Minä ja koulu huolissaan lapsesta. Mistä voisi olla kyse?
10-vuotiaalla (neljännellä) lapsellani on todettu vaikea lukihäiriö ja on nyt koulupsykologin tutkimuksissa. Lukeminen on edelleen katkonaista ja hidasta. Luonnollisesti lapsi välttelee kaikkea lukemista ja koulumenestys on heikkoa, koska esimerkiksi kirjoitetut tekstit ovat virketasoisia. Jos tehtävänanto on vaikkapa, että ympyröi sivulauseen ensimmäinen sana, niin hän ympyröi koko virkkeen. Ongelmaa on siis myös hahmottamisessa. Kaksoiskonsonantit ovat erityisen vaikeita. Käsiala on suttuista. Puheessa lapsi ei aina taivuta sanoja ja siksi hän puhuisi mieluiten englantia, kun on oppinut sitä peleistä.
Välillä lapsi tekeytyy täysin avuttomaksi. Esimerkiksi ruokapöytään hän tuo vieläkin mukaan leluja, mutta keskittyminen ehtii herpaantua moneen kertaan ja lopulta ruoka jäähtyy ja jää syömättä. Muu perhe odottelee aina, mutta se ei vaikuta lapsen käytökseen. Koulussa hän ilmeisesti on ns. hidas eli jää jumittamaan siirtymissä. Hän nauttii saamastaan huomiosta. Olenkin pohtinut, tekeekö lapsi kaiken tahallaan vai onko hänellä oikeasti pahoja ymmärtämisen vaikeuksia? Nään työssäni samanikäisiä ja he ovat hyvin itsenäisiä. Meidän lapsi ei edes vaihda vaatteita tai käy pesulla itsenäisesti.
Olen havahtunut yhtäkkiä siihen, että lapseni saattaa olla jollakin tavalla poikkeava, enkä tiedä mitä voin asialle tehdä. Tietenkin kannustamalla ja tukemalla pääsee jo pitkälle?
Kommentit (110)
Olisin myös kysynyt, että voiko lukihäiriö vaikuttaa myös puheeseen?
Ap
Eli etsit hänelle adhd dg: tä.
Laita sille nyt aluksi säännöt ja rajat.
Vierailija kirjoitti:
Adhd testitulos nyt ainakin
asperger testit
Lapsi ei ole kuitenkaan "yliaktiivinen", jonka ainakin minä yhdistän adhdseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin no, mitkään säännöt ja rajat eivät kylläkään auta eikä helpota LUKIHÄIRIÖTÄ.
Kansanedustaja Hjallis Harkimolla on lukihäiriö ja puhuu paljon ja selvästi.
Myös Ruotsin prineswssalka ja kruununperijä Victotorialla on lukihäiriö.
ja hänkin puhuu selvästi ja pitää sujuvasti puheita.
Ja kait ap:n lapsi on jo tuon ikäisenä käynyt psykogisissa testeissä, että onko
jotain vakavampaa, kuun pelkkä lukihäiriö, esimerkiksi älyllistä vajavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, mitkään säännöt ja rajat eivät kylläkään auta eikä helpota LUKIHÄIRIÖTÄ.
Kansanedustaja Hjallis Harkimolla on lukihäiriö ja puhuu paljon ja selvästi.
Myös Ruotsin prineswssalka ja kruununperijä Victotorialla on lukihäiriö.
ja hänkin puhuu selvästi ja pitää sujuvasti puheita.
Ja kait ap:n lapsi on jo tuon ikäisenä käynyt psykogisissa testeissä, että onko
jotain vakavampaa, kuun pelkkä lukihäiriö, esimerkiksi älyllistä
Lapsi on parhaillaan koulupsykologin testeissä. Opettaja on huolissaan viidennelle luokalle siirtymisestä, kun lukemisesta tulee kuulemma oppimisen väline. Ei enää harjoitella lukemista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asperger testit
Ap
Googlaa ADD
Muut oireet viittaavat tarkkaavaisuushäiriöön paitsi tuo, että noin iso lapsi ei puhu vielä ymmärrettävästi. Se on aika huolestuttavaa?
On harmi että sun lapsella on vaikee lukihäiriö ja on tärkee selvittää tilanne koulupsykologin avulla
ei oo oikee olettaa että lapsi tekee kaiken tahallaan ilman todellisia vaikeuksia
Vierailija kirjoitti:
asperger testit
Mitä paskas taas jauhat. ADHD lapsi voi olla täysin muutoin normaali, oppi nopeasti lukemaan. Lukee hyvin ja kirjoittaa hyvin. Hänen ongelmansa on ovat yleensä vain keskittymiskyvyssä ja siitä johtuvasta levottomuudessa.
Joku adhd ei ole mikään yleisdiagnoosi lasten ongelmiin.
Ja sellainen olis huomattu jo aivan alaluokilla.
Jotenkin koko aloitus maistuu trollilta. Miten muka vasta 12 vuotiaalla huomattaisiin koulussa tuollaiset ongelmat koulussa ?
lapsen koulumenestys voi kärsiä lukihäiriön vuoksi ja se voi vaikeuttaa lukemista
ongelmat hahmottamisessa voi vaikeuttaa tehtävien ymmärtämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asperger testit
Ap
Mulla on adhd enkä ole yliaktiivinen, en edes tavallisen aktiivinen!
Älä yleistä, ne on vaan suuntaa antavia ne oppikirjan oireet!
tukea ja kannustusta tarvitaan varmasti jotta lapsi voi oppia ja kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla
lapsen vaikeudet voi olla todellisia ja liittyä sen kehitykseen eikä se välttämättä nauti huomiosta tarkoituksella
Kaksoiskonsonantit voi olla hankalia lukihäiriöstä kärsivälle lapselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asperger testit
Mitä paskas taas jauhat. ADHD lapsi voi olla täysin muutoin normaali, oppi nopeasti lukemaan. Lukee hyvin ja kirjoittaa hyvin. Hänen ongelmansa on ovat yleensä vain keskittymiskyvyssä ja siitä johtuvasta levottomuudessa.
Joku adhd ei ole mikään yleisdiagnoosi lasten ongelmiin.
Ja sellainen olis huomattu jo aivan alaluokilla.
Jotenkin koko aloitus maistuu trollilta. Miten muka vasta 12 vuotiaalla huomattaisiin koulussa tuollaiset ongelmat koulussa ?
Luitko itse aloituksen? Lapsi on 10-vuotias.
Jos haluat löytää lisää aiheeseen liittyvää sisältöä kannattaa vilkaista youTubea! Sieltä löytyy varmasti runsaasti videoita ja keskusteluja jotka käsittelevät kyseistä teemaa laajemmin.
asperger testit