Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla

Vierailija
09.02.2024 |

"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.

Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.

Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.

- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.

Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.

Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.

Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."

Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.

"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.

Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.

- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."

https://yle.fi/a/74-20073529

Kommentit (327)

Vierailija
301/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ikävää, että sairastuu ja vammautuu nuorena. Hienoa, että siitä huolimatta Arsikin jaksaa opiskella. Toinen asia on sitten se, että yhteiskunnalla ei ole varaa toteuttaa jokaisen yksilön omia haluja. Kun tarvitsee apua ihan perusasioihin niin  hankala hänelle on yksityiskotiin järjestää 24/7 hoitajaa.  Ymmärrän myös halun osallistua opiskelijaelämään kuten muutkin, mutta täytyykö yhteiskunnan se ja yövalvominen mahdollistaa? Miksi jossain asunnossa, mihin on saatavissa apua 24/7 olisi sen häpeällisempää kuin muussakaan asunnossa? Kyllähän ne kaverit tietää , ainakin tämän kehtijutun jälkeen, että hän tarvitsee sen avun.

Arsi liikkuu kodin ulkopuolella sähköpyörätuolin avulla. Jokainen normaaliälyinen ihminen tajuaa sen nähdessään, ettei Arsin elämä voi olla kovin itsenäistä. Senkin takia ihme

Eihän avustaja mikään piika ole, joka passaa avustettavan vieraita.

Vierailija
302/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ikävää, että sairastuu ja vammautuu nuorena. Hienoa, että siitä huolimatta Arsikin jaksaa opiskella. Toinen asia on sitten se, että yhteiskunnalla ei ole varaa toteuttaa jokaisen yksilön omia haluja. Kun tarvitsee apua ihan perusasioihin niin  hankala hänelle on yksityiskotiin järjestää 24/7 hoitajaa.  Ymmärrän myös halun osallistua opiskelijaelämään kuten muutkin, mutta täytyykö yhteiskunnan se ja yövalvominen mahdollistaa? Miksi jossain asunnossa, mihin on saatavissa apua 24/7 olisi sen häpeällisempää kuin muussakaan asunnossa? Kyllähän ne kaverit tietää , ainakin tämän kehtijutun jälkeen, että hän tarvitsee sen avun.

Arsi liikkuu kodin ulkopuolella sähköpyörätuolin avulla. Jokainen normaaliälyinen ihminen tajuaa sen nähdessään, ettei Arsin elämä voi olla kovin itsenäistä. Senkin takia ihmettelen, mikä siinä palveluyksikössä asumisessa m

Onhan joillakin vanhuksillakin vastenmielisyys hakeutua vanhusten toimintaan, koska "siellä on vanhuksia". Kai jonkinlainen vastaava tunne, että ei halua identifioitua vammaiseksi vaan olla kuin olisi vammaton. Olin joskus nuorten aikuisten monivammaisten asumisyksikössä töissä ja sieltä moni täysi-ikäinen kävi useinkin yökerhoissa ja keikoilla muista yksiköistä tutuksi tulleiden vammaisten kanssa. Oli tietyt paikat missä heidät tiedettiin hyvin ja tultiin päästämään pyörätuolit takaovesta sisään, että pääsivät viettämään iltaa mahdollisimman sujuvasti. Mutta varmasti etenkin nuorelle ihmiselle voi olla rankkaa, kun kokee tarvetta olla normaali ja vetää selvä raja itsen ja muiden vammaisten välille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsee kotihoidon ja avustajat. Silloin se ei ole normaalin nuoren itsenäinen elämä. Ja ihan fakta on, että vaikka kouluttautuisi loppuun asti, ei hän töitä tule saamaan ellei ryhdy yrittäjäksi. Realiteetit on ihan kateissa.

Tyypillistä suomalaista lyttäämistä.

Vierailija
304/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä niitä avustajia iltavuorossa. Yrität kymmenen jälkeen houkutella arsia sänkyyn, kun työvuoro loppuu tunnin päästä. Arsi pelaa ja inttää, ettei väsytä. Yrität selittää, että työvuoro loppuu klo 23. Arsi inttää, että tällä on oikeus valvoa, sun on pakko jäädä, kun mulla on peli kesken.

Siinä sitten tunti väännetään ja avustajalle alkaa jo keittää, kun viimeinen bussi menee klo 23.15. Yhdeltätoista sanoo heipat, että työaika loppuu nyt. Arsi jää istumaan pyörätuoliin ihmettelemään, että eikö se jäänytkään ilmaiseksi omalla ajalla muutamaksi tunniksi odottamaan, että hän saa päin loppuun. Soittaa jälkeen, että tulkaa auttamaan mut sänkyyn.

Avustaja miettii bussissa, että taitaa sanoa itsensä irti ja etsiä uuden avustettavan

Minä lähtisin myös ja sanoisin, että siinäs istut sitten minun puolesta

Vierailija
305/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä niitä avustajia iltavuorossa. Yrität kymmenen jälkeen houkutella arsia sänkyyn, kun työvuoro loppuu tunnin päästä. Arsi pelaa ja inttää, ettei väsytä. Yrität selittää, että työvuoro loppuu klo 23. Arsi inttää, että tällä on oikeus valvoa, sun on pakko jäädä, kun mulla on peli kesken.

Siinä sitten tunti väännetään ja avustajalle alkaa jo keittää, kun viimeinen bussi menee klo 23.15. Yhdeltätoista sanoo heipat, että työaika loppuu nyt. Arsi jää istumaan pyörätuoliin ihmettelemään, että eikö se jäänytkään ilmaiseksi omalla ajalla muutamaksi tunniksi odottamaan, että hän saa päin loppuun. Soittaa jälkeen, että tulkaa auttamaan mut sänkyyn.

Avustaja miettii bussissa, että taitaa sanoa itsensä irti ja etsiä uuden avustettavan

Minä lähtisin myös ja sanoisin, että siinäs istut sitten minun puolesta

Kotihoidossa tuli myös näitä vastaan. Yhdessä oli palaverissa taas kerran sovittu asiakkaan ja omaisen kanssa, että viimeisellä käynnillä hänet avustetaan sänkyyn. Mutta ei. Joidenkin tällaisten toimintakyky oli sellainen, että heidät pystyi siirtämään vuoteeseen myös vastoin heidän tahtoaan, eli asiakas huusi ja haukkui ja sätki vastaan minkä pystyi, mutta hänet laitettiin sänkyyn jatkamaan iltaansa ja se siitä. Asiakas soittI sitten seuraavana päivänä kotihoidon esimiehelle. 

Jos hänet taas jätti toiveensa mukaisesti vielä istumaan pyörätuoliin, niin hän painoi sitten jonkin ajan päästä turvanappia ja turvapalvelu joutui tulemaan auttamaan hänet sänkyyn, koska "kotihoidolla oli muka niin kiire etteivät olleet ehtineet auttaa". Joku kaatunut vanhus tai vammainen joutui sitten odottamaan apua, kun turvapalvelu oli kiinni hänen avustamisessaan sänkyyn. Etenkin monille vammaispalvelun asiakkaille tuntuu olevan mahdotonta hahmottaa, että niillä hoitajilla on aikataulut.

Vierailija
306/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän halusi itsenäisen elämän, mutta hoitaja pitää olla 24/7?

Jostain syystä yhtälö ei toimi.

Jokainen tervepäinen nuori haluaa itsenäistyä, vanhemmistaan, myös ne joilla on fyysinen sairaus. Hän opiskelee ja haluaa työelämään. Tarvitsee avustajaa sairauden vuoksi. 

Selvä. Mutta jos ei pärjää yksin ,niin ei voi odottaa, että yhteiskunta palkkaa hänelle henkilökohtaisen avustajan 24/7. Ei kenelläkään muullakaan ole. Silloin järjestetään elämän niiden palvelujen saatavuuden mukaan. Tai asutaan palvelutalossa,jossa apu on saatavissa,kun avustaja lähtee.

Nämä.vammaiset tuntuvat olevan vtun hankalia ja itsekkäitä ihmisiä. 

Vierailija
307/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa 24/7 avustajaksi järjestynee robotti. Nyt on vaikea kuvitella, että joku asuisi 24/7 saman katon alla ilman omaa elämää, pienellä palkalla ja valmiina  auttaman päivin öin.

Oletko koskaan kuullut vuorotyöstä? Kolme eri hoitajaa mahtuu yhteen vuorokauteen. Ei tietenkään ole tarkoitus, että ja yksi ja sama hoitaja hoitaa 24/7.

Vierailija
308/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sen takia, että yöllä voi tulla pissahätä tarvita 24/7  henkilöhohtaista avustajaa :D Kuikka sängyn viereen ja ongelma on sillä ratkaistu. Tai yöksi vaippa. 

Vierailija
309/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammanen pitäkööt vaippoja. Lellitty vammanen. Minun työttömyysetuudet. Hallitus kyykyttää minua. Wöö. Orpo purra wöö. T: vauva-palsta.

Vierailija
310/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tehnyt / tekee satunnaisesti myös töitä. Ja kehottaisi teitä tarkistamaan tuosta salassapitovelvolilisudesta olevan lainsäädännön. Ettet joudu itse pulaan sitä rikkoessasi. Henkilökohtainen avustaja ei saa kertoa näkemäänsä ,kuulemaansa eikä mitään muutakaan avustetavaa koskevaa. Sen enempää toisille avustajille, työnantajaleen, sosialityöntekijälle. Eikä kenellekään ulkopuoliselle. Vaikka he kysyisivät.

Ilman että asiakas on antanut luvan. Tai on vähintään etukäteen tietoinen. Jolloin hänellä on mahdollisuus kieltää tai kertoa myös oma näkemyksensä.

Riiippuu kenelle on töissä. Jos kunta on sijaismaksajana, ja työntekijät tulevat avustajapalvelufirmasta, niin tokihan se kuuluu työnantajalle mitä siellä töissä tehdään. Sadaan mekin sairaanhoitajina puhua pomon ja muoden saman osaston työntekijö

Hlokohtavustaja ei ole mikään lainsuojaton. Löydät netistä lisätietoa.

Vierailija
311/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa 24/7 avustajaksi järjestynee robotti. Nyt on vaikea kuvitella, että joku asuisi 24/7 saman katon alla ilman omaa elämää, pienellä palkalla ja valmiina  auttaman päivin öin.

Oletko koskaan kuullut vuorotyöstä? Kolme eri hoitajaa mahtuu yhteen vuorokauteen. Ei tietenkään ole tarkoitus, että ja yksi ja sama hoitaja hoitaa 24/7.

Eihän tuon tasoinen ihminen joka pystyy hillumaan omatoimisesti ulkona yökausia tarvitse 24/7 henkilökohtaista avustajaa. Tiedätkö miten paljon vanhuksia makaa liikuntakyvyttöminä yksin kotona, eikä niillä käy, kuin kotisairaanhoito silloin tällöin kurkkaamassa. Moni ei pääse sängystä ylös, puhumattakaan, että pääsisivät vessaan. Ei yhteiskunta pysty palkkaamaan henkilökohtiaisia avustajia vuorokauden ympäri jokaiselle, joka haluaa mennä miten tykkää, vaikaka omat voimat/taidot ei siihen riitä.  Silloin pitää tinkiä omistakin vaatimuksista.  Joko tyytyä siihen, että viimeinen avustaja lähtee klo 23  ja tulla sitä ennen kotiin tai muuttaa asuntolaan tai hommata omainen yöllä auttamaan hänet sänkyyn kun tulee yöelämästä.

Vierailija
312/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän kyllä tätä nuorta miestä. Mielestäni itsenäistymisen tulisi olla jokaisen nuoren ihmisen oikeus.

Mutta joskus asiaan liittyy reunaehtoja joille ei voi mitään - ja näin on ihan jokaisella. Tässä tapauksessa reunaehto on periaatteessa se, että nukkumaanmenoaika olisi klo 23, mikä ei kuulosta kohtuuttomalta. On tietenkin harmillista, että hän ei voi itse päättää asiasta josta yleensä päätetään itse. Mutta mielestäni voi kohtuullisuuden nimessä olettaa, että omat elämäntavat on mahdollista muuttaa tuohon aikatauluun sopiviksi.  Onhan ihmisten elämässä muitakin aikatauluja joiden mukaan on elettävä, kuten lukujärjestykset, työajat, ja aukioloajat. Mutta mielestäni olisi oikeudenmukaista, jos hänen olisi esimerkiksi silloin tällöin mahdollista saada kotiinsa avustaja, jonka työaika päättyy myöhemmin, jotta hän voi halutessaan käydä iltariennoissa. 

Olen samaa mieltä. Olen itse vammainen ja mielestäni oma vamma pitää oppia hyväksymään ja se että ei välttämättä pysty elämään täysin samaa ja täysin itsenäistä elämää kuin terveet. Ja että täytyy tehdä kompromisseja avustajien kanssa. Vaikka Suomessa on jollain paikkakunnilla vammaisten ja varsinkin kehitysvammainen kohtelussa vielä paljon parannettavaa niin uskon että suurin osa työntekijöistä tekee parhaansa että vammaisilla on mahdollisimman normaali elämä. 

Kun olin nuori noin kaksikymppinen niin  minulla oli pari kertaa melko ylimielinen ja vaativa asenne joidenkin palvelujen kanssa. Mutta lopetin sen ja muutin asennetta kun tajusin miten tyhmää se on ja luin jotain keskustelua missä henkilökohtaiset avustajat kertoi huonoista kokemuksistaan. Ja samalla aikuistuin ja opin hyväksymään vamman. Tajusin että en halua olla samanlainen vaikea luonne kuin he joista luin niitä kauhutarinoita. 

En tunne Arsia niin en viitannut häneen henkilökohtaisesti 

Vierailija
313/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sitten ahkerasti töitä ja maksa reippaasti veroja. Tässä tapauksessa kun tarvitaan n.viiden hoitajan rinki plus lomatuuraajat, sairauslomat ym. Tuntipalkka n. 11 eur/tunti ja sen päälle sivukulut, lisät ym. Mitä tämä maksaa? Aika paljon. Kuka maksaa? Yhteiskunta maksaa. No, kun Arsi saa, niin sitten myös muille tarvitseville sama palvelu. Tämä kustannusten nousu tietää sitten säästöä muista kohteista, joten mistä olet valmis luopumaan? Lapsilisät, opintotuki vai lopetetaanko kouluruokailu ja lapsille omat eväät? Olisi se kaikkea kiva saada, mutta rahaa jakavaa taikaseinää ole olemassa varsinkaan tässä maassa, jonka talous on tunnetusti jo kuralla. Tulee paljon halvemmaksi, että Arsi vaan ottaa pissapullon käyttöön.

Vierailija
314/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monta kertaa olen joutunut mummoille ja papoille sanomaan, että "sinulla on vaippa" kun heitä ei yksin ole saanut yöllä lähteä avustamaan vessaan.

Vammaisilla muuten säilyy oikeudet avustajaan ja muihin vammaisten erityispalveluihin sittenkin, kun he tulevat iän puolesta vanhuksiksi. Iän tuomaa toimintakyvyn heikkenemistä ja avuntarvetta sen sijaan ei lasketa vammaksi, joten vanhukset joutuvat itse kustantamaan kaiken avun mitä tarvitsevat.

Vierailija
315/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvan vuorotyön pyörittäminen vaatii 5-6 hoitajaa, lepopäivät on heilläkin.

Vierailija
316/327 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni puolesta vastaavia tapauksia on tullut usein vastaan. Pahin oli ns.rikkaan perheen liikuntarajoitteinen lapsi. Poika oli opetettu passauttamaan "palvelijoitaan" ja pojan äiti vaati järjettömiä. Isä (perheen ainut rahantuoja) oli ainut fiksu tuosta porukasta ja hänen kanssaan tulin hyvin toimeen. Tältä äidiltä tuli elämäni ensimmäinen ja ainakin toistaiseksi viimeinen negatiivinen palaute firmallemme. Naurettavaa mielestäni oli, että tämä palautteen aihe oli sellainen, jonka olisi voinut sanoa minulle suoraan ja olisin voinut alkaa toimimaan toisin, mutta äiti varmaan halusi minulle tahallaan "hankaluuksia". Hän siis halusi että teen pojan puolesta asian, jonka poika olisi voinut täysin ongelmitta itsekin tehdä, mutta kun sitä pystyy periaatteessa vaatimaan niin....Onneksi olen nykyään itse yrittäjä ja voin jättää tuollaiset tapaukset pois listoilta. En ole hoitoalalla kuitenkaan. 

Vierailija
317/327 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mummoni ei pääse iltaisin ja yöaikaan itse vessaan. Laitetaan vaipat. Vammainen saa kyllä avut klo 23 asti. Mummoni ei osaa itse turvallisesti laittaa ruokaa, aloitetaan ateriapalvelu ja mummoni syö nykyisin eineksiä. Vammaiselle taas myönnetään avustaja joka vaikka päivittäin tekee KOTIruuan tälle, koska vammainen ei kykene itse ruokaa laittamaan. Mummoni ei pääse kauppaan itsenäisesti, aloitetaan kauppapalvelu. Vammaiselle myönnetään avustaja, joka auttaa  päivittäin sinne kauppaan ostoksille. Mummoni ei voi ulkoilla myöskään yksin. Ole kotona, asennetaan ovihälytin ja teljetään kotiin. Vammainen haluaa ulkoilla päivittäin, myönnetään avustaja joka auttaa ulkoilussa. Mummoni saa kerran viikossa avut suihkussa, vammainen haluaa peseytyä joka päivä, myönnetään avut. Ja nämähän asiat myönnetään vammaiselle koska vammaispalvelut ja henkilökohtainen apu myönnetään vain välttämättömiin apuihin ja nämähän ovat juuri niitä tälle vammaiselle. Ai niin mummoni muuten joutuu maksamaan näistä avuistaan, joita saa sen 20min aamulla, päivällä ja illalla. Vammainen saa kaiken edellä mainitun ilmaisiksi. Huoh. Ps. Yllämainittu mummo ei ole minun mummoni. 

Vierailija
318/327 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti että ärsyttää nuo itsekkäät vammaiset, palvelutaloon nuo kuuluisivat normaaleja ihmisiä häiritsemästä.

Vierailija
319/327 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä nuori mies pysty tekemään mitään itse, kun vaatii 24/7 avut? Kuoleeko jos on hetkenkin yksin? Kädet näyttäis ainakin toimivan? Eikö voi olla tuntiakaan siis yksin vuorokaudessa? Täytyykö untakin valvoa? Ohhoh. Hieman nyt oma-aloitteisuutta, eihän avustaja mikään palvelija ole joka tekee kaiken puolesta?  Vai onkohan sittenkin :D 

Vierailija
320/327 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko näin että kotona on ollut myös avustaja päivittäin useamman tunnin kerrallaan  vaikka vanhemmat myös ollut kotona jotenkin tuntuu että olisi pojan pitänyt opetella olemaan myös yksin välillä nyt kun joutuukin olemaan yksin niin pelottaa en tiedä mutta hiukan saa sellaisen vaikutelman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi