Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Enää 7% suunnittelee asunnonostoa

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että köyhät ei enää saa omistusasuntoja. Tietää että on paremmassa seurassa ja turvallisella alueella, kun on ympärillä omistusasujia.

Vierailija
82/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri osti yksin Vantaalta kaksion 2022 alussa ja makselee siitä lainan lyhennystä ja vastiketta korkojen räjähtämisen jälkeen 1400€/kk. Ei suosittele omistusasunnon ostamista kellekään, vastaavan kämpän saa 800€/kk vuokralle samalta alueelta. Kannattaako?

Mulla oli just toisinpäin. Maksoin lainaa 700 euroa ja vastaavan asunnon vuokra oli 1400 euroa. Mutta tilanteet muuttuu. 

Entä vastike?

235 euroa, johon kuuluu mm. lämmitys ja vesi. Myös vuokra-asunnossa pitää maksaa vedestä ja lämmityksestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asuntoni vuonna 2015 ja maksoin tästä asunnosta 78 000e, asuntolainaa on jäljellä vielä noin 30 000e eli kohta olen maksanut tämän asuntoni omaksi. Toki asunnon arvo on laskenut tuosta jonkin verran mutta eipä se oikeastaan kiinnosta koska en ole tätä edes myymässä ja tonni sinne tai tänne.

M32

Vierailija
84/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että köyhät ei enää saa omistusasuntoja. Tietää että on paremmassa seurassa ja turvallisella alueella, kun on ympärillä omistusasujia.

Milloin köyhille on myönnetty asuntolainaa? 

Vierailija
85/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa nollakorko aikana pankit myönsi tosi helposti lainoja ihmisille. Tämän takia rahan arvo laski koska rahaa oli kokoajan vain enemmän kun ihmiset haki velkaa koko ajan enemmän kun sitä sai niin helposti.

Vierailija
86/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa nollakorko aikana pankit myönsi tosi helposti lainoja ihmisille. Tämän takia rahan arvo laski koska rahaa oli kokoajan vain enemmän kun ihmiset haki velkaa koko ajan enemmän kun sitä sai niin helposti.

Hakiko oikesti köyhät jotain asuntolainaa? 

Vierailija
87/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni vuonna 2015 ja maksoin tästä asunnosta 78 000e, asuntolainaa on jäljellä vielä noin 30 000e eli kohta olen maksanut tämän asuntoni omaksi. Toki asunnon arvo on laskenut tuosta jonkin verran mutta eipä se oikeastaan kiinnosta koska en ole tätä edes myymässä ja tonni sinne tai tänne.

M32

Riippuu sijainnista. Jos se on pk-seudulla, niin ei todellakaan ole laskenut.

Vierailija
88/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellä köyhällä on varaa maksaa mitään asuntolainaa vaikka ne korot ovat nollassa, mutta sen asunnon arvo pitää kuitenkin maksaa? 

Vierailija
89/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Meillä kyllä laskettiin lainaa haettaessa tulot ja maksukyky varsin tarkkaan, vaikka kuulumme korkeimpiin tulodesilleihin.

Vierailija
90/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen harkinnut rivarikolmion ostamista jo ehkä pari vuotta. Täällä ei kuitenkaan ole juurikaan tarjontaa, jotain 70-80 luvun alkuperäiskunnossa olevia, jollaista en halua. Lisäksi epäilyttää se, että osaako ostaa sellaisesta taloyhtiöistä, joka ei mene lähivuosina konkkaan ja jossa hoidetaan jatkossakin tarvittavat huollot ja rempat asianmukaisesti. Vuokra-asunnot on täällä ihan törkeän hintaisia (verrattuna siis siihen, että kyseessä on kuoleva tuppukylä), kolmioistakin saa maksaa 800-1000e/kk, usein nää on vielä sähkölämmityksellä niin kaikki ne kulut vielä päälle. Halvemmalla pääsis omassa lainanlyhennyksineenkin.

Vierailija
91/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakiko oikesti köyhät jotain asuntolainaa? 

Mikä järki, jos saa asua edullisesti asumis- ja toimeentulotuella. Järkevämpää on asua tuolloin vuokralla enkä usko että pankki mitään lainaa edes myöntäisi. 

Vierailija
92/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain työttömänä asuntolainan koska asunto jonka ostin on 25000€ hintainen. Lyhennys 150e kk joten pankilla oli pieni riski pienessä lainassa. Nyt huomasin etten edes tarvitse töitä ja saan maksettua asunnon itselleni muiden verorahoilla. Se vaan nyt on tyhmää maksaa liikaa tai itse.

Vierailija
93/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain työttömänä asuntolainan koska asunto jonka ostin on 25000€ hintainen. Lyhennys 150e kk joten pankilla oli pieni riski pienessä lainassa. Nyt huomasin etten edes tarvitse töitä ja saan maksettua asunnon itselleni muiden verorahoilla. Se vaan nyt on tyhmää maksaa liikaa tai itse.

No naapurissasi ei varmaan asunut ketään oikein hyvin toimeentulevaa? 

Vierailija
94/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit oli kahdeksan vuotta sitten ihmeissään, kun ostetiin vanha rintamamiestalo, eikä edes otettu kylkeen isoa remppalainaa. Vain sen verran, että talotekniikan ylläpito on mahdollista. Ihmettelivät, että miksi ei haluta uutta keittiötä, lattioita, kylppäriä ja saunaa ja laittaa kellarikerrosta myös asuttavaksi ym.

Meillä tavoitteena oli päästä kiinni edulliseen asumiseen maalla, intressit elämässä ovat muualla. Nyt on ääni kellossa muuttunut, kun he makselevat päätä huimaavia korkoja lukaaleistaan eivätkä saa lyhennyksiä etenemään. Joutuvat säästämään jopa ruoasta. Meillä lainanlyhennys ja korot yhteensä 350 euroa / kk, eipä ole ollut tarvetta lainajärjestelyille. Saadaan koko ajan hyvin rahaa säästöönkin tulevia ylläpitoremppoja varten ja voidaan elää taloudellisesti normaalia, ekologista elämää.

Vierailija
95/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin miehen kanssa omistusasunto. Edellisen kämpän vuokra 800e, siis 400 per nuppi. Nyt lainanlyhennys korkoineen omalla kohdalla 750e/kk.

Mutta on tää paljon kivempi asua. Ja jos tämä olis vuokrakämppä niin vuokra varmaan joku 1500e/kk.

Onko vastike lainanlyhenyksessä mukana ja muut taloyhtiöiden rempat jotka on nyt muotia.

Vastike n. 200 lisää ja 2010 rakennettu velaton taloyhtiö. Uudelleen maalaus tulossa lähivuosina, mutta siihenkin summaan löytyy todennäköisesti kaikki rahat pankkitililtä. Ei tarvitse siis oman asunnon kohdalla rahoitusvastiketta maksaa. Miehellä myös tuplasti suuremmat tulot, niin hän hoitaa hoitovastikkeen ja minä sähkölaskun (talo lämpenee kyllä kaukolämmöllä).

Vierailija
96/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen harkinnut rivarikolmion ostamista jo ehkä pari vuotta. Täällä ei kuitenkaan ole juurikaan tarjontaa, jotain 70-80 luvun alkuperäiskunnossa olevia, jollaista en halua. Lisäksi epäilyttää se, että osaako ostaa sellaisesta taloyhtiöistä, joka ei mene lähivuosina konkkaan ja jossa hoidetaan jatkossakin tarvittavat huollot ja rempat asianmukaisesti. Vuokra-asunnot on täällä ihan törkeän hintaisia (verrattuna siis siihen, että kyseessä on kuoleva tuppukylä), kolmioistakin saa maksaa 800-1000e/kk, usein nää on vielä sähkölämmityksellä niin kaikki ne kulut vielä päälle. Halvemmalla pääsis omassa lainanlyhennyksineenkin.

760e/kk, 74neliötä, vesi sis.vuokraan ja lämmitys,pavelut kävelymatkan päässä. Kaksi aikuista työssä kävijää, ei velkaa, säästöjä ja sijoituksia. Antaa korkojen nousta ja asuntojen arvo tippua.

Vierailija
97/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat aina olleet typeriä sijoittajia...

Omistusasunto on kyllä idioottimainen sijoitus pääomalle. Vielä pahempaa jos pääoma on velkarahaa.

Joo, ihan helvetisti järkevämpää maksaa vuosikymmeniä rahaa vuokranantajalle. Esimerkiksi nyt omistamani ja lähes pois maksetun asuntoni vuokra olisi n. 2500€/kk.

Ja paljonko asunnossa kiinni oleva pääoma tuottaisi kuukaudessa, jos ei olisi jumissa siinä?

Saattaisi mennä nollille, jos ostaa väärää osaketta.

Osakesijoitukset on helpompi hajauttaa, kun taas omistusasunnossa kaikki pääoma on kiinni siinä asunnossa.

Vierailija
98/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat aina olleet typeriä sijoittajia...

Omistusasunto on kyllä idioottimainen sijoitus pääomalle. Vielä pahempaa jos pääoma on velkarahaa.

Joo, ihan helvetisti järkevämpää maksaa vuosikymmeniä rahaa vuokranantajalle. Esimerkiksi nyt omistamani ja lähes pois maksetun asuntoni vuokra olisi n. 2500€/kk.

Ja paljonko asunnossa kiinni oleva pääoma tuottaisi kuukaudessa, jos ei olisi jumissa siinä?

Saattaisi mennä nollille, jos ostaa väärää osaketta.

Osakesijoitukset on helpompi hajauttaa, kun taas omistusasunnossa kaikki pääoma on kiinni siinä asunnossa.

Eihän ole kun käyttää velkavipua. Antaako pankki lainaa yhtä suuriin osakesijoituksiin? Tuo sinun yhtälösi on aika hankala, jos pitää yrittää sijoittaa ja maksaa vuokraa samanaikaisesti. Ainakin pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
99/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä asut? Kärsämäellä?

Vierailija
100/145 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana harkitsin maaseudulle muuttamista Helsingistä, mutta tuli sellainen yllätys eteen, että monet yllättävätkin asiat ovat Helsingissä paremmin. Esimerkiksi latujen ylläpito on huippuluokkaa. Jossain Parikkalassa saisi tehdä ne itse umpihankeen, täällä latukoneet tekee.