Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todella moni täälläkin vauva palstalla kipuilee omien vanhojen vanhempien asioidenhoidosta ja veikkaan että tämä tulee lisääntymään.

Vierailija
11.02.2024 |

Oma tarina on luhyesti se ettei 90v äiti enää pysty asumaan yksin, nyt sairaalahoidossa ja palvelutalopaikkaa ei vaan tunnu löytyvän. 

On laskujenhoitoa, vaatteita pitäisi kuljettaa ja jemmata mahdollista palvelutaloa varten, rahat ei riitä vuokraan ja sairaalamaksuihin, asunto, jossa on vuosikymmenten tavarat pitäisi tyhjentää ja olen tietenkin ainut lapsi. Jo kotonaollessa avuntarve oli suuri ja se entisestään kasvaa tässä välitilassa roikkumisessa. 

Onneksi vanhempi ei ole aggressiivinen mutta olettaa automaattisesti mun liki kuuskymppisen pystyvän hoitamaan oman työn ohella kaiken. Mikään taho yhteiskunnassa ei näissä auta ja vielä kun suuret ikäluokat vähän vanhenevat, ovat monet jo iäkkäät lapset pulassa näiden vanhusten kanssa.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, "Hyvinvointikeskukset" käyvät nyt läpi näitä iäkkäitä ja heidän hoitopaikkojaan? Toivottavasti käyvät läpi myös henkilökohtaiset avustajat! Montako piskiä talutetaan verovaroin aamuin illoin? Monellako lojuu apuvälineitä nurkissa eikä viitsitä palauttaa? Montako kertaa viikossa pitää päästä "harrastukseen" ? Ja se harrastus voi olla kaljalla käynti, koska jokainen on vapaa tekemään mitä lystää. Joku on sitten väkivaltainenkin? Invataksit maksetaan verovaroin. Joku asuu perheensä kanssa ja avustaja päätyy koko perheen piiaksi.

Ja samaan aikaan iäkkäät makaavat kakkosessa. Tai läheiset uupuvat kaiken keskellä.

Vierailija
62/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin epärealistista odottaa että nykyinen määrä vanhuksia saisi selvästi pienempien ikäluokkien resursseilla (henkilötyövuodet) hoivakotipaikkoja. Laskekaapas nyt itse. Ei tähän tilanteeseen pääsemiseksi tarvittu mitään poliittisia päätöksiä paikkojen sulkemisesta, vaan poliittiset päätökset tehtiin koska hoivakoteihin ei saatu enää henkilökuntaa. Ei lääkäreitä, ei hoitajia. Niitä vain ei ole tarpeeksi!

Ei ihmistä ole luotu elämään kituuttaen, aivorappeuman omana lähelle sataa vuotta. Nyt pidetään lääkkeillä hengissä (kolesterolilääke, verenohenteet, nesteenpoistolääkkeet, verenpainelääkkeet, sydänlääkkeet, keuhkolääkkeet) sellaisia ihmisiä jotka oikeasti jo armon puolesta saisivat kuolla pois. Ja he ovat niitä, jotka vie vuosi vuoden jälkeen ne laitospaikat sekä kuormittaa terveydenhoitoa.

Olen itse tehnyt hoitotahdon, joka on läheisteni tiedossa + paperille tulostettun

Komppaan. Oma äiti olisi kuollut keuhkokuumeeseen 6 vuotta sitten. Mutta kärrättiin antibioottitippaan. Ei ole tästä maailmasta ymmärtänyt mitään 10 vuoteen. Syötettävä, kuivitettava, sänkyyn hoidettava. Mutta vielä menee kolesteroli lääkkeet, sydänlääkkeet, verenohennuslääkkeet ja jotkut lääkkeet eteisvärinään ja beetasalpaaja.

Olisi ollut armollisempaa antaa kuolla keuhkokuumeeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin epärealistista odottaa että nykyinen määrä vanhuksia saisi selvästi pienempien ikäluokkien resursseilla (henkilötyövuodet) hoivakotipaikkoja. Laskekaapas nyt itse. Ei tähän tilanteeseen pääsemiseksi tarvittu mitään poliittisia päätöksiä paikkojen sulkemisesta, vaan poliittiset päätökset tehtiin koska hoivakoteihin ei saatu enää henkilökuntaa. Ei lääkäreitä, ei hoitajia. Niitä vain ei ole tarpeeksi!

Ei ihmistä ole luotu elämään kituuttaen, aivorappeuman omana lähelle sataa vuotta. Nyt pidetään lääkkeillä hengissä (kolesterolilääke, verenohenteet, nesteenpoistolääkkeet, verenpainelääkkeet, sydänlääkkeet, keuhkolääkkeet) sellaisia ihmisiä jotka oikeasti jo armon puolesta saisivat kuolla pois. Ja he ovat niitä, jotka vie vuosi vuoden jälkeen ne laitospaikat sekä kuormittaa terveydenhoitoa.

Olen itse tehnyt hoitotahdon,

Näinhän se menee. Vielä muutama kymmenen vuotta sitten kupsahti aika tehokkaasti jo ensimmäiseen sydänkohtaukseen tai syöpään tyyliin saappaat jalassa, koska lääketiede ei osannut auttaa sen enempää.

Kaikki kehitys ei aina ole hyväksi.

Vierailija
64/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloitus 7 kertaa viikossa, miksi.

Vierailija
65/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokoomus ku si päi den firmat vie rahat, 

Vierailija
66/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, kun se on todellisuutta monelle palstalaiselle. Älä aukaise ketjuja, jotka käsittelee tätä aihetta.

Vierailija
67/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia lailliseksi?

Voithan mennä johonkin toiseen maahan, jossa se on sinulle sallittu. 

Vierailija
68/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ne nyt vanhat vanhemmat "kipuilivat" aikoinaan myös, kun olitte vauvoja ja taaperoita sekä kiukkuisia teinejä. Mitä kaikkea mahtoivat nämä nyt vanhat vanhemmat joutua hoitamaan silloin puolestanne? 

toivon sulle vaikeaa tulevaisuutta omien vanhojen vanhusten kanssa, katos kun siperia opettaa myös sinua

Vierailija
69/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ole vanhempieni holhooja eivätkä he minun, joten mitä uliset.

Fiksut tekevät valmiiksi edunvalvontavaltuutuksen ja hoitotahdon sekä järjestävät asumisensa ajoissa niin, että pystyvät olemaan kotonaan ja saamaan sinne riittävät palvelut tarvitessaan, mutta tyhmät muuttaa 65-vuotiaina maalle mökkiin, saavat aivoinfarktin tai aivorappeumasairauden ja kaikki jää kesken ja hoitamatta. Sitten kiukuttelevat, kun eivät lapset viitsi tulla passaamaan päivätöistään 300 km päästä.

<strong> Vanheneminen on ennakoitava asia, johon jokainen voi hiukkasen vaikuttaa. Pitää henkkarit voimassa, asuu taajamassa, pitää huolta henkisestä ja fyysisestä kunnostaan, ylläpitää sosiaalisia suhteita. </strong>

Tämä. Moni olettaa että voi vielä vanhanakin asua isossa omakotitalossa haja-asutusalueella ja saada sinne apuja. Sitten ihmetellään kun kaikki talon ylläpitoon liittyvät työt jäävät tekemättä eikä kotihoidon palveluja saa.

Viisas hankkii pienen kerrostaloasunnon vanhuuden kodikseen. 

Vierailija
70/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin ihmetellä näiden vanhusten omaisia, jotka oman perheen ja työn lisäksi vielä hoitavat vanhempien asiat ja hoidot. Miten ihmeessä tuohon riittää aika ja jaksaminen. Ja kuten todettu tuo vaihe voi kestää 10 vuotta tai vielä paljon pidempään. Ei ole kohtuullista.

Vierailija
71/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt hoitotahdon, joka on läheisteni tiedossa + paperille tulostettun

Kylmää puhetta.

Ajatuksesi luultavasti muuttuu, kun olet itse oikeasti vanha ja muutat vielä tahtosi. 

Vierailija
72/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt hoitotahdon,

Äitini on sairaanhoitaja, ikää on 80+. Hänelle on tehty hänen omasta pyynnöstään elvytyskielto jo noin 65 v. iässä, aivoinfarktin jälkeen. 

Vierailija
73/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tuon ikäinen enää kotiutuu enää yhtään mihinkään sieltä sairaalasta ja kohta järjestelet jo hautajaisia.

Tänä päivänä lähes kaiken voi ulkoistaa, esim asunnon tyhjennyksen. 

Ongelma onkin se, että huonokuntoisia vanhuksia todellakin kotiutetaan. Kodin ja sairaalan välillä pyörii outo karuselli, jossa ei kotonaan enää pärjäävät päätyvät silti kotiin.

Pakkohan ne on lähettää kotiin jos muutakaan paikkaa ei ole. 

Vierailija
74/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä palveluja saa sinne kotiin ihan ongelmitta, kunhan on valmis maksamaan niistä. Yksityisiä kotihoitofirmoja on paljon, sen kun vain valitsee itselleen sopivimman.

Vierailija
75/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikääntymisen suunnittelu ,olisi hyvä ajoittaa asumisen suunnittelulla. mulla ja omaisilla, on asunnot noin vartin ajomatkan päässä. osa kävelymatkan. tämä on osittain suunniteltu juttu. auttaa sellaisessa kaupassakäynti ja pienessä avustamisessa paljon.voi käydä itselleen kaupassa ja samalla omaiselle.olen jo itsekkin melko heikentynyt voimiltani ja hoidan omaisia välillä yhtä, välillä useampia.jos on hyvät välit sukulaisiin, voi esim tuurata serkun kanssa kauppareissuja tms. saan myös itse apua sairastaessa.

tämä vaatii siis melko hyvät välit ja pitkän historian auttamisessa. jos autettava on kusipää ollut aina, voin kuvitella, ettei tule mitään. jos vanhus pystyy myymään asunnon ja muuttaman ajoissa lähemmäksi kauppaa ja omaisia ,tämä helpottaa paljon. ja tosiaan ne vanhanajan vanhainkodit oli ihan ok paikkoja. nykyiseen verrattuna.

Vierailija
76/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aggressiiviset ja arvaamattomat vanhukset ovat kyllä täysin heitteillä kotiavun hoidossa. Ei ole aikaa suostutteluun, ei syöttämiseen, pesemiseen. Kun vähänkin laittaa hanttiin niin se on siinä. Sen jälkeen soitto omaisille että tulkaa hoitamaan. Miten tämä voitiin antaa tällaiseksi mennä?

Siksi että suomalaiset eivät viitsi tehdä valituksia. Siksi että luottamus siihen "meillä Suomessa on niin hyvä hoito istui ihmeellisen tiukassa. Ja siitä että kestää kauan ennen kuin asiat etenevät niin pitkälle että joku hoitokoti saa potkut.

Näin kävi lopulta Espoon Jänismäen Esperin hoitokodille: jatkuvat vakavat valitukset väärinkäytöksistä johtivat lopulta siihen että Espoo antoi Jänismäen yksikölle kenkää.

Vierailija
77/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hetken vanhukset eivät ole kyllä suunnitelleet lainkaan omaa vanhuuttaan. Aivan hämmästyttävää, että hoetaan "lapset auttaa, palveluita ei osteta", vaikka lapset olisivat työssäkäyviä, perheellisiä ja asuvat matkojen päässä. Sehän on selvä, että järjellä ei enää mietitä, kun pää on ehtinyt pehmentyä. Mutta entä ne edeltävät vuosikymmenet? Tuskin kukaan yllättyy, että ihminen vanhenee! 

Nyt keski-ikäiset hoitavat perheensä, työnsä ja terveytensä kustannuksella ja samalla miettivät, miten voi omat lapset armahtaa samalta kohtalolta tulevaisuudessa. Onko tämä reilua!?

Vierailija
78/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska tämä on valtava yhteiskunnallinen ongelma, josta ei puhuta valtamedioissa, vaikka syytä olisi! Ei ole myöskään mitään järjestöä tai vertaistukea niille, joiden arki pyörii seniorisirkuksen ehdoilla ja terveys pettää jaksamisen loppuessa. Toivottavasti tässä on sulle syytä tarpeeksi!

Vierailija
79/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei ylipäänsä ole luotu.

Vierailija
80/103 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei se hoitokotikaan ole enää mikään hoidon laadun tae. Mutta on kai siellä edes yksi jotenkuten suomea puhuva hoitaja auttamassa ylös. Kamala kohtalo vanhuksilla, ja heidän omaisillaan.