Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada loppumaan mummon hyväksikäyttö?

Vierailija
13.02.2024 |

Siis, köyhältä mummolta käydään nyysimässä rahat. Mummo "lainaa" hyväntahtoisesti vaikka edelliset velat on maksamatta. Mummo antaa pankkikortitn ja nuoret käy nostamassa rahaa. Puhe on satasesta, mutta tililtä lähti 180+60 €

Tiedän kun hoidan äitini tiliasioita. Nämä nuoret eivät ole sukua, vaan ystäviä joita mummo on auttanut. Rahat lopussa jo tältä kuulta.

Miten saan tän loppumaan? Mulla ei ole heidän osoitteitaan eikä puhelinnumeroita, nimet tiedän.

Millä nuo nuoret oppii? Mummo haluaa itse hoitaa asian, ei halua että kukaan menee kovistelemaan näitä. Mutta kun mullakaan ei oo rahaa maksaa mummon laskuja.

Mielessä on käyny poliisi, mutta kjn en halua mummoa rasittaa. Alaikäsiä nää ei vissiin enää oo. Mummon tuttujakaan en haluaisi vaivata.

Mitä teen? Huoli on myös nuorista kun eivät opi huolehtimaan toisista, kynivät vaan. Eivät käyneet ees mummolle kaupassa. Itken tänne kun en kehtaa tuttuja vaivata.

Onko muilla samanlaista?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on tässä sekin, että äitini on herkkä, ja hän ei halua mitään selkkausta tai riitaa. Ei kestä sydän. Mietin järkyttyykö jos pitää alkaa poliisin kanssa selvittää. Ikää on paljon jo.

Vierailija
62/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan aikaa kuin äidilläsi on itsemääräämisoikeus viranomaiset saati pankki eivät voi puuttua hänen hyväksikäyttöönsä. 

Mummon hyvinvointialueen seniorineuvonta, jonne voit soittaa, olisi hyvä aloitus, miten edetä asiassa ja rajoittaa mummon pankkikortin lainaamista "rakkaille nuorille". 

Mummon mieli voi järkkyä ihan mistä tahansa, joten sen suhteen et voi varautua mitenkään. Joku naapuri voi sanoa böö ja se on siinä sitten.

Lue poliisin sivuilta vinkkejä https://poliisi.fi/tukea-ikaihmisille  . Sen mukaan "rakkaat nuoret" täyttävät kyllä hyväksikäytön kriteerit täysin. Sallitko röyhkeyden ja ahneuden jatkua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se jankkaaminen ja toimi.

Vierailija
64/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunnistat mummoa käytettävän hyväksi syyllistyt myös sinäkin silloin hänen laiminlyöntiinsä. JOs nuoret muuttuvat entistä röyhkeämmiksi on sinullakin selittämistä viranomaisille, miksi tiesit asiasta ja sallit silti kaiken jatkua, Se, että "pelkäsit" mummon murtuvan ei valitettavasti ole pätevä syy jättää mummoa nälökuoleman partaalle. Omaiset joutuvat aina ensiksi perustelemaan vanhuksen huonon kohtelun, joten haluatko oikeasti sellaiseen tilanteeseen?

Vierailija
65/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus täytyy olla trolli. Ei kukaan katso sivusta jos on kyse omasta äidistä tuollaisessa " kuppaamisessa". Joten suotta täällä neuvoja annetaan...

Ei ole trolli. Minä olen myös köyhä ja kipeä, ja jos mulla olis mahdollisuus muuttaa sinne tai tänne yhdessä hänen kans niin tekisin sen. Jos ois lähempänä, kävisin useimmin. Aika usein välillä käyn, mutta enempää ei pysty.

Mikä tässä muka on vaikea uskoa? Ihmisellä on itsemääräämisoikeus, terveys rajottaa, selitin nämä.

En mä ole vaan sivusta seurannut, vaan olen keskustellut äidin kans, hoitanut laskut, muistuttanut säästeliäisyydestä. En voi luonnettaan muuttaa. Mietin kovasti mitä voin tehdä. Otanko yhteyttä poliisiin. Heilläkin on paljon töitä.

Eikö sulle - itsekin köyhänä ja kipeänä - olisi fiksuinta ja edullisinta nyt soittaa viranomaisille pikimmiten. Kun asioilla pitkistyessä on taipumus myös mutkistua. Ei sun tarvitse ajatella poliisien työmäärää.

Oletko miettiessäsi miettinyt myös sitä, mitä tapahtuu kun mummon tili tyhjenee? Tyhjentävätkö kämpän, ovatko mahdollisesti väkivaltaisia. Olisi ehdottoman tärkeää saada tekijät kiinni, ennen kuin menee hullummaksi.

Vierailija
66/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pieni eläke riittää noin heikosti, niin onko mummolla kaikki etuudet haettu (asumistuki, toimeentulotuki ja mitä näitä nyt on) mihin hän voisi olla oikeutettu? Sossu kyllä varmaan auttaa näidenkin selvittämisessä.

Vierailija
67/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus täytyy olla trolli. Ei kukaan katso sivusta jos on kyse omasta äidistä tuollaisessa " kuppaamisessa". Joten suotta täällä neuvoja annetaan...

Ei ole trolli. Minä olen myös köyhä ja kipeä, ja jos mulla olis mahdollisuus muuttaa sinne tai tänne yhdessä hänen kans niin tekisin sen. Jos ois lähempänä, kävisin useimmin. Aika usein välillä käyn, mutta enempää ei pysty.

Mikä tässä muka on vaikea uskoa? Ihmisellä on itsemääräämisoikeus, terveys rajottaa, selitin nämä.

En mä ole vaan sivusta seurannut, vaan olen keskustellut äidin kans, hoitanut laskut, muistuttanut säästeliäisyydestä. En voi luonnettaan muuttaa. Mietin kovasti mitä voin tehdä. Otanko yhteyttä poliisiin. Heilläkin on paljon töitä. 

Kysyt vielä että otanko yhteyttä poliisiin? Jos tarinasi on totta, sos viranomaisiin yhteys. Huoli- ilmoitus jne.. en seuraisi toimettomana missään tapauksessa.  Olet sitten ainoa lapsi vai oletko? Jos on muita lapsia teidän täytyy yhdessä toimia niin ettei äitiä enää kukaan pääse hyväksikäyttämään.

Vierailija
68/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkikortin antaminen toiselle on korttiehtojen vastaista. Ilmoita vaivihkaa pankille.

Vierailija
69/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle - itsekin köyhänä ja ki

Olet kyllä oikeassa. Kyllä mun täytyy soittaa viranomaisille heti aamulla.

Sillä sen saa loppumaan. Välit menee, mutta ovat tehneet väärin. Sitten pelottaa kosto, entä jos kostavat mummolle? Itku kun jaksais näitten asioitten kans selviytyä.

Oon mä nyt saanut täältä hyviä neuvoja ja purettua sydäntäni.

Tuo on totta että pakko tähän on puuttua, en voi pelosta jäädä vaan ihmettelemään.

Vierailija
70/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä luettelo röyhkeistä rahastajista ja pyydä maksamaan. Jos joudut laskut maksamaan, sinulla lienee omat käyttäjätunnukset tilille. Jos ei ole, hankkikaa ne. Kauppalaskut varmaan joutuu kortilla maksamaan. 

Vierailija
71/71 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus mummusta.

Ei ne huoli-ilmoitukset mitään auta.

On kokeiltu. Mummolta pitäisi jotenkin saada kortti pois, mutta miten?

Kun hänellä on kuitenkin itsemääräämisoikeus, jos ei ole dementiaa ym. 

Nämä on niin vaikeita asioita. 

Niin on hankalia juttuja. Tiedän että voisi tehdä rikosilmoituksen, ehkä se opettaisi näitä nuoria, mutta kun tiedän että se rasittais mummon sydäntä. Eihän tämä haittaa jos minua ahistaa ja ärsyttää, kyllä minä kestän, mutta... helpompaa mummolle kun minä vaan nieleksisin täällä laskujen kanssa ja antaisin olla.

Jaa, että rikosilmoituksen.

Pankkiautomaateilla on kamerat ja tilinnä näkyy otot. Henkilöt tiedossa. Siinä on kyllä riittävästi todisteita. Ja mummo oli samaa mieltä että edelliset velat maksamatta, että tyypillä on omatkin omaiset joilta pyytää rakaa +itse on töissä ja paremmat tulot kun mummolla. Jos ei poliisi rupea auttamaan niin sitten porukka kasaan auttamaan tätä rahan lypsäjää.