Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada loppumaan mummon hyväksikäyttö?

Vierailija
13.02.2024 |

Siis, köyhältä mummolta käydään nyysimässä rahat. Mummo "lainaa" hyväntahtoisesti vaikka edelliset velat on maksamatta. Mummo antaa pankkikortitn ja nuoret käy nostamassa rahaa. Puhe on satasesta, mutta tililtä lähti 180+60 €

Tiedän kun hoidan äitini tiliasioita. Nämä nuoret eivät ole sukua, vaan ystäviä joita mummo on auttanut. Rahat lopussa jo tältä kuulta.

Miten saan tän loppumaan? Mulla ei ole heidän osoitteitaan eikä puhelinnumeroita, nimet tiedän.

Millä nuo nuoret oppii? Mummo haluaa itse hoitaa asian, ei halua että kukaan menee kovistelemaan näitä. Mutta kun mullakaan ei oo rahaa maksaa mummon laskuja.

Mielessä on käyny poliisi, mutta kjn en halua mummoa rasittaa. Alaikäsiä nää ei vissiin enää oo. Mummon tuttujakaan en haluaisi vaivata.

Mitä teen? Huoli on myös nuorista kun eivät opi huolehtimaan toisista, kynivät vaan. Eivät käyneet ees mummolle kaupassa. Itken tänne kun en kehtaa tuttuja vaivata.

Onko muilla samanlaista?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.suomi.fi/palvelut/ilmoitus-sosiaalihuollon-tarpeesta-huoli-…

Tässä tietoa.

Jokaisen kunnan sosiaaliviranoamiselle voi ja pitää tehdä ilmoitus jos herää huoli  aikuisen tai vanhuksen avun tarpeesta. 

Poliisiin voi ottaa yhteyttä mutta he ohjaavat varmasti tähän samaan.

Linkissä lukee pohjois-pohjanmaa, etsi mummosi kunnan sosiaalitoimen yhteystiedot.

Älä mieti, toimi. 

Vierailija
22/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut oikea keino on huoli-ilmoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee huoli-ilmoitus mummusta.

Ei ne huoli-ilmoitukset mitään auta.

On kokeiltu. Mummolta pitäisi jotenkin saada kortti pois, mutta miten?

Kun hänellä on kuitenkin itsemääräämisoikeus, jos ei ole dementiaa ym. 

Nämä on niin vaikeita asioita. 

Niin on hankalia juttuja. Tiedän että voisi tehdä rikosilmoituksen, ehkä se opettaisi näitä nuoria, mutta kun tiedän että se rasittais mummon sydäntä. Eihän tämä haittaa jos minua ahistaa ja ärsyttää, kyllä minä kestän, mutta... helpompaa mummolle kun minä vaan nieleksisin täällä laskujen kanssa ja antaisin olla.

Entäs sitten, kun tilanne pahenee - kuten tulee käymään - sä nieleksit laskujen kanssa ja mummo putsataan kerran kuussa tai milloin ne rahat tulee. Kun muistisairaus etenee, et todellakaan sieltä matkojen päästä näe, mitä mummon kämpässä tapahtuu.

Vierailija
24/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mummolla ole ketään luotettavaa läheistä, joka olisi mummon kodissa yhtaikaa ko nuorten kanssa. Miten mummo päästää ko nuoria luokseen? Tapahtuuko tämä jossain maalla , missä mummo tuntee ko nuoret etäisesti? Tuntuu aika uskomattomalta jutulta? ? Onko tottakaan?

Vierailija
25/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä makst mummon laskut? Miten? Mummon pankkitunnuksillako? Sehän on rikollista. Yhtä rikollista kuin antaa pankkikortti toiselle.

Vierailija
26/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mummolla ole ketään luotettavaa läheistä, joka olisi mummon kodissa yhtaikaa ko nuorten kanssa. Miten mummo päästää ko nuoria luokseen? Tapahtuuko tämä jossain maalla , missä mummo tuntee ko nuoret etäisesti? Tuntuu aika uskomattomalta jutulta? ? Onko tottakaan?

Jos on totta, niin mummo on tuskin aino mummo, jonka luona nuo mukavat nuoret vierailee. Se on niiden elinkeino.

Ellei poliisi tai sossu innostu, niin voi uskoutua pankille. Sitä vois kiinnostaa.

Huonomuistisilla ne pin-koodit on kirjoitettu siihen pankkikorttiin.

Vierailija
27/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pystyykö mummi itse maksamaan laskunsa, epäilen ap:n hoitavan sen puolen. Rahaa siis surutta ja saldoa tietämättä jakaa muille antaen pankkikorttinsa. Kaikissa pankkiautomaateissa on tallentavat kamerat, sieltä nämä varkaat näkyvät selvästi.

Mikäli tämä ei ole provo, niin mummi pikaisesti edunvalvontaan joko ap tai viran puolesta edunvalvoja. Kuivuu varkailta kaivo, mistä nostella rahaa.

Vierailija
28/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku muu sitten huolehtii rahankäytöstä, ei mummo.

Vierailija
29/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä makst mummon laskut? Miten? Mummon pankkitunnuksillako? Sehän on rikollista. Yhtä rikollista kuin antaa pankkikortti toiselle.

Kuinka niin rikollista? Kuinkahan monen mummon pankkiasioita hoitaakaan nykyään lähiomainen, kun vanhukset eivät kaikki edes osaa mitään verkkopankkeja käyttää. Kukas ne hoitaa?

Vierailija
30/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkikortti on  henkilökohtainen, ja sitä ei saa luovuttaa kenenkään muun käyttöön ei edes toiselle saman perheen jäsenelle, muussa tapauksessa pankilla ei ole mitään vastuuta tilistä tai rahoista, eikä tekijällä rikosoikeudellista vastuuta. Ei edes silloin, kun se katoaa tai joutuu vääriin käsiin. 

Vierailija
31/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti huoli-ilmoitus. Ja kerro tilanne poliisille, he käyvät jututtamassa mummon ja kun poliisi perustelee, miksei saa auttaa niin ehkä ymmärtää.

Onko mummolla muuten muistisairaus? Voisitko alkaa hoitamaan raha-asioita siten ettei mummolla ole kuin pieni summa käteistä käytettävissään?

Ei muistisairautta mutta muista syistä lähimuisti heikentynyt. Se on vaan niin hyväntahtonen ja uskoo kaikkia ja nää nuoret on sille niin tärkeitä ja rakkaita. Minäkin vaan toivoisin että nää nuoret kasvaisi ja ymmärtäisi. Täytyy tutustua tuohon huoli-ilmoitukseen. Ei tullut mieleen että tosiaan sosiaalityöntekijään voisi ottaa yhteyttä. Kiitos avusta.

Vaihtakaa PIN-koodi.

Ja jos mum

Aloitus ei ole provo. Lähimuistissa on ongelmia, lähimuisti vaurioitunut. En osaa kertoa miksi hän muistaa kauan sitten opetellun pankkikortin koodin. Ehkä muistiongelmat ei ole niin pahoja.

On totta että hän saa antaa rahaa, mutta ensinnäkin, häneltä otettiin enemmän kuin oli puhe. Ja edellinen velka oli maksamatta.

Näin minä päivänä nostot oli tehty. Äitini luona oli nämä kyseiset nuoret yökylässä olleet silloin. Soitin silloin ja äitini kertoi vierailusta. Nyt kun kysyin mihin hän oli nostanut käteistä niin kertoi kuka kävi nostamassa. Ja kysyin siksi kun laskuihin ei meinannut riittää rahat. Puhumattakaan lääkkeistä ja ruuasta mitä pitäisi saada loppukuukaudella.

Asia on varma, nämä ei ole minun arvailuja. Kyse on ystävyyden hyväksikäytöstä. Nämä nuoret eivät ole huolissaan miten mummo pärjää, sillä eivät hakeneet edes maitoa kaupasta. Itse ostan sinne aina uht maitoa kaappiin kun tiedän että hänen on vaikea kantaa painavia kasseja.

Vierailija
32/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin rikollista? Kuinkahan monen mummon pankkiasioita hoitaakaan nykyään lähiomainen, kun vanhukset eivät kaikki edes osaa mitään verkkopankkeja käyttää. Kukas ne hoitaa?

Asian voi hoitaa myös täysin laillisesti siten, että vanhus antaa tilinsä käyttöoikeudet omaiselleen ja omainen maksaa vanhuksen laskut vanhuksen tililtä omilla verkkopankkitunnuksillaan.

Vierailija
33/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sillä se pankkikortti olla?

Anna sille joku vanha kortti, jos pitää olla.

On ne tyhmiä ihmisiä, kun ei mittää ite älyä,hei!

ap

Vierailija
34/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummollani alkoi muistisairaus siten että alkoi jakamaan tuntemattomille rahaa. Ap , nyt huoli-ilmoitus ja nopsaan! Korttiin päivittäinen saldoraja. Tiedätkö ap miten nämä nuoret käyttäytyy jos ei saa rahaa?

Vierailija
35/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta. Asun itse kaukana. Toiselle näistä nuorista äitini on ollut varamummo kun hänellä ei ole omaisia. He on "mummolleen" rakkaita. Tietysti päästää luokseen ja auttaa mielellään. Mutta ei tajua että oma pieni minimieläke kattaa juuri ja juuri ne omat kulut.

Tiedän että kaikilla on tiukkaa, minullakin, ja ymmärrän että moni auttaa vähästä. Mutta itse olen helisemässä laskujen kanssa ja mietin miten nää nuoret sais ymmärtämään.

Vierailija
36/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistihoitaja neuvoi että voidaan tehdä pankissa sopimus ja hakea mulle tilinkäyttöoikeudet. Laskut lähetetään siis mun osotteeseen ja mä maksan ne äidin tililtä.

Vierailija
37/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahiksia ne nuoret on. 

Esim se lapsenlapsi joka kuljetti mummoaan asioille ja varasti jatkuvasti mummoltaan kipulääkettä, jätti lapsensa sekopään hoitoon ja ei vienyt lääkärille, kun huomasi vammat. 

Vierailija
38/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiautomaateill on kamerat. Selviää helposti. 

Velat takaisin mummolle. 

Vierailija
39/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä ootko ikinä kuullu valtuutuksista? Pankille voi tehdä valtuutuksen missä annetaan toiselle ihmiselle oikeus käyttää tiliä. Silloin se valtuutettu käyttää verkkopankkia omilla pankkitunnuksillaan, ei mummon. Mulla esimerkiksi oli äitini tilille valtuutus, jotta pystyin maksamaan äidin laskut hänen itse ollessa pysyvästi vuodeosastolla. Samoin sitten myöhemmin mulla oli valtuutus äidin kuolinpesän tilille, jotta sain kuolinpesän laskut maksettua.

Mutta tosiaan sille joka ihmetteli että miten olisi muka rikos jos mummo on itse antanut pankkikortin ja pin-koodin, niin se on maksuvälinepetos jos toisen ihmisen pankkikortilla maksaa. Ihan sama vaikka siihen olisi lupa. Ja se maksukortti kuuluu ottaa pois jos se on jonkun muun hallussa kuin omistajansa, vaikka se olisi omistajan puoliso tai lapsi kenellä se on. Ja jos on lupa annettu ottaa 100€ mutta otetaankin enemmän, niin kyllä silloin on kyse myös ihan tavanomaisesta varkaudesta sen ylimenevän osalta.

Vierailija
40/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne huoli-ilmoitukset mitään auta.

On kokeiltu. Mummolta pitäisi jotenkin saada kortti pois, mutta miten?

Kun hänellä on kuitenkin itsemääräämisoikeus, jos ei ole dementiaa ym. 

Nämä on niin vaikeita asioita. 

Niin on hankalia juttuja. Tiedän että voisi tehdä rikosilmoituksen, ehkä se opettaisi näitä nuoria, mutta kun tiedän että se rasittais mummon sydäntä. Eihän tämä haittaa jos minua ahistaa ja ärsyttää, kyllä minä kestän, mutta... helpompaa mummolle kun minä vaan nieleksisin täällä laskujen kanssa ja antaisin olla.

Jaa, että rikosilmoituksen.

Pankkiautomaateilla on kamerat  josta voi sitten rahojen nostajan tunnistaa.