Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen puolella sukulaisesi olivat sisällissodassa?

Vierailija
10.02.2024 |

Iso, isoiso, isoisoiso tai isoisoisoisovanhempasi tms sukulaisesi jotka elivät 1918?

Onko sinulle kerrottu? Monessa suvussa aihe on tabu.

Jos ei kummankaan niin kerro kuinka onnistuivat välttämään?

Kumman puolella sukulaisesi olivat 1918

Vaihtoehdot

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb = valkoiset Suomi 8

Haavisto = punaiset putte 10

Muista tämä sunnuntaina kun äänestät.

Stubb = USA 8

Haavisto = Suomi 10

Vierailija
42/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku ovehen koputettiin faari kysy, kuka sielä ja vastauksen mukahan valittiin färi ja niin ne selevis hengis. Eivät osallistuneet tähän hulluuteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän puoleiset punaisten ja äidin puoleiset valkoisten. Eivät sentään toisiaan ampuneet. Asia on kuitenkin aiheuttanut jännitteitä sukujuhlissa. Ei tosin enää, kun vanhempi sukupolvi on kuollut.

Vierailija
44/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta 48v., mutta jo isoisäni syntyi suuriruhtinaskuntaan -07. Hänen faijansa ja sukunsa valkoisten puolella. Olikohan pohjanmaalla vaihtoehtoa. 

Faijan puolelta myös Stadissa valkoisia. Isäni ja setäni valitsivat puolustusvoimat ammatikseen. Sinänsä huvittavaa, että demari, feministi, ay-äitini oli ihan hoocee-isänmaallinen ja kapiaisfaijalleni armeija oli vain työpaikka - hän ei ollut lainkaan nationalisti, eikä edes pitänyt isänmaallisuudesta, kok. 

Itse toki valitsin siviilipalveluksen ja tutkin asiaa puolueettomasti. Olen 70-luvulla syntyneenä jo ulkona tästä skenestä. Toki olen hyvin vasemmalla, mutta se ei enää liity näihin jakolinjoihin, eikä perheeni/sukuuni lainkaan.

Outoa.

Vierailija
45/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sukuni ovat itärajan takaa ( menetetystä Karjalasta). Sisällissota ei ylettänyt sinne asti, eikä suvuissa ollut poliittista vetoa kumpaankaan suuntaan. Miehen suvuista ( Hämeestä) oli kumpiakin. 

Vierailija
46/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin voittajien eli valkoisten puolella. Heidän ansiostaan asun Suomessa enkä jossain Siperian laitamilla eikä veljiäni ole viety Ukrainaan sotimaan.

Tämä. Siksi 8.

Jos olet oikeasti isänmaallinen niin tiedät varmaan että jos punaiset poikineen olisivat joukolla loikanneet puna-armeijan kelkkaan -39 kuten Stalin odotti niin Suomea ei olisi? Että punaisia on myös kiittäminen itsenäisyydestämme?

Vierailija
47/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb = valkoiset Suomi 8

Haavisto = punaiset putte 10

Muista tämä sunnuntaina kun äänestät.

Stubb = USA 8

Haavisto = Suomi 10

Et ole lukenut kotiläksyjäsi. Tarkistapa vielä.

Vierailija
48/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että minkähän linjan sukulaiset? Itse olen jo päälle 50 ja vanhempani saivat minut päälle 30-vuotiaina. Tiedän, että sisällissodan aikana nuoria aikuisia olivat isovanhempieni vanhemmat eli 8 isoisovanhempaani. Koska palstailijat ovat todennäköisesti minua nuorempia ja sukupolvien ikäerokin on usein pienempi, niin useimmilla on ollut sisällissodan aikaan 16 tai 32 esivanhempaa.

Itse tiedän, että ainakin sekä isäni että äitini puolen yhdet isovanhemmat ovat olleet valkoisia, sillä meille periytynyt valokuvia ja muistoesineitä. Lisäksi ei ole todennäköistä, että seuraavassakaan sukupolvessa olisi naitu vastapuolen jälkeläisiä, sen verran kovat traumat sodasta oli. Myös ammatin ja aseman perusteella voi tehdä jotain oletuksia, mutta totuus saattaa toki olla jotain muuta. Toisaalta arvomaailma periytyy hämmästyttävällä tavalla sukupolvelta toiselle, itse olen tajunnut tämän vasta vanhempana.

Sotasurmat 1918 -sivulle voi käydä syöttämässä sukunimiä ja paikkakuntia, saattaapi saada sieltäkin osumaa. Nykyajasta ei voi kyllä ymmärtää sisällissotaa, sitä ei olisi ikinä syttynyt, jos ihmiset olisivat voineet edes kuvitella nykyisen hyvinvointivaltion tasa-arvoa ja yltäkylläisyyttä olevan tulossa.

Vierailija
49/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni taisteli muiden sotilaiden mukana Suomen itsenäisyyden, sai traumansa eikä koskaan halunnut kuulla eikä puhua NL/venäjästä mitään olivat vaan ryssiä. Siksi 8.

Vierailija
50/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni taisteli muiden sotilaiden mukana Suomen itsenäisyyden, sai traumansa eikä koskaan halunnut kuulla eikä puhua NL/venäjästä mitään olivat vaan ryssiä. Siksi 8.

Miten tämä liittyy sisällissotaan?

Vierailija
51/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaasti valkoisten. En kannata kokoomusta, kepua enkä varsinkaan persuja mutta punikkien inho on silti veressä vahvana. 

Vierailija
52/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka arvostavat oikeesti Suomen itsenäisyyttä ja tietävät, ymmärtävät miksi Stubb on meille paras valinta.

Vierailija
53/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhtaasti valkoisten. En kannata kokoomusta, kepua enkä varsinkaan persuja mutta punikkien inho on silti veressä vahvana. 

Onpa jännä. Vastaavasti olen tavannut vasenta laitaa vierastavia jotka kuitenkin samaistuvat sisällissodan punaisiin. Kai tämä kertoo yleisesti puolueiden kelvottomuudesta/ kansasta vieraantumisesta.

Vierailija
54/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisoisä oli punainen, tunnettu kansankiihottajana ja jonkinlaisena pikkujohtajana niissä piireissä. Punainen aate siirtyi vielä seuraavalle sukupolvelle, sen jälkeen on aika epäpoliittista ollut. 

Vierailija
55/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta 48v., mutta jo isoisäni syntyi suuriruhtinaskuntaan -07. Hänen faijansa ja sukunsa valkoisten puolella. Olikohan pohjanmaalla vaihtoehtoa. 

Faijan puolelta myös Stadissa valkoisia. Isäni ja setäni valitsivat puolustusvoimat ammatikseen. Sinänsä huvittavaa, että demari, feministi, ay-äitini oli ihan hoocee-isänmaallinen ja kapiaisfaijalleni armeija oli vain työpaikka - hän ei ollut lainkaan nationalisti, eikä edes pitänyt isänmaallisuudesta, kok. 

Itse toki valitsin siviilipalveluksen ja tutkin asiaa puolueettomasti. Olen 70-luvulla syntyneenä jo ulkona tästä skenestä. Toki olen hyvin vasemmalla, mutta se ei enää liity näihin jakolinjoihin, eikä perheeni/sukuuni lainkaan.

Outoa.

Ihmiset nyt tuppaa selittämään itselleen mitä tahansa että voivat pitää yllä kulissiaan tai jatkaa teeskentelyään. Ylipäänsä sillä ei ole paljoa väliä mitä kuvittelet tai muille selität olevasi varsinkin jos tekosi on ristiriidassa sen kanssa.

Ainakin tämän tämä nykyaika on opettanut kun poliitikkomme, mediamme sun ties kuka väittää olevansa ihan jotain muuta kuin mihin teot oikeasti viittaa. Eli siis toistetaan, älä katso mitä kukakin väittää olevansa (edes sinä itse) vaan katso mihin teot viittaa. 

Vierailija
56/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka arvostavat oikeesti Suomen itsenäisyyttä ja tietävät, ymmärtävät miksi Stubb on meille paras valinta.

Mene nyt jo siitä spämmäämästä ja tunge se stubido vaikka ahteeriisi. Näillä ehdokkailla ei ole mitään tekemistä sisällissodan kanssa, paitsi ehkä tulevan, jos nykymeno jatkuu.

Vierailija
57/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällissodan tragedia oli, että monessa suvussa jakauduttiin eri puolille.  Omassakin suvussani eräs pakeni sodan jälkeen Amerikkaan, kun toisella puolella taistelleet sukulaiset uhkasivat tappaa.

Eli molemmilla puolilla oli sukuani. Itse polveudun valkoisten puolella olleista.

Vierailija
58/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aavistustakaan. Mitä väliä sillä edes on?

En ole tietoinen että olisivat edes siihen sotaan osallistuneet.

Sillä on mielestäni paljonkin väliä. Koen että nykysuomen sairas ilmapiiri on paljon vaiettujen kauheuksien perua. Padottu viha siirtyy polvelta toiselle eikä välttämättä edes tiedetä mistä kaikkialta se kumpuaa. Viimeisimpänä tietenkin jatkosodan trauma, mutta sen kokeneiden vanhemmilla oli valmiiksi hirvittävä veljessodan trauma käsittelemättä.

Itse en tiedä, mutta asuinpaikkakuntien ja asemien perusteella voin arvailla isoisovanhempia olleen kummallakin puolella.

Ap

Tjaa, en edes tiedä miten isänpuolen isovanhempien suvut otti osaa tuohon kapinointiin vai ottiko mitenkään. Asuivat valkoisella alueella mutten koskaan kuullut tuosta sodasta sanaakaan, tai siitä myöhemmästäkään kyllä. Äidinpuolen suvussakaan ei asiasta puhuttu mutta jossain sukututkimuksessa oli tarinoita siitä miten nuo oli lähinnä vältellyt paikallisia punaisia ja tehneet töitä kylissään.

Ehkä kannattaisi hankkia suku joka ei ota asiaa noin kiihkolla kuin teillä näköjään ottaa jos tuo on ongelma vielä nyt 100 vuoden päästäkin?

Vierailija
59/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy sisällissotaan?

Päättele itse, doh -eri

Vierailija
60/67 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuivat alueella, jossa ei juuri ollut kähinöitä, mutta olivat suojeluskuntalaisia. Pyysin silloisesta sota-arkistosta tietoja, ei löytynyt.