21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla
"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.
Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.
Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.
- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.
Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.
Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.
Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."
Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.
"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.
Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.
- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se voi kusta sellaiseen kusipulloon tai vaippaan sängyssään? En ihan ymmärrä ongelmaa?
Kusipullot ja vaipat on nöyryyttäviä. Eihän vammattomatkaan nuoret käytä sellaisia, joten miksi vammaisen pitäisi?
Vaikka vain siksi että olisi omatoiminen. Hän voisi myös säännöstellä juomista. Ei tarvisi yöllä käydä vessassa.
Täytyy juoda bissee ja sitten tulee pissii.. Kukaan ei yöllä auta.
Arsi
Outo ajatus, että hän haluaisi käytännössä pakottaa jonkun ulkopuolisen asumaan kanssaan 24/7.
Vierailija kirjoitti:
"Miten vanhukset, toipilaat jne. jotka asuvat kotona ja kotihoito käy piipahtamassa pari kolme kertaa vuorokaudessa ja potilas on täysin liikuntakyvytön ja on vuodepotilas? Ja näitä on Suomessa kymmeniätuhansia."
Eri lait koskevat eri ihmisryhmiä. Tälle on myös perusteet. Vanhuus ja toipilaisuus on määräaikainen aika ihmisen elämässä. Luonnollinen osa elämää. Aivan kuten vauva-aika tai taaperoaika. Vammaisuus on yleensä elinikäistä eikä se kohtaa kuin pientä osaa ihmisistä. Lähes kaikki ihmiset ovat toipilaita jossain vaiheessa elämäänsä.
Vammaispalveluiden tarkoitus on mahdollistaa myös vammaisten läheisille normaali elämä esim. työssäkäyminen. Tarkoituksena on myös estää läheisten uupuminen ja sairastuminen. On eri asia hoitaa esim. dementikkoa noin 8 vuotta kuin vaikeasti kehitysvammaista noin 60 vuotta. On normaalia kantaa hoitovastuuta omista lapsista ja vanhenevista vanhemmista. Läpi elämän kestävä vaativa hoitov
On vammaidpalvelut joo, ja hyvä niin. Mutta ei voi olla niinkään, että vammaiselly ihmisellä ja hänen läheisillään ei itsellään ole mitään vastuuta esim yöllisten vessakäyntien hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen sitä mieltä, että kaikenkaikkiaan terveydenhoito asioissa ( ja muutenkin kyllä yhteiskunnan asioissa, mutta erityisesti kaikissa terveydenhoitoon liittyvissä ) ollaan jämähdetty liian tiukasti aamupainotteiseen tapaan toimia. Ei osata yhtään huomioida, ettei kaikilla ole ihan sama vuorokausirytmi !!! Sairaalassa / vanhainkodissa PITÄÄ herätä ja PITÄÄ mennä nukkumaan, vaikkei oma rytmi olisi sellainen. Vastaanotot alkaa aamulla ja loppuu iltapäivällä, vaikka päivää olisi vielä vaikka kuinka jäljellä. jnejne
Tässä tapauksessa toki muutakin, mutta siellä pohjalla kun on tämä liian aamupainotteinen elo.
Siihen ei-aamupainotteiseen eloon pitäisi sitten avustajiksi löytää ihmisiä, jotka haluavat tehdä todella surkeasti palkattua työtä ihan kaikkina vuorokaudenaikoina jotta jokainen voisi elää oman rytminsä mukaisesti. Itse joudun heräämään töihin klo 06:00 eikä se vastaa ollenkaan mun luontaista vuorokausirytmiä, mutta minkäs teet kun rahaa on tienattava.
Vierailija kirjoitti:
Vammaispalveluita on paisutettu koko 2000-luku. Nyt aletaan olla sielläkin pisteessä, jossa palveluita joudutaan karsimaan ja priorisoimaan ihan niinkuin muillakin sote-alueilla. Itse ajattelen, että jossain määrin omia valintoja seuraa myös velvollisuuksia. Esim. jos haluaa täysin vapaasti valita asuinpaikkansa, ei 24/7-palvelut välttämättä ole tarjolla, vaan olet velvollinen ottamaan itse enemmän vastuuta. Tuetuissa asumisyksiköissä apua saa nopeammin. Raha ja hoitajat ei vain riitä jos kaikki 24/7 avun tarvitsijat voivat ja saavat asua yksin missä haluavat.
Olen kahden vammaisen lapsen vanhempi.
Olen sitä mieltä, että vamnaiset tarvitsevat palveluita ja hoivaa, mutta joissain asioissa on tosiaan ammuttu yli.
Kun piirrän 30km harpilla asuinpaikkakunnastani käsin ympyrän, renkaan sisäön mahtuu 3, siis kolme erityisammattioppilaitosta.
Peruskoulun lisäksi syvästikin kehitysvammaiselle kuuluu toisen asteen koulutus.
Aivan järjetön määrä on syydetty veroeuroja toimintaan, joka voitaisiin paljon halvemmalla ja kevyemmin toteuttaa kehitysvammaisten asumisyksikköjen yhteydessä.
Vammainen haluaa että olisi avustaja 24/7. Ihan ymmärrettävää sinänsä. Mutta pitäiskö yhteiskunnan se järjestää ja maksaa? Ehkä pitäisi. Yhteiskunta ollaan me kaikki. Meidän siis pitäisi organisoida avustuskuvio ja maksaa siitä vielä sellainen asiallinen korvaus, että avustaja on tyytyväinen. Kuka ryhtyy toimeen? Vapaaehtoisia?
Työtön haluaa että saisi työpaikan. Ihan ymmärrettävää sinänsä. Mutta pitäiskö yhteiskunnan se järjestää ja maksaa? Ehkä pitäisi. Yhteiskunta ollaan me kaikki. Meidän pitäisi organisoida työpaikka ja maksaa siitä vielä sellainen asiallinen korvaus, että työntekijä on tyytyväinen. Kuka ryhtyy toimeen? Vapaaehtoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vammainen haluaa että olisi avustaja 24/7. Ihan ymmärrettävää sinänsä. Mutta pitäiskö yhteiskunnan se järjestää ja maksaa? Ehkä pitäisi. Yhteiskunta ollaan me kaikki. Meidän siis pitäisi organisoida avustuskuvio ja maksaa siitä vielä sellainen asiallinen korvaus, että avustaja on tyytyväinen. Kuka ryhtyy toimeen? Vapaaehtoisia?
Työtön haluaa että saisi työpaikan. Ihan ymmärrettävää sinänsä. Mutta pitäiskö yhteiskunnan se järjestää ja maksaa? Ehkä pitäisi. Yhteiskunta ollaan me kaikki. Meidän pitäisi organisoida työpaikka ja maksaa siitä vielä sellainen asiallinen korvaus, että työntekijä on tyytyväinen. Kuka ryhtyy toimeen? Vapaaehtoisia?
"Yhteiskunta ollaan me kaikki"
No ei todellakaan olla, on vaan paskavaltio ja sen alamaiset
Vierailija kirjoitti:
Jutussa luki, että avustaja on iltamyöhään mutta kun lähtee, ei Arsi halua sänkyyn vaan jää istumaan. Sitten Arsi soittaa 112 kun tarvitsee apua siirtyäkseen sänkyyn ja on kovin tuohtunut kun 112 ihmetellään että miksi Arsi sinne soittaa kun kyseessä ei ole hätä. Joten ajattelisin että kyseessä on osin itseaiheutettu tilanne, kun tiedostetaan että avustajan työaika päättyy, mutta ei mennä avustusajan sisällä sänkyyn. Sängyssäkin voi olla esim läppärillä.
Hetken jo ajattelin että täähän on vitsi, mutta oikeasti soittaa hätäkeskukseen!
Tilanteesta jonka itse on aiheuttanut! Voisi asua talossa jossa 24/7 apu tai voisi mennä silloin klo 23 nukkumaan kun hoitaja lähtee, mutku ei huvita. Sitten soitellaan hätäkeskukseen. Sakot sietäisi saada hätäkeskuksen turhasta häirinnästä. Toki vammaiset tarvitsevat apua ja tukea, mutta sitä on hoettu jo niin kauan että luulevat olevansa oikeutettuja ihan mihin itse keksivät haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen sitä mieltä, että kaikenkaikkiaan terveydenhoito asioissa ( ja muutenkin kyllä yhteiskunnan asioissa, mutta erityisesti kaikissa terveydenhoitoon liittyvissä ) ollaan jämähdetty liian tiukasti aamupainotteiseen tapaan toimia. Ei osata yhtään huomioida, ettei kaikilla ole ihan sama vuorokausirytmi !!! Sairaalassa / vanhainkodissa PITÄÄ herätä ja PITÄÄ mennä nukkumaan, vaikkei oma rytmi olisi sellainen. Vastaanotot alkaa aamulla ja loppuu iltapäivällä, vaikka päivää olisi vielä vaikka kuinka jäljellä. jnejne
Tässä tapauksessa toki muutakin, mutta siellä pohjalla kun on tämä liian aamupainotteinen elo.
Siihen ei-aamupainotteiseen eloon pitäisi sitten avustajiksi löytää ihmisiä, jotka haluavat tehdä todella surkeasti palkattua työtä ihan kaikkina vuorokaudenaikoina jotta jokainen voisi elää oman rytminsä mukaisesti. Itse joudun heräämään tö
Sinä voit työkykyisenä itse valita työpaikkasi. Voit vaihtaa iltapainoitteiseen työhön. Moni ihminen valitsee työnsä juur rytmin mukaan.
Jahas, nyt alkoi sitten uutisointi jolla pyritään saamaan yleisön mielipide vammaisia kohtaan negatiiviseksi jotta heiltä voitaisiin ottaa tukia pois kansan älähtämättä. Tämähän alkoi yksinhuoltajilla, ja sitten tuli köyhät. Vammaisten jälkeen vuorossa on varmaan lapset. Eli tehdään tahallaan tällaisia juttuja joista sitten kärsii koko viiteryhmä.
Pöljä Arsi joutui takaisin isin ja äidin hoitoon. Loppui se yökerhoissa ravaaminen!
Miksi ystävät eivät voi viedä baarista kotiin, ja laittaa yöpuulle? Isähän voi avustaa omaa lastaan vaikka ei siitä rahaa annettaisikaan? Joku läheinen voi viettää asunnossa vaikka yhden yön per viikko, jolloin hän voi olla myöhempään ulkona?
jutussa myös lopussa kertottiin että avustajien mielestä hän ei tarvitse niin paljon apua kuin vaatii. Myös painon pitäminen kurissa helpottaa omatoimista liikkumista.
Tällaiset arsijaakkolat kannattaisi laittaa ihan laitoshoitoon kun vapaudessa tulee vain tuollaista valitusta ja mielensäpahoitusta. Aikaisemmin oli ne hyvät B-mielisairaalat joissa tällaiset saivat piirrellä värikynillä ja vaippojen vaihto hoitui ajallaan.
Mitä Arsin avustajat tekee sillä aikaa, kun Arsi opiskelee tai pelaa pelejä?
Vallan vois riittää, että toinen avustaja käy aamusta 3 tuntia. Auttamassa pesulle, vessaan , tekemässä aamupalan ja lounaan , iltapäivän välipalan ja päivällisen valmiiksi. Arsi lämmittää itse ruokansa mikrossa. Kädet pelaa ja pyörätuolilla pystyy liikkumaan.
Ilta-avustaja tulisi sitten illalla auttamaan iltatoimissa 3 tuntia. Jompi kumpi avustajista hakee ruokaostokset, ja valmistelee ne lautasille jääkaapin alahyllylle.
Joutuu ne muutkin käyttämään sorsaa, jos ei pöntölle pääse.
Vierailija kirjoitti:
"Muistan vain sen ketjun,missä ei haluttu enää ottaa vammaista mukaan illanviettoon. Vei liikaa voimia tms.Joidenkin mielestä hänet piti jättää vain kylmästi kotiin ja toiset ehdotti avustajaa."
No eiköhän avustaja olisi se järkevin juttu, jos kaverit eivät koe haluavansa avustaa?
Luin jutun vammaistytöstä, joka halusi kahvilaan/baariin usein, mutta paikan henkilökunta ei tahtonut häntä avustaa vessassa. Kyse ei sinänsä ollut isosta jutusta (tyyliin pyyhkiminen), mutta ymmärrän täysin ettei ole tuntemattoman hommia tuollainen. Tytöllä oli sitten avustaja ainakin välillä mukanaan, mutta siitäkin jotain kiukutteli.
Osa vammaisista tuntuu olevan suoraan sanottuna pilalle lellittyjä. Heille tulisi tehdä selväksi miten yhteiskunta pelaa, ja lakata yhtään antamasta liekaa loputtomilla neuvotteluilla ym. Henkisesti vastassa kun voi olla 5-vuotias kiukkupussi. Ei sellaisten kanssa neuvotella.
Itse olin viime kesänä juoksulenkillä Kalliossa ja olin tekemässä loppuvenyttelyjä aitaa vasten. Paikalle tuli vammainen , nuori nainen pyörätuolilla. Hänen olisi pitänyt päästä kapeasta aidan raosta , jossa metallia ko alaosassa aidan toiselle puolelle. Hän oli yksin liikkeellä, ja alkoi vaatimaan minua auttamaan häntä. Kun samoin, etten osaa enkä voi enkä pysty ( minun olisi vissiin pitänyt nostaa hänet ja pyörätuoli aidan yli, olen nainen ja pienempikokoinen kuin ko hlö, eikä minulla ole hoitajan tms koulutusta tai kokemusta), sai tämä nainen kamalat raivarit, ja alkoi huutamaan ja haukkumaan minulle ja kiroilemaan ja puimaan nyrkkiä.
Tätä ketjua lukiessa tajusin, että nämä vammaiset ovat pilalle hemmoteltuja kakaroita, jotka olettavat että maailma pyörii heidän ympärillään, ja heillä on oikeus kaikkeen ilmaiseksi- yhteiskunta maksaa, ja kaikkien ihmisten on oltava valmiita auttamaan heitä 24/7 missä vaan ja miten vaan.
Ehkä Arsin kannattaisi vuorostaan yrittää sopeutua yhteiskuntaan eikä toisinpäin? Normaali unirytmi nyt ihan ekana. Sen saavuttaa viimeistään viikossa, kun vaan menee ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muistan vain sen ketjun,missä ei haluttu enää ottaa vammaista mukaan illanviettoon. Vei liikaa voimia tms.Joidenkin mielestä hänet piti jättää vain kylmästi kotiin ja toiset ehdotti avustajaa."
No eiköhän avustaja olisi se järkevin juttu, jos kaverit eivät koe haluavansa avustaa?
Luin jutun vammaistytöstä, joka halusi kahvilaan/baariin usein, mutta paikan henkilökunta ei tahtonut häntä avustaa vessassa. Kyse ei sinänsä ollut isosta jutusta (tyyliin pyyhkiminen), mutta ymmärrän täysin ettei ole tuntemattoman hommia tuollainen. Tytöllä oli sitten avustaja ainakin välillä mukanaan, mutta siitäkin jotain kiukutteli.
Osa vammaisista tuntuu olevan suoraan sanottuna pilalle lellittyjä. Heille tulisi tehdä selväksi miten yhteiskunta pelaa, ja lakata yhtään antamasta liekaa loputtomilla neuvotteluilla ym. Henkisesti vastassa kun voi olla 5-vuotias kiukkupussi. Ei se
Hupsis. mieti vähän, miltä vammaisista tuntuu olla kaikesta syrjässä.
Olen itse alkanut miettiä esim typeriä kerrostaloratkaisuja, joissa on tehty kolmikerroksisia taloja ilman hissiä.
Vammainen ei pääse ollenkaan vaikka kaverinsa luo, joka pitää juhlat tuollaisessa ystävilleen.
Kuka vaan voi joutua vanhana pyörätuoliin. Esim sukulaistätini jäi talonsa vangiksi, kun sääri amputoitiin. Omistusasunto ja hissi oli, mutta pari porrasta ulko-ovella. Ikää jotain 94 tuolloin. Eli vielä 10 vuotta. Kirkas järki ja eleli siskonsa kanssa. Olivat tottuneet liikkumaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, nyt alkoi sitten uutisointi jolla pyritään saamaan yleisön mielipide vammaisia kohtaan negatiiviseksi jotta heiltä voitaisiin ottaa tukia pois kansan älähtämättä. Tämähän alkoi yksinhuoltajilla, ja sitten tuli köyhät. Vammaisten jälkeen vuorossa on varmaan lapset. Eli tehdään tahallaan tällaisia juttuja joista sitten kärsii koko viiteryhmä.
Tämä oli jutun idea!!!!!!!!
On kummallista, että monista eniten yhteiskunnan palveluja hyödyntävistä yhteiskunta on ikään kuin suurin vihollinen ja muutaman lomakkeen täyttäminenkin epäreilua ja lamaannuttavaa paperisotaa.