Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähteekö teiltäkin aamuisin päiväkotiin takkutukkaisia lapsia?

Vierailija
12.01.2007 |

Minusta tuntuu, että meidän perheestä lähtevät aamulla siisteinä vain ne, jotka ovat tarpeeksi isoja huolehtimaan itse itsestään. Aamut ovat sellaista katastrofia, että vaikka laittaisi kaiken valmiiksi illalla ja heräisi miten aikaisin hyvänsä, kiire pukkaa päälle. Miten ihmeessä te muut selviätte aamulla aikaisin päiväkodin kautta töihin, jos pitää olla toisella puolella kaupunkia jo tasan kahdeksalta töissä?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni elävät laadukkaasti kotona

Vierailija
2/71 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on niin lyhyt ja siisti tukka, että se ei mene takkuun. Aamutoimet hoitavat isänsä kanssa, joten en tiedä miten heillä aamut sujuu. Minä taas herään, pesen hampaat ja lähden töihin, usein katson peiliin vasta töissä, kun kietaisen huiivn päähäni. Siis aivan sama vaikka tukka olisikin sekaisin.

Poika muuten on tarkka siitä, että hiukset pysyvätkin siisteinä. Jos kumpikaan vanhemmista ei huomaa viedä häntä parturiin ajoissa, hän marssii itse parturiin ja varaa ajan. Ikää pojalla on 6v ja parturi samassa talossa lähikauppame kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaatteet on puhtaat ja siistit. Ja ei todellakaan sävy sävyyn

Ei nyt luulis olevan suuri vaiva valita vaatteet sävy sävyyn.

Vierailija
4/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuotias on vielä _pieni_. Ei hänen tarvitse käyttäytyä aikuisen lailla... Jos tunti menee tahkotessa vaatteita päälle, se on mielestäni tosi tosi pitkä aika. Eikä tuonikäisellä ole aikakäsitystä minkäänlaista. Vaikka äiti/isä vieressä hokisi, että nyt on kiire, niin ei lapsi sitä älyä. Pakotatko itse pukemaan ulkovaatteetkin? Meillä naapuri pakottaa, ja heidän lapsensa ehtii usein olla ulkona ehkä kymmenen minuuttia. Epäreilua mun mielestä. Ei kolmi-nelivuotias vielä hallitse kintaiden yms. laittoa.

Meilläkin vaatteet on saatava päälle nätisti, mutta vanhemmat kyllä auttavat. Sitten jos alkaa kiukutteleen kun autamme vaatteita, niin silloin lentää autoon yöpuvussaan ja vaatteet on kainalossa. Ja tästäkin on etukäteen annettu varoitus.

Vierailija:

Meillä ei palvella noin isolle tenavalle vaatteita valmiiksi päälle, vaan itse saa hoitaa homman. tunissa pitäisi mennä yhden vaatekerran päälle. Minulla on ajatuksena vähän sekin, että lapsi oppii teoilla olevan seuraukset. kun temppuillaan, sillä on juuri se seuraus mitä varoitin olevan. Jos ei vaatteet mene päälle, olkoon ilman. minun on mentävä töihin enkä aio myöhästyä uhman vuoksi. tarhantätiä nämä pari selkkausta on vaan naurattanut . . .

Vierailija
5/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aamu:

- minä herään klo 5.00 (suihku, pukeutuminen, meikkaus ja hiukset)

- klo 6.00 herätän tytön (kohta 5-v.) ja miehen

- tytön aamupisu -ja hammaspesu (autan hampaiden pesussa)

- mies menee suihkuun

- tyttö pukee sisävaatteet päällensä, jotka olen jo edellis iltana hänelle valinnut. Ja tietenkin saman sävyiset:)

- mies pukeutuu

- harjaan tytön pitkät hiukset, jotka ovat olleet yön letillä (eivät näin takkuunnu)

- teen uudet letit, ponnarit tms.

- sitten vaan kaikille ulkovaatteet päälle ja menoksi, klo on n. 6.30

- minä vien tytön tarhaan ja sen jälkeen jatketaan miehen kanssa autolla töihin, otan autossa vielä pikaunet (10-15 min) mieheni ajaessa

- minä olen töissä n. klo 7.00 ja mies n. klo 7.05:)

Vierailija
6/71 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ihmiset siistivät itsensä ennen kuin ulko-oven avaavat. kaikesta täälläkin väännetään kättä. millaisia sontiaisia täällä oikein palstailee en enää ihmettele, kun hesarissakin päiviteltiin täiden yleistymistä.

Vierailija
7/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Odottavatko lapset ulkovaatteet päällä? Odottavat, ja minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Vai ajattelitko, että puen ja avustan neljä lasta toppapaukuihinsa yms tamineisiinsa pitkä talvipalttoo yllä? Lähtötilanteessa minulta puuttuu yleensä paita ja housut tai hame - siinä menee noin kaksi minuuttia kun vetäisen ne ylleni. Vielä takki päälle ja olen valmis. Toisinaan avaan oven ja päästän ulos ne, jotka ymmärtävät pysyä tallessa sen kaksi minuuttia. Monessa päiväkodissa lapset odottavat vaikka kuinka kauan, jotta koko ryhmä saadaan puettua.

2. Hiukset laitetaan ruokapöydässä? Kyllä ikävä kyllä näin. Muutakin olen kokeillut, mutta parhaiten se sujuu niin, että istuvat aloillaan ja kukaan ei tee pahojaan sillä välin, kun laitan muiden hiuksia. Lisäksi jokisen aamuaskareet etevät samalla, kun laitan muiden hiuksia kun siis syövät sillä välin. Muutenhan tähän operaatioon tosiaan kuluisi hirmuisesti aikaa. Meillä on siis neljä lasta, joista kolme tyttöä pitkine hiuksineen.

3. Eikö lapsi koe olevansa rakastettu jos ei ole hiukset laitettu ja aamulla on kiire? No itse en pidä kiireestä eikä näytä meidän lapsemmekaan pitävän, joten siistä syystä vältän kiirettä. Ja tutkimusten mukaan tosiaan on niin, että varsin vanhaksi lapset kaipaavat vanhemman kosketusta ja huolenpitoa ja hoivaa. Hoidetut lapset kokevat olevansa rakastetumpia kuin sellaiset, jotka saavat itse hoitaa itsensä kuntoon.

Vierailija
8/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viettekö todella lapset yöpuvussa tarhaan/pph:lle jos eivät pue itse siinä ajassa minkä olette määränneet? Eli siirrätte sen pukemisrumban hoitotädin vastuulle?

Toinen kysymys: kaikki jotka näin tekee, onko kaikilla oma auto? Vai viettekö yöpukuisen lapsen myös bussilla?

Itse nimittäin vien lapsen hoitoon bussilla eikä tulis mieleenkään viedä hoitotädille lasta pelkässä yöpuvussa (+toppavaatteissa tms.) vaan ne vaatteet MENEE päälle kotona tavalla tai toisella ennenkuin lähdetään ulos ovesta. Ja vain pari kertaa on jouduttu sen takia lähtemään yhtä bussia myöhäisemmällä (jolla silläkin kerkeän töihin, hei-heit on vaan lyhyemmät hoitopaikassa, bussien väli on 10 minuuttia).

Vierailija
9/71 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on paksut kauniit hiukset, jotka ei helposti takkuunnu. Silloin kun kävi päiväkotia, niin aamuisin harjasin ne ja laitoin kiinni. Ei siihen kovin kauan mennyt.

Nyt on jo sen verran iso että hoitaa hiuksensa itse.

Ja toi kuopus on poika, jolla lyhyet hiukset. Aamuisin ne saattaa olla vähän pystyssä, mutta kamman kastelen ja vedän hiusten läpi, niin se on siinä.

Vierailija
10/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset siistivät itsensä ennen kuin ulko-oven avaavat. kaikesta täälläkin väännetään kättä. millaisia sontiaisia täällä oikein palstailee en enää ihmettele, kun hesarissakin päiviteltiin täiden yleistymistä.

Vierailija
11/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka aamukiireestä ylipäänsä? kaikkea ei tarvitse ottaa noin kirjaimellisesti.

Vierailija
12/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitäs hyötyä siitä muutenkaan on? Oikeastaan mitä hyötyä mistään on jäädään kotiin makaamaan ja osoittamaan rakkautta perheen jäsenillemme. Jee!

Vierailija
13/71 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaissa vaatteissa, pestyinä ja kammattuina. TUnti menee aamuisin aikaa että saadaan kaikki lähtövalmiiksi. Itse en tosin ehdi aamupalaa syödä, lehtikin jää laatikkoon.

Vierailija
14/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin saattaa joku joskus ilman mitään tarkoitushakuisuutta kehua, että onpa kivan näköistä, mutta en minä sitä toivo. Tavallaan melkein surettaa, kun tytöt saavat aina kehuja mekoista ja sen sellaisesta, mutta poikien uusia puseroita ei huomata. Ainakin oma poikani haluaisi tulla huomatuksi ja vähintään samalla lailla panostetan pojankin vaatteisiin :o(

Sama minusta on sitten muidenkin lasten kanssa, jos ei jonkun lapsen äiti ei harrasta vaatteita, niin on varmaan ikävä aina kuunnella kun vain muiden vaatteita kehutaan.

Koska meillä päviäkodin henkilökunta on jopa liian hienotunteisesti vaiti käytännöllisestä puolesta, yritän hakiessa seurailla, paljonko ovat katsoneet aiheelliseksi esim riisua ja pukea päivän mittaa. Tarkoitushan on minimoida vaatteiden vaihdot. Esim. Päiväunilla saisi olla mekon tilalta aluspaita, joten laitan ohuen aluspaidan valmiiksi mekon alle, vaikka ilmankin varmaan tarkenisi jne.

Vierailija:

...Monesti henkilökunta kehuu lastemme ulkovaatteita muiden kuullen, ilmeisesti toiveena että muutkin vanhemmat hankkisivat samantyyppisiä ulkovaatteita lapsilleen.

Vierailija
15/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet muista lapsista kulkee koululaisille tarkoitetuissa " toppa-asuissa" , joissa siis ei ole kosteussuojaa, ei jalkalenksuja, ei henkseleitä, ei juurkaan edes toppauksia. Hanskapuolellakin on monilla hurjia puutteita, ainoat hanskat saattaa lumikeleilläkin olla sellaiset H&M:n venyvät sormikkaat. Surullista mutta totta.

Vierailija
16/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vain sitä, että henkilökunta hoitaisi asian noin tahdittomasti.

Jos vaatteet eivät ole asialliset, pitäisi niistä mainita kahden kesken.

Jos taas vaatteet ovat riittävän hyvät, olisi loukkaavaa vertailla, että " noilla on kyllä paremmat, ottakaa mallia" .

Vierailija
17/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Teidän lapsilla sitten on hyvät nämä ulkovaatteet, lapset pysyvät kuivina ja lämpiminä ja erottuvat pihallakin hyvin!" Toinen lause jonka usein kaikki kuulevat on " Emme voineet iltapäivällä ulkoilla kun niin monen lapsen ulkovaatteet olivat aivan litimärät sisältä ja ulkoa vielä kolmen maissa eikä varaulkovaatteita ole tuotu" .

Vierailija
18/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en tuomitse heitä, joiden lapsilla niitä takkuja on! Ymmärrän täysin sen, että aamuisin on usein kiire varsinkin, jos lapsia on useampi.

Meillä on kaksi tyttöä, 3½v. ja 1v9kk.

- Herään itse 5.45, käyn suihkussa, meikkaan, laitan hiukset, juon kahvit ja syön jotain

- Herätän lapset 6.45, puen sisävaatteet heille, kampaan ja letitän hiukset (pienemmälle pelkkä pinni otsatukkaan) ja laitan jotain pientä aamupalaa kuten hedelmää, maitoa (saavat kunnon aamupalan hoitopaikassa)

- 7.20 aletaan pukemaan ulkovaatteita ja 7.35 lähdetään kävelemään hoitopaikkaan

- jatkan itse bussilla töihin, jossa olen perillä 8.15.

Puen muuten itse sisä- ja ulkovaatteet vasta sen jälkeen, kun lapsilla on ulkovaatteet päällä ja aikaa siihen menee valehtelematta alle 2 minuuttia. Katon vaatteet esille jo illalla. Eipä siinä ajassa kerkeä lapsille tulla hiki.

Te, joilla tulee joka aamu kiire ja aamut on stressaavia, suosittelisin heräämään vaikka vain vähän aikaisemmin (esim. 15-20 min). Sillä ei ole mitään merkitystä yöunien riittävyyteen, nukkuuko vartin vähemmän yössä ja päivä lähtee sekä lasten että vanhempien kannalta mukavammin käyntiin, kun ei aamut ole hirveetä häslinkiä.

Vierailija
19/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatuaan megauhmiskohtauksen siitä mitä pukisi päälle, eikä pysy päätöksessään, joten aika loppuu arpomiseen. tietenkään sellaisina aamuina minun päätös vaatteista ei kelpaa myöskään. niinpä sitten neiti ypyssään kiireesti toppahaalariin,lämpimään autoon, ja vaatteet mukaan. Tarhalle sitten päätyy tukka nurin oleva, suht hiljainen neiti töröttämään hölmönnäköinen ypy päällä. Vaatteet lentävät seuraavaksi sisään, ja HEI HEI .

Vierailija
20/71 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan päiväkodissa oli paljon myös noita lapsia, joilla kosteussuojattomat ulkovaatteet. Kaikilla piti olla varalta kurahousut päiväkodissa ja niitä käytettiin kostealla säällä ahkerasti. Ulkoilivat miltei aina 2xpäivässä.