Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla

Vierailija
09.02.2024 |

"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.

Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.

Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.

- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.

Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.

Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.

Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."

Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.

"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.

Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.

- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."

https://yle.fi/a/74-20073529

Kommentit (327)

Vierailija
321/327 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on ikinä tehnyt ansiotyötä ja koneet arvatenkin yhteiskunta maksanut 

Vierailija
322/327 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on ikinä tehnyt ansiotyötä ja koneet arvatenkin yhteiskunta maksanut 

Minua ei tämä haittaa, mutta tämä märinä siitä, että minä minä minulla on oikeus saada kaikki nyt heti mulle. Esim moni vanhus elää käytännössä kotinsa vankina, kotihoito käy pari kertaa päivässä 10 minuuttia. Tai entäs tämä MOT- dokumentti, missä näytettiin, miten kamalaa vanhustenhoito nykyään on laitoksissa.

Tämä jätkät märisee siitä, kun ei saa yötä myöten pelata , ja ei ole henk kohtaista kusettajaa hänellä!!!!

Myös sairaaloissa, ihan työikäiset ja terveet vuodepotilaita joutuvat pissimään pulloon tai aluastialle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/327 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla 24/7 avustaja ? Kun jutun perusteella pystyy asioita tekemään itsekkin !! Ja sähkärillä ne muutkin liikuntarajoitteiset liikkuu itse . Vai onko tässä nyt että haluaa 24/7 palvelijan kotiinsa ,kun ennen on se isä tämän hoitanut .ja jutussa oli myös että avustajia kuunneltu päätöksen teoissa,no nehän siellä kaiken näkee päivittäin mitä siellä tehdään .

Vierailija
324/327 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuo pystyy asioita itse tekemään .itsellä toimii sormet sen verran että niillä laitteita pystyy käyttämään ,niin ei mullakaan ole mitään 24/7 avustajaa .klo 22 sänkyyn ja vaipat päälle . Nukkumaan harvoin tohon aikaan käyn ,kattelen sarjoja ja leffoja.että turhaa itkemistä nyt tossa 

Vierailija
325/327 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että on kehdannut soittaa hätäkeskukseen pyytääkseen apua sänkyyn päästäkseen. Olisi mennyt sänkyyn ennen avustajan kotiinlähtöä niin ei olisi mitään ongelmaa. Pelejä voi pelata myös sängystä käsin.

Pitäisi olla itsestäänselvää ettei ole kotihoidon eikä varsinkaan hätäkeskuksen asia auttaa yöllä vammaisia tuolista sänkyyn. 

Vierailija
326/327 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten vanhukset, toipilaat jne. jotka asuvat kotona ja kotihoito käy piipahtamassa pari kolme kertaa vuorokaudessa ja potilas on täysin liikuntakyvytön ja on vuodepotilas? Ja näitä on Suomessa kymmeniätuhansia."

Eri lait koskevat eri ihmisryhmiä. Tälle on myös perusteet. Vanhuus ja toipilaisuus on määräaikainen aika ihmisen elämässä. Luonnollinen osa elämää. Aivan kuten vauva-aika tai taaperoaika. Vammaisuus on yleensä elinikäistä eikä se kohtaa kuin pientä osaa ihmisistä. Lähes kaikki ihmiset ovat toipilaita jossain vaiheessa elämäänsä.

Vammaispalveluiden tarkoitus on mahdollistaa myös vammaisten läheisille normaali elämä esim. työssäkäyminen. Tarkoituksena on myös estää läheisten uupuminen ja sairastuminen. On eri asia hoitaa esim. dementikkoa noin 8 vuotta kuin vaikeasti kehitysvammaista noin 60 vuotta. On normaalia kantaa hoitovastuuta omista lapsista ja vanhenevista

On vammaidpalvelut joo, ja hyvä niin. Mutta ei voi olla niinkään, että vammaiselly ihmisellä ja hänen läheisillään ei itsellään ole mitään vastuuta esim yöllisten vessakäyntien hoitamisesta.  

On TODELLA järkyttävää, että viestisi on saanut noin paljon ylänuolia muilta yhtä tyhmiltä ihmisiltä kuin sinä!

Ei vammainen pääse itse vessaan, ei hänellä voi siksi olla mitään vastuuta siitä. Läheisillä ei ole lain mukaan mitään vastuuta myöskään, todella outoa jos kuvittelet sellaista. Täällähän te aina huudatte kurkku suorana, että ette aio auttaa iäkkäitä vanhempianne yhtään mitenkään, koska se ei ole teidän vastuullanne, vaan yhteiskunnan. Millä ihmeen perusteella nyt sitten vaaditte vammaisen "läheisiä" viemään vammaista vessaan? Suurella osalla vammaisia ei ole mitään läheisiä olemassakaan!

Vierailija
327/327 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo aika paljon ammattikorkeakoulujen tasosta Suomessa jos kirjaimellinen vammainen pääsee sinne opiskelemaan. 🤣

Lihassairaus vaikuttaa fyysiseen suorituskykyyn, ei aivoihin. 

Totta, kaikki eivät tiedä, että aivot ei ole lihasta🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi