Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Stubb puhuu suomen aksentilla lausuttua ralliruotsia, vaikka väittää olevansa kaksikielinen?

Vierailija
12.02.2024 |

Eihän tuollaista kehtaa Ruotsiin päästää valtiovierailulle.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä se riikinruotsi teistä on? Erotatteko edes norrländska, götamål, bergslagenia, värmländskaa jne? 

Vierailija
22/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka maassa on omat vähälle koulutukselle jääneet junttinsa, niin Suomessa, Ruotsissa, Englannissa kuin muuallakin. Olen asunut useita vuosia Ruotsissa ja puhuin - totta kai - suomenruotsia. Jotkut juntit irvailivat, mutta sivistyneet ihmiset kyllä arvostivat, että osasin niin hyvin ruotsia, vaikka se hiukan erilaiselta kuulostikin. Pääasia oli, että viesti meni perille ja keskustelu sujui notkeasti. Jotkut suomalaiset yrittivät puhua riikinruotsia, kun kuvittelivat, että siten heidät hyväksyttäisiin paremmin joukkoon. Puhe kuulosti kamalalta, etten sanoisi säälittävältä. Lapsi oppii nopeasti uuden kielen, mutta aikuinen ei opi. Siksi myös Stubbin englanti saattaa kuulostaa erilaiselta kuin natiivipuhujan kieli, sillä oma kieli kummittelee aina taustalla. EIKÄ SE OLE HÄPEÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netistä löytyy ruotsin tv n haastattelu jossa stubb puhuu sujuvaa suomenruotsia ja mainitseekin muumiruotsin. En ymmärrä miksi ei-riikinruotsalaisen pitäisi matkia sitä laulantaa ja kurkkuäänteitä? 

Niinpä. Eikä se riikinruotsikaan ole samanlaista kaikkialla ruotsissa vaan siinä on paikkakuntakohtaisia eroja ja murteita ihan kuten meillä on niin suomen- kuin ruotsinkin kielisillä alueilla. Savolaisilla on erilainen puheenparsi kuin vaikkapa kymenlaaksolaisilla ja pk-seudulla puhutaan erilaista ruotsia kuin länsirannikolla.

Vierailija
24/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Stubb puhu riikinruotsia, vaan suomenruotsia, joka on suomen kielen aksentilla puhuttavaa ruotsia. Ero on jokseenkin vastaava kuin esim. britti- ja amerikanenglannilla.

Vierailija
25/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Ihan normaalia suomenruotsia Stubb puhuu. Ja Ruotsissa ymmärtävät kyllä suomenruotsia varsin hyvin. Monet pitävät sitä siellä riikinruotsia kauniimpana, kutsuvat sitä muumiruotsiksi (Mumin-svenska). Olen itse suomenruotsalainen, joten väitän tietäväni mistä puhun.

Suomenruotsi on todellakin suomalaisella aksentilla puhuttua ruotsia. Sen vuoksi ei esim. englannin ääntämyksen perusteella voi erottaa onko henkilön äidinkieli suomi vai ruotsi, riikinruotsalaisen erottaa kyllä englannin aksentista.

Vierailija
26/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että puhuu eikä vaikene vierailla kielillä.

Vierailija
27/27 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alex puhuu ruotsia helsinkiläisittäin. Oma perheeni on kaksikielinen, olen kuunnellut tätä länsi-Uudenmaan ruotsia jo yli 20 vuotta, se kuulostaa hyvin erilaiselta. Itse inhoan sitä, kun pk-seudun ruotsinkieliset sotkevat suomen sanoja sekaan.