Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?
Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä?
Kommentit (301)
Maksu menee kävi hoitaja tai ei.
Tietäen byrokratian ja aikataulutusohjelmat, niin epäilen ilmoituksen vaikuttavan käynteihin muulloinkin. Kun siellä on merkintä ettei tarvitse käydä, niin hupisista vaan, se onkin mennyt useammalle päivälle tai muuta vastaavaa sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Laskun pitäisi vähetä, jos omainen tekee hommia
Pitäisikö sen myös lisääntyä jos esim 20min käynti venyykin monen tunnin käynniksi kun hoitaja odottaa ambulanssia? Tai jos asiakas on kaatunut ja pitää soittaa toinenkin hoitaja apuun? Entä jos asiakas tarvitseekin lisäkäynnin jollekin päivälle?
Vierailija kirjoitti:
Tietäen byrokratian ja aikataulutusohjelmat, niin epäilen ilmoituksen vaikuttavan käynteihin muulloinkin. Kun siellä on merkintä ettei tarvitse käydä, niin hupisista vaan, se onkin mennyt useammalle päivälle tai muuta vastaavaa sekoilua.
Ne käynnit perutaan yks kerrallaan ja niistä tehdään tarkka merkintä, lisäks ilmotetaan työnjakoon jos kyse on yksittäisistä käynneistä. Jos pidemmästä jaksosta niin asiakkuus laitetaan keskeytykseen määräajaks tai toistaiseks
Vierailija kirjoitti:
Varmaan useimmat omaiset tekevät jotain joka muuten jäisi hoitsun kontolle. Itse ainakin sain monesti todeta hoitajan myhäilevän tyytyväisenä, kun sapuskat oli nautittu ennen käyntiä, verensokerit mitattu, tiskattu ja kaikki oli puhdasta ja siistiä. Selvisi tällöin pikakäynnillä, mutta usein jäivät suunnilleen varatun ajan verran jututtamaan potilasta.
Toi on muuten totta, et usein jos paljon on jo tehty niin sitä juuttuu suustaan kiinni ihan eritavalla! <3
Missäs tuollaisia omaisia on, joita kertomuksissa esiintyy? Kyllä me omaiset hoidetaan tiskit, vaatteiden pesu, roskat tms.
Yksityinen siivouspalvelu käy lisäksi kerran viikossa, ja tekee osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa käynyt niinkin, että vanhuksen luona on ollut enemmänkin väkeä vierailulla ja kotihoidon käyntiä on oikein odotettu. Kuvittelivat, että katan pöydän ja kahvitan koko porukan. Minä sitten sovitusti käytin vanhuksen suihkussa, laitoin papiljotit ja lämmitin lounaan. Jälkeen päin omaiset ottivat yhteyttä esimieheeni ja haukkuivat minut pystyyn.
Kuulostaa nyt kyllä vähän epäuskottavalta.
Ei kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan taaskaan yhtään ajatellut, mitä kirjoitat? Ehkä omaiset haluavat joskus tavata lähimmäistensä taloutta ja intiimejäkin asioita hoitavia henkilöitä oppiakseen tuntemaan heitä ja kuullakseen ulkopuolisen henkilön näkemyksiä hoidettavana olevan henkilön tilasta ja tietoja tulevastakin?
Käynneistä ei jää mitään tietoa kotiin jos hoidettava ei itse muista, ei viestilappuja ei mitään. Siksi on hyvä joskus nähdä hoitajia ja he toivottavasti kertoo mitä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa käynyt niinkin, että vanhuksen luona on ollut enemmänkin väkeä vierailulla ja kotihoidon käyntiä on oikein odotettu. Kuvittelivat, että katan pöydän ja kahvitan koko porukan. Minä sitten sovitusti käytin vanhuksen suihkussa, laitoin papiljotit ja lämmitin lounaan. Jälkeen päin omaiset ottivat yhteyttä esimieheeni ja haukkuivat minut pystyyn.
Niin varmaan joo... ja esimies tietenkin haukkui sinut eikä puhunut näille omaisille mitän että ei pöydän kattaminen kuulu palvelusopimukseen... juupa juu...
No esimies ei varmaan haukkunut häntä, he eivät yleensä ole idiootteja. Miksi luulet tietäväsi miten tilanne selvitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin.
Tämä selittääkin sen miksi äitini kuoli sairaalassa nälkään. Olisi tarvinnut apua syömisessä, mutta liikuntakyvyttömälle ei koskaan tuotu ruokaa. Oletko harkinnut alan vaihtoa?
Omaiset voi jo hoitaa kauppa-asiat, laskut, siivota, tiskata, pestä pyykit, tehdä ruuat, käyttää ulkona yms.
Kyllä suoraan sanottuna välillä vitsitää ajella jopa kymmeniä kilometrejä ja sitten omaiset on paikalla ja sanoo etteivät tarvitse apua. Ei kun takas. Samaan aikaan työkaverit laittavat viestiä että tarvitsevat apua,kun joku on lattialla tmv.
Vierailija kirjoitti:
No mulle kävi niin, että olin tutun vanhuksen luona käymässä, niin kotihoito tuli ja ovella sanoi, että sinähän olet täällä, ettei hänen tarvitse tullakaan ja kääntyi ovelta.
Eivät edes tietäneet, kuka mä olen, vaikka olisin ollu jehova, saarnakäynnillä
Mulla ei ollut hajuakaan vanhuksen ruoka ym hommista.😨
Myöh sain tietää omaisilta, että lasku oli kyllä käynnistä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Miehen tädin luona käytiin usein ja sinne tupsahti kotihoito usein kesken vierailun. En tosiaan alkanut lämmittää tädille ruokia tai tekemään alapesua.
Huonoa palvelua. Täti laitettiin yöasuun ja tehtiin iltapesu noin klo 17 aikaan.
Tarttis palkata aamuun ja iltaan enemmän väkeä siten, että päivällä olisi vapaata.
Ja millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Missäs tuollaisia omaisia on, joita kertomuksissa esiintyy? Kyllä me omaiset hoidetaan tiskit, vaatteiden pesu, roskat tms.
Yksityinen siivouspalvelu käy lisäksi kerran viikossa, ja tekee osan.
Hyvä te mutta kaikki ei ole niin kuin te!
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa muita asioita mitä toivoisitte omaisilta, kuin tuo roskien vienti!
Älä ainakaan omatoimisesti laita pesukonetta päälle ilmoittamatta siitä kotihoidolle, muuten ne pyykit saattavat seisoa siellä koneessa ikuisuuden kun asiakas ei itse välttämättä muista/osaa kertoa hoitajille joten kukaan kävijä ei silloin tiedä pyykkien olevan koneessa. Useat koneet kun katkaisevat itse virran ja sen merkkivalot sammuvat kun ohjelma on ollut riittävän kauan päättyneenä. Myös koneen pistoke seinässä ja auki oleva hana jäävät helposti huomaamatta jos asiakas käy itse wc:ssä eikä tarvitse hygienia-apuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskun pitäisi vähetä, jos omainen tekee hommia
Pitäisikö sen myös lisääntyä jos esim 20min käynti venyykin monen tunnin käynniksi kun hoitaja odottaa ambulanssia? Tai jos asiakas on kaatunut ja pitää soittaa toinenkin hoitaja apuun? Entä jos asiakas tarvitseekin lisäkäynnin jollekin päivälle?
Lisäkäyneistä ja hälytyskäynneistä laskutetaan kyllä. Ja jos mielipidettä kysyt niin minusta myös siitä pitää laskuttaa asiakkaalta jos ja kun käynti venyy. Ilmaistahan se ei ole yhteiskunnallekaan että käyntiajat venyy. Toki nuo asiat on polittisia päätöksiä ja melko vähän minun tai kenenkään muunkaan yksittäisen ihmisen mielipiteellä on merkitustä. Yksityinen palveluntuottaja siitä laskuttaisi varmasti.
Saako toisen ihmisen palveluita soitellen perua? Musta aika kauhea ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä on sovittu. Aika useinhan tilanne on se että omainen on mukana myös silloin kun palveltarvetta arvioidaan eli tavallaan omainen pystyy "tilata" palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä on sovittu. Aika useinhan tilanne on se että omainen on mukana myös silloin kun palveltarvetta arvioidaan eli tavallaan omainen pystyy "tilata" palveluita.
Jos on tuttu kontakti niin joo, ymmärrän, mutta tästä tuli se sävy että kenen tahansa kävijän pitäisi perua hoitaja. Puhelimessa on lisäksi hankala todentaa soittajan henkilöllisyyttä.
Jos oot paikalla ruoka-aikaan niin ruoan tarjoaminen. Myös tiskit ja pyykit on iso apu. Sit jos sattuu olemaan niin, että sillä omaisella on vaikka silmätipat ja niiden laitto luonnistuu niin toki nekin voi laittaa. Tai muistilaastarin vaihtaa tai antaa annosjakelulääkkeet. Mut kaikki mikä liittyy lääkitykseen on sellasta mikä kannattaa erikseen sopia. Ne ei yleensä oo vaikeita juttuja, mut kannattaa sopia et molemmat tietää ja tarvittaessa saa ohjeistusta.
Mut korostan, et kenenkään omaisen ei tietenkään tarvitse näitä tehdä, mut tiedän et jotkut haluaa. Meillä on esim yks asiakas jonka sisko käy säännöllisesti ja on aina useemman päivän käymässä. Sillon kun sinne sattuu menemään siskon ollessa siellä niin hän käynnillä yleensä sanoo kuinka pitkään on ja et hän voi hoitaa hommat. Sillä asiakkaalla on vaan annosjakelulääkkeiden anto aamulla, panadol ja kostutustipat tarvittaessa ja ruoka. Mut tää järjestely on ollu omaisesta lähtösin, koska haluavat olla kaksin ja esim ulkoilla ilman että tarvii odottaa kotihoitoa.
Lääkehoitoon liittyen pitää sanoo, et kotihoito haluaa asiakkuuden alkaessa yleensä lääkehoidon päävastuun. Jotkut omaiset meinaan haluais jakaa ite dosetin koska tietää et kotihoito käyttää apteekin annosjakelua mikä maksaa vähän lisää ja lääkkeet on muutenkin kalliita. Kotihoito käyttää kuitenkin annosjakelua koska se vähentää lääkevirheitä. Sit taas jos omaiset on jakanu lääkkeet ja lääkevastuu on heillä niin hoitaja ei saa antaa lääkkeitä dosetista ellei käy erikseen jokasta lääkettä läpi, eli käytännössä kotihoito ei anna omaisen jakamia lääkkeitä ja sillon jos omainen ei niitä aina käy antamassa niin asiakkaan pitää ite osata ne ottaa sieltä dosetista.