Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittainen varhennettu vanhuuseläke; kaduttaako?

Vierailija
12.02.2024 |

Kaduttaako jääminen Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle (OVE, 25 tai 50%)?

Lopullinen eläke pienenee pysyvästi, jos OVE:lle jää, mutta silti haluaisin jo nyt 61-vuotiaana lopettaa työnteon kokonaan, josko tuolla 50%:n OVE:lla jaksaa kituuttaa 4 vuotta ennen ensimmäistä vanhuuseläkeikärajaa. Laskurilla tarkistin, että jotenkin tulisin toimeen.

Millä euromäärällä itse jäisit Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle 61-vuotiaana, jos et töistä enää tienaisi euroakaan?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika iso pudotus, kun tähän asti on palkka juossut, ja jos jää kokonaan töistä pois, niin sitten on vaan tuo 50% kertyneestä eläkkeestä, kunnes vanhuuseläkkeelle pääsee. Työelämä ei kiinnosta enää yhtään vaikka vakityöpaikka onkin, joten uskaltautuisikohan sitä heittäytyä?

Mutta jos on asunnot ja velat maksettuna ja lapset aikuisiksi kasvatettuna, niin onkos sitä enää isot menotkaan!

50% ove + anssi on melkein sama, mitä töissä jäi käteen (puotipuksu). Lisäksi oon kivassa osa-aikaisessa silloin tällöin. Oli hyvä kun 300 sai tienata tähän päälle, enää ei!

Onneksi jään syksyllä oikealle eläkkeelle, siihen saa tienata päälle, jos tahtoo...

Toki on säästöjä 'pahan päivän varalle', velkaa ei ole, ei lapsiakaan

Vierailija
242/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jää eläkkeelle kannatta tähdätä alle 1000 euron verovapaaseen kuukausieläkkeeseen muuten maksat itsesi kipeäksi eläkeveroissa ja progressiivisuus on ihan toista luokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos OVE on niin pieni että jää alle toimeentulon niin voiko saada siihen toimeentulotukea? 

Vierailija
244/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskalla vaan! Melkein ilmaista rahaa!

Ei se ilmaista ole, se on itse ansaittu työllä.

Vierailija
245/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskalla vaan! Melkein ilmaista rahaa!

Näin on, elämä tässä ja nyt. Ehtii ainakin jonkin verran eläkettä nauttia ja nuoret töihin.

Vierailija
246/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin ove:n ja en todellakaan halua raataa enää, työt nuorille. Otin 50 %. Jää siitä vaille tonni kk käteen. 

Työt nuorille?

Ehei, eläkkeelle jääneen tilalle ei useinkaan palkata ketään uutta. 

Vierailija
247/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt samaa. Työhaluja ei juurikaan enää ole. Mutta tuolla kerryttämälläni eläkkeellä ei kyllä elä. Pitäisi saada 1700 euroa ainakin.

Sairastuin vakavasti 61 vuotiaana ja halusin vähentää työtressiä ja jäin tuolle varhennetulle niin että tein töitä 80%. Vaikka oon ollut työelämässä jo vuodesta 1980 niin eläke on todella huono, koska olen välillä ollut lasten kanssa kotona ja nyt vanhana pari vuotta työttämänäkin ansiosidonnaisella. . En vieläkään ole oikealla eläkkeellä, mutta tuo varhennettu on mulla vain noin 450e/kk ja se on se 50%. 

Vierailija
248/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ehdottomasti, jos se on mahdollista, nythän ei vielä tiedä mitä muutoksia hallitus tekee eläkejärjestelmään (olen syntynyt v 1965). Minulla on puoliso, jolla hyvä liksa joten pärjäisin hyvin, tämän lisäksi voisin tehdä rinnalla töitä halutessani. En aio raataa töissälähes 70 vuotiaaksi asti, elämä kun voi loppua koska tahansa. Ei ole takeita että elän 90 vuotiaaksi.

Vierailija
249/252 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt samaa. Työhaluja ei juurikaan enää ole. Mutta tuolla kerryttämälläni eläkkeellä ei kyllä elä. Pitäisi saada 1700 euroa ainakin.

Sairastuin vakavasti 61 vuotiaana ja halusin vähentää työtressiä ja jäin tuolle varhennetulle niin että tein töitä 80%. Vaikka oon ollut työelämässä jo vuodesta 1980 niin eläke on todella huono, koska olen välillä ollut lasten kanssa kotona ja nyt vanhana pari vuotta työttämänäkin ansiosidonnaisella. . En vieläkään ole oikealla eläkkeellä, mutta tuo varhennettu on mulla vain noin 450e/kk ja se on se 50%. 

Mulla on ove 50% 590 € käteen +  reilu 1000 € anssi netto, jään kesällä-syksyllä eläkkeelle, käteen jää n1300... ei velkaa. Todellakin kannatti terveenä jäädä ovelle heti 61v.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot :)

Vapaus on i h a n a a

Vierailija
250/252 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä infosta, itse ajatuksissa alottaa OVE toukokuun alusta, täytin 61 joulukuussa.Vähän lisätuloja ja ei järisyttävää vaikutusta eläkkeeseen sitten aikanaan,jatkan töissä kuitenkin 100% sinne täyteen 66 saakka jos vaan terveyttä piisaa!25 nyt alkuun ,tarvittaessa voi nostaa sitten myöhemmin.

Vierailija
251/252 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 63 vee ja nostanut ovea 25% sekä jatkanut töissä 80% eli teen nelipäiväistä työviikkoa, perjantait vapaalla. En enää vaihtaisi viisipäiväiseen. Jaksaminen on ihan eri luokkaa nyt kun on kolme vapaapäivää viikossa. Suosittelen!

Vierailija
252/252 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin oven ottamisen 6/2024 ja saan verojen jälkeen noin 760 e/ kk. Aluksi kaavailin jääväni nelipäiväiselle työviikolle, mutta saikin yllättäen paremmin palkatun työn ja olen jatkanut täydellä työajalla vaikka täytin jo 62 vuotta. Olen laittanut oven (50%) sijoituksiin ja aion niin myös tehdä jatkossa (jos en sitten jostain syystä jää pois töistä tai tule esim irtisanotuksi). Ove on antanut minulle valinnan mahdollisuuksia ja mahdollisti jopa uuteen työhön tarttumisen. Olen ollut työelämässä 20 vuotiaasta alkaen, eläkettä kertynyt 23 vuotiaasta. Puolet työelämästä melko pienipalkkaisessa hoitotyössä mutta opiskeluiden jälkeen olen päässyt hiukan paremmin palkattuihin hommiin. Vajaa kymmenen vuotta sairastin vakavan sairauden mutta se ei estänyt minua tekemästä töitä vaan päinvastoin sain muuta ajateltavaa. Työnteko toimi minulle tuolloin voimavarana. Toivon, että ovea saisin hyödyntää ainakin sinne 65 vuoteen eli viralliseen eläkeikään asti. Muutoin elämäntilanne vakaa ja lainat maksettu. Laskin että ove pienentää virallista eläkettäni noin 200 e/kk jos jatkan täydellä työajalla loppuun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän