21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla
"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.
Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.
Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.
- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.
Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.
Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.
Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."
Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.
"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.
Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.
- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta muusta pitää säästää, mutta vammaisilla on oltava oikeus asua ihan missä tahansa ja saada oma henkilökohtainen avustaja käyttöönsä 24/7?
Saahan se asua missä tykkää kunhan itse maksaa kaiken tarvittavan, ei siihen muitten rahoja tollaseen pelleilyyn tarvita.
Niinhän se muillakin menee. En olisi itse opiskeluaikoinani halunnut asua 18 neliön opiskelijayksiössä, mutta minkäs teit kun rahat ei riittänyt parempaankaan. Osasin silti olla iloinen siitä, etten joutunut mihinkään soluun tuntemattomien kanssa vaan mulla oli oma rauha, vaikka tilaa oli vähän ja uunikin puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi siis palkata pari avustajaa istumaan yöt tämän lumihiutaleen kotona, jos sattuu tulemaan asiaa vessaan?
Lumihiutaleeksi kutsuminen tässä kohtaa ei ole asiallista.
Vaipat on keksitty jos ei pysty yöllä odottamaan vessaanpääsyä eikä asumisyksikköön halua muuttaa. Niinhän vanhuksillekin tehdään joten miksi vammainen olisi paremmassa asemassa vain sen takia, että on nuorempi. Kummatkin ovat kuitenkin vain avuntarpeessa olevia ihmisiä..
Vierailija kirjoitti:
Pullukan paikka on palvelukodissa jossa saa palvelua kellon ympäri ja hätätilanne resursseja ei tuhlata herran tarpeisiin.
Miksi on menty asumaan omilleen kun siitä ei kumminkaan selvitä käytännössä? Logiikka sakkaa ja pahasti
Mikä nimi on Arsi? Niinkuin arse, englanniksi?
Typerää kommentointia. Pistää miettimään, että minunkin veroistani -kohtalaisen isoista- maksetaan todennäköisesti tämänkin epäempaattisen rääväsuun tuet.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon ammattikorkeakoulujen tasosta Suomessa jos kirjaimellinen vammainen pääsee sinne opiskelemaan. 🤣
Mikä on kirjaimellinen vammainen? Ei kannata puhu tasoista mitään, kun ei pysty edes suomen kieltä ymmärrettävästi tuottamaan.
Muistan kun täällä oli ketju,jossa joku valittiin,että yhden ystäväporukasta pitää olla baarissa auttamassa pyörätuolikaveria.
Siihen ehdotettiin jonkun avustajan hankkimista.
Sitten,kun joku haluaa avustajan sitäkin haukutaan.
Vammaiset komeroon piiloon,vai?
Mä kyllä ymmärrän,että nuori vammainenkin voi joskus haluta päästä viihteelle.
Olen ollut itsekin nuori. Entä olla muista riippuvainen vielä.
Eikö pidä olla lähinnä jokin hengityslaite, että saa ympärivuorokautisen hoidon? Kuten se auton alle jäänyt tyttö, josta tehtiin dokumentti? Jos ei yöllä pääse vessaan, niin vaippa ja alusta. Myös lääkitystä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun täällä oli ketju,jossa joku valittiin,että yhden ystäväporukasta pitää olla baarissa auttamassa pyörätuolikaveria.
Totta kai se on ymmärrettävää, että nuori haluaa päästä viihteelle. Mutta jos nuori tarvitsee avustajaa, poikkeavista aikatauluista täytyy sopia hyvissä ajoin etukäteen. Avustajatkin on ihmisiä eikä yhteiskunta voi kustantaa kaikille vammaisille 24/7 päivystävää avustajaa, jonka saa mukaansa aina kun tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aika paljon ammattikorkeakoulujen tasosta Suomessa jos kirjaimellinen vammainen pääsee sinne opiskelemaan. 🤣
Näinhän se on. Muistatko ne kaikki kerrat, kun Hawking käännytettiin yliopistojen ovilta, kun mitä sellainen voisi mistään ymmärtää, joka ei edes pysty kävelemään..
Kommentoinnin taso täällä:
Kaikki ei tuottavat yksilöt laitokseen ja vaipat jalkaan; säästyy vettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Posso vetää munkkeja salaa öisin. Ja energiajuomaa.
Mitähän nautintoa sinä keksisit itsellesi, jos et pääsisi edes itsenäisesti vuoteeseen? Sitä paitsi jotkus lääkkeet lihottavat.
Liittyykö yöllinen vessahätä sairauteen? Normaaliahan ei tuon ikäisellä tarve yölliset vessakäynnit ole.
Ymmärrän että vammainen, joka ei ole älyllisesti vammainen ei halua asumisyksikköön, mutta en tiedä miten tämä lain mukaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin halusin nuorempana viihteelle. Siihen oli kuitenkin mahdollisuus vain lomilla, koska olin töissä sellaisessa paikassa jossa muut kävi viihteellä.
Sellaista se elämä on, että kaikkea ei voi saada. Joillain se johtuu vammaisuudesta, joillain jostain muusta.
Mulla on talvivaelluksilla kusipullo teltassa, ettei tarvitse könytä ulos pakkaseen jos tulee hätä juuri kun on päässyt makuupussiin ja saanut itsensä lämpimäksi. Suosittelen Arsille samaa.
ps. valitse eri mallinen pullo, kuin juomapullosi, ettei pimeässä satu vahinkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se on ymmärrettävää, että nuori haluaa päästä viihteelle. Mutta jos nuori tarvitsee avustajaa, poikkeavista aikatauluista täytyy sopia hyvissä ajoin etukäteen. Avustajatkin on ihmisiä eikä yhteiskunta voi kustantaa kaikille vammaisille 24/7 päivystävää avustajaa, jonka saa mukaansa aina kun tekee mieli.
Toki,mutta joidenkin kommentoijien taso on sitä luokkaa,että sekin on liikaa. Siis,että vammainen haluaisi päästä viihteelle. Muistan vain sen ketjun,missä ei haluttu enää ottaa vammaista mukaan illanviettoon. Vei liikaa voimia tms.Joidenkin mielestä hänet piti jättää vain kylmästi kotiin ja toiset ehdotti avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Oman kommenttisi taso on luokaton. Asumisyksiköstä voi saada oman asunnon, johon kenelläkään muulla ei ole asiaa muuten kuin kutsusta. Ja sellaisessa ei todellakaan tarvitse mitään vaippoja, koska apu on lähellä ympäri vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin halusin nuorempana viihteelle. Siihen oli kuitenkin mahdollisuus vain lomilla, koska olin töissä sellaisessa paikassa jossa muut kävi viihteellä.
Sellaista se elämä on, että kaikkea ei voi saada. Joillain se johtuu vammaisuudesta, joillain jostain muusta.
Ei ollut vapaapäiviä vai?
Älä jaksa. Itse tein pelkkää yövuoroa 10 vuotta, kerran 2 kk oli viikonloppuvapaa. Silti en asettaisi itseäni todellakaan samaan tilanteeseen.
Pääsin sentään itse liikkumaan joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kommenttisi taso on luokaton. Asumisyksiköstä voi saada oman asunnon, johon kenelläkään muulla ei ole asiaa muuten kuin kutsusta. Ja sellaisessa ei todellakaan tarvitse mitään vaippoja, koska apu on lähellä ympäri vuorokauden.
Koski koko palstaa
Tämä on täällä ikuisuusaihe.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö yöllinen vessahätä sairauteen? Normaaliahan ei tuon ikäisellä tarve yölliset vessakäynnit ole.
Ymmärrän että vammainen, joka ei ole älyllisesti vammainen ei halua asumisyksikköön, mutta en tiedä miten tämä lain mukaan menee.
Ainakin pitkään valvoessa saattaa tulla illan / yön viimeinen vessakäyntikin myöhemmin.
Saahan se asua missä tykkää kunhan itse maksaa kaiken tarvittavan, ei siihen muitten rahoja tollaseen pelleilyyn tarvita.