Uskomaton havainto suomalaisten pankkitileiltä Näin paljon joka kolmas on onnistunut säästämään rahaa
Ja täällä porukka valittaa leikauksista, vaikka suurella osalla on tuollainen jättisumma tilillä rahaa😐
https://www.iltalehti.fi/talous/a/98642e75-5f8c-43eb-a383-3f872250cbac
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 110000 säästössä ja olen suunittelut että lopetan työt 58 vuotiaana. Pärjään hyvin 1300 kk kun on maksettu uudehko talo. Se mä vain sanon että on tämä vain niin upea maa , jos vain vähän suunittele niin aika hyvän elämän täällä viettää.
sama tehty v. 2010 joltisenkin sama oli säästössä kun anssille omasta halusta putkeen 6 vuodeksi halusin, pääoma ei vähentynyt anssin aikana vaan lisääntyi, eikä ole vähentynyt eläkkeenkään aikana, velkaa ei ole ollt talon maksun jälkeen, uuden auton olen vaihtanut tilaamalla omin herkuin silloin kun on siltä tuntunut.
Suosittelen kaikille mikäli talous kunnossa.
Anssilla minäkin ja putkessa. Säästöön olen saanut paljon, kun olen velaton.
Tuo velattomuu
Mekin oltiin velattomia kunnes tuli se julkisivuremppa.
Nämä keskustelut ovat ihan turhia ilman kontekstin mainitsemista: 1) työpaikka ja palkka 2) asuinkunta ja -alue 3) parisuhdestatus (hieman eri asia jos yh-perheessä jää nettona 2000 käteen tai kahden tienaavan taloudessa 4000 käteen.
Kaikki edellä mainitut eivät ole aina omia valintoja. Eivät kaikki pk-seudulla työskentelevät siellä haluaisi työskennellä, mutta monessa pikkukunnassa ei ole työpaikkoja tarjolla. Ihmisille tulee myös sairauksia ja avioeroja. Kaikki vaikuttaa. Joku saa parikin perintöä pienen ajan sisällä, mutta ne eivät oikeastaan ole sinun työnteollasi säästämiäsi varoja.
Hullua makuuttaa säästöjä tilillä, sijoittakaa hyvät ihmiset. Esim. Terrafameen, Nokian Renkaisiin...
Vierailija kirjoitti:
Hullua makuuttaa säästöjä tilillä, sijoittakaa hyvät ihmiset. Esim. Terrafameen, Nokian Renkaisiin...
Bitcoiniin 😆
Vierailija kirjoitti:
Aika lailla sama summa löytyy.
Ei sulla mitään rahaa ole, tuilla elät ja aina menee kuun viimeinen viikko pikanuudeleilla.
Ei ole säästöjä tai muuta omaisuutta. Palkka menee elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
"Demarit hierovat käsiään", eiköhän noi siirretä viimestään seuraavan hallituksen aikana parempiin taskuihin.
Kokkarit jo siellä ahneena suunnittelevat jotain tavallisen säästäjän päänmenoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 kuukauden nettopalkka, eihän se ole paljoakaan. Eihän sillä saa edes uutta autoa tai maksettua taloyhtiön remonttia. Ja pitäisikö niitä rahoja jaella, jos yhteistulot on niin paljon, ettei kulu vaikka ei pihtailisikaan.
Niinpä. Suomessa on totuttu elämään kädestä suuhun ja monella ylimääräinen raha polttaa reiän taskuun jollei sitä kuluta heti. Tästä on seurauksena valtion apuun huutaminen heti jos irtisanotaan tai tulee joku suurempi kuluerä. Suomalaisethan ovat hyvin köyhiä verrattuna muuhun Eurooppaan.
Suomalaisten varattomuus johtuu osittain rakentamistyylistä. Täällä tehdään taloja, jotka kestää ihan korkeintaan 100 vuotta. Moni käyttää kaikki varansa maksaakseen sen talonsa työuransa aikana, ja sitten kun lopulta kuolee, tönö on jo arvoton ja aikansa elänyt, ehkä homeessakin. Tuleville polville ei siirry mitään.
Jos siis verrataan vaikka Englantiin, jossa 1800-luvun alussa rakennetut kivitalot kestävät aikaa ja ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle. Arvo voi olla jo yli miljoona puntaa, vaikka alunperin ollut ihan peruspulliaisten talo. Ihmiset siis saa kunnon perintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on säästöjä 67000 euroa. 16 vuotta suunnilleen olen säästänyt. Mielestäni olen melko köyhä ja asun vuokrallakin vielä.
Olen säästänyt koko ikäni. Vähemmän olen saanut säästöön kuin sinä. Bussimatkatkin kuljen välillä kävellen. Säästyy 7 euroa/ päivä.
Pienet tulot, silloin 5 kk nettotulot on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 110000 säästössä ja olen suunittelut että lopetan työt 58 vuotiaana. Pärjään hyvin 1300 kk kun on maksettu uudehko talo. Se mä vain sanon että on tämä vain niin upea maa , jos vain vähän suunittele niin aika hyvän elämän täällä viettää.
No hyvällä tuurilla se onnistuu, ei suunnittelemalla pelkästään.
Suomessahan on mitättömät tuloerot. Oma vika se on, jos 50 vuotiaana ei ole sataa donnia säästöjä. Tilillähän ne ei missään nimessä kannata olla vaan osakkeisiin sijoitettuna kasvamassa sitä 5-7% korkoa.
Meillä on 10 kuukauden puskuri (jolla elää 20 kuukautta säästeliäästi) ja lisäksi helposti realisoitavaa varallisuutta.
Isolla liksalla ja pienillä menoissa mennään.
En oikein ymmärrä miksi pitäisi olla joku tietty määrä kuukausipalkkaa säästössä kun yhdellä se kestää vaikka sen 5kk, toisella 24kk. Pitäisi puhua kuinka monen kuukauden menot ovat säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ovat ihan turhia ilman kontekstin mainitsemista: 1) työpaikka ja palkka 2) asuinkunta ja -alue 3) parisuhdestatus (hieman eri asia jos yh-perheessä jää nettona 2000 käteen tai kahden tienaavan taloudessa 4000 käteen.
Kaikki edellä mainitut eivät ole aina omia valintoja. Eivät kaikki pk-seudulla työskentelevät siellä haluaisi työskennellä, mutta monessa pikkukunnassa ei ole työpaikkoja tarjolla. Ihmisille tulee myös sairauksia ja avioeroja. Kaikki vaikuttaa. Joku saa parikin perintöä pienen ajan sisällä, mutta ne eivät oikeastaan ole sinun työnteollasi säästämiäsi varoja.
Niinpä. Vähän eri säästää jos asunto on saatu perintönä, vs. maksat joka kuukausi pelkkiä korkoja keskihintaisesta perheasunnosta tuhansia.
Suomessa taloustutkimuksia ja asiantuntijoita käytetään aina disinformaation, propagandan ja valeuutisten julkaisun yhteydessä... jos uutisessa mainitaan taloustutkimus tai asiantuntija niin silloin tietää heti että uusi valeuutinen on taas julkaistu...
Ketä varten ihmiset säästävät rahaa? Kyllä ymmärrän, että vähän voi säästää vanhuutta ja lääkärireissuja varten, mutta turhaan rahaa hautaan asti säästää ja sitten pihistelee tässä elämässä.
Löytyy 23x kertaa nettopalkka tililtä, eli 78200€. 40 000€ tuosta menee kuitenkin kohta uuteen autoon välirahana.
Kaikki on suhteellista ja kaihdan kaikkia nyrkkisääntöjä. Lukuunottamatta että pitkällä aikavälilä tulojen on hyvä ylittää menot. Jollain on pienemmät asumiskustannukset vaikka ne koostuisivat kiinteät menot ml. lainanhoitokustannukset kuin toisella. Kokonaisuus ratkaisee. Meni monta vuotta, että sijoittamiseen kannatti ehdottomasti käyttää vierasta pääomaa. Ei velka mikään mörkö ole joka takuuvarmasti romuttaa kotitalouden. Usein on päinvastoin. Myöskin on todennäköisesti optimaalista että perukirja sisältää velkaeriä. Taas kyse kokonaisuudesta mitä tuottavaa varallisuutta vastaan tuo velka on otettu.