Kannattaako laittaa oma piha perunapelloksi?
Suomalaisen maatalouden totaalinen alasajo on nähtävästi seuraava agenda. Perustan tämän arvioni protesteista keskustelun kieltämiseen. Miksi muuten aiheesta ei saisi keskustella asiallisesti?
Onko Siikli hyvä lajike oman pellon perustamiseen? Muita suosituksia nurmen muokkaukseen viljelyyn sopivaksi?
Kommentit (25)
Itse kasvattaisin myös maa-artisokkaa ja köynnöspinaattia. Molemmat on helppoja kasveja ja monivuotisia, ei tarvitse juuri muuta kuin istuttaa sopivaan kohtaan. Vähän kuin raparperi.
Hintoja ajatellen erilaisten kurpitsojen ja mansikoiden kasvattaminen kannattaisi. Ja tietysti lisäksi pieni kasvimaa jossa kasvaa kaikenlaista mm. yrttejä. Siemenet ei maksa juuri mitään.
Jos ok-talon niin ehdottomasti. Nythän on oikein hyvinvointi huipussaan kun ihmiset viljelevät pelkkää nurmikkoa pihallaan ja monenlaista kasvattaneena voin sanoa että se on työläin kasvatettava.
Kasvata sitä mitä syöt. Kasvata sitä mikä on kallista ja aloita siitä mikä on helppoa. Tai laita kasvimaa jossa on vähän kaikkea.
Peruna ei oikein isommin kannata ku on halpa. Mutta fiiliksen ja omien uusienpottujen takia moni laittaa vähäsen. Yleensä jää yli oman tarpeen kun ei sitä perunaa loppujen lopuksi kymmeniäkiloja mene
Omat varhaisperunat ja muutenkin kannattaa laitaa. Samoin mansikkaa, hamppua (siemenet), tomaattia ja kurkkua. Hyvä salaatti esim. roomansalaatti, mitä ei löydä marketeista...Siemenetkin ovat kallistuneet aika lailla, plus postimaksut.
Nokkonen on helppo superkasvi ja kasvaa varjossa.
Itse reunustin kaikki kukkapenkit ym. vapaat tilat pihalla mansikoilla, senga sengana ja polka. Tekevät rönsyjä paljon, eikä niitä viitsi poiskaan heittää🍓 😇
Muuten hyvä, mutta näinköhän se sahrami menestyisi minun pihalla?