Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan astioiden pesua (ei ole konetta)

Vierailija
11.02.2024 |

Miten siitä saa nopeampaa ja helpompaa ja vähemmän ärsyttävää?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Mä vihaan kaikkia kotitöitä, mutta pakko tehdä itse kun ei ole miestä.

Mikset ota miestä tekemään kotitöitä?

Vierailija
22/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtuisiko sellainen pöydälle sijoitettava tiskikone? Saako sellaisia enää mistään? Ex anopilla oli sellainen tiskipöydällä. Siihen mahtui muutama lautanen, kattila, muutama muki ja aterimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki kotityöt äänikirjoja/podcasteja kuunnellen.

En edes huomaa tekeväni, koska ajatukset ovat muissa maailmoissa.

Vierailija
24/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas tykkään astioiden pesusta niin paljon, että muutettuamme luovuin astianpesukoneesta. Kahden hengen astiat tiskaan mielelläni, eikä useamman henkilön illanistujaistenkaan tiskit ole ylivoimaiset.

Tiedän ja se on minulle usein sanottu juuri tämän asian yhteydessä; olen outo:)

Miksi et hanki astianpesukonetta?

Tykkäät ilmeisesti tuhlata vettä?

Itse asiassa olen hyvin säästäväinen vedenkäyttäjä. Opin siihen, kun kaivomme aikoinaan kuivui helposti:) 

Tiskaamiseen olen kehittänyt metodeja, joilla tulee puhdasta vettä säästeliäästi käyttäen. Mutta hyvä huomio, lienee totta,että astianpesukone käyttää vähemmän vettä, minkä seurauksena tosin sen konetiskiaineen jäämiä jää astioihin - ja se on aikamoista myrkkyä.

Vierailija
25/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioidenpesu. Lasket lämmintä vettä altaaseen, lisäät siihen astpesuainetta... peset astiat.. kulunut 10 min kun olet pyyhkinyt tiskipöydän ja hellan.

Vierailija
26/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas tykkään astioiden pesusta niin paljon, että muutettuamme luovuin astianpesukoneesta. Kahden hengen astiat tiskaan mielelläni, eikä useamman henkilön illanistujaistenkaan tiskit ole ylivoimaiset.

Tykkäät ilmeisesti tuhlata vettä?

Itse asiassa olen hyvin säästäväinen vedenkäyttäjä. Opin siihen, kun kaivomme aikoinaan kuivui helposti:) 

Tiskaamiseen olen kehittänyt metodeja, joilla tulee puhdasta vettä säästeliäästi käyttäen. Mutta hyvä huomio, lienee totta,että astianpesukone käyttää vähemmän vettä, minkä seurauksena tosin sen konetiskiaineen jäämiä jää astioihin - ja se on aikamoista myrkkyä.

Erikoisia koneita olet käyttänyt, jos ne jättää pesuainejäämiä astioihin. Miten saat minimaalisella vesimäärällä ne käsitiskit huuhdottua?

Vierailija
27/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astioidenpesu. Lasket lämmintä vettä altaaseen, lisäät siihen astpesuainetta... peset astiat.. kulunut 10 min kun olet pyyhkinyt tiskipöydän ja hellan.

Pesutulos vaan on vähän sinne päin, mutta sehän ei haittaa, kunhan vaan on nopea :)

Vierailija
28/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt AP kerrot millaisessa asunnossa ei ole ap-konetta? Olen nähnyt yhden asunnon viimeisen kymmenen vuoden aikana ja se oli jossain porvoonkadulla helsingissä, missä keittiö oli uunipellin kokoinen ha sinne se ei mahtunut.

No ei tässä asunnossa ole. Valmius on mutta jos sellaisen laittaa senon yksi kaappi pois ja siihen ei varaa koska sitten ne kattilat ja pannut pitää säilyttää tiskipöydällä. Ymmärrätkö että yksiöissä ei säilytustilaa kauheasti ole.

Vierailija
29/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asun yksiössä eikä sille ole tilaa.

Oisko tilaa pöytämalliselle astianpesukoneelle? Itsellä on yksiössä tiskipöydällä tuommoinen pikkunen Saloran astianpesukone, joka ei vaadi vesiliitäntää, vaan säiliö täytetään 5 litran kannulla. Halutessaan sen saa myös tulovesiliitäntään kytkettyä. Poistovesiletku menee tiskialtaaseen. Isoimmat vuuat ja kattilat ei siihen mahdu, mutta muutoin tosi toimiva, vähentänyt käsitiskin määrää huomattavasti.

Vierailija
30/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt AP kerrot millaisessa asunnossa ei ole ap-konetta? Olen nähnyt yhden asunnon viimeisen kymmenen vuoden aikana ja se oli jossain porvoonkadulla helsingissä, missä keittiö oli uunipellin kokoinen ha sinne se ei mahtunut.

No ei tässä asunnossa ole. Valmius on mutta jos sellaisen laittaa senon yksi kaappi pois ja siihen ei varaa koska sitten ne kattilat ja pannut pitää säilyttää tiskipöydällä. Ymmärrätkö että yksiöissä ei säilytustilaa kauheasti ole.

Tai sitten asentaisin pesukoneen siihen kaapin tilalle ja etsisin pannuille ja kattiloille säilytystilan huoneen puolelta. Esim. yhdellä kaverillani oli semmoinen vanhan ajan astiakaappi heti keittokomeron oviaukon lähellä. Itsekin harkitsin tätä vaihtoehtoa, mutta ainut kaappi oli liian kapea, että siihen olisi saanut edes 45 cm levyistä konetta. -Saloran omistaja

Vierailija
31/65 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimein sain ostettua astiapesukoneen ja kyllä keittiö on nyt siistin näköinen, kun voi laittaa kaikki astiat suoraan koneeseen eikä ne jää tiskipöydälle lojumaan. Uskon myös, että vedenkulutus pienenee, kun ei joka päivä tiskaa käsin. 

Vahva suositus tälle. Kyllä se vaan helpottaa elämää ja elämänlaatu kohenee ja paljon, jos kuuluu meihin tiskaamista yli kaiken vihaaviin ihmisiin. Se on ihan jees, jos joku tykkää tiskata, mutta itse inhoan kyseistä pakkopullaa.

Vierailija
32/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan 56 neliön kaksiossa Herttoniemessä, eikä meillä ole astianpesukonetta. Ei olla sitä myöskään kaivattu, vaikka kyllä sen varmaan saisi keittiöön mahtumaan. Meillä on siis oikea keittiö, ei mikään seinä olohuoneessa. Mies ja minä molemmat inhotaan sotkuista keittiötä, eli tiskataan molemmat tiskipöytä puhtaaksi niin, ettei tiskejä ehdi siihen kertyä kuivumaan ja karstoittumaan. Minä tiskaan telkkariohjelman mainostauoilla niin, että aina tauon alkaessa syöksyn keittiöön ja whdin siinä tauon aikana tiskata vaikka lautaset. Loput jäävät sinne kuumaan veteen likoamaan ja odottamaan seuraavaa katkoa. Meillä on huoneistokohtaiset vesimittarit, ja aina mittajakson lopulla saadaan palautusta, eli ei siihen käsintiskaukseen näytä niin ylettömästi vettä kuluvan.

Vierailija
33/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astiat likoamaan kuumaan veteen KONEtiskiaineen kanssa 30-60 minuutiksi. Huuhtelu ja kuivauskaappiin :) Vain likaisimpia joutuu vähän pyyhkäisemään harjalla.

Konetiskiaine on syövyttävä myrkky. Sellaiseen veteen ei pidä käsin koskea

Vierailija
34/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kertakäyttöastioita!

Vierailija
35/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahvilautaset, alk.0,06 €/kpl. Muovimukit huuhdeltuna muutaman kerran n. 0,03/ kerta. Kahvin sekoitustikut 0,001 kpl.jne.

Jos tiskaa käsin: kuumaa vettä täysillä hanasta(n.55) altaaseen. Ja pesuainetta.

Entä paljonko kertakäyttökattilat ja kertakäyttöpaistinpannut maksavat?

Vierailija
36/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you. Inhoan yli kaiken tiskaamista. Edellisessä yksiössä ei ollut tiskikonetta ja minulla oli keittiön lattialla tiskivuori, jossa oli kaikki omistamani astiat. Otin sieltä sitten yhden kerrallaan tarpeen mukaan ja tiskasin.

Nykyisen asunnon, yksiön, valitsin oikeastaan sen takia, että täällä on tiskikone. Se on tavallista kapeampi, mutta riittää minulle.

Vierailija
37/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä asunto-auton tai purjeveneen sisustussuunnittelija kylään. Ne saa muutaman neliön koppiin mahtumaan, keittiön, vessan, makuuhuoneen ja oleskelutilan, joten varmasti saa mahtumaan tiskikoneen ja tilan kattiloille asuntoosikin.

Vierailija
38/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan tiskivuoren kerran viikossa lauantai-iltaisin pois.

Siihen tarvitaan 2 bisseä ja parasta mahdollista musaa Spotifystä.

Molemmat pitää olla juotuna, ennenkö pystyn edes aloittamaan.

Vierailija
39/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I feel you. Inhoan yli kaiken tiskaamista. Edellisessä yksiössä ei ollut tiskikonetta ja minulla oli keittiön lattialla tiskivuori, jossa oli kaikki omistamani astiat. Otin sieltä sitten yhden kerrallaan tarpeen mukaan ja tiskasin.

Nykyisen asunnon, yksiön, valitsin oikeastaan sen takia, että täällä on tiskikone. Se on tavallista kapeampi, mutta riittää minulle.

Ei tullut silloin mieleen, että olisi ollut käytännöllisempää omistaa vain yksi lautanen ja muki?

Vierailija
40/65 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttöastiat. 

Ovat lisäksi nykyisin liki ainoita astioita Made In Finland, aterimia myöten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi