En jaksa enää tätä kotiorjuutta ;(
Olen keski-ikäinen, minulla on hyvä ura, kaksi lasta (10 ja 12 v.) ja mies. On harrastuksia, ystäviä ja matkoja, kiva koti. Mutta en vaan enää jaksa!
Teen kotona uhan hirveästi, esimerkki viikonlopulta: siivosin, leivoin luokan vaalikahvilaa varten ja toimitin leivonnaisten, pesin pyykkiä, kävin kaupassa, tein ruokaa ja vielä extra ruokaa viikolle. Vein lapsen harrastuksen kisoihin, olin toimitsija toisen lapsen kisoissa. Mies vei toisen lapsen kisoihin, lähti toimistolle tekemään veroilmoituksia ym. papereita, kävi salilla ja seurasi vaaleja. Miehellä on auto ja minulla ei, joten kävelin ja taitoin kaikki matkat pakkasessa. Mies lähetti minulle viestin, jossa totesi, että minun olisi hyvä opetella täyttämään astianpesukone oikein.
Suutuin ja sanoin perheelle, etten jaksa tehdä kaikkea. Että jokainen saa tästä lähtien viedä omat pyykit kaappiin, vaihtaa omat lakanat ja pyyhkeet jne. Kun tulin tänään kotiin, mies oli tyhjentänyt puhtaat pyykit silityslaudalta isoon kasaan kylppärin lattialle, yhtäkään lautasta ei ollut laitettu astianpesukoneeseen ja keittiönpöydällä hirveä sotku. Minä lähdin ensimmäisenä aamulla töihin.
Otin pyykit lattialta muutoin, mutta jätin miehen valkoiset paidat sinne. En meinaa jaksaa enää. Mitäs nyt?
Kommentit (171)
Pariterapiaan, miehesi käytös ei ole hyväksyttävää. Jos muu ei auta, ota ero.
Et tule ikinä kaipaamaan tuota painajaista eikä tule mitään ongelmia olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnjaosta pitää sopia siinä vaiheessa kun muutetaan yhteen, ja lapset opetetaan pienestä pitäen tekemään kotihommia ikätason mukaan.
Kun 15 vuotta kouluttaa muut siihen, että äityli hoitaa, onhan muutos sitten vaikeaa. Tää vinkkinä kaikille niille jotka suunnittelee yhteenmuuttoa. Apn tapauksessa ei auta enää kuin kovat keinot, jos nekään.
Joo, näin varmasti. Oltiin hyvin tasa-arvoisia, kunnes tuli lapsia. Sen jälkeen mies on alkanut tekemisen sijaan neuvoa. Ap
Ja mitä sinä sanot kun mies alkaa neuvoa? Hoida hommasi, ole hyödyksi äläkä vaan neuvo?
Näin olen viime päivät sanonut. Lisäksi tein listan asioista, jotka kuuluu hänelle. Mitään ei ole tapahtunut. Ap
Oletko siis hiljaa hyväksynyt aiemmin noin törkeän kohtelun? Eikö puolison pitäisi olla elämässä se tuki ja turva?
Vierailija kirjoitti:
Jos minun puolisoni toimisi noin epäkunnioittavasti, saisin saman tien sellaisen raivokohtauksen, ettei toiste yrittäisi. En ymmärrä, miten voit valittaa tällä palstalla etkä ole jo karjumassa ukolle: MITEN KEHTAAT heittää pesemäni pyykit lattialle ja jättää kaikki lasten viennit minun niskoilleni?
Toinen mitä en ymmärrä: jos sinä käyt kaupassa ja viet lapsia, miksi auto on miehellä? Vähintään nappaisin auton alleni jos joutuisin koko viikonlopun kuskailemaan lapsia.
Näin. Ap on valinnut väärän linjan ja on jatkossakin piika siivoamassa vauvan sotkuja. Miellyttäminen ei kovapäisten kanssa toimi, tasa-arvon ottaminen itsestäänselvyytenä toimii. Pidä kiinni rajoistasi ja oikeuksistasi, ja kas, ne pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis hiljaa hyväksynyt aiemmin noin törkeän kohtelun? Eikö puolison pitäisi olla elämässä se tuki ja turva?
Joo, näin on. Törkeää minustakin. Herra ajelee autollaan, tekee omia juttujaan, ja minä kipitän bussilla/ kävellen/ pyörällä kaupassa, teen ruoat, pesen pyykit, jne. V*tuttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä? Ap
Lopettaa trollaus, jonka rakensit kuvailemalla turhankin tarkasti miehesi tekemisiä kodin ulkopuolella, vaikket ollut niitä näkemässä (eli keksit omasta päästäsi, kun et voinut suoraan sanoa miestä laiskaksi paskaksi, koska olet mies). Trollauksesta 1/5.
Lopettaa ruikutus ja jättää narsisti hoitamaan itse kakaransa ja pyykkinsä, jos tarinasi sattuisi olemaan tosi, vaikka vahvasti epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Pariterapiaan, miehesi käytös ei ole hyväksyttävää. Jos muu ei auta, ota ero.
Ap siinä itselleen vastailee, omaan tuulesta temmattuun trollaukseensa. Tarkoitus on tietysti yllyttää naiset vihaamaan miehiä ap:n teorian mukaan, vaikka tässäkin stroorissa syyllinen on yksi päästään vialla oleva mielikuvitusmies, jonka oppikirjasta opetellut narsistiset piirteet on vahingossa kopioitu myös naishahmoon.
Ja sitten kun on sota käynnissä, ap palaa julistamaan hästäg miesvihanäkyväksi. Oikeasti itse vihaa naisia.
Mun äiti olis pistänyt minut leipomaan itse. Myös harrastuksiin oli kuljettava itsenäisesti. Pyykit haettiin narulta ja viikattiin itse.
Lopetat sen tekemisen. Kyllä ne kakarat ja mies tekee, kun ei asiat tapahdu. Mut tietty jos tykkäät valittaa niin jatkat orjana sitten vaan. Pallo on sulla.
Jos alkaa vähänkään kynnysmatoksi, helposti jää ja pian ei ole enää onnellinen. Parisuhde vaatii molemmilta,eikä miehenkään pidä alkaa pikku lapseksi. En katselisi hetkeäkään. Ei ole kokemusta omasta perhe-elämästä paitsi parisuhteesta jossa asuttiin yhdessä. Kaikkien pitää tehdä kotona ja pitäs miehenkin ymmärtää kun o lapset,niin eri tavalla asioita.
Lopetat ressaamisen. Hyvä siitä lapsesta tulee vaikkei harrastakaan mitään. Ja kuka sitä pyykkiä jatkuvasti jaksaa pestä, kun ei niihin tahroihin kukaan kuole. Alat kato ottaa pikkuisen brenkkua. Lopetat työt j muut haitalliset harrastukset, niin aamulla voi salanaukut ottaa jo aamukahvin seassa. Pikkuisen dry vodkaa sinne ja jo kuule päivä alkaa. Autoakaan sulla ei ole, niin et edes ratista voi kärytä. Win-win tilanne sanoisin. Liikuntana voi ottaa sen kun hakee alkosta lekan viinaa. Päissäsi löydät elämään kaikkea turhaa mutta mielenkiintoista. Kuuntelet nuoruutesi musiikkia youtubesta ja kirjoittelet vihaviestejä facebookkiin. Päivän kun on tiputelli naukkuja alas, niin illalla unikin tulee mukavasti. Aamusta taas uuteen nousuun!!
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa vähänkään kynnysmatoksi, helposti jää ja pian ei ole enää onnellinen. Parisuhde vaatii molemmilta,eikä miehenkään pidä alkaa pikku lapseksi. En katselisi hetkeäkään. Ei ole kokemusta omasta perhe-elämästä paitsi parisuhteesta jossa asuttiin yhdessä. Kaikkien pitää tehdä kotona ja pitäs miehenkin ymmärtää kun o lapset,niin eri tavalla asioita.
Kun on lapsia, jonkun on pakko tehdä. Se on se kohta elämästä, jolloin itsekäs mies sysää kotityöt vaimolle. Kahden aikuisen parisuhteessa ei ole samaa tekemisen pakkoa, jolloin toista on vaikea alistaa.
Miksette hanki toista aitoa kun olette niin menestyneitä?
Miksi sinulla ei ole autoa? Niitä myydään naisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun puolisoni toimisi noin epäkunnioittavasti, saisin saman tien sellaisen raivokohtauksen, ettei toiste yrittäisi. En ymmärrä, miten voit valittaa tällä palstalla etkä ole jo karjumassa ukolle: MITEN KEHTAAT heittää pesemäni pyykit lattialle ja jättää kaikki lasten viennit minun niskoilleni?
Toinen mitä en ymmärrä: jos sinä käyt kaupassa ja viet lapsia, miksi auto on miehellä? Vähintään nappaisin auton alleni jos joutuisin koko viikonlopun kuskailemaan lapsia.
No, tällaiset asiat ei tapahdu yhdessä yössä. Olen nyt herännyt asiaa, todella, vaikka se on ollut mielen päällä. Nyt olen suoraan sanoen raivon vallassa. Ilmoitin myös, etten herää huomenna huolehtimaan lapsia kouluun. Varmaan arvaattekin, kumpi meillä on herännyt aamulla aikaisemmin tekemään puurot ja muut... Ap
Harva ymmärtää, että Ap tekee / on tehnyt kaiken yksinkertaisesti sen vuoksi, että ei jaksa kuunnella miehen raivoamista. Juuri sitä mitä on nytkin tulossa, kun mies huomaan paitansa lattialla (jonne itse oli ne viskannut).
Minulla on ollut Ap:n kaltainen mies. Viisitoista vuotta olen häntä kouluttanut ja monen monituista raivoamista kuunnellut. Nyt tuo kivikallo on vihdoin hieman alkanut oppimaan tavoilla. Toivottavasti seuraava nainen saa hänestä paremman puolison, sillä lähden samalla oven avauksella, kun lapset lähtevät opiskelemaan.
Ap:na miettisin pitkään ja hartaasti, että kannattaako valita sama tie mitä minä valitsin. Helpompaa nimittäin olisi lähteä heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on lapsia, jonkun on pakko tehdä. Se on se kohta elämästä, jolloin itsekäs mies sysää kotityöt vaimolle. Kahden aikuisen parisuhteessa ei ole samaa tekemisen pakkoa, jolloin toista on vaikea alistaa.
Se on näin. Lasten takia olen tehnyt tosi paljon ja venynyt. Ennen lapsia mies teki minulle aamiaisen, tehtiin kotitöitä yhdessä jne. Nyt minusta on tullut tällainen piika ;( mies juoksuttaa meitä muita, itse ei tee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pointti ei tullut selväksi. Mies ajelee autollaan, kiukuttelee ja lähettelee viestejä neuvoakseen astianpesukoneen täyttämisessä (useamman kerran), muttei itse leivo, täytä konetta, heittää pyykit lattialle jne. Jos on ekspertti astianpesukoneen täyttämisessä, niin tekee ITSE. Ap
Ei pahalla, mutta sulla on nyt marttyyrimeininki. Tuosta ei hyvä seuraa.
Muutosta tarvitaan, mutta et voi olettaa, että se vuosien passaamisen jälkeen tapahtuu itsestään ja kerralla. Se vaatii sun ohjausta ja vaatimista, ja alkuun voitu tua, että helpommalla pääsisit, kun tekisit itse. Se on kuitenkin karhunpalvelus.
Toinen asia, sulla on liikaa vaatimuksia täydellisyydestä. Sun ei ole pakko leipoa myyjäisiin, eikä tehdäkaikkea ruokaa alusta lähtien. Tietenkin menee viikonloppu, kun teet ruokaa jo viikollekin. Viikolla helppoja puolivalmistejuttuja. Pyykkirumbankin voi hoitaa helpomman tai vaikeamman kautta.
Mun työkaverin mies heräsi 5 min ennen töihinlähtöä, veti vaatteet päällensä ja meni töihin aamupalalle. Johanna oli aamulla aikaisin laittanut itsensä, lapsensa, eväät ja sitten kärräsi lapsen hoitoon kelillä kun kelillä. Miehellä oli auto. Sääliksi käy.
No, otin muut pyykit sieltä lattialta, mutta jätin miehen paidat kylppärin lattialle. Mulla on mennyt kuppi nurin, todella, ja kauan se kestikin, mutta nyt meni, perusteellisesti. Ap