Mitä hyötyä lapselle on musiikkiopistoon menemisestä
Mietinnässä lapsen soittotuntien jatko. Aloittaakko ns. musiikkiopistoura vai mennäkö koko jatko jonkun yksityisen soitonopettajan johdolla. Lapsi on ihan lahjakas ja tykkää soitella, mutta mikään muusikon ammatti ei ole haaveissa lapsella eikä meillä vanhemmillakaan (lapsi saa itse valita ammattinsa, meillä vanhemmilla ei ole ylipäätään haaveita sen suhteen.
Musiikkkiopisto on aika kallis (kaikkine soitinhankintoineen ym) ja vaatii valtavasti sitoutumista, opiskelu on aika kurinalaista ja tiukan tavoitteellista ja painottuu klassiseen ohjelmistoon, joka ei ehkä ole niin kiinnostavaa lapsen mielestä. Joten mitä hyötyä olisi pyrkiä musiikkiopistoon ja harrastaa soittoa siellä? Onko siitä tutkinnosta (3/3?) jotain hyötyä? Pk-seutu kyseessä.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän vielä selventää aloitusta: Onko musiikkiopisto parempi opinahjo lapselle kuin arvostettu yksityinen musiikkikoulu tai yksityinen soitonopettaja? Jos on, niin miksi? Ap
Musiikkiopistossa on paras opetus, mutta kaikki sinne eivät pääse, ja paras ei välttämättä ole kaikille sopivin. Voihan se vaikkapa olla, että lapselle tulee siellä paineita, kun kaikki muut ovat niin hyviä ja motivoituneita.
Mutta apn lapsi on lahjakas, näin on kertonut sen meille jo useasti. Lahjakas, ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän vielä selventää aloitusta: Onko musiikkiopisto parempi opinahjo lapselle kuin arvostettu yksityinen musiikkikoulu tai yksityinen soitonopettaja? Jos on, niin miksi? Ap
Yritä lukea vastauksia, vai laittaisinko niihin sinulle tavuviivat?
Olen lukenut kaikki vastaukset. Osa ymmärsi mitä kysyin ja vastaa kysymykseeni. Osa ei ymmärtänyt mitä kysyn ja vastaa siihen, että onko ylipäätään hyötyä harrastaa soittamista (sitä en kysynyt). Siksi selvensin aloitusta. Ap
Odota, aamuksi saan tavutettua vastaukset sulle. Laitan ne tikkukirjaimilla, niin on helpompi lukea. Varmaan tulevasta polvesta voi vielä jotain tulla, vaikka vanhemmat olisivatkin heikkolahjaisia.
Onko sinulla joku erityinen syy olla ilkeä minulle, täysin tuntemattomalle ihmiselle, joka ei ole sinun elämääsi mitenkään puuttunut? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole mitään hyötyä, äiti pääsee vaan keulimaan ystävättärilleen ja pihan muille mammoille että meidän pimu-petteri käy ihan musiikkiopistoa.
Lapsesta tulee säännöllisen soittoharjoittelun myötä hieman älykkäämpi, mutta toisaalta sinä varmastikaan et sellaista huomaa tai ainakaan näe hyötynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä opetellaan ne perusteet. Niin että jatkossa soitosta tulee sujuvaa ja taitoja voi soveltaa erilaisiin kappaleisiin. Se on toistoa toiston perään, niin että lopulta tulee selkärangasta ja voi keskittyä enemmän improvisoimaan. Jotkut tietenkin ovat luonnonlahjakkuuksia eikä silloin opistoja tarvita, mutta lopulta aika harva.
Joo mutta saman saa yksityisillä soittotunneilla. Kysymys onkin onko joku erityinen syy valita juuri musiikkiopisto? Ap
No ainakin musiikkiopisto on oikein paljon halvempi.
Parisataa vuodessa, ja ainakin Tampereella siihen sisältyi kolmisenkymmentä henkilökohtaista kitaratuntia, valtavat määrät teoriaa ja päälle vielä yhteissoittokeikkoja ja vaikka mitä. Pelkästään ne kitaratunnit olisivat yksityisellä maksaneet moninkertaisen määrän. Erittäin hyvä kokemus.
(Olen se kirjoittaja, jonka poika meni 5 vuotta sitten soittelemaan kitaraa.)
Olin yksityisellä soitonopettajalla 7 -vuotiaasta 12 -vuotiaaksi asti. Sitten lopahti kiinnostus. Tykkäsin soittaa, mutta mitään edistystä (vaatimuksia) ei koskaan ollut. Pyysin vaikeampia kappaleita, -ei onnistunut. Piti suorittaa sitä yhtä ja samaa oppivihkoa, jokaikinen kappale järjestyksessä. Teoriaa ei pahemmin opiskeltu. Vain sen verran mitä uudessa kappaleessa tuli vastaan.
Meillä musiikkiopisto ei ollut rahasta kiinni. Sitä vain ei nähty tarpeelliseksi. Vanhempani tosin myönsivät, että ajatus oli ensin ihan vain vähän opiskella yksityisen johdolla ja sitten hakea musiikkiopistoon mutta "se vain sitten jäi".
No, sinne meni nekin rahat kun mitään ei jäänyt käteen.
(lue toisen kerran ajatuksen kanssa ja tee omat johtopäätöksesi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikkiopistossa on paras opetus, mutta kaikki sinne eivät pääse, ja paras ei välttämättä ole kaikille sopivin. Voihan se vaikkapa olla, että lapselle tulee siellä paineita, kun kaikki muut ovat niin hyviä ja motivoituneita.
Mutta apn lapsi on lahjakas, näin on kertonut sen meille jo useasti. Lahjakas, ymmärrätkö?
En ole ihan varma, tunnistaako ap välttämättä musiikillisen lahjakkuuden.
Musiikkiopiston hyötyjä:
- Tulee yleensä selvästi halvemmaksi kuin yksityistunnit.
- Yhteissoitto ja järjestelmällinen teoriaopetus. Ap:n lapsi tuskin oppii yksityisillä soittotunneilla esim. säveltapailua, johon sisältyy mm. se, että osaa laulaa suoraan nuoteista melodian, jota ei ole koskaan kuullut.
Yksityistuntien hyvänä puolena on taas se, että voi harrastaa myös vähemmän tosissaan. Musiikkiopistossa tuo teoria on pakollista, ja usein yhteissoittokin (pianisteilla ei aina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kaikkine soitinhankintoineen? En ymmärtänyt, itse suoritin musiikkiopiston pianoa soittaen, joka meillä siis valmiiksi oli kotona.
No esimerkiksi sitä, että musiikkiopistossa kai vaaditaan laadukas oikea piano, muilla soittotunneilla riittää digitaalinen piano. Meillä ei ole oikeaa pianoa. Eikä tänne toisen kerroksen asuntoon hissittömässä talossa ihan helposti sellaista ehkä saisikaan. Ap
Pakkoko sitä on juuri pianoa alkaa soittamaan? Sähkökitaraa voi kuunnella kuulokkeillakin, ja on niitä muitakin helposti siirreltäviä, hiljaisia ja ei niin kalliita soittimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on soittavia lapsia, ja se mitä ulkopuoliset kutsuvat lahjakkuudeksi, on kyllä paljolti motivaatiota ja säännöllistä harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksityisellä soitonopettajalla 7 -vuotiaasta 12 -vuotiaaksi asti. Sitten lopahti kiinnostus. Tykkäsin soittaa, mutta mitään edistystä (vaatimuksia) ei koskaan ollut. Pyysin vaikeampia kappaleita, -ei onnistunut. Piti suorittaa sitä yhtä ja samaa oppivihkoa, jokaikinen kappale järjestyksessä. Teoriaa ei pahemmin opiskeltu. Vain sen verran mitä uudessa kappaleessa tuli vastaan.
Meillä musiikkiopisto ei ollut rahasta kiinni. Sitä vain ei nähty tarpeelliseksi. Vanhempani tosin myönsivät, että ajatus oli ensin ihan vain vähän opiskella yksityisen johdolla ja sitten hakea musiikkiopistoon mutta "se vain sitten jäi".
No, sinne meni nekin rahat kun mitään ei jäänyt käteen.
(lue toisen kerran ajatuksen kanssa ja tee omat johtopäätöksesi)
Ap osaa lukea, mutta hän on hieman hidas. Jo ensi marraskuussa hän on päässyt tähän asti. Ei se, että lapsi on lahjakas, tarkoita, että vanhempikin olii lahjakas tai kovin lukutaitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tai en, sitähän sinä en voi tietää kun et minua tunne. Olen itsestäni kertonut vain, että olen käynyt lapsena yksityisillä pianotunneilla. Mutta lapseni arvioi lahjakkaaksi nykyinen soitonopettaja, eli se asia ei edes liity minuun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin jo tuoda esille sitä puolta, että musiikkiopistossa saa todennäköisesti kavereita, jotka ovat kiinnostuneet samoista asioista, jos siellä soitetaan yhdessä.
Ok, se on kyllä ihan hyvä puoli. En tiennyt, että siellä soitetaan yhdessä. Luulin, että käydään soittotunneilla yksin, joskus on joku konsertti ja teoriatunneilla voi olla pari muuta samassa. Ap
Mitenkäs ajattelit, että konsertissa soitetaan, ellei harjoitella yhdessä soittamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kaikkine soitinhankintoineen? En ymmärtänyt, itse suoritin musiikkiopiston pianoa soittaen, joka meillä siis valmiiksi oli kotona.
No esimerkiksi sitä, että musiikkiopistossa kai vaaditaan laadukas oikea piano, muilla soittotunneilla riittää digitaalinen piano. Meillä ei ole oikeaa pianoa. Eikä tänne toisen kerroksen asuntoon hissittömässä talossa ihan helposti sellaista ehkä saisikaan. Ap
Pakkoko sitä on juuri pianoa alkaa soittamaan? Sähkökitaraa voi kuunnella kuulokkeillakin, ja on niitä muitakin helposti siirreltäviä, hiljaisia ja ei niin kalliita soittimia.
Lapsi on jo vuoden soittanut pianoa, haluaa itse soittaa juuri sitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin jo tuoda esille sitä puolta, että musiikkiopistossa saa todennäköisesti kavereita, jotka ovat kiinnostuneet samoista asioista, jos siellä soitetaan yhdessä.
Ok, se on kyllä ihan hyvä puoli. En tiennyt, että siellä soitetaan yhdessä. Luulin, että käydään soittotunneilla yksin, joskus on joku konsertti ja teoriatunneilla voi olla pari muuta samassa. Ap
Mitenkäs ajattelit, että konsertissa soitetaan, ellei harjoitella yhdessä soittamista?
Apn lapsi on niin lahjakas, että hän soittaa vain sooloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tai en, sitähän sinä en voi tietää kun et minua tunne. Olen itsestäni kertonut vain,
Lahjakkuutta tärkeämpi on motivaatio. Mitä, jos kysyisit lapseltasi, haluaako hän soittaa musiikkiopistossa, ja mitä soitinta haluaa.
Itse suosittelisin jotain orkesterisoitinta. Niiden kanssa touhu on niin paljon sosiaalisempaa. Pianoa voi sitten opiskella vaikka kotona itsenäisesti ja myöhemmin sivuaineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vuorollaan, esim pianolla kappaleen. Konsertti ei ole sama kuin orkesteri. Ap
Nykyinen soitonopettaja voisi arvioida, olisiko lapsen nyt hyvä vaihe pyrkiä musiikkiopistoon vai jatkaa vielä kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjakkaan lapsen soitin! Jatkakaa vaan siellä yksityisen opettajan tunneilla, hän tunnistaa lapsesi lahjakkuuden ( eikä liity yhtään siihen, että haluaa jatkossakin tuntipalkkiot).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten te olette jo valintanne tehneet. Ettei kai kuvitelleet, että lapsi voisi harrastaan pianonsoittoa ilman pianoa? Kirjoituksesi perusteella teillä tämmöiset kuvitelmat kuitenkin oli.
Odota, aamuksi saan tavutettua vastaukset sulle. Laitan ne tikkukirjaimilla, niin on helpompi lukea. Varmaan tulevasta polvesta voi vielä jotain tulla, vaikka vanhemmat olisivatkin heikkolahjaisia.