21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla
"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.
Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.
Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.
- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.
Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.
Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.
Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."
Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.
"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.
Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.
- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Arsi ei anna itsestään mitään kovin miellyttävää kuvaa. Minä, minä, minä.
Arsin puolustukseksi on kuitenkin sanottava, että hän on suhteellisen nuori kaveri joka on vasta ottamassa ensiaskeleita itsenäistymisessään. 5 vuoden päästä häntä voi hyvinkin hävettää nykyinen käytöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi siis palkata pari avustajaa istumaan yöt tämän lumihiutaleen kotona, jos sattuu tulemaan asiaa vessaan?
Sekin on aika paljon, että kotihoidon työntekijät tulee öisin auttamaan Arsin vessaan. Miksei Arsi voisi käyttää öisin vaippoja, jos hän tahtoo välttämättä asua sellaisessa paikassa jossa apu ei ole lähellä?
Eikö sillä voi olla sorsa käden ulottuvilla? Ei maksa paljoa.
Olen sitä mieltä, että on hyvä asia saada ammatti. Älä tuomitse niitä, jotka yrittävät saada aikaan jotain. On parempi saada aikaan jotain nuorena, niin ei tarvitse katua myöhemmin. Tämä poika on suorittanut aikaisemmin lukion tai ammatillisen perututkinnon, vaikkapa Tietotekniikan perustutkinnon tai käynyt avoimen ammattikorkeakoulun vaadittavat noin 30 opintopistettä ja avoimen opintoihinkin voi sisältyä myös työharjoittelua riippuen tutkinto-ohjelmasta. Työharjoittelu voi olla vaikeaa, jos tarvitsee henkilökohtaista avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta pitää säästää, mutta vammaisilla on oltava oikeus asua ihan missä tahansa ja saada oma henkilökohtainen avustaja käyttöönsä 24/7?
Entisaikoina he useinkin asuivat laitoksissa, jossa henkilökunta huolehti 24/7. Pitäisikö palata siihen aikaan, kun laitokset huolehti vammaisista ja sairaista hautaan asti eli tuonne 1900-luvun alkupuolelle.
Ite asun nyt jossakin tyhmässä asumisyksikössä hullujen keskellä. Tääl o pariki akkaa, jotka o uhkailleet mua ja VAIN MUA ! He eivät ole mitään ammattilaisia, sen näkee ihan heidän asenteestakin . Olen tehnyt niistä rikosilmoituksenkin vaatimalla vaatinut sen erottamista röyhkeytensä yms käytöksensä takia mua kohtaan. Ja et se ei saa enää ikinä työskennellä vammaisten ihmisten parissa missään asumisyksikössä ilman valvontaa ainakaan. Ja pisto-oikeus otettaan siltä ehdottomasti pois ! Se on nyt tänään ja huomenna illemmalla töissä täällä. Mä pelkään sitä kuollakseni !!!! Kumma kyllä niiden nimiä en ole liiemmin kuullut, eikä ne käytä niitä, että tietäisi, kuka on kukin. Eikö niitä nimilappuja pidä käyttää juuri asumisyksiköissä ? Muutamien nimet tiedän. Olen asunut täällä jo yli 3 vuottta. Tää on jo 3. asunto mulle elämäni aikana, jonne olen joutunut muuttamaan. 2 entistä asuntoa oli lähellä ns työpaikkaani. Nyt joudun käveleen sinne, ku se joutu muuttaan pois, sinne on n. 1-1,5 km yhteen suuntaan matkaa.
joudun ottamaan vastaan ruoat, jotka maksaa vähän yli 11 €/päivä. Yhteensä 4 ateriaa. En ole täällä aina, esim maanantaisin oon illemmalla taidekerhossa. Tääl omas asunnos ei oo liiemmin mitään rajoitteita, mut tossa vieressä olevissa huoneissa on enemmän rajoitteita. Ne on niille, jotka niitä eniten tarvitsevat, ja se on totta. Ite en tarvi mitään kyttääjää joka asiaan, ja ne säilyttää niiden asukkaiden rahojakin jossain jemmas, antavat sitten, kun suurin tarve sille on. Muakin ne akat yritti taivutella siihen hommaan, mutten halunnut. Se uhkailija muuten uhkaili kerran yhellä,paperilla, et se pitää mun allekirjoittaa, et joudun alottajan anjat (lääkkeiden annosjakelun apteekista), en allekirjoittanut, se riittää ku ne vei mun itsemääräämisoikeuden ja yhen lääkkeen sinne säilytettäväksi, JA että ne hakee ne lääkkeet mun puolesta. Oon ite tehny tän aina ilman mitään ongelmia, muuten, kuin rahatilanne. En kai mä huvin vuoksi vaan apteekissa pyöri ! No, ny sit joutuin alottajan ne anjat. En tosin oo viel alottanu, ku niis o väärä lääke yks. Mukamas, ettei apteekeilla oo sitä, mitä pitäisi olla, onhan niillä ollut sitä monta kertaa ennenkin ! Ja sen allekirjoitti mulle määrätty ns edunvalvoja. Se on jo toinen akka ! Taas joku vanha. Edellinen akka vei multa paljon rahaa, n. 5-6000 €. Tosin isän perintörahoja, mut siltikin ! No, nykynen akka ei voi viedä niin paljon. Onneks ! Kiitos vaan, akka, nyt elämäni on vieläkin kurjempaa, ku saan viikoorahaa liian vähän ! Se pitäisi nostaa kaikille sitä tarvitseville ja jos varat riittävät, 40 €/viikko ja jos on muuta menoa esim kissan tai koiran eläinlääkärikulut, ruoat yms. Niihin pitää olla rahaa ! Entinen tosin anto kiltisti, ku sano etukäteen, et ny oon pian menos kampaajalle, se maksaa 50 €. Ja kisaan ruokiin yms sain aina 80 €/kk, mikä oli hyvä asia. Nyt äiti joutuu maksamaan nekin. Ei ole kivaa ! Ja se akka on mulla nyt toistaiseksi, toivottavasti ei kauaa ! Edunvalvoja pitäisi olla vain niille, jotka sitä eniten tarvitsevat, kuten esim huumeiden käyttäjät ja alkoholistit. Ja myös tupakoitsijat ! Ehdottomasti. Ja myös vaikeavammaisille ihmisille. Ite en kuulu niihin mihinkään. Mut tiiän monia, jotka kuuluvat kaikkiin tai muutamiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Arsin avustajat tekee sillä aikaa, kun Arsi opiskelee tai pelaa pelejä?
Vallan vois riittää, että toinen avustaja käy aamusta 3 tuntia. Auttamassa pesulle, vessaan , tekemässä aamupalan ja lounaan , iltapäivän välipalan ja päivällisen valmiiksi. Arsi lämmittää itse ruokansa mikrossa. Kädet pelaa ja pyörätuolilla pystyy liikkumaan.
Ilta-avustaja tulisi sitten illalla auttamaan iltatoimissa 3 tuntia. Jompi kumpi avustajista hakee ruokaostokset, ja valmistelee ne lautasille jääkaapin alahyllylle.
Joutuu ne muutkin käyttämään sorsaa, jos ei pöntölle pääse.
Ja halukkaita avustajia riittää varmaan jonoksi asti, kun yhdestä työvuorosta saa n. 30 € palkkaa ja verottaja vie siitäkin osansa?
Tyypillisesti opiskelijat tekee avustajan hommia iltaisin. Sit taas eläkeläiset tai kotiäidit voi tehdä aamuja. Kotiäidit vie nykyisin penskansa päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallan vois riittää, että toinen avustaja käy aamusta 3 tuntia. Auttamassa pesulle, vessaan , tekemässä aamupalan ja lounaan , iltapäivän välipalan ja päivällisen valmiiksi. Arsi lämmittää itse ruokansa mikrossa. Kädet pelaa ja pyörätuolilla pystyy liikkumaan.
Ilta-avustaja tulisi sitten illalla auttamaan iltatoimissa 3 tuntia. Jompi kumpi avustajista hakee ruokaostokset, ja valmistelee ne lautasille jääkaapin alahyllylle.
Ja halukkaita avustajia riittää varmaan jonoksi asti, kun yhdestä työvuorosta saa n. 30 € palkkaa ja verottaja vie siitäkin osansa?
Tyypillisesti opiskelijat tekee avustajan hommia iltaisin. Sit taas eläkeläise
Ai niinkö? Kotiäiti vie penskansa maksulliseen hoitoon ja lähtee sitten itse tienaamaan 30€ avustajana jonkun luokse? No ihan varmasti, juu 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta pitää säästää, mutta vammaisilla on oltava oikeus asua ihan missä tahansa ja saada oma henkilökohtainen avustaja käyttöönsä 24/7?
Entisaikoina he useinkin asuivat laitoksissa, jossa henkilökunta huolehti 24/7. Pitäisikö palata siihen aikaan, kun laitokset huolehti vammaisista ja sairaista hautaan asti eli tuonne 1900-luvun alkupuolelle.
Arsi voisi muuttaa sellaiseen asuntoon, joka toimii jonkun palveluyksikön yhteydessä. Silloin avustaja ei ole aina vieressä, mutta apu on silti lähellä 24/7 ja siitä aiheutuvat kustannukset saadaan jaettua useampien asukkaiden kesken. Onko se oikeasti liikaa vaadittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se voi kusta sellaiseen kusipulloon tai vaippaan sängyssään? En ihan ymmärrä ongelmaa?
Kusipullot ja vaipat on nöyryyttäviä. Eihän vammattomatkaan nuoret käytä sellaisia, joten miksi vammaisen pitäisi?
Vammattoman nuoren yölliseen vessareissuun ei käytetä yhteiskunnan rahoja, joten miksi vammaisen kohdalla pitäisi?
Edesmennyt äitini sanoi: - saat kaiken, mitä haluat, kun muistat haluta sitä mitä saat-👵🙄
Vierailija kirjoitti:
Ite asun nyt jossakin tyhmässä asumisyksikössä hullujen keskellä. Tääl o pariki akkaa, jotka o uhkailleet mua ja VAIN MUA ! He eivät ole mitään ammattilaisia, sen näkee ihan heidän asenteestakin . Olen tehnyt niistä rikosilmoituksenkin vaatimalla vaatinut sen erottamista röyhkeytensä yms käytöksensä takia mua kohtaan. Ja et se ei saa enää ikinä työskennellä vammaisten ihmisten parissa missään asumisyksikössä ilman valvontaa ainakaan. Ja pisto-oikeus otettaan siltä ehdottomasti pois ! Se on nyt tänään ja huomenna illemmalla töissä täällä. Mä pelkään sitä kuollakseni !!!! Kumma kyllä niiden nimiä en ole liiemmin kuullut, eikä ne käytä niitä, että tietäisi, kuka on kukin. Eikö niitä nimilappuja pidä käyttää juuri asumisyksiköissä ? Muutamien nimet tiedän. Olen asunut täällä jo yli 3 vuottta. Tää on jo 3. asunto mulle elämäni aikana, jonne olen joutunut muuttamaan. 2 entistä asuntoa oli lähellä ns työpaikkaani. Nyt joud
Tämä viesti sai hämmennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne otti sen tahallaan julkisuuteen, vaikka tiesivät, että hänet teilataan. Raukkamaista tehdä noin.
Samoin tahallaan otetaan julkisuuteen sellaisia, jotka väittää, että tuilla elelee hyvin.
Mulle tuli ihan sama fiilis, että ylen toimittajat ottivat tahallaan tämän reppanan julkisuuteen. Nyt kun ollaan kurjistamassa köyhien oloa, niin laitettiin valokeilaan Arsi 21 vee joka kiukuttelee kun ei saa yöllä palvelua.
Noh.. Yle:n ja Iltapulujen sivuilla on jatkuvasti teksti: 'etsimme kokemuksia siitä ja siitä tilanteesta josta teemme juttua. Ota meihin yhteyttä, jos haluat artikkeliin haastateltavaksi.' Ei siinä ketään pakoteta julkisuuteen vaikeavammaisuudesta, Kelan tukien väärinkäytöstä tai isistä jotka ovat hylänneet lapsensa, vaan niihin hakeutuu huomionkipeät ihmiset jotka haluavat lehtien palstoille.
Jollei äly riitä ymmärtämään sitä, että A, itse kun hakeutuu jutun aiheeksi koko kansan nähtäville ja B, antaa elämänsä tarinan riepoteltavaksi, niin on mielestäni turha ulista että media on paska tai ihmiset ovat ilkeitä, tai että media palvelee nyt hallituksen agendaa. KUKAAN ei pakota ihmisiä ottamaan yhteyttä noihin toimituksiin, valmiin jutun SAA AINA oikoluettavaksi ja siitä voi pyytää poistamaan tai korjaamaan asioita, jos ne on kirjoitettu väärin ja yleensäkin media tekee juttuja ajankohtaisten puheenaiheiden asioista. Ja rapistuva, köyhtyvä valtio ja sen suomat palvelut on aika ajankohtainen mielestäni.
Arsien ja kumppaneiden on siis turha syyttää muita joutuessaan silmätikuiksi, koska itse HE ovat halunneet sinne lehtien/verkkosivujen juttuun mukaan.
Arsin tuntevana tiedän jotain tuosta. Ensinnäkin jutussa ei mainita kauanko tuo omilleen muuto on Arsin kohdalla kestänyt. Vammaispalvelusta halutaan näemmä luoda mielikuva että olisi ensin muutettu. Ja siten haettu palveluija. Näin ei Arsin kohdalla ole. Arsi on suunnitellut muuttoa yhdessä vammaispalveluiden kanssa jo lähes kaksi vuotta (2v) Jo alussa vammaispalveluiden puolesta on todettu ettei palveluasuminen ole Arsille oikea asumismuoto. Vammaispalvelusta ei kuitenkaan osattu auttaa esteettömän asunnon löytymisessä. Arsi on itse etsinyt ja maksaa itse nykyisen asunnon. Vammaispalvelut ovat kaiken aikaa oleet tietoisia Arsin aikeista muuttaa ja "tuleva" osoitekkin ole vammaispalvelun tiedossa jo viime joulukuun alusta. Palveluasumista tarjosi Arsille uudelleen Lahden sosialityöntekijä. Joka tuli Arsille uudeksi sosialityöntekijäksi Arsin muutettua lahteen. Siis Arsin jo vukrattua nykyinen asunto. Ja mitään varsinaista palveluasuntoahan Arsille ei tarjottu. Vaan mahdollisuutta hakea tällaista asuntoa. Arsi muutti siis toiselta paikkakunnalta. Mutta saman vammaispalvelun tarjoajan alueelta.
Ainoa apu vammaispalvelusta tuntuu olevan tuo ohje soittaa 112. Ja vähentää apua niin ettei itsenäinen eläminen onnistu.
Vammaispalvelun vähättely avuntarpeesta perustuu yhteen aamuun. Ja jos "avustajien kertoma" pitäisi paikkansa. Olisi avustajat rikkoneet salassapito velvollisuutta.
Ja teille sorsan käyttäjille. Muitatte varmaan että sorsan itsenäinen käyttö edellyttää kykyä kusta siihen. Ja jos tykäätte nukkua vaipoissa. Siitä vaan. Kysehän ei ole pidätyskyvyn puutteesta. Te jotka tykkäätte istua tai nukkua kaiket illat ja yöt kotona. Pitäkääpä hetki päiväkirjaa menoistanne. Tai muistelkaa omaa nuoruuttanne.
Esiin tulo johtuu Arsin mitan täyttymisestä jatkuvaan. Jo vuosia jatkuneeseen. Joka asiassa vadittuun kampailuu omien oikeuksiensa edesstä.
Ja niille jotka itkevät joka palstalla samaa virtä. Eikö teillä ole muuta elämää.
Jos tuntuu ettei veroeurot riitä. Menkää töihin ja kuluttakaa. Niin saadan verokertymää. Niin minä ja Arsikin teemme.
Sisäpiiriläinen. Arsin asunto siaitsee lähellä palveluyksikköä. Jossa säilytetään mm. Arsin asunon vara-avainta
Hmm, avustajat ovat hyvinvointialueen sosiaalihuollon alaisuudessa, vaikka nykyään tykätään puhua että 'vammaisen palkkaamia'. Heillä siis on myös velvollisuus sekä huoli-ilmoitusten tekoon (voi tehdä nimettömänä tai oman nimensä kera), että velvollisuus kertoa sosiaali- tai vammaispalvelutyöntekijälle Arsin tilanteesta todenmukaisesti. Jos/kun Arsilla on useampi avustaja (yleensä 2-3 vähintään, kun avuntarve on noin suurta ja pitkin päivää jatkuvaa) niin heitä ei koskaan kuulla yhtäaikaisesti viranomaisten toimesta, vaan haastatellaan eri aikaan - näin estetään muistikuvien sekoittuminen yhdessä sovittuun. Avustajat eivät myöskään pidä toisiinsa yhteyttä, vaan kaikki tieto kulkee vammaisen henkilön kautta - tai ei kulje.
Näin ollen ed. kirjoittajan teksti siitä, että avustaja olisi jotenkin loukannut Arsia kohtaan vaitiolovelvollisuutta, ei päde. Arsi itse haastattelussa kertonut, että avustajat ovat kertoneet hänen nukkuvan aamuisin myöhään, jäävän istumaan pelituoliinsa iltaisin siitä huolimatta, että on kehoitettu siirtymään jo vuoteeseen. Paino sanalla avustajat. Eli useamman henkilön sana on varmasti toimitettu sosiaali- ja vammaispalveluille Arsin käytöksestä, jota vastaan Arsin on turha pyristellä pelkän oman sanansa mitalla.
Jokaisen on hyväksyttävä tässä maailmassa oma vammansa, ja se ettei kaikki synny kultalusikka suussa. Se ei ole epäreilua, se on elämää. Siitä syystä vaikeavammaisen on myös turha odottaa että pystyisi elämään täysin samanlaista elämää kuin terveet ihmiset - ei kukaan meistäkään pysty, jotka ovat sairastuneet vakavasti keski-iässä tai myöhemmin. Oma elintapa, -rytmi ja elämänsisältö on sovitettava siihen, mitä pystymme tekemään. Ei vaatia maailmaa ympärillä muuttuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Arsin tuntevana tiedän jotain tuosta. Ensinnäkin jutussa ei mainita kauanko tuo omilleen muuto on Arsin kohdalla kestänyt. Vammaispalvelusta halutaan näemmä luoda mielikuva että olisi ensin muutettu. Ja siten haettu palveluija. Näin ei Arsin kohdalla ole. Arsi on suunnitellut muuttoa yhdessä vammaispalveluiden kanssa jo lähes kaksi vuotta (2v) Jo alussa vammaispalveluiden puolesta on todettu ettei palveluasuminen ole Arsille oikea asumismuoto. Vammaispalvelusta ei kuitenkaan osattu auttaa esteettömän asunnon löytymisessä. Arsi on itse etsinyt ja maksaa itse nykyisen asunnon. Vammaispalvelut ovat kaiken aikaa oleet tietoisia Arsin aikeista muuttaa ja "tuleva" osoitekkin ole vammaispalvelun tiedossa jo viime joulukuun alusta. Palveluasumista tarjosi Arsille uudelleen Lahden sosialityöntekijä. Joka tuli Arsille uudeksi sosialityöntekijäksi Arsin muutettua lahteen. Siis Arsin jo vukrattua nykyinen asunto. Ja mitään varsinaista palveluasuntoahan Arsille ei tarjottu. Va
Eihän Arsi tee töitä, vaan opiskelee
Ja työntekijät ei ole rikkoneet salassapito velvollisuutta. Heillä on velvollisuus kirjata ylös tapahtumat ja ne on oltava vammaispalvelulla tiedossa, kun palvelusuunnitelmaa tehdään.
Palveluja ei anneta hatusta vetämällä, että keksin sinne, että juu paan nukkuu neljältä ja herään kuudelta ja en voi tehdä itse mitään, mutta tarviin kapakkaan avustajan, missä yhtäkkiä pystynkin tekemään vaikka mitä ja pystyn yöt pelaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit työkykyisenä itse valita työpaikkasi. Voit vaihtaa iltapainoitteiseen työhön. Moni ihminen valitsee työnsä juur rytmin mukaan.
Suomessa on tunnetusti niin huutava työvoimapula, että kuka tahansa voi valita omaan päivärytmiinsä sopivan työn...???
Kyllä voi. Omasta viitseliäisyydestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti opiskelijat tekee avustajan hommia iltaisin. Sit taas eläkeläise
Sinähän voit sitten eläkkeellä alkaa joka aamu tekemään kolme tuntia töitä. Nostaa ylipainoisia kaveria pyörätuoliin ja pestä ja puunata ja nostaa pöntölle ja teoksista ruoat. Siinä ne eläkepäivät kuluu ja saat hommasta 150 euroa viikossa, mistä verottaja vie suuren osan
Lue jutu tarkemmin. Arsin lausunto perustuu vammaispalvelun hänelle lähettämään sähköpostiin. Jossa väitetään useamman kertoneen. Ko. Sähköpostissa jonka olen itse nähnyt.
Jostain syystä ylen. Jutudta on jätetty pois että vaikka Arsi valvo myöhään. Normaalisti myös herää aikaisin. Koulu alkaa normaalisti klo.8.00