Äiti "itkee", kuinka tiukilla on tyttären vanhojen tanssien takia
Yhteensä rahaa paloi 800 e! Minusta koko hössötys on aikoja sitten mennyt järjettömäksi kilpavarusteluksi muutaman tunnin tanssin takia! Kermakakkupuvut on yksinkertaisesti mauttomia. Less is more.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010214819.html
Kommentit (112)
Miksi hyvä vanha perinne on muutettu että rahan voimalla
järjestetään näitä.
Ennen haettiin vintiltä mummun vanha mekko ja kengät,
pojilla kunnon sarkahousut jne.
Nykyajan tuhannen euron tamineet järjetön touhua yhtenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyvä vanha perinne on muutettu että rahan voimalla
järjestetään näitä.
Ennen haettiin vintiltä mummun vanha mekko ja kengät,
pojilla kunnon sarkahousut jne.
Nykyajan tuhannen euron tamineet järjetön touhua yhtenä päivänä.
Ei taida monellakaan olla tuollaista vintagevaatevinttiä mistä hakea pukimia? Tilalle on tullut amerikkalainen prom-tanssiaisjuhla ja brittiläinen vanha debytanttiperinne.
Voisi olla joku nimellistä korvausta vastaan toimiva mekko/pukuvuokraamo, jos rahasta on nuorella tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulun tulisi kustantaa vähävaraisen vanhojen tanssit. Tai tulisi olla jokin paikka josta saa ilmaiseksi päiväksi asun ja tykötarpeet juhliin. Tai että voisi vuokrata asun.
Ei vuokrauskaan ilmaista ole, pojan frakkivuokra 275€. Kyynel tuli mullekin silmään kun poika lähti aamulla, ovesta, mutta ei rahan menon vuoksi. Kohta lähdössä päivätanssia katsomaan <3
800e laittaminen vanhojen tansseihin kun oikeasti varaa ei olisi on ihan järjetöntä. Ymmärrän kyllä sen että halutaan kokea tuollainen ainutkertainen päivä ja ymmärrän senkin että vanhempi sellaisen halusi lapselle mahdollistaa. Tuossa vaiheessa olisi kyllä ollut keskustelun paikka teinin kanssa joka selvästi tiesi jo valmiiksi huonosta rahatilanteesta että osallistuminen kyllä voisi onnistua mutta pienemmällä budjetilla.
Meillä tyttö alkoi omatoimisesti valmistautua vanhojen tansseihin jo heti lukion alussa. Sanottiin, että keskustellaan kuluista yhdessä, mutta tyttö säästi pääosan rahoista itse. Osti kengät jostain alennusmyynnistä, puku löytyi satasella käytettynä Torista, kävivät hakemassa sen äidin kanssa, äiti maksoi siitä puolet. Kampaukset tekivät kaverdien kanssa porukalla. Syömässä käymiseen ja iltabiletykseen annettiin satanen.
Mikä idea on pistää 800 euroa menemään yhteen päivään ja ulista ja syyllistää perästä? Yhteiskunnan tukiako tässä itketään vai mikä on pointti? Ihan oma valinta mihin rahansa käyttää. Monet ei käytä edes hääpukuun puolta tuosta. Aivan hullua. Ei se satojen eurojen puku kauniiksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin tyttäreni vanhojenpäivästä vähän yli 2000 e. Tässä elämässä pitää edes joskus elää hetkessä, joten miksi ei laittaa rahaansa ihanaan turhuuteen, jos elää palkkatuloilla eikä ole tarvetta hakea yhteiskunnalta apua. Säästää ja sijoittaa voi, vaikka joskus ajattelisi, että nyt on se päivä, jolloin ei rahalla ole merkitystä. Minusta se oli sijoitus tyttären elämään tässä ja nyt, ikimuistoinen päivä, joka työllisti monia ja siten kertautui monen palveluntuottajan kukkarossa.
Ihan kaikesta selviää halvalla ja tekemällä itse, mutta aina ei ole pakko.
Montako ikimuistoista ja ainutkertaista päivää olet jo elämäsi varrella sille tyttärellesi kustantanut? On ollut joka vuotiset synttärit (iih kerran vuuodessa) rippijuhlat, 15 vuotis juhlat 16 vuotisjuhlat, 17 vuotis juhlat ja vielä 18 vuotis juhlat, sen jälkeen vanhojen tanssit, ylioppilasjuhlat, toivottavasti valmistujaisjuhlat, häät, lastenlasten kastejuhlat hautajaiset, eroajaiset
Omalla tyttärellä oli onneksi harrastus ja meni valmennukseen mieluummin ihan omasta tahdostaan kuin vanhojen juhliin :D
Jos "äityli" jättää tupakat, bileillat, ripsihoidot, kampaajat, kynsihoidot ja muut omat "tärkeät" asiat vaikka puoleks vuodeks, niin onko paha sijottaa se niistä jäänyt muutama sata oman lapsen ikimuistoiseen päivään?
Omiin juhliin meni 10 vuotta sitten 120e. Mekko käytettynä, kengät alesta ja meikki itse. Tekokynnet ja irtoripset on mielestäni turhat ja rumat muutenkin. Kampaukseen meni tuosta summasta isoin osa, kun äiti halusi sen ostaa lahjaksi.
Iltajuhliin en mennyt kun oli matkalle lähtö tanssien jälkeen. Rahasta meillä ei ollut kiinni, mutta itse en tykännyt laittaa rahaa yhteen päivään. Hauskanpito, tanssiminen ja yhdessäolo kavereiden kanssa oli tärkeintä. Enkä ole kokenut paineita näyttää ja olla niin kuin "kaikki muut".
Tansseja ei kannata jättää väliin rahan takia. Ajoissa pienellä budjetilla vaatteet ja härpäkkeet. Harjoittelee itse meikit ja kampaulsetkin.
Puolensa ja puolensa. Musta on tyhmää, että suomessa on niin köyhää, että 800 euroa tuntuu niin kovalta. On tosi kurja ajatus, että täällä pitää kaikki tehdä itse ja ostaa käytettynä. Voisko meillä olla varallisuutta ostaa puvut pukukaupasta, kengät kenkäkaupasta ja sen sijaan, että kaveri laittaa meikin ja äiti tukan, voisko käydä kampaajalla? Veroalea ja tuplapalkkaa odotellessa.
Tämänkin asian voi hoitaa halvalla, kun vähän miettii....
Me ostettiin mekko Zalandosta ja se maksoi 240 euroa. Hiukset leikattiin kampaamossa (50 euroa) ja minä tein tytölle nutturakampauksen. (Pinterestit ja vastaavat on täynnä videoita.) Meikin hän laittoi itse. Kengät oli jo komerossa.
Mekko myytiin sitten seuraavalle ja saatiin 180 euroa. Eli kulut oli aika pienet...
Nykyinen vanhojentanssit on rahaa vaativa farssi.
Oikea idea oli pukeutua ajallisesti vanhaksi ja käyttäytyä sen mukaan. Tarkoitti vuosikymmenten takaista vaatetusta jota sai lainattua mm. teatterista ja vuokraamoista tai pyysi isovanhemmiltaan. Tytöt saattoi pukeutua hienostonaiseksi, maalaismummoksi tai vanhan ajan kotiopettajattareksi ym. ja pojilla frakki tai joku vanhanaikainen asu.
Ei tullut kalliiksi. Asun vuokra ellei saanut lainattua ja mahdollinen kampaajalla käynti jotta sai hiukset nutturalle tai muuten vanhanaikaisempaan tyyliin. Itse vuokrasin asun teatterilta, ostin halpiskengät, lainasin turkin mummolta, äiti laittoi hiukset, meikkiä ei tarvittu kuin korkeintaan huulipunaa ja siinä se. Koululla käyttäydyimme hienostuneesti, tanssimme, menimme joukolla ravintolaan kahville ja sitten kaupungille kuka mihinkin.
Nyt kauhistuttaa kun perheen nuori nainen tuhlaa valtavasti kaikkeen mahdolliseen jottei ole huonompi kuin muut tytöt. Isänsä visa vinkuu! Onko oikein? Ennen oli paremmin.
Vanha hieno perinne on muutettu jenkkityylin tanssiaisiksi
Ei ole pakko maksaa donaa. Mekon voi vuokratakin.
En itse osallistunut vanhojen tansseihin ja kulut olivat 0 euroa. Omassa lukiossani hyvin harva osallistui. Omassa lukiossani ei muutenkaan pidetty penkkareista, vanhojen tansseista tai muista tapahtumista, eikä niitä oikein kunnolla järjestetty. En muuten osallistunut penkkareihinkaan, enkä ole varma oliko tuolloin lukiessani ollenkaan mitään penkkareita.
Ihmiset on yllättävän uusavuttomia. Netti on pullollaan kiinakauppoja, käytettyjen mekkojen kauppoja jne. Josta saa noita luomuksia 100 eurolla. Oma lapseni tilasi netistä mekon ja tosi moni muukin hänen ystävistään teki samoin. Mekko maksoi 80 e, itse lyhensimme sen ja kengät oli jo ennestään, joten hän ei edes halunnut mitään uusia juhlakenkiä. Kampaajalla hän kävi kyllä, meikit laitettiin itse. Siinä se.
Sukulaisen tytön vastaavaan meni yli 1000 e ja voin sanoa, että ei hän sieltä porukasta erottunut sen kummemmin kuin 100-200 euroa satsanneetkaan.
Mutta jos on varaa laittaa paljon rahaa, niin siitä vaan, mutta tuo itkeminen on niin typerää. Kenenkään ei ole pakko pistää vanhojen päivien asusteisiin paljoa rahaa, vähemmälläkin rahalla saa ihan yhtä hienoksi itsensä.
Toivottavasti tämän vuoden vanhojen vähävaraiset vanhemmat olisivat niin fiksuja että alkaisivat jo säästää niitä ensi vuoden ylioppilasjuhlia varten. Ne tuskin tulevat ihan yllätyksenä jos lapsi on aikanaan lukioon valinnut mennä.
Torissa näyttää tälläkin hetkellä olevan myynnissä satoja iltapukuja, hinnat alkaen parista kympistä.
Omiin tansseihin meni aikanaan varmaan tonni, kun itse suunnittelemani puku teetettiin ompelijalla, mutta jälkikäteen ajateltuna se oli ehkä vähän turhaa. Tyttärelle aion aikanaan ehdottaa ensisijaisesti kierrätyspuvun hankkimista, vaikka varaa olisi ostaa uutena tai teettää. Toisaalta hän on niin taitava ompelemaan, että saattaa vaikka tehdä puvun itse.
Itkisin mielelläni vanhojen tanssien rahan perään, mutta molemmat lapseni menivät amikseen.