Vihaan astioiden pesua (ei ole konetta)
Miten siitä saa nopeampaa ja helpompaa ja vähemmän ärsyttävää?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikki kotityöt äänikirjoja/podcasteja kuunnellen.
En edes huomaa tekeväni, koska ajatukset ovat muissa maailmoissa.
Silloinhan tiskin jäljestä tulee kuin juosten kstua. Oletko itse muistanut tsekata tiskauksien jäljet?
Täytyy sanoa, että en tiennyt, että vielä Suomesta löytyy jokutalous, jossa ei ole astianpesukonetta! On kuitenkin 80-luvulta asti ollut ihan normikeittiövarustusta!
Vierailija kirjoitti:
Nopeaa ja helppoa siitä tulee, kun tiskaa kattilat yms. ja käytetyt astiat HETI. Ja heti tarkoittaa HETI, alkaen jo ruoanvalmistuksesta. Näin ei kerry tiskiä eikä hommaan kulu juurikaan aikaa.
Tai sitten hommaat koneen.
Heti-ihmiset ei varmaan käy töissä.
Heti-tiskaus tarkoittaa esim minulle, että lounasta ei sitten vaan syödä. Eikä aamupalaakaan, jos mielii yli viiden tunnin yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuisiko sellainen pöydälle sijoitettava tiskikone? Saako sellaisia enää mistään? Ex anopilla oli sellainen tiskipöydällä. Siihen mahtui muutama lautanen, kattila, muutama muki ja aterimet.
Maksavat muuten lähes saman kuin 60 cm leveä tiskari.
Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Astioidenpesu. Lasket lämmintä vettä altaaseen, lisäät siihen astpesuainetta... peset astiat.. kulunut 10 min kun olet pyyhkinyt tiskipöydän ja hellan.
10 min? Teillä syödään vain mikroeineksiä?
Yritä tehdä siitä jotenkin miellyttävämpää. Kuuntele samalla äänikirjaa, musiikkia tms. Tai soita jollekin kaverille tai sukulaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Astioidenpesu. Lasket lämmintä vettä altaaseen, lisäät siihen astpesuainetta... peset astiat.. kulunut 10 min kun olet pyyhkinyt tiskipöydän ja hellan.
Hirveää veden tuhlausta laskea vettä altaaseen turhaan. Riittää kun kastelee pesusienen vedellä, lisää sieneen tiskiainetta ja pesee sillä astiat. Vettä kuluu pesuvaiheeseen ehkä 2dl, Vs täyteen tai edes puolilleen laskettu allas on luokkaa 10 litraa.
Laimennan tiskiainetta suihkepulloon. Syömisen jälkeen pari suihkausta astioille, nopea harjaus, huuhtelu ja kaappiin. Jos en ehdi heti tiskata niin kostuttaa astiat ja odottaa hetken ennen pesua.
Tuttuni jätti aina tiskit kuivumaan pöydälle ja niitä sitten raivohinkattiin puhtaiksi... Paljon helpommallakin pääsee.
Itselläni on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Edellisen omistajan mukaan kone on uusi. En jaksa perehtyä sen käyttöön ja tiskaaminen käsin ei ole ylivoimaista - joskus jopa pidin siitä. Pesen kaiken aina heti, jopa kahvipannun ennen kuin istun juomaan kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Mahtuisiko sellainen pöydälle sijoitettava tiskikone? Saako sellaisia enää mistään? Ex anopilla oli sellainen tiskipöydällä. Siihen mahtui muutama lautanen, kattila, muutama muki ja aterimet.
Kaupoista saa edelleen pöydälle sijoitettavia koneita ja myös lattialle sijoitettavia kapeita 45 senttisiä ja tavallisia 60 senttisiä koneita. 45 senttiset on noista kaikkein kalleimpia jostain ihmeen syystä
Inhoon kans tiskaamista ja helpoin olis jos aina pesis heti, niin ei kerkesi yhtään kasaantua. Mutta kun sitä hommaa vaan inhoaa😊. Yhdellä ihmisellä ei onneks paljoa kerry. Eikä yhden ihmisen takia konettakaan tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää veden tuhlausta laskea vettä altaaseen turhaan. Riittää kun kastelee pesusienen vedellä, lisää sieneen tiskiainetta ja pesee sillä astiat. Vettä kuluu pesuvaiheeseen ehkä 2dl, Vs täyteen tai edes puolilleen laskettu allas on luokkaa 10 litraa.
Itselläni on pesuvati, jossa pesen ja huuhtelen ja vesi tulee käytettyä vessanpöntön huuhteluun. Ei mene hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään astioiden pesusta niin paljon, että muutettuamme luovuin astianpesukoneesta. Kahden hengen astiat tiskaan mielelläni, eikä useamman henkilön illanistujaistenkaan tiskit ole ylivoimaiset.
Tiedän ja se on minulle usein sanottu juuri tämän asian yhteydessä; olen outo:)
Miksi et hanki astianpesukonetta?
Minulla tiskikone hajosi ja huomasin, että käsintiskaaminen onkin ihan näppärää yhden hengen taloudessa. Ei aina tarvitse kerrytellä astioita. Kuuntelen äänikirjaa ja varsinkin talvella on mukava läträtä lämpimän veden kanssa. Käytän hyväntuoksuista tiskiainetta. Käsien pieni kylpylähetki jokaiseen päivään.
Ei siitä hauskaa saa millään😊minä ainakaan mutta työ se on kuin imurointikin, eli tehtävä alta pois ellet löydä kumppania avuksi
Silloin kun tiskasin käsin, inhosin eniten ruuantähteitä ja eri tiskilajien kesken venkslaamista.
Siispä pyyhin lautaset biojätteeseen ja annoin kuivahtaa kunnes oli pino lautasia. Ne likoon pitkäksi aikaa, sitten tiskiainetta sieneen, pesu ja lopuksi huuhtelu kuumalla vedellä. Tämä kuuma pesuvesi meni katttilan liotusvedeksi, johon myös aterimet pystyyn likoon. Jne.
Lasit pesin yleensä heti, jolloin niitä ei tarvinnut varoa. Kahvímuki oli aina sama pesaisin silloin tällöin ohimennen.
Tällöin tiskiin ei mennyt kerralla paljon aikaa. Haittapuolena tietysti sietää sitä liossa olevaa kamaa välillä.
Mäkin rakastan käsintiskaamista. On meillä konekin ja sillä saa noi muut hoidella tiskit. Mä ehkä vihaan sitä sihtien pesua ja kyykkimistä ja kumartelua.
Nytkin on tiskit likoamassa. Fairya ja kuuminta vetta mitä hanasta tulee. Puolen tunnin päästä upota käteni sinne ihanan rauhoittavaan lämpöseen veteen. Se on mun spahetki arjenkeskellä.;) Kädet on silkkisen pehmeät, moni ihastellut kätellessä. Mulla on aina hyvät kynnet, en tiedä johtuuko käsintiskaamisesta.
Heti ruokailun jälkeen astiat likoamaan niin on helppo puhdistaa. Tiskaa pienissä erissä, niin urakka ei ole iso. Ensin tiskiveteen puhtaimmat astiat, esim. vesilasit, ja lopuksi rasvaisimmat.
Eipä tuohon mitään ihmeneuvoa ole. Itse ennen inhosin tiskaamista, mutta nykyään tykkään siitä. On mukava ruveta laittamaan ruokaa kun astiat ovat puhtaina ja keittiö siisti.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä olen oppinut tiskausjärjestyksen olevan se, että suuhun laitettavat astiat pestään ekana. Lasit, mukit ja aterimet. Sitten lautaset, sitten ruoanvalmistusastiat puhtaimmasta likaisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikki kotityöt äänikirjoja/podcasteja kuunnellen.
En edes huomaa tekeväni, koska ajatukset ovat muissa maailmoissa.
Minä myös. Helpottaa ihmeesti kotitöitä.
Maksavat muuten lähes saman kuin 60 cm leveä tiskari.