Kenen puolella sukulaisesi olivat sisällissodassa?
Iso, isoiso, isoisoiso tai isoisoisoisovanhempasi tms sukulaisesi jotka elivät 1918?
Onko sinulle kerrottu? Monessa suvussa aihe on tabu.
Jos ei kummankaan niin kerro kuinka onnistuivat välttämään?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että minkähän linjan sukulaiset? Itse olen jo päälle 50 ja vanhempani saivat minut päälle 30-vuotiaina. Tiedän, että sisällissodan aikana nuoria aikuisia olivat isovanhempieni vanhemmat eli 8 isoisovanhempaani. Koska palstailijat ovat todennäköisesti minua nuorempia ja sukupolvien ikäerokin on usein pienempi, niin useimmilla on ollut sisällissodan aikaan 16 tai 32 esivanhempaa.
Itse tiedän, että ainakin sekä isäni että äitini puolen yhdet isovanhemmat ovat olleet valkoisia, sillä meille periytynyt valokuvia ja muistoesineitä. Lisäksi ei ole todennäköistä, että seuraavassakaan sukupolvessa olisi naitu vastapuolen jälkeläisiä, sen verran kovat traumat sodasta oli. Myös ammatin ja aseman perusteella voi tehdä jotain oletuksia, mutta totuus saattaa toki olla jotain muuta. Toisaalta arvomaailma periytyy hämmästyttävällä tavalla sukupolvelta toiselle, itse olen tajunnut tämän vasta vanhempana.
Sotasurmat 1918 -sivulle voi kä
Se on totta että kysymyksenasettelu on hölmö kun noista määristä isovanhempia löytyy melkein väkisinkin molempia. Kuitenkin järkeviä vastauksia tullut hassuun kysymykseen.
Kiitos vinkistä, tuo sotasurmat on mielenkiintoinen sivusto👍
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka arvostavat oikeesti Suomen itsenäisyyttä ja tietävät, ymmärtävät miksi Stubb on meille paras valinta.
Itse taas ajattelen, että olisi hyvä saada presidentiksi harkitseva, vakaa ja rauhantahtoinen henkilö. Näitä kokoomuksen sotahulluja on jo ihan liikaa näkyvillä paikoilla. Lisäksi Stubb on armottoman tyhmä mies, jolla valtava ego. Ei sovi pienen maan johtoon. Täällä tarvitaan johtajaksi pragmaattinen ja harkitseva henkilö, eikä älystäkään ole haittaa. Stubb kirjoitti reaalista improbaturin ja lyhyestä matematiikasta approbaturin. Haavisto taas on oppimiskykyinen ja yleissivistynyt, ihan eri luokan älykkö kuin Stubb.
Toki Stubbkin olisi parannus Niinistöön, mutta en pidä edellisen harkitsemattomuudesta ja militarismista. Niinistö sentään on toppuutellut koko ajan, ettei meidän tarvitse kuitenkaan sotaa haastaa, se voi tulla muutenkin.
mun suvussa oli molenmilla puolilla johtohahmoja. eli sukukin jakautunut rikkaisiin ja köyhiin. tiedän että valkoiset pelasti mun punaisia sukulaisia koska, ystävyys ja sukulaisuus suhteita. osa kuoli vankileirillä ja ruumis katosi.
muutama punainen sukulainen, vapautettiin vankileiriltä ,kun olivat hyviä työntekijöitä eli työnantaja pelasti.
omalla kunta alueella oli tosi paljon toimintaa, tappoja,pakenemisia,kaupungin polttaminen yms. onneksi selvitin historiakirjoista että omat sukulaiset, ei osallistunut mihinkään hirveään juttuun (pelkästään lähinnä aineellinen vahinko)punaisten puolella. ne valkoiset sukulaiset ,joita on ei ole tietoa, mitä tehneet,ainakin jotkut oli asehankkijoita tms. tavaran ostajia ja eteenpäin kuskaajia ilmeisesti.
kaupunki jossa asun sytytettiin tuleen punaisten perääntyessä. suvun keskuudessa on kitkaa ollut, kun avioliitotkin on valko-punaisia olleet.politiikka kiinnostanut sukua. köyhien asialla olivat mielestään punaisen puoli.olihan suomessa ihan sairasta meininkiä piikoja ja renkejä kohtaan, että ymmärrän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passiivisesti valkoisten, eivät osallistuneet sotatoimiin. Jonkun oli hyvä tehdä töitäkin muiden leikkiessä pyssyillä.
Arvostettava vaihoehto, kenellä mahdollisuus oli. Punaisten kapinointi tuskin olisi mennyt niin pitkälle jos nälän olisi voinut työllä välttää.
Punaiset itse aiheuttivat nälänhädän lakkoilemalla ja estämällä peltotyöt. He olivat luottaneet venäjän ruoka-apuun mutta logistiikka ei aivan pelannut toivotulla tavalla.
Hauska yksityiskohta: punaisia kuyoli runsaasti vankileirillä, nälkään ja tauteihin. Jos voittajat näkivät nälkää, miksi kapinoitsijoilla olisi ollut vankileirillä sen parempi tilanne?
Kummallakin puolella. Jälkimainingeissa toinen puoli vaihtoi sukunimensäkkn ettei identifioituisi samaan sukuun vastapuolen kanssa.
Joku vietiin puoliväkisin punakaartiin ja tapettiin Lahdessa. Toinen tuomittiin 16-vuotiaana jostakin, mistä lienee. Selvisi hengissä. Osa onnistui pysyttelemään puolueettomina. Kaikki olivat torppareita. Ei näistä ole paljoa puhuttu, asiat selvisivät minulle, kun ryhdyin itse vähän tutkimaan.