Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittainen varhennettu vanhuuseläke; kaduttaako?

Vierailija
12.02.2024 |

Kaduttaako jääminen Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle (OVE, 25 tai 50%)?

Lopullinen eläke pienenee pysyvästi, jos OVE:lle jää, mutta silti haluaisin jo nyt 61-vuotiaana lopettaa työnteon kokonaan, josko tuolla 50%:n OVE:lla jaksaa kituuttaa 4 vuotta ennen ensimmäistä vanhuuseläkeikärajaa. Laskurilla tarkistin, että jotenkin tulisin toimeen.

Millä euromäärällä itse jäisit Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle 61-vuotiaana, jos et töistä enää tienaisi euroakaan?

Kommentit (252)

Vierailija
221/252 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kadulta yhtään Ove. Teen 100% silti edelleen töitä ja välillä painan myös ylitöitä joten tulot ovat melko isot!

Vierailija
222/252 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin Oven.

Lisätuloja Kelan sairaslomakorvauksen oheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/252 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin?

Vierailija
224/252 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt juuri noin mutta olen myös eläkeputkessa eli ansiosidonnaisella. Hyvin pärjää!

Eikös hallitus lopeta sen eläkeputken? Ja porrasta ansiopäivärahan.

Marinin hallitus poisti eläkeputken. Paitsi noilta aiemmin syntyneiltä rusinat pullasta poimivilta. Täällä leuhkitaan, kuinka OVEa käytetään sijoitteluun ja matkusteluun ja samalla tienataan lisää töissä. Vähän kyllä nyppii 54-vuotiasta työkyvytöntä, jonka eläkehakemus hylättiin (fyysiset syyt) ja jonka pitäisi vielä 10 vuotta kitkutella 595 eurolla, ellei sitäkin lopeteta (työmarkkinatuki). Mitään muuta ei saa.

Vierailija
225/252 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni paras päätös OVE. 61v jäin, ihana vapaus: tehdä mieluisia töitä tai olla ilman... maanantaiaamut ei ketuta.

Leipä ei ole järin leveää, rahassa ei voi kaikkea mitata

Vierailija
226/252 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Varhennettu on itse maksettua, pienentää eläkettä ja on+-0 lopulta ottaako. Jos ne lopettaa sen niin kannattaa ottaa päivärahaa ja siinä voittaa enemmän. Tai jos muutenkin.

Vierailija
227/252 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä pelkällä ovella tartte toimeen tulla. Minä saan lisäksi ansiosidonnaista.

Vierailija
228/252 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmissa irtisanoutua nyt (60v) ja jäädä ansiosidonnaiselle ja nostaa OVE, kun täyttää 61v, saakohan tuon OVEN työttömänä?

Irtisanoutunut ei saa ansiosidonnaista! Ota liitosta selvää ehdoista, jotka pitää täyttyä saadaksesi ansiosidonnaista.

Miksi alapeukutuksia? Anssia EI SAA, jos itse irtisanoutuu.

Vierailija
229/252 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin YTK:sta vaikuttaako OVE ansiopäivärahaan niin vastasivat että vähentää tai jopa estää päivärahan saamisen. 

Sitten kuitenkin ylen sivuilla on uutinen että ove ei pienennä työttömyyskorvausta. Mitä hemmettiä?

https://yle.fi/a/74-20092431

Korkeasti koulutettujen kassa maksaa täyttää ansiopäivärahaa vaikka olenkin ovella.

Vierailija
230/252 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus vinkiksi:

Jättäydyin (ensin) pois työelämästä noin 57-vuotiaana. Burnout ja epäasiallista kohtelua työpaikalla. Irtisanouduin.

Kirjauduin työkkäriin. Kukaan ei ole kiinnostunut yli 55-vuotiaista ja olin vielä väsynytkin, joten tiesin, että en enää työllisty vapaille markkinoille. Ansiosidonnaista useampi vuosi ja velvoitetyöllistettynä kaksi kertaa pidin sen kohtuutasolla.

Sen jälkeen otin 61-vuotiaana (heti kun sain) OVE:n 50% siihen kylkeen eli minulla työttömyyskorvaus n. 1 300 e ja ove 600 e, siis 1 900 e/kk.

Nyt vanhuuseläkkeellä (64 v - ) 1 400 e/kk, koska OVE pienentää eläkettä noin 100 e (tosin vuodenvaihteessa eläkkeet nousivat tuon 100 e/kk, eli plusmiinusnolla). Kaikki summat nettoja.

-> Ei kaduta. Kaikki meni niin kuin alussa suunnittelin (kannattaa ottaa selvää). Lisäksi omaisuutta on, josta ottaa tarvittaess

Saitko ansiosidonnaista vaikka itse irtisanouduit?

Vierailija
231/252 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä irtisanoutunut saa ansiosidonnaista. Alkuun tulee vain joku karenssiaika, ennen oli Max 3 kk. Sen jälkeen alkaa Anssi jos työtön työnhakija 

...ja on jäsenenä jossakin liitossa. Ansiosidonnaista haetaan ko. liitosta.

Ei tarvitse kuulua mihinkään liittoon. Riittää, että kuuluu työttömyyskassaan. Ansiosidonnaista haetaan työttömyyskassasta, ei liitosta.

Liitto tai Kassa - sama asia.

No ei ole sama asia.

Vierailija
232/252 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin YTK:sta vaikuttaako OVE ansiopäivärahaan niin vastasivat että vähentää tai jopa estää päivärahan saamisen. 

Sitten kuitenkin ylen sivuilla on uutinen että ove ei pienennä työttömyyskorvausta. Mitä hemmettiä?

https://yle.fi/a/74-20092431

Korkeasti koulutettujen kassa maksaa täyttää ansiopäivärahaa vaikka olenkin ovella.

Sama mulla. Vielä sai aiemmin tienata 300€/kk, kunnes se muutettiin

Vierailija
233/252 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus vinkiksi:

Jättäydyin (ensin) pois työelämästä noin 57-vuotiaana. Burnout ja epäasiallista kohtelua työpaikalla. Irtisanouduin.

Kirjauduin työkkäriin. Kukaan ei ole kiinnostunut yli 55-vuotiaista ja olin vielä väsynytkin, joten tiesin, että en enää työllisty vapaille markkinoille. Ansiosidonnaista useampi vuosi ja velvoitetyöllistettynä kaksi kertaa pidin sen kohtuutasolla.

Sen jälkeen otin 61-vuotiaana (heti kun sain) OVE:n 50% siihen kylkeen eli minulla työttömyyskorvaus n. 1 300 e ja ove 600 e, siis 1 900 e/kk.

Nyt vanhuuseläkkeellä (64 v - ) 1 400 e/kk, koska OVE pienentää eläkettä noin 100 e (tosin vuodenvaihteessa eläkkeet nousivat tuon 100 e/kk, eli plusmiinusnolla). Kaikki summat nettoja.

-> Ei kaduta. Kaikki meni niin kuin alussa suunnittelin (kannattaa ottaa selvä

Olen eri, mutta 2019 irtisanouduin, oli muistaakseni karenssiaika, ennenkuin anssi alkoi (1-3kk?)

Vierailija
234/252 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse irtisanoutumalla saa ansiosidonnaista karenssiajan jälkeen. Noin 3 kuukautta yleensä.

Vierailija
235/252 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte ajan kulumaan, te alle eläkeikäiset, jotka olette jääneet ovelle ja jättäneet työt taakse?

Kuinka henkisesti köyhä pitää olla, ettei keksi elämässään mitään muuta tekemistä kuin työ?

Vierailija
236/252 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovelainen 64v:

Oon ollu jo 61v asti 50%. Ihanaa. Teen jotain kivoja hommia, siis palkkatyötä, vähän. Huvikseni. Leipä ei kauhean leveä ole, mut pärjäämme vähällä.

Aika on rahaa, on ihana herätä aamulla, kun ei ole kiire... juoda viipyilevät aamukaffet, leipoa, laittaa ruokaa. Käsityöt, ristikot, kirjat, leffat... eväsretket, kalastus, terassit...

Vierailija
237/252 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö kukaan  niin, että nostaa tuota 50 % eläkettä ja sitten tekee 50 % työaikaa? 

Onko toiminut?

Vierailija
238/252 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso pudotus, kun tähän asti on palkka juossut, ja jos jää kokonaan töistä pois, niin sitten on vaan tuo 50% kertyneestä eläkkeestä, kunnes vanhuuseläkkeelle pääsee. Työelämä ei kiinnosta enää yhtään vaikka vakityöpaikka onkin, joten uskaltautuisikohan sitä heittäytyä?

Mutta jos on asunnot ja velat maksettuna ja lapset aikuisiksi kasvatettuna, niin onkos sitä enää isot menotkaan!

Vierailija
239/252 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisena pätkätyöläisenä mun eläke on niin pieni, että prosenttiosuudet siitä ei kyllä paljoa lohduttaisi. Onneksi terveyttä on ja aion jatkaa eläkeikään asti, sen verran kuin töitä satun saamaan.

Vierailija
240/252 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein melkein kolme vuotta yli alimman eläkeiän. Lisäksi ekstraan vieläkin kohta seitenkymppisenä.

Jos kuka vain jaksaa niin työ on parasta psyykelääkettä.

Olen itse poliisi mutta aion ehdottomasti psyykenlääkkeenä roikkua kenttähommissa 7-vitoseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi