Lähteekö teiltäkin aamuisin päiväkotiin takkutukkaisia lapsia?
Minusta tuntuu, että meidän perheestä lähtevät aamulla siisteinä vain ne, jotka ovat tarpeeksi isoja huolehtimaan itse itsestään. Aamut ovat sellaista katastrofia, että vaikka laittaisi kaiken valmiiksi illalla ja heräisi miten aikaisin hyvänsä, kiire pukkaa päälle. Miten ihmeessä te muut selviätte aamulla aikaisin päiväkodin kautta töihin, jos pitää olla toisella puolella kaupunkia jo tasan kahdeksalta töissä?
Kommentit (71)
Mutta moni avaa itse. Laitetaan kyllä takaisin kiinni jos lapsi haluaa unien jälkeen.
Pari kertaa tuo on tapahtunut, ja tarhan täti kyllä huolehtuii käsien pesut ym. On nääs hänen työnsä. Kyllä minäkin valitsen ipanalle vaatteet, saa joskus valita esim. kahdesta minun valitsemasta mieleisen. Mutta vähällä pääset, jos teillä kaikki onnistuu aina käsikirjoituksen mukaan. Meillä ei palvella noin isolle tenavalle vaatteita valmiiksi päälle, vaan itse saa hoitaa homman. tunissa pitäisi mennä yhden vaatekerran päälle. Minulla on ajatuksena vähän sekin, että lapsi oppii teoilla olevan seuraukset. kun temppuillaan, sillä on juuri se seuraus mitä varoitin olevan. Jos ei vaatteet mene päälle, olkoon ilman. minun on mentävä töihin enkä aio myöhästyä uhman vuoksi. tarhantätiä nämä pari selkkausta on vaan naurattanut . . .
Minusta on todella noloa viedä takkutukkaisia lapsia päivähoitoon, mutta koskaan ei tunnu olevan aikaa kammata niitä hiuksia. Minun lapsillani on vielä tuuheat, helposti takkuuntuvat hiukset. Kun illalla käytän aikaa niiden kampaamiseen, aamulla ne ovat jo aivan kamalassa kunnossa, eikä sitä sotkua ehdi kammata.
jos jossakin päiväkodissa ei vieläkään ole kuivauskaappia, ehdottakaa nyt hyvät vanhemmat sinne sellaisen hankkimista!!
Nyt ovat jo koululaisia ja unohtuu se kampaus tosi usein. Isompi huolehtii siitä jo ite. Sen verran liukkaat hiukset, että takut suoriavat yleensä itekseen.
Eipä oo kukaan valitellu ja jos joku kiinnittää huomiota, niin mitä sitten. Vaatteet on puhtaat ja siistit. Ja ei todellakaan sävy sävyyn
juu kyllä meillä lapsilla on asialliset, ehjät ja sopivankokoiset kurikset,vaikka puvut kestää kosteutta hyvin. Ja niin on muuten kaikilla muillakin lapsilla kuravaatteet. Näin täällä maalla:)
lapset heräävät kun olen lähdössä. oman turvallisen kodin lämmössä ja mummin hoivassa on hyvä olla...
Vierailija:
Vierailija:Vaatteet on puhtaat ja siistit. Ja ei todellakaan sävy sävyyn
Ei nyt luulis olevan suuri vaiva valita vaatteet sävy sävyyn.
No ei kai se niin kauhee vaiva ois, mutta en koe sitä kovin tärkeänä. Räikeitä yhdistelmiä toki vältän. Tosin lapsilla on lähes kaikki vaatteet eri punaisen sävyjä.
Sukat voi kyllä olla ihan mitä väriä vaan eli ne mitkä ekana löytyy, samoin pikkarit.
Ei tosin ole enää kuin yksi tarhaan vietävä mutta ei se kahdenkaan kanssa ollut sen vaikeampaa. Ja tukka kyllä kammataan nätisti ennenkuin lähdetään. Tosin takussa se on iltapäivällä siinä vaiheessa kun haetaan :). No sit on nää koululaiset jotka lähtee tukka pystyssä kouluun, poika varsinkin...
Minusta on tärkeää, että lapset saavat kokea olevansa siistejä, puhtaita, hyvin huolehdittuja ja sitä myöten rakastettuja vaikka meillä onkin neljä lasta. En silti soimaa sinua - ymmärrän hyvin.
Aamuehtimisemme salaisuus on siinä, että olen tosissani joutunut pohtimaan, kuinka ylipäätään koskaan ehdimme mihinkään millään aikataululla ... lopultahan tulee jo nälkä ja kaikki alkaa taas alusta.
No, meillä tällaiset aamut:
- Herään ennen lapsia kylppäriasiat, laitan loppuun miehen aloittaman aamiaisen, syön, luen lehden
-Kahdella isommalla on omat herätyskellot, usein käydään heitä kuitenkin herttelemässä tai hoputtelemassa
-Vaatteet on laitettu illalla valmiiksi tuolille, samoin kaikki tarvittavat tavarat reppuihin
-lapset tulevat alakertaan vaatteineen ja menevät suoraan kylppäriin, pesevät itse hmpaansa (illalla aikuinen), käyvät pöntöllä ja tuovat hiustenlattopussukkansa ruokapöydälle
-pukevat, hoidan pienimmät lähtövalmiiksi, hoputan tarvittaessa isompia
-telkkua ei koskaan aamulla päälle
-kun lapset aamiaispöydässä laitan lasten hiukset ja katson että vaatteet on kunnolla päällä
-lasten syödessä teen pukeville ulkovaatteista eteiseen rimpsut ensin villahousut, sitten villasukat jne lopulta käsineet ja otan pienempien vaatteet valmiiksi kasaan tuolin viereen.
-puetaan ulkovaatteet
-kun lapset valmiita, vetäisen itselleni sisävaatteet päälle kylppäristä ja takin ja sitten mennään.
Eikä meillä edes ole mitenkään kovin aikainen herätys. Minulla alkaa työt yleensä aikaisintaan klo 11, mutta tarhan toivomuksesta viemme lapset ennen yhdeksää. Koska teen iltapainotteista työtä, aamu-unia ei henno päättää ennen puolta kahdeksaa, ja sitten tuppaa taas tulemaan kiire. Ei niinkään oman ehtimisen kanssa kuin lasten kanssa. Millä lapset saisikin mättämään sen aamupalan reippaasti ja ripeästi alas...?
otsatukka vain pinnillä aina sivulle ja päiväkotiin. Siinä menisi tunti että sitä tapeltaisiin selväksi. Iltasella se on aina laskenut. :)
Vierailija:
-puetaan ulkovaatteet
-kun lapset valmiita, vetäisen itselleni sisävaatteet päälle kylppäristä ja takin ja sitten mennään.
Seisotatko lapsia ulkovaatteissa eteisessä sillä välin, kun puet sisävaatteista alkaen itsesi? Ei kai, päästät kait ulos edes? Tai puet samaan aikaan?
Ja kammata omankin naamani.
Tytöt on 1v4kk ja 3v.
Kuvailit meidän aamun! : ) Ja joku kysyi jos kolmonen seisottaa lapsia eteisessä. Minä ainakin teen niin! Ei niitä ulos voi päästää,sotkeentuvat heti!
Vierailija:
Onko seiskalla pitkä parta?
Vierailija:
-ja tuovat hiustenlattopussukkansa ruokapöydälle
-kun lapset aamiaispöydässä laitan lasten hiukset ja katson että vaatteet on kunnolla päällä
Vierailija:
Kuvailit meidän aamun! : ) Ja joku kysyi jos kolmonen seisottaa lapsia eteisessä. Minä ainakin teen niin! Ei niitä ulos voi päästää,sotkeentuvat heti!
No joo. Kysyin siis siitä, kuinka kauan joku seisottaa ulkovaatteissa lapsia sisällä. Kun itse pyrin hoitamaan sen vaiheen mahdollisimman nopeasti, sisällä kun tulee talviromppeissa hiki tosi äkkiä. Eikä ole kiva lapselle mennä hikisenä ulos.
Tottahan siinä yleensä aina joku - äiti, isä tai lapsi - pienen hetken seisoo vaatteet päällä muita odottamassa, mutta pyrin siis sen odotteluajan minimoimaan.
Ei tätä ole moralisoinniksi tarkoitettu, meillä jokaisella on eri tavat toimia. Kunhan kysyin...
Olemme onnistuneet löytämään kivan aamurytmin :)
-herätyskelloni soi klo 7, lapsi yleensä heräilee itsekseen siihen aikaan myös
-muksu vessaan, vaippa pois ja kalsarit jalkaan
-mies menee kahvinkeittoon
-lapsi katsoo aamupiirrettyjä sillä aikaa kun minä puen sisävaatteet ja meikkaan
-mies pukee lapsen samaan aikaan kun katsovat piirrettyjä
-juodaan yhdessä kahvit, lapsi juo maitoa/mehua
-vähän ennen kahdeksaa puen itselleni ja muksulle ulkovaatteet ja sitten menoksi
Jos menen kahdeksaan töihin, herään yksin aiemmin ja teen omat aamutoimeni ja mies herää myöhemmin lapsen kanssa.
Lelupäivinä lelu valitaan edellisenä iltana, ja sitäkään päätöstä ei saa vaihtaa.
Meidän lasten päiväkodissa sitäpaitsi ainakin täytyy viedä lapsi ryhmään asti. Ensin ulkovaatteet pois, sitten sisätossut jalkaan, vessan kautta pesemään kädet, ja sitten lapsi ryhmään ja hei hei.
Ei onnistu se, että kippaa ovesta sisään, vaatteet perässä, ja huutaa heiheit.
Vierailija: