Muita, joille raha ei oikeasti merkitse mitään?
Allekirjoitan niin sen teorian, että sen jälkeen kun ei tarvitse pihistellä perustarpeista (eli on ruokaa, asunto, vaatteita), niin lisäraha ei tuo onnea.
Itsellä pieni oma asunto ja työpaikka, josta saan palkan. Säästöjä n. 200000 € enkä oikeasti keksi, mihin sen laittaisin, koska en koe, minkään ylimääräisen ostamisen tuovan minulle mitään.
Kommentit (38)
No mikset anna pois niitä 200 tuhatta jotka eivät merkitse mitään? Vaikka hyväntekeväisyyteen.
Miksi teet palkkatöitä jos se raha ei merkitse mitään?
Itse lasken omiksi perustarpeikseni sellaiset tämänhetkiseen elämääni kuuluvat asiat, joita tarvitsen normaaliin hyvinvointiini. Osa niistä ei ole varsinaisia perustarpeita siinä mielessä, että ne olisivat hengissäpysymisen kannalta välttämättömiä, mutta tähän aloituksen aiheeseen liittyen sellaisia, joihin haluan minulla olevan varaa. Kun niihin on varaa, rahan merkitys on minulle vähäinen, ja jos joudun niistä tinkimään, sen merkitys kasvaa. Pystyn esimerkiksi maksamaan nämä kohtuulliset asumiskuluni lämmityksineen ja sähköineen, syömään terveellisesti, liikkumaan tarvittavat matkat autollani, huolehtimaan koiristani ja ostamaan uusia vaatteita tai vaikka kodinkoneita rikkoutuneiden tilalle. Minun ei siis tarvitse pelätä jääkaapin hajoamista tai yllättävää eläinlääkärilaskua, enkä joudu kaupassa ostamaan jatkuvasti halvinta mahdollista ruokaa. Tällaiseen tilanteeseen pääseminen on ollut suuri helpotus, ja kokemusta on vuosien ajalta siitä, että näin ei todellakaan ollut.
Eihän raha merkitse yhtään mitään, niille keillä sitä on riittävästi.
mielummin itken mersussa kuin puiston penkillä rahalla saa vaikka mitä
Olen vähävarainen, ja minulle raha merkitsee sitä, että pysyn ravittuna ja hengissä. Ja sitähän se merkitsee minimissään kaikille, myös varakkaille.
Varakkaalle, joka ei luovu ylimääräisestä varallisuudestaan, raha merkitsee enemmän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Merkitsee sen verran että saa perustarpeet katettua, sen ylimenevä ei merkitse yhtään, varmaan jos paljon menisi yli niin lahjoittaisin suurimman osan pois. Tykkään ennemmin kutsumusalastani, vapaa-ajasta, ilmaisista tai edullisista asioista kuten luonto, ystävyys, lukeminen, käsityöt ym. En tykkää ostamisesta tai muutenkaan rahan ajattelemisesta kuin pakollisen verran. Materialismia en löydä ittestäni melkein ollenkaan, korkeintaan jonkin puskurin säästän, mutta enemmän säästössä voisi jopa häiritä mua, mieluummin annan tarvitseville.
Hanki akka ja lapsia, niin kyllä ne liian paljon rahaa huolet häviävät. Tai jos on joku tuhlaaja sannan tapainen pääministerinä.
Otetaan ne rahat, työpaikka ja asunto sinulta pois, ja kysytään sitten uudestaan että eikö raha todellakaan merkitse sinulle mitään..
Raha on väline, jolla ihmisen tekemän työn arvoa voidaan mitata, vaihtaa johonkin toiseen saman arvoiseen tai tallettaa.
Ihminen joka ei arvosta ansaitsemaansa rahaa ei arvosta omaa työtään, ja jos ei arvosta työtään niin tuskin arvostaa itseään muutenkaan.
En ymmärrä ihmistä joka sanoo ettei arvosta rahaa, koska raha edustaa ja konkretisoi kaikkea sitä hyvinvointia ja vaurautta mitä ihmiskunta pystyy tuottamaan silloin kun emme sodi tai tuhoa, vaan teemme työtä ja rakennamme.
Terveys on tärkeämpää. Suomessa köyhätkin selviää.
En voi sanoa etteikö raha merkitse minulle mitään.
Kokonaan ilman rahaa olisi todella vaikea tulla toimeen ja asua täällä pohjoisessa.
Kuitenkaan en tunne tarvetta tai halua kahmia itselleni omaisuutta yli normaalin tarpeen. Sen verran pidän huolen että minulla on kunnon puskuri kaiken varalta, että tulen muutaman kuukauden toimeen vaikka tulot loppuisivat.
En näe mitään syytä kasata rahaa johonkin rahasäiliöön kuin Roope Ankka. En tiedä mitä tekisin ylimääräisellä rahalla josta en tiedä mitä sillä tekisin.
Jos ja kun kaikkea on niin että mistään tärkeästä ei ole puutetta se riittää.
Minulle raha ei merkitse paljoa siinä mielessä että en ole materialisti, elän melko vaatimattomasti. Tietysti rahaa tarvitaan sen verran että perustarpeet voi täyttää.
Mutta raha merkitsee minulle paljonkin sen takia että haluan muuttaa heti kun mahdollista toiseen maahan ja se on sellanen paikka missä minun ei ole järkevää tehd työtä ja sossunkassaakaan ei ole joten on syytä kumuloida varallisuutta mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti jotta voi päästä muuttamaan ennenaikaiselle eläkkeelle kun vielä on niin terve että voi nauttia elämästä.
Toki voi olla että sairastuu tai kuolee ennen sitä jolloin lapset saa rahat mutta ainakin yritän. Pahinta olisi olla sohjolassa köyhänä vanhana epäterveenä kykenemättä tekemään mitään kun on niin köyhä ja pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Raha on väline, jolla ihmisen tekemän työn arvoa voidaan mitata, vaihtaa johonkin toiseen saman arvoiseen tai tallettaa.
Ihminen joka ei arvosta ansaitsemaansa rahaa ei arvosta omaa työtään, ja jos ei arvosta työtään niin tuskin arvostaa itseään muutenkaan.
En ymmärrä ihmistä joka sanoo ettei arvosta rahaa, koska raha edustaa ja konkretisoi kaikkea sitä hyvinvointia ja vaurautta mitä ihmiskunta pystyy tuottamaan silloin kun emme sodi tai tuhoa, vaan teemme työtä ja rakennamme.
On olemassa paljon arvokasta työtä joka ei suoraan tuota rahaa. Esim kodeissa tehtävä hoitotyö, vapaaehtoistyö, tutkimus ja monet taidealat esimerkiksi. Moni ihminen raataa näiden asioiden parissa siksi että uskoo niiden tuottavan jotain hyvää maailmaan, vaikka sitä ei voikaan mitata rahassa. Aika moni palkkatyö on myös sellaista mikä ei oikeastaan tuota mitään muuta hyödyllistä kuin rahaa. Olen itsekin ollut tällaisessa paperinpyörittelytyössä hommissa. Jotkut työt voivat jopa tuottaa suoraa vahinkoa ihmisille ja luonnolle. Ei kenenkään itsekunnioitus toivottavasti ole sidottuna numeroihin pankkitilillä, se on aika surullinen arvomaailma.
No tavallaan raha merkitsee jos sitä ei ole ja vähemmän merkitsee kun sitä on. Kyllähän sillä on merkitystä, että voi asua velattomassa uudehkossa talossa ja voisi milloin vain ostaa uuden auton tai lähteä maailmalle tai tehdä melkeinpä mitä vain, jäädä vaikka pois töistä ja ei haittaisi yhtään. Kyllä se tietynlaista turvallisuuden tunnetta tuo, ja ei tarvitse miettiä kaupassa että mitä voi ostaa niin onhan se mukavan huoletonta. Mutta sitten toisaalta kun miettii, kyllä sitä oli yhtä onnellinen noin muuten nuorena köyhänä opiskelijanakin. Varallisuus tuo tiettyä helppoutta jossain määrin ja turvaa, mutta ei se kyllä onnea tuo. Jokaisen tulisi saada kokea se että on ns. varakas niin huomaisi ettei se tosiaan ole mikään onnen lähde. Enemmän onnea tuo varallisuuden karttuessa se, ettei ole pakko tehdä epämieluisia töitä jos ei halua tai voi tehdä töitä vähemmän eli jää enemmän aikaa muuhun. Mutta moni ei ole ns. materialisti joten ei ole tarve käydä ripsihuolloissa ja ostaa merkkivaatteita jne eli toisaalta myös pärjää vähemmillä tuloilla. Jos talo on maksettu, ei tarvitse ns. raataa töissä edes asumiskulujen vuoksi. Monen terveen ihmisen olisi mahdollisuus säästää enemmän ja kerryttää omaisuuttaan, mutta moni ei osaa käyttää rahaa fiksusti. Paljon jos tekee töitä ja on ahkera sekä säästää, sillä pääsee pitkälle ja lopulta on tilanteessa että ei tarvitse rahaa juurikaan miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ajattelen eri tavalla. Raha ei edusta pelkästään hyvinvointia ja vaurautta, vaan se on myös sotimisen edellytys ja yksi suurimmista motiiveista käyttää valtaa vahingollisella tavalla. Siinä, että on ylpeä työstään ja arvostaa ansaitsemaansa rahaa ei ole mitään väärää, mutta se ei kerro itsearvostuksesta mitenkään yksiselitteisesti. Minä esimerkiksi arvostan itseäni ja ainutkertaista elämääni niin suuresti, että en halua vaihtaa aikaani rahaan (ja sitä kautta omaisuuteen ja vaurauteen) yhtään enempää, kuin on välttämätöntä. Rahaa voi ansaita rakentamatta yhtään mitään, ja myös aiheuttamalla valtavaa tuhoa ja vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan raha merkitsee jos sitä ei ole ja vähemmän merkitsee kun sitä on. Kyllähän sillä on merkitystä, että voi asua velattomassa uudehkossa talossa ja voisi milloin vain ostaa uuden auton tai lähteä maailmalle tai tehdä melkeinpä mitä vain, jäädä vaikka pois töistä ja ei haittaisi yhtään. Kyllä se tietynlaista turvallisuuden tunnetta tuo, ja ei tarvitse miettiä kaupassa että mitä voi ostaa niin onhan se mukavan huoletonta. Mutta sitten toisaalta kun miettii, kyllä sitä oli yhtä onnellinen noin muuten nuorena köyhänä opiskelijanakin. Varallisuus tuo tiettyä helppoutta jossain määrin ja turvaa, mutta ei se kyllä onnea tuo. Jokaisen tulisi saada kokea se että on ns. varakas niin huomaisi ettei se tosiaan ole mikään onnen lähde. Enemmän onnea tuo varallisuuden karttuessa se, ettei ole pakko tehdä epämieluisia töitä jos ei halua tai voi tehdä töitä vähemmän eli jää enemmän aikaa muuhun. Mutta moni ei ole ns. materialisti joten ei
On silti hassua sanoa että talon omistaja ei olisi materialisti tai hänelle raha ei olisi tärkeää.
Ihmiset luokittelevat itsensä tosi löyhillä perusteilla rahasta piittaamattomiksi.
Jokaisella on hieman erilaiset perustarpeet. Esimerkiksi minä tarvitsen useita eri lääkkeitä, ortooseja, invakuljetusta, ruokaa joka sopii elimistölleni eli erityisruokavaliota. Ilman näitä en kauaa pysyisi elossa tai mitenkään toimintakykyisenä tai pääsisi hoitamaan asioitani.