Osittainen varhennettu vanhuuseläke; kaduttaako?
Kaduttaako jääminen Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle (OVE, 25 tai 50%)?
Lopullinen eläke pienenee pysyvästi, jos OVE:lle jää, mutta silti haluaisin jo nyt 61-vuotiaana lopettaa työnteon kokonaan, josko tuolla 50%:n OVE:lla jaksaa kituuttaa 4 vuotta ennen ensimmäistä vanhuuseläkeikärajaa. Laskurilla tarkistin, että jotenkin tulisin toimeen.
Millä euromäärällä itse jäisit Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle 61-vuotiaana, jos et töistä enää tienaisi euroakaan?
Kommentit (252)
Jääkää hyvät ihmiset eläkkeelle, ku meijän ikäluokka ei koskaan tulla näkemään eläkettä!
Nauttikaa meidänkin puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Jääkää hyvät ihmiset eläkkeelle, ku meijän ikäluokka ei koskaan tulla näkemään eläkettä!
Nauttikaa meidänkin puolesta!
Ei kannata miettiä eläkkeelle pääsyä jos se on jossain kaukana. Ja jos maailma on olemassa niin on jonkin sortin eläkekin. Siinä olen samaa mieltä että elämässä on muutakin kuin työ, jos sitä on tehnyt ikänsä,on kivaa olla eläkkeellä. Vaikka ne työeläkkeet monilla ovatkin pienet. Mutta ansaittua eläkevapautta ei voita mikään.
Ihanaa istua aamukahvipöydässä ja nautiskella vapaudesta, jonka ove on mahdollistanut! Tulihan noita töitäkin tehtyä vuosikausia ilman isompia hengähdystaukoja, enkä enää olisi päivääkään töitä jaksanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tiedä, milloin kuolee. Eli eläkkeelle vaan heti, kun pystyy.
Ei se eläkkeellä olo niin hienoa ja ihmeellistä ole, ellei ole varaa tehdä kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama asia tässä otsikkoketjussa. Liitto vai kassa, vain pieni nuanssijuttu. En rupea aina erikseen avaamaan miten aihepiirit avautuvat, siinä menisi tolkuttomasti aikaa ja vaivaa ja kommentit pitkiä.
Liitto ja työttömyyskassa ovat kaksi eri asiaa, ei mikää nyanssijuttu.
Jos kuuluu liittoon, useiimmiten kuuluu sen myötä myös kassaan, liitto tilittää jäsenmaksusta osan kassaan - pitää itse toki suurimman osan.. Minulla oli liiton jäsenmaksu yli 400 euroa/vuosi. Kunnes erosin liitosta mutta ilmoitin jääväni kassan jäseneksi, nyt on vuosimaksu n. 80 euroa. Enkä kuulu mihinkään YTK:n vaan siihen kassaan mihin kuuluin aikaisemminkin liiton kautta.
Olen nostanut Ovea siitä lähtien kun täytin 61, laskin sen hyödyt ja haitat tarkkaan (olen HR ja käynyt eläkelaitoksen koulutukset eläkeneuvojana). Työnantajalle ei tarvitse kertoa Ovelle jäämisestä mitään, ainoastaan jos haluaa vähentää työaikaa, siitä pitää tietenkin sopia.
Jäin tekemään kuitenkin töitä 100 % työajalla, koska teen etätöitä liukuvalla työajalla niin työ on aika vapaasti aikataulutettavissa. Ja työni on sisällöltään palkitsevaa ja mielenkiintoista. Meillä aika moni tekee täyttä työaikaa ja nostaa eläkettä. Laskin silloin, että olen 87-vuotias kun alkaa mennä tappiolle tämä jääminen. Tuskin elän niin vanhaksi edes. Nyt olen jo yliajalla töissä eli olisin päässyt jo alkuvuodesta eläkkeelle mutta jatkan vielä ainakin vuoden eteenpäin ja nyt kerrytän takaisin niitä miinuksia mitä eläkkeeseen on Oven noston myötä tullut. Kertymä yliajalla on aika hyvä ja lisäksi parina vuonna on tullut iso korotus eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se eläkkeellä olo niin hienoa ja ihmeellistä ole, ellei ole varaa tehdä kaikkea kivaa.
Kun pää ja jalat toimii,niin eläkkeellä olo on kivaa. Ei sitä tarvitse enimmäkseen kuin hyvin nukutun yön jälkeen katsella ikkunasta ulos ja nauttia aamukahvista. Vaikka olisi sadepäivää,ja miettiä mitä kivaa tänään tekisi. Ei siihen tekemiseen aina "varoja" tarvitse. Asenne kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pää ja jalat toimii,niin eläkkeellä olo on kivaa. Ei sitä tarvitse enimmäkseen kuin hyvin nukutun yön jälkeen katsella ikkunasta ulos ja nauttia aamukahvista. Vaikka olisi sadepäivää,ja miettiä mitä kivaa tänään tekisi. Ei siihen tekemiseen aina "varoja" tarvitse. Asenne kysymys.
Jos on aktiivinen perusluonne, tuo on ok. Minä en ole ja minulla pitää olla itsellä ainakin joku suunnitelma ja päiväjärjestys, jotta päivät ei vaan mene ohi telkkaa töllöttämällä. Toki ei mitään tiukkaa lukujärjestystä mutta aion eläkkeellä jatkaa lukuharrastusta, opetella soittamaan pianoa ja opiskella lisää espanjaa. Jooga tai pilates olisi mukavaa kokeilla, salilla jo käynkin. Hierojalla en ole käynyt kuin viimeksi varmaan 20 vuotta sitten. Kyllä ne vaan kaikki maksaa. Haluan viettää talvesta ainakin 1-2 kuukautta jossain Kanarialla. Myös jälkikasvuani asuu Aasiassa ja voin mennä heille kuinka pitkäksi aikaa vaan kun jään eläkkeelle mutta vielä ei ole kiire. Mulla on lomaa lähes 8 viikkoa vuodessa ja viikonloput, enempää en kyllä nyt halua vapaata enkä tarvitse. Kun siltä tuntuu, jään pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on 86 v ja hänen päivänsä alkaa just noin.
Mikä on oven tilanne 2025 eteenpäin? Itse miettinyt oven {avaamista,ei kaapinoven}, 61v tuli täyteen 05/24. Jatkan työssä normisti, ovella sivuun n.800kk ja nuo rahat sijoitukseen, vaikka säästötilille 3,5 pros korolla. Indeksi korotukset syö nuo kk vähennykset ennen vasinaista eläkeikää, vero pros. hiukan nousee. Pointti se ,että nuo rahat jää saamatta jos menehdyt. Itse et tietty tarvii, mutta perhe kyllä... Työssä jatketaan sinne 70v asti, kunnes firman vakuutukset loppuu, 0,4/kk korotuksella eläkkeeseen. Säästetty ove ei käsittääkseni mihinkään katoa, kunhan sitä ei käytä. Kertokaahan fiksummat , meneekö tämä näin?
Jäin heti 61v. Nyt oon 63, teen mitä töitä tykkään, vapaus on i h a n a a...
Vähän on säästöjä 'pahan päivän varalle' nautin nyt
Eläke ensi vuoden heinäkuun alussa
Minä otin ove:n eikä todellakaan kaduta. Saan lisäksi ansiosidonnaista eli olen eläkeputkessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä otin ove:n eikä todellakaan kaduta. Saan lisäksi ansiosidonnaista eli olen eläkeputkessa.
Teetkö mitään mieluisia hommia, vai oot vapaaherrattarena?
Mä olin alkuun satunnaisesti ystävän osto-ja myyntiliikkeessä, nyt oon kesärespana camping/tanssipaikalla. Ihana vapaa olo suht terveenä, tulevaisuudesta kun ei tiedä...
Nautitaan
N63
Kaikille vinkiksi: tulevaisuutta ei tiedä. Jos mahdollista jäädä OVElle, jääkää. Kaikkea ei voi rahassa laskea. Vapaus terveenä on luksusta.
Eikä tiedä, miten kauan OVE säilyy, kun kaikesta kiristetään...
Otin oven 62v, samoihin aikoihin määräaikainen työsuhteeni loppui. Nyt siis lisäksi ansiosidonnainen. Olen nauttinut täysillä vapaudestani: nukun hyvät yöunet, kokkailen terveellistä ruokaa, lenkkeilen ja jumppaan, tapaan lapsiani ja lastenlapsiani, ehkä paria ystävääkin ja hoidan kissojani.
Minulla ei ole ollut koskaan tarvetta ulkomaanmatkoihin; rakastan Suomen luontoa, eikä myöskään tarvetta shoppailla uusia vaatteita eli näissäkin säästöä. Tämä ei tarkoita, että olisin saita kitupiikki: käyn hyvissä kasvohoidossa ja myös kampaajalla.
Olen suunnitellut meneväni keikkatöihin vasta eläkkeellä, koska keikkatyö ei välttämättä lyö leiville kombolla ove+ansiosidonnainen. Sillä ehdolla tietenkin, että olen jatkossakin terve kuin pukki.
Elämä on tunnetusti ihmisen parasta aikaa. Nytkin rauhallinen rento aamu; mietin, mitähän kivaa sitä tänä päivänä keksisi 🤔
Ovella ollut 2,5v, ai että oon nauttinu. Ei sunnuntain harmitusta tulevasta maanantaista, ei loman jälkeistä ärtymystä. Töissä oli välillä mukavaakin, mutta alkoi uuvuttaa kuuskymppisenä. Kaikkea myös kiristettiin kaikesta säästettiin... ai tätä onnea. Vielä vuosi ja sit oon täysin eläkkeellä. Saatan jatkaa kyl tässä mukavassa kesätyössä, töitä 6-16h/vk
Suosittelen😉
No. 61 vuotiaana heti jäin ovelle, en vielä tiedä, mitä tulevalle sukupuolelle koituu ..
Tuota, laskin , että puolet tuosta OVE -hyödystä menee veroihin. Veroproentti nousee niin suureksi, kun on työssä edelleen samaan tapaan kuin ennen.
Sama asia tässä otsikkoketjussa. Liitto vai kassa, vain pieni nuanssijuttu. En rupea aina erikseen avaamaan miten aihepiirit avautuvat, siinä menisi tolkuttomasti aikaa ja vaivaa ja kommentit pitkiä.