Uskomaton havainto suomalaisten pankkitileiltä Näin paljon joka kolmas on onnistunut säästämään rahaa
Ja täällä porukka valittaa leikauksista, vaikka suurella osalla on tuollainen jättisumma tilillä rahaa😐
https://www.iltalehti.fi/talous/a/98642e75-5f8c-43eb-a383-3f872250cbac
Kommentit (70)
Se on se pieni luuseriporukka, joka valittaa ja elää kädestä suuhun.
700 000 on säästössä. Jään eläkkeelle ensi kuussa.
Itselläni on kyllä ainakin tuo viiden kuukauden nettopalkan kokoinen puskuri tililläni. Mitään summia en julkisesti ala ilmoitella.
Pidän sitä erittäin tärkeänä sillä elän yksin. En voi turvautua kehenkään toiseen.
Mielestäni se ei mikään valtavan iso summa ole mutta antaa kuitenkin turvaa pahan päivän varalle.
Olen siitä onnellisessa asemassa että tuloni riittävät eikä tarvitse pihistellä. En kuitenkaan tuhlaa enkä käytä turhuuteen. Rahan käytön opin kotoani.
N. 34
Viiden kuukauden nettopalkka voi kuulostaa isolta, mutta sehän voi olla mitä tahansa parin tonnin ja 25,000 euron väliltä. Moni kun tekee vain pieniä tunteja osa-aikatyössä jossa enempää tunteja ei saa, tai yksinyrittäjänä yrittää maksaa itselleen edes 500 euroa kuussa. Jos nettopalkka on esim. 800 €/kk olisi niitä palkkoja syytä olla sivussa mielellään useampi, kuin silloin jos nettona käteen jää kymppitonni kuussa.
Onhan se uskomatonta, että toisilla on elämänhallinta kunnossa.
Mulla 5 x nettopalkka säästössä, puolisolla 3 x nettopalkka. Vihervassareita ollaan.
Ihan hirveä jättisumma tosiaan. Nämä parin kymppitonnin säästöt omaavatko sitten ovat sitä eliittiä.
Siis tämä on juuri ongelma. Jokainen sentti on jätetty pankkitilille. Siellä on uuden talon käsiraha tai uuden auton hinta. Ihmiset ei vaan nyt uskalla kuluttaa eikä edes sijoittaa - uusi hallitus toi suuren epävarmuuden pärjäämisestä. Firmoja menee konkkaan, uuden työn löytäminen on mahdotonta ja ansiosidonnaista ei enää kauaa ole - vaikka olisit kovan luokan ammattilainen ja raatanut koko ikäsi - nyt hallitus vie kaiken. Siksi raha makaa tilillä, pahan päivän varalla.
Mielestäni alle 6-numeroinen ei ole edes mikään suuri.
Mä olen säästänyt neljä vuotta (koronan ajan) ja tilille on jäänyt joku 40 000.