Miten saada loppumaan mummon hyväksikäyttö?
Siis, köyhältä mummolta käydään nyysimässä rahat. Mummo "lainaa" hyväntahtoisesti vaikka edelliset velat on maksamatta. Mummo antaa pankkikortitn ja nuoret käy nostamassa rahaa. Puhe on satasesta, mutta tililtä lähti 180+60 €
Tiedän kun hoidan äitini tiliasioita. Nämä nuoret eivät ole sukua, vaan ystäviä joita mummo on auttanut. Rahat lopussa jo tältä kuulta.
Miten saan tän loppumaan? Mulla ei ole heidän osoitteitaan eikä puhelinnumeroita, nimet tiedän.
Millä nuo nuoret oppii? Mummo haluaa itse hoitaa asian, ei halua että kukaan menee kovistelemaan näitä. Mutta kun mullakaan ei oo rahaa maksaa mummon laskuja.
Mielessä on käyny poliisi, mutta kjn en halua mummoa rasittaa. Alaikäsiä nää ei vissiin enää oo. Mummon tuttujakaan en haluaisi vaivata.
Mitä teen? Huoli on myös nuorista kun eivät opi huolehtimaan toisista, kynivät vaan. Eivät käyneet ees mummolle kaupassa. Itken tänne kun en kehtaa tuttuja vaivata.
Onko muilla samanlaista?
Kommentit (71)
Ja se tässä on surullista että minä olen iloinnut siitä että äitini on voinut olla avuksi ja ystävänä näille nuorille. Ja pidän heistä itsekin ja toivon kaikkea hyvää, ihan sydämeni pohjasta. Kun vaan tämä käytös muuttuisi. Mutta mikä saisi nuoret tajuamaan tilanteen?
Hienoo tää nykyajan nuoriso, niissä on meidän tulevaisuus...
Vierailija kirjoitti:
Ja se tässä on surullista että minä olen iloinnut siitä että äitini on voinut olla avuksi ja ystävänä näille nuorille. Ja pidän heistä itsekin ja toivon kaikkea hyvää, ihan sydämeni pohjasta. Kun vaan tämä käytös muuttuisi. Mutta mikä saisi nuoret tajuamaan tilanteen?
Miten voisitkaan saada rikollisen tajuamaan, ettei rikos kannata? - Ehkä tekemällä rikosilmoituksen.
Käsitin aloituksesta, ettet tunne niitä nuoria, joista "pidät".
Tai voithan sä antaa niille omistas, kun ovat niin rahan tarpeessa, eikä mummelin saldo kestä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia hyvä että Orpo kehottaa ihmisiä työllistymään eikä elämään laiskana toisten varoilla ja tuilla.
Näistä nuorista toinen on kyllä töissä. Tiedän että palkka on pieni (äitini on kertonut ammatin johon valmistui) mutta silti ihmetyttää että mummon vähistä varoista otetaan vaikkei ole takuita että mummo itse saa ruokaa ja lääkkeet.
Toisella siis työ ja omat vanhemmat olemassa. Ehkä omat vanhempansa ei auta tarpeeksi.
Onneksi tänne sain oksentaa tämän kun keittää eikä ketään kelle kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voisitkaan saada rikollisen tajuamaan, ettei rikos kannata? - Ehkä tekemällä rikosilmoituksen.
Käsitin aloituksesta, ettet tunne niitä nuoria, joista "pidät".
Tai voithan sä antaa niille omistas, kun ovat niin rahan tarpeessa, eikä mummelin saldo kestä.
Olen nähnyt heidät ja kuullut nimet. Mutta en tiedä ikää. Aiemmin kun oli tällainen kuppaus niin yritin selvittää yhteystietoja, mutta en saanut numeroja tiedustelusta. En siis kunnolla tunne, en pysty ottamaan yhteyttä. Aiemmin pyysin äidiltäni numeroa, mutta hän halusi itse selvittää, kun ei tosiaan halua että kukaan alkaa heille räyhäämään. Oikeasti, äitini on kiltti ja välittää heistä. Ja minä olen ollut iloinen heidän ystävyydestä.
Ongelma on kun rahat loppuu ja nuoret ei ymmärrä mummon kannalta tilannetta. Ja tuo epärehellisyys häiritsee.
Mihinkään poliisille ym ilmoittaminen on ihan turhaa, jos mummon mielestä homma on ok ja edelleen haluaa auttaa. Mummu lla on vapaa tahto ellet sitten laita edunvalvonta-asiaa vireille.
Tuolla menolla lähtee vielä tili lopullisesti tyhjäksi. Puhu nyt mummolle järkeä ettei lainaile enää yhtään eikä nyt anna pankkikorttiaan kenellekään. Viranomaiset tuossa nyt tuskin voivat mitään kun ei ole rikos lainata rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään poliisille ym ilmoittaminen on ihan turhaa, jos mummon mielestä homma on ok ja edelleen haluaa auttaa. Mummu lla on vapaa tahto ellet sitten laita edunvalvonta-asiaa vireille.
Sitä minäkin oon aatellut. En haluaisi mitään järeitä keinoja. Ennemminkin haluaisin keksiä, millä saa nuoren päähän uppoamaan että miten tiukkaa on pärjääminen pienellä eläkkeellä, että voisi ajatella laajemmin kuin omaa napaa. Ja miten saan tämän homman pysymään kasassa kun tuntuu että on ihan lirissä kun yrittää selvitä maksuista.
Itsenäisyys on tärkeää, eikä mulla mahkuja enempää suojella ja hoitaa ja järjestää. Suunnittelen kyllä kokoajan päässäni, pystysinkö tekemään jotain että tämä korttitalo vielä pysyisi kasassa.
Saldoraja siis. Sosiaaliviranomaisen kanssa juttelu. Puhaltelu. Vauvapalstalla uikutus.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla menolla lähtee vielä tili lopullisesti tyhjäksi. Puhu nyt mummolle järkeä ettei lainaile enää yhtään eikä nyt anna pankkikorttiaan kenellekään. Viranomaiset tuossa nyt tuskin voivat mitään kun ei ole rikos lainata rahaa.
Oon mä puhunut. Tiedän että ne neuvot unohtuu. Ei hän opi uutta enää eikä pysty puolustamaan itseään, ei käsitä asioita niinkuin ne joilla aivot on terässä. Silti on monia asioita joita pystyy vielä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia hyvä että Orpo kehottaa ihmisiä työllistymään eikä elämään laiskana toisten varoilla ja tuilla.
No hyvä! Kyllä Orpo järjestää.
Kehottaa ihan työllistymään. Kova poika tuo Orpo.
Olin itse alentuneen aivotoiminnan takia hyväksikäytettävissä. Kunpa joku olisi auttanut. Liika kiltteys on sairaus. Kunpa joku olisi auttanut ap soittaa poliisille.
Monikin voi esittää kivaa, vain jotta pääsee loisimaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse alentuneen aivotoiminnan takia hyväksikäytettävissä. Kunpa joku olisi auttanut. Liika kiltteys on sairaus. Kunpa joku olisi auttanut ap soittaa poliisille.
Oln pahoillani. Kyllä minä jotain teen. Ehkä soitan ensin sosiaaliviranomaisille, lähden vaikka sillä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä nuorista toinen on kyllä töissä. Tiedän että palkka on pieni (äitini on kertonut ammatin johon valmistui) mutta silti ihmetyttää että mummon vähistä varoista otetaan vaikkei ole takuita että mummo itse saa ruokaa ja lääkkeet.
Toisella siis työ ja omat vanhemmat olemassa. Ehkä omat vanhempansa ei auta tarpeeksi.
Onneksi tänne sain oksentaa tämän kun keittää eikä ketään kelle kertoa.
Pienikin palkka on usein isompi kuin pieni eläke.
Normaali mukava nuori ihminen ei ota miltään mummolta eläkerahoja.
Voisiko mummo muuttaa apn lähelle asumaan? Tai ap mummon lähelle/luo.
Aloitus täytyy olla trolli. Ei kukaan katso sivusta jos on kyse omasta äidistä tuollaisessa " kuppaamisessa". Joten suotta täällä neuvoja annetaan...
Sosiaaliviranomaisen yhteyttä, soita suoraan.
Kuulostaa siltä että mummon tilanne tuskin tulee merkittävästi paranemaan ajan kanssa. Kannattaa miettiä miten hoitaa mummo jatkossa. Esimerkiksi mummon kannattaisi tehdä aplle edunvalvonta valtuutus nyt jos ei ole jo tehty. Sehän tulee voimaan vasta jos mummo riittävän huonossa kunnossa mutta sitä ei enää siinä vaiheessa voi tehdä. Lue lisää asiasta jos se ei ole sinulle tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus täytyy olla trolli. Ei kukaan katso sivusta jos on kyse omasta äidistä tuollaisessa " kuppaamisessa". Joten suotta täällä neuvoja annetaan...
Ei ole trolli. Minä olen myös köyhä ja kipeä, ja jos mulla olis mahdollisuus muuttaa sinne tai tänne yhdessä hänen kans niin tekisin sen. Jos ois lähempänä, kävisin useimmin. Aika usein välillä käyn, mutta enempää ei pysty.
Mikä tässä muka on vaikea uskoa? Ihmisellä on itsemääräämisoikeus, terveys rajottaa, selitin nämä.
En mä ole vaan sivusta seurannut, vaan olen keskustellut äidin kans, hoitanut laskut, muistuttanut säästeliäisyydestä. En voi luonnettaan muuttaa. Mietin kovasti mitä voin tehdä. Otanko yhteyttä poliisiin. Heilläkin on paljon töitä.
Kun nimet on tiedossa, kyllä yhteys saadaan myös.
Mutta tosiaakin nyt pitää lähteä kysymään menettelytapaa sieltä mummon asuinpaikkakunnan viranomaisilta. Kyllä neuvotaan oikeaan paikkaan sieltä.
Joku ne nuoretkin tuntee.