Lähteekö teiltäkin aamuisin päiväkotiin takkutukkaisia lapsia?
Minusta tuntuu, että meidän perheestä lähtevät aamulla siisteinä vain ne, jotka ovat tarpeeksi isoja huolehtimaan itse itsestään. Aamut ovat sellaista katastrofia, että vaikka laittaisi kaiken valmiiksi illalla ja heräisi miten aikaisin hyvänsä, kiire pukkaa päälle. Miten ihmeessä te muut selviätte aamulla aikaisin päiväkodin kautta töihin, jos pitää olla toisella puolella kaupunkia jo tasan kahdeksalta töissä?
Kommentit (71)
Vierailija:
Ovat liukasta laatua eivätkä takkuunnu. Nykyisin kyllä sekoittaa niitä ja vahaa ja geelittää ja lakkaa jne.
Ja uskallan sanoa enkä peittele asiaa ( iän tuomia piirteitä : )
meillä eskarilainen poika, jonka hiukset vahvat. Eivät mene takkuun ja sipaisen harjalla kiireesti ne aamulla, siistiltä näyttää. Mutta sitten päiväkoti-ikäiset tytöt .....
Pitkät hiukset kummallakin, mutta ei mahdottoman pitkät. Aina ne on yön jäljiltä jotenkin takussa. Niitäkin siistin harjalla ( kauheassa kiireessä, myönnän ) jos jää miehen harteille, ei tee sitäkään. Jotkut takut tässä kohdassa silenee, kaikki ei. Toisinaan tytöillä voi olla takkuja tukassa...
Toisen tytön tukka on vahva ja siten siistimpi. Toisella taas tukka hyvin ohut ja linnunpesiä taitaa tukkaa tulla ihan jo ilmastoinnista ; )
En jaksa iltaisin letittää tyttöjen hiuksia, olen niin väsynyt.
Aamulla ei tarvitse tapella takkujen kanssa: letit auki, nopea harjaus ja pinnit tms. päähän. On ihan nätin näköistäkin, kun muuten on tosi piikkisuorat tukat, niin on vähän " ilmavammat" näin.
Laitan sen verran siistit letit illalla, että hätätilassa voivat myös lähteä niissä leteissä aamulla...
Mies hoitelee aamurutiinit ja vie tarhaan.
En halua puuttua, kunhan olennaiset asiat hoituvat.
Eikä muuten kampaamisella kyllä talviaikana olisi noissa meidän lasten päissä näkyvää merkitystä: pipo tekee tehtävänsä.
Minustakin oli vähän omahyväinen tuo aikaisemmin, että lapset tuntevat olevansa rakastettuja kun lähtevät kunnolla puunattuina matkaan...
kyllä meiltä edelleenkin lähdetään matkaan vaatteet jotenkin vain päälle vetäistynä. Päiväkodille on matkaa, autoa ei ole, ja töissä on oltava minuutilleen. ap
Itsekin ehdin vetäistä ripsarit naamaan ja laittaa oman pitkän tukkani kiinni. Suihkuaamuisin herään 15 min aikaisemmin.
Itse olen tukka hyvin, kaikki hyvin -ihmisiä ja tytöillä on aina olleet siistit ja hoidetut, leikatut hiukset kuosissaan.
...meiltäkin lähti ennen takkutukkaisia lapsia päiväkotiin- nykyään:
- käytämme muumi tms hiustenselvittäjä suihketta ja
- lasten hiukset leikattiin joululommam niiiin lyhyiksi, ettei juuri harjaa/ kampaa tarvita aamulla klo 7...
Meidän aikataulu
6.00 minä herään, laitan aamupalan valmiiksi (ja syön itse), laitan itseni työkuntoon ja ehdin jopa käydä koneellakin jos haluan (tsekkaamassa meilit tms.).
7.00 herätän miehen ja lapsen. Molemmat pisulle, pesulle ja pukemaan. Itse harjaan lapsen pitkät hiukset ja laitan ne siististi kiinni. Lapsi ehtii katsoa yhden aamupiirretyn 7.25-7.35 (yleensä TomiTraktori, nyt taitaa olla kesän jälkeen joku muu).
7.35 ulkovaatteet päälle ja kävelemme lapsen kanssa pysäkille, josta bussi lähtee 7.45. Vien lapsen hoitoon klo 8.00 ja olen töissä 8.15 (kävellen hoitopaikasta). Työpäiväni alkaisi oikeasti 8.30 eli saan vielä plussaminuutteja 4 päivässä tunnin, joten voin perjantaisin hakea lapsen aikaisemmin hoidosta.
Mies lähtee omia aikojaan sitten autolla töihin toiseen suuntaan, joten siksi menemme bussilla (matka n. 5km ja lapsi tykkää bussissa kulkemisesta jne).
4-vuotiaasta tytöstä se tuntui pahoinpitelyltä.
Vierailija:
- lasten hiukset leikattiin joululommam niiiin lyhyiksi, ettei juuri harjaa/ kampaa tarvita aamulla klo 7...
on varmaan ihan eri juttu viedä yksi eskari-ikäinen autolla tarhaan ja jatkaa siitä johonkin töihin, jos sattuu olemaan vielä liukuva työaika, kuin sännätä monen lapsen kanssa kukonlaulun aikaan matkaan, jos on vielä pakko ehtiä johonkin tiettyyn bussiin minuutillleen.
hiukset voi kammata siellä bussissa. Selvityssuihke ja harja matkaan vain.
En tajua miten joku voi tossakin jo nähdä vikaa että lapset pari minuuttia odottelee ulkovaatteissa, naurettavaa vouhotusta. Itse en tosiaankaan päästäis pihalle, on niin nuoria et juoksisivat johonkin auton alle keskenään, ehkä se hiki on pienempi paha.
nätisti :( Aina ei siis ole kyse viitseliäisyydestä ja siitä etteikö hiuksia harjattaisi!
Kaikkien hiukset ehdin tosiaankin kammata ja laittaa kiinni aamuisin. Vien kaksi pienintä tarhaan, ja jatkan kahdella bussilla töihin. Eikä ole liukuva työaika, paitsi niinpäin että usein joudun olemaan töissä hieman pidempään kuin piti...
On se kumma jos aikuinen ihminen ei pysty nousemaan kahta minuuttia aikaisemmin, että ehtisi edes harjaamaan lastensa hiukset.
Vierailija:
on varmaan ihan eri juttu viedä yksi eskari-ikäinen autolla tarhaan ja jatkaa siitä johonkin töihin, jos sattuu olemaan vielä liukuva työaika, kuin sännätä monen lapsen kanssa kukonlaulun aikaan matkaan, jos on vielä pakko ehtiä johonkin tiettyyn bussiin minuutillleen.
Joko leteille, saparoille tai vaan ponnarille.
Ei ole suuri vaiva, aikaa menee ehkä 10 min yhteensä-
Vaatteet valitaan aina yhteensopiviksi, mistä olen saanut päiväkodin hoitajilta kiitosta, meidän lapsissa kuulemma silmä lepää ja ulkovaattetkin on aina asianmukaiset :) .
On kiva saada kiitosta, mutta mun mielestä voisivat mieluummin antaa noottia niille vanhemmille joiden lapset tulee näillä keleillä tarhaan ei-kosteussuojavälikausiasuissa. Heidän takia meidänkään lapset ei pääse ulos kuin hetkeksi kerran päivässä :( . Eli ei paljon hyödytä hyvät ulkovarustukset kun muilla on ihan kurjat.
aamut on alkaneet mennä 4 ja 7v:n kanssa ihan hyvin. Herään puoli kahdeksan, laittaudun, alan herättelemään lapsia, pukevat heti, ehtivät syömään rauhassa ja ehkä leikkimäänkin vähän, aletaan pukemaan ulkovaatteita n. 8.40.
4-vuotiaasta tytöstä se tuntui pahoinpitelyltä.
Vierailija:
miten aikaisin te oikein heräätte? itse herään klo 6 ja seitsemältä pitää olla jo menossa, jotta olisin kahdeksalta töissä. Kyllä siinä saattaa lastenkin sukkahousut joskus roikkua.
Ovat liukasta laatua eivätkä takkuunnu. Nykyisin kyllä sekoittaa niitä ja vahaa ja geelittää ja lakkaa jne.