmisten olla?
Liikkumattomuudesta aiheutuvat terveysongelmat pitäisi siinä tapauksessa hoidattaa omaan piikkiin, ei veronmaksajien rahoilla. Samoin tupakasta, viinasta ja huumeista aiheutuvat sairaudet.
Helpompaa olisi, kun kaikki tykkäisivät itsestään sen verran, että ylläpitäisivät peruskuntoa ja terveyttä. Näitä muita aibeita voi välttää ihan helposti.
Ajatelkaas sitä, miten paljon meillä olisi resursseja oikeasti sairaiden ihmisten hoitoon, mikäli nämä itse aiheutetut terveydenhuolloin rasittajat huolehtisivat itsestään, eivätkä olisi siellä jonossa - vaan vaikka siellä pururadalla kävelemässä.
Monimutkainen aihe. Itselleni oli yllätys että vaikka liikunta nyt ei mieltä pahennakaan niin erittäin harvoin tulee mitään euforista olotilaa. Joskus käy sellainen hetken hyvän olon tunne mutta se katoaa todella nopeasti. Liikunnasta voi tulla myös lisää vaivoja. Ehkä toisenlaisia kuin on lähtötilanteessa, mutta ei se liikunta aina kivutonta ole.
Itselleni liikunta on välillä pakkopullaa. Olen liikkunut vuosia mutta ei se näy missään. Varmaan kunto on hieman parempi kuin aloittaessa mutta muuten se ei näy yhtään missään. Eli kun ei tule hyvän olon tunnetta, eikä liikunta oikein näy missään niin ei se hirveästi motivoi.
Eikä kiinnosta jumpat, uimiset, kuntosalit tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että hyvin monenpuotoisiin reikiin tarjotaan vain sitä yhdenmuotoista palikkaa.
Liikkumattomuuteen voi olla lukemattomia eri syitä. Esim. minulla on fyysisinä haasteita haavainen paksusuolentulehdus, krooninen plantaarifaskiitti, välilevyongelmia, polven nivelrikko ja reilusti ylipainoa. Psyykkisellä puolella työuupumus ja raju kiusaamistausta, joka ilmeni mm. liikuntatunteihin liittyen, sillä olin lihava myös lapsena.
Minua ei auta yhtään, jos lääkäri toteaa, että lisääpä liikuntaa. Miten? Pystyn aika harvoihin lajeihin, ja niitäkin taustani vuoksi vihaan. Yhteiskunnan taholta tuleva syyllistäminen ei sekään auta.
Tuollaisella vaivakavalkaadilla ohjataan kyllä fysioterapeutin pakeille joka kädestä pitäen neuvoo millaista liikuntaa tulisi harrastaa.
Mulla on sairauksia liuta, mm.krooninen kipu-uupumussairaus. Plantaarifaskittikin on välillä. Sairauksistani huolimatta liikun sen mitä voin. Käyn kävelemässä 3 x 10-15 min kerrallaan päivässä. Tästä tulee yht. 30 - 45 min liikuntaa per päivä. Parempi vähäinen liikunta kuin ei yhtään liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävely, hölkkä ja painojen nostaminen ku on kato sen verran monimutkasta, et eihän niitä aikuinen ihminen välttämättä ymmärrä :)
Niin ja tulee niin hikiki.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että hyvin monenpuotoisiin reikiin tarjotaan vain sitä yhdenmuotoista palikkaa.
Liikkumattomuuteen voi olla lukemattomia eri syitä. Esim. minulla on fyysisinä haasteita haavainen paksusuolentulehdus, krooninen plantaarifaskiitti, välilevyongelmia, polven nivelrikko ja reilusti ylipainoa. Psyykkisellä puolella työuupumus ja raju kiusaamistausta, joka ilmeni mm. liikuntatunteihin liittyen, sillä olin lihava myös lapsena.
Minua ei auta yhtään, jos lääkäri toteaa, että lisääpä liikuntaa. Miten? Pystyn aika harvoihin lajeihin, ja niitäkin taustani vuoksi vihaan. Yhteiskunnan taholta tuleva syyllistäminen ei sekään auta.
Piipipiipi. Kovasti tekosyitä ja mussutusta. Se lähtee itsestä
Jos ihminen ei tiedä tai osaa päätellä, mitä pururadalla / kuntoradalla olisi tarkoitus tehdä, hän ei ole varmastikaan kykenevä muutenkaan huolehtimaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun seisot ja kävelet enemmän kuin istut ja röhnötät sohvalla.
Mutta se on pois röhnöttämisestä ja syömisestä! Kävelyn jälkeen "palkitsevat" itsensä moninkertaisilla ruokamäärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun seisot ja kävelet enemmän kuin istut ja röhnötät sohvalla.
Itse kai katsot telkkuohjelmatkin paikallaan juosten?
Ulkona juostaan.
Siis tarvitset jonkun ulkopuolisen selittämään, mitä pururadalla tehdään? Siellä voi kävellä/juosta. Talvisin ainakin omalla purtsilla menee hiihtoladut.
Vierailija kirjoitti:
On niitä pehmeitä pururatoja vieläkin, talvella niitä myöten hiihdetään ainakin täällä varsin pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty ottamaan itse vastuuta omaan hyvinvointiisi niin kukas muukaan? Sinä olet vastuussa omasta ajastasi ja miten sen käytät. En ymmärrä ihmisiä jotka vain valittavat omasta olostaan mutta eivät tee mitään paremman olon saavuttamiseksi. Tiedän että ensimmäiset puoli vuotta ovat täyttä Jaskaa, mutta muutos lähtee aina itsestä.
Lopetetaan sitten se liikkumattomuudesta valittaminen ja annetaan ihmisten olla?
Se liikkumattomuus vain kostautuu monella myöhemmin terveydenhuollon lisäkuluina. Monella toki pelkästään 30-.60 minuutin kävelylenkki on jo iso parannus nykyiseen.
Työmatkani on noin 6,2 kilometriä ja kävellen siinä menee 56 minuuttia, mutta yleensä polkupyöräilen. Olen hoikka ja hyväkuntoinen vielä näin yli nelikymppisenä, tuohon vaikuttanee myös ruumiillinen työ ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkua voi omassa olkkarissakin, mä en ymmärrä miten vaikeaa ihmisillä on tajuta tämä. Jokaiselle meistä on luotu keho, mitä apuna käyttäen voi treenata.
Ei siihen ole tekosyitä.
Meidän yläpuolella asuu olohuonelenkkeilijä. Tunti kantapään paukutusta lattiaan ja reitillä eteneminen käy selväksi meillekin. Joka helvetin päivä klo 8 alkaa se jyske.
Liity seuraan valittamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
On tässä ketjussa jo taas niin naurettavia selityksiä, aloitus tietysti ehkä kirkkaimpana tähtenä, mut älkää provosoituko ja ihmetelkö, et mikä näitä valaita vaivaa. Eikö sen jo kaikki tiedä, että läskit keksii loppuun asti aina selityksiä. Siis ihan aina. Se vaan kuuluu läskien "luontoon" koska luonnetta heillä ei ole alkaa oikeasti treenaamaan, liikkumaan ja tekemään parempia valintoja. Silloin mielummin ihmetellään, et mitäköhän siellä pururadalla tai salilla pitäisi tehdä.
Kävely, hölkkä ja painojen nostaminen ku on kato sen verran monimutkasta, et eihän niitä aikuinen ihminen välttämättä ymmärrä :)
En ole läski, mutta olen tällainen entinen "liikkumaton" ihminen. Ymmärrän ap:n aloituksen, vaikkakin melko pökkelö saa olla päästään jos ei osaa alkaa lenkkeilemään ja pururata on ihan tuntematon käsite. Kuntosalista kuitenkin sen verran, että jos ei ole koskaan käynyt niin riski satuttaa itsensä on erittäin suuri, kun voima, kehonhallinta ja tekniikka puuttuvat. Vaikka tekisi pienillä painoilla, niin voi saada kropan rikki kun ei tiedä milloin lopettaa tai meneekö liike lähellekään oikein. Minusta näille liikkumista aloitteleville ihmisille joilla on ylipainoa, pohjakunto nolla, eikä mitään aiempaa kokemusta, pitäisi järjestää vaikka kymmenen kerran mahdollisuus fysioterapeuttiin tai personal traineriin, jotka katsovat millaisia liikkeitä on turvallista tehdä ja ottavat myös huomioon henkilön rajoitukset sekä tekevät jonkun suunnitelman, missä huomioidaan myös palautuminen. Sitten sitä suunnitelmaa aletaan toteuttaa ja kymmenessä kerrassa saa jo noin kuukauden treenit alkuun. En minäkään entisenä polvivaivaisena (polvi nyt saatu kuntoutettua) olisi pystynyt tekemään kaikkia normaaleja liikkeitä, jos ne eivät olisi alkuun olleet avustettuja tai helpotettuja. Onneksi otin sen pt:n ja sain ohjausta.
Kävely on mielestäni äärettömän tylsä laji ja tekemättä jäisi jos en olisi muuta liikuntaa keksinyt tilalle. Jokaisen pitäisi löytää itselle oikeasti mieluinen ja koukuttava laji. Itse mietin liian pitkään paremman pyörän ostamista kolmivaihteisen mummopyörän tilalle, nykyään pyöräilen vuodessa tuhansia kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tässä ketjussa jo taas niin naurettavia selityksiä, aloitus tietysti ehkä kirkkaimpana tähtenä, mut älkää provosoituko ja ihmetelkö, et mikä näitä valaita vaivaa. Eikö sen jo kaikki tiedä, että läskit keksii loppuun asti aina selityksiä. Siis ihan aina. Se vaan kuuluu läskien "luontoon" koska luonnetta heillä ei ole alkaa oikeasti treenaamaan, liikkumaan ja tekemään parempia valintoja. Silloin mielummin ihmetellään, et mitäköhän siellä pururadalla tai salilla pitäisi tehdä.
Kävely, hölkkä ja painojen nostaminen ku on kato sen verran monimutkasta, et eihän niitä aikuinen ihminen välttämättä ymmärrä :)En ole läski, mutta olen tällainen entinen "liikkumaton" ihminen. Ymmärrän ap:n aloituksen, vaikkakin melko pökkelö saa olla päästään jos ei osaa alkaa lenkkeilemään ja pururata on ihan tuntematon käsite. Kuntosalista kuitenkin sen ve
Sieltä se tuli :D Et sä pienillä painoilla saa ittees rikki, jos teet liikkeet ees sinne päin oikein. Kaikki me ollaan siellä salilla joskus ekan kerran oltu. Mut tää on tietty oiva tekosyy läskeille, mitä läskit usein käyttää. Tän tekosyyn varjolla moni läski skippaa tänäänkin salin, ja pitää sillä ajalla kakkukestit :D
Liikuntaa on monenlaista. Mä asun ok-talossa maalla. Tänäänkin saa n. 40 min hyötyliikuntaa, kun kolaan isosta pihasta lumet syrjään. Päivittäinen klapien hakkaaminen talvella on myös koko kehon treeni. Siihen päälle koiralenkit, joten liikuntaa tulee kuin huomaamatta ihan kivasti.
Tuli mieleen kaksi ystävää kaupungissa asumiseni ajoilta. He tapasivat käydä laihdutusmielessä yhdessä kävelyllä pari, kolme kertaa viikossa. Lenkit päätyivät aina kioskille, missä molemmat joivat tölkilliset sokeroitua Jaffaa, vähän nameja siihen päälle. Molemmat tykkäsivät muutenkin kaikenlaisesta makeasta. Sitten ihmettelivät, mikseivät yhtään laihdu. En tiedä mitä heille nykyään kuuluu, koska muutin toiselle paikkakunnalle.
En tiedä onko tää trolli, mut kaikki tietohan löytyy netistä ilmaiseksi ja jopa suomeksi. On satoja artikkeleita ja videoita siitä, miten aloittaa liikunta. Pistä vaikka "kotitreeni aloittelija" tai "juoksun aloittaminen" youtubeen ja alat tehdä perässä. Juuri mistään ei ole niin helppoa löytää tietoa kuin kunnon kohottamisesta ja laihduttamisesta. Jos ymmärrät englantia, ilmaisia videoita on kymmeniä tuhansia.