Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyötyä lapselle on musiikkiopistoon menemisestä

Vierailija
09.02.2024 |

Mietinnässä lapsen soittotuntien jatko. Aloittaakko ns. musiikkiopistoura vai mennäkö koko jatko jonkun yksityisen soitonopettajan johdolla. Lapsi on ihan lahjakas ja tykkää soitella, mutta mikään muusikon ammatti ei ole haaveissa lapsella eikä meillä vanhemmillakaan (lapsi saa itse valita ammattinsa, meillä vanhemmilla ei ole ylipäätään haaveita sen suhteen.

Musiikkkiopisto on aika kallis (kaikkine soitinhankintoineen ym) ja vaatii valtavasti sitoutumista, opiskelu on aika kurinalaista ja tiukan tavoitteellista ja painottuu klassiseen ohjelmistoon, joka ei ehkä ole niin kiinnostavaa lapsen mielestä. Joten mitä hyötyä olisi pyrkiä musiikkiopistoon ja harrastaa soittoa siellä? Onko siitä tutkinnosta (3/3?) jotain hyötyä? Pk-seutu kyseessä. 

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kyseessä ensimmäinen lapsesi? Siis tämä nuori Mozart?

Vierailija
102/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa lapsi musiikkiopistoon, sillä voi sitten brassailla korkkareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi-parka, huoh!

Vierailija
104/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat aina yrittävät tyydyttää kunnianhimoaan lastensa kautta?

Vierailija
105/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmat aina yrittävät tyydyttää kunnianhimoaan lastensa kautta?

Mistä tämä sinulle tuli juuri nyt mieleen? Aloittajahan kertoi miten lapsensa on motivoitunut soittaja ja soitonopettajan mukaan lahjakaskin, ja nyt aloittaja miettii, viitsiikö ostaa pianoa ja viedä lasta musiikkiopiston pääsykokeisiin.

Vierailija
106/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmin keino saada palsta niskaansa, on kaukaisimmallakaan tavalla vihjata, että oma lapsi voisi olla lahjakas. Se on kuolemansynti.

Vierailija
107/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi-parka, huoh!

Keskustelija-parka, huoh!

Vierailija
108/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pianoa ei tarvitse hankkia nyt vaan se voi odottaa siihen, jos lapsi pääsee sisään musiikkiopistoon. Soittimia ylipäätään ei kannata hankkia etukäteen, vaan opettaja neuvoo sitten siinä, kun opinnot aloittaa.

Sitä ihmettelen, miksi hoet kysymystä, kannattaako piano olla. Miten kuvittelet lapsin voivan soittaa ilman soitinta?

En minä hoe pianon hankinnasta mitään, mainitsin vain yhden kerran että meillä on digitaalinen piano tällä hetkellä eikä oikeaa. Se digitaalinen piano on laadukas ja se on riittänyt yksityisen soitonopettajan mielestä hyvin. Tiedän kuitenkin, että musiikkiopistossa edellytetään oikeaa pianoa. Täällä  jotkut muut on hokeneet kysymystä kannattaako piano olla, en minä. Olen erittäin tietoinen siitä, että jos musiikkiopistoon lapseni pääsee, niin piano on ostettava. Lapsi on kuitenkin vasta 6 v., niin ei olla ostettu vielä, kun kerran se hyvä digitaalinen on riittänyt hyvin. Ap

Vierailija
109/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pianoa ei tarvitse hankkia nyt vaan se voi odottaa siihen, jos lapsi pääsee sisään musiikkiopistoon. Soittimia ylipäätään ei kannata hankkia etukäteen, vaan opettaja neuvoo sitten siinä, kun opinnot aloittaa.

Sitä ihmettelen, miksi hoet kysymystä, kannattaako piano olla. Miten kuvittelet lapsin voivan soittaa ilman soitinta?

En minä hoe pianon hankinnasta mitään, mainitsin vain yhden kerran että meillä on digitaalinen piano tällä hetkellä eikä oikeaa. Se digitaalinen piano on laadukas ja se on riittänyt yksityisen soitonopettajan mielestä hyvin. Tiedän kuitenkin, että musiikkiopistossa edellytetään oikeaa pianoa. Täällä  jotkut muut on hokeneet kysymystä kannattaako piano olla, en minä. Olen erittäin tietoinen siitä, että jos musiikkiopistoon lapseni pääsee, niin piano on ostettava. Lapsi on kuitenkin vasta 6 v., niin ei olla ostettu vielä, kun kerran se

Mukavaa, että olet edelleen paikalla. Onko tämä keskustelu nyt kirkastanut yhtään ajatuksiasi jatkon suhteen?

Vierailija
110/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmin keino saada palsta niskaansa, on kaukaisimmallakaan tavalla vihjata, että oma lapsi voisi olla lahjakas. Se on kuolemansynti.

Ok, ymmärrän. Nykyinen soitonopettaja on tosiaan sanonut, että lapsi on ihan lahjakas, kuten kirjoitin aloitukseen. Tämä on siis eri asia kuin superlahjakas, en missään väittänyt erityisen lahjakkaaksi. Ja kirjoitin koko lahjakkuusmaininnan vain siksi, että yritin sanoa, että lapsella tuntuu olevan taipumusta musiikkiin, joten siksi kysymys musiikkiopistosta on perusteltu eikä tilanne ole se, että joku todella huono musiikissa haaveilisi sisäänpääsystä. Mutta ilmeisesti tämäkin oli liikaa monelle. Ap

Vierailija
111/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on kirkastanut ajatuksiani paljonkin, kiitos muutaman asiallisen ja musiikkiopistoista oikeasti tietävän kommentoijan. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että musiikkiopisto olisi selvästi hyödyllisempi kuin yksityinen pianokoulu, monestakin syystä. Mutta! Tulin myös siihen johtopäätökseen, että sisälle (siis EMO:on) on todella vaikea päästä, ehkä jopa mahdoton, ellei omaa erityistä lahjakkuutta. Ja vaikka lapsi olisi ihan lahjakas, niin samoissa pääsykokeissa on luultavasti 30 todella lahjakasta, jotka menevät edelle. Eli nyt epäilyttää enää vain, että miten sinne voisi päästä sisälle. Ap

Vierailija
112/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, ymmärrän. Nykyinen soitonopettaja on tosiaan sanonut, että lapsi on ihan lahjakas, kuten kirjoitin aloitukseen. Tämä on siis eri asia kuin superlahjakas, en missään väittänyt erityisen lahjakkaaksi. Ja kirjoitin koko lahjakkuusmaininnan vain siksi, että yritin sanoa, että lapsella tuntuu olevan taipumusta musiikkiin, joten siksi kysymys musiikkiopistosta on perusteltu eikä tilanne ole se, että joku todella huono musiikissa haaveilisi sisäänpääsystä. Mutta ilmeisesti tämäkin oli liikaa monelle. Ap

Ymmärrän hyvin. Se, mikä aloituksessasi särähti minulla korvaan, oli se että kyselit, onko musiikkiopistosta hyötyä, tai onko esimerkiksi tutkinnoista hyötyä myöhemmässä elämässä, jos ei aio ammattilaiseksi.

Ei musiikkia kannata miettiä hyödyn kautta eikä varsinkaan tulevan ammatin kautta. Sitä kannattaa miettiä sen kautta, mitä musiikki antaa lapselle juuri nyt. Antaako se iloa, itseluottamusta, positiivisia haasteita? Jos antaa, tue niin paljon kuin voit.

Ja alapeukkujen ohellakin kerron, että omaa lastani soitonopettaja kuvailee erityisen lahjakkaaksi. Sekään ei velvoita häntä mihinkään. Minua se velvoittaa mahdollistamaan hänelle sen, mitä hän musiikilta itse haluaa.

Vierailija
113/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on kirkastanut ajatuksiani paljonkin, kiitos muutaman asiallisen ja musiikkiopistoista oikeasti tietävän kommentoijan. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että musiikkiopisto olisi selvästi hyödyllisempi kuin yksityinen pianokoulu, monestakin syystä. Mutta! Tulin myös siihen johtopäätökseen, että sisälle (siis EMO:on) on todella vaikea päästä, ehkä jopa mahdoton, ellei omaa erityistä lahjakkuutta. Ja vaikka lapsi olisi ihan lahjakas, niin samoissa pääsykokeissa on luultavasti 30 todella lahjakasta, jotka menevät edelle. Eli nyt epäilyttää enää vain, että miten sinne voisi päästä sisälle. Ap

Muista että ette ole yksin. Jos soitonopettajanne osaa asiansa, hän osaa kertoa teille, kannattaako paikkaa tavoitella, ja miten siihen kannattaa valmistautua.

Teillä siellä etelässä on kovaa kilpailua, mutta myös paljon hyviä yksityisiä vaihtoehtoja. 

Vierailija
114/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin musiikkiopistossa ja lopetin yo-kirjoituksiin. Palasin kuitenkin vanhan harrastuksen pariin aikuisena yksityistuntien muodossa, ja tämä on minulle kiva harrastus. Ei kaikista tarvitse tulla muusikoita.

Vierailija
115/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi miettiä myös muita soittimia kuin pianoa. Harvinaisempiin soittimiin on yleensä vähemmän hakijoita. Jos puolestaan haluaa nimenomaan pianoa soittamaan, sitten kannattaa hakea siihen.

Vierailija
116/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi miettiä myös muita soittimia kuin pianoa. Harvinaisempiin soittimiin on yleensä vähemmän hakijoita. Jos puolestaan haluaa nimenomaan pianoa soittamaan, sitten kannattaa hakea siihen.

Aloittajan lapsi pääsisi varmaankin ikänsä puolesta soitinvalmennukseen ja sitä kautta paikka löytyisi mahdollisesti jossain harvinaisemmassa soittimessa. Mutta jos lapsen motivaatio kohdistuu juuri pianoon, niin sitten se tietenkään ei ole vaivan arvoista.

Itse vain aina hehkutan orkesterisoitinten ihanuutta, koska itse soitin pianoa ja koin olevani aika yksin. Nykyään toki pianisteillekin on enemmän yhteissoittoa kuin silloin.

Vierailija
117/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa vaivaa. 

Vierailija
118/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianoon on kaikista vaikeinta päästä, mutta ei se sitä tarkoita, että se olisi mahdotonta varsinkin, jos opettaja on sanonut lapsen olevan lahjakas. Pitää kuitenkin kertoa lapselle etukäteen selvästi, että paikkoja musiikkiopistossa on vain vähän eikä ole mikään epäonnistuminen, vaikka ei pääsisikään. Ja edellä jo kerroin vinkiksi, että kannattaa harjoitella melodia- ja rytmipätkien toistamista, niin ne eivät tule pääsykokeessa täysin uutena juttuna.

Mitään pianoon tulee, niin nykyisin on saatavilla myös todella hyviä digitaalisia pianoja, joilla monet ammattilaisetkin harjoittelevat suuren osan ajasta. Toki ne tarpeeksi hyvät eivät ole mitään halpoja. Oma aikuinen lapseni jatkaa edelleen musiikkiopistossa harrastuspohjalta. Hän on suorittanut viimeksi pianonsoiton B-tutkinnon (tutkinto, jonka amk:n ammattiopiskelijat yleensä suorittavat viimeisenä). Opettajalle on ihan ok, että hän harjoittelee pääasiassa asunnossaan olevalla digitaalisella pianolla. Flyygeliä hän soittaa soittotunnilla ja meillä vanhempien luona käydessään. Toki ko. digipiano on huippumalli, joka maksoi muutama vuosi sitten hankittaessa yli 6000 € (saattoi olla vähän enemmänkin, en enää muista varmasti).

Vierailija
119/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Se, mikä aloituksessasi särähti minulla korvaan, oli se että kyselit, onko musiikkiopistosta hyötyä, tai onko esimerkiksi tutkinnoista hyötyä myöhemmässä

En ole ap mutta miksi siellä sitten on tutkintoja jos niistä ei ole mitään hyötyä? 

Vierailija
120/131 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pianoon on kaikista vaikeinta päästä, mutta ei se sitä tarkoita, että se olisi mahdotonta varsinkin, jos opettaja on sanonut lapsen olevan lahjakas. Pitää kuitenkin kertoa lapselle etukäteen selvästi, että paikkoja musiikkiopistossa on vain vähän eikä ole mikään epäonnistuminen, vaikka ei pääsisikään. Ja edellä jo kerroin vinkiksi, että kannattaa harjoitella melodia- ja rytmipätkien toistamista, niin ne eivät tule pääsykokeessa täysin uutena juttuna.

Mitään pianoon tulee, niin nykyisin on saatavilla myös todella hyviä digitaalisia pianoja, joilla monet ammattilaisetkin harjoittelevat suuren osan ajasta. Toki ne tarpeeksi hyvät eivät ole mitään halpoja. Oma aikuinen lapseni jatkaa edelleen musiikkiopistossa harrastuspohjalta. Hän on suorittanut viimeksi pianonsoiton B-tutkinnon (tutkinto, jonka amk:n ammattiopiskelijat yleensä suorittavat viimeisenä). Opettajalle on ihan ok, että hän harjoittelee pääasiassa asunnossaan olevalla digi

Hmm. Meidän lapsi on eräässä yksityisessä pianokoulussa ihan pianotunneilla vain, ja siellä opettaja sanoi heti alussa jo, vuosi sitten siis, että digipiano ei käy, on oltava oikea piano.