Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti "itkee", kuinka tiukilla on tyttären vanhojen tanssien takia

Vierailija
09.02.2024 |

Yhteensä rahaa paloi 800 e! Minusta koko hössötys on aikoja sitten mennyt järjettömäksi kilpavarusteluksi muutaman tunnin tanssin takia! Kermakakkupuvut on yksinkertaisesti mauttomia. Less is more. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010214819.html

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin tyttäreni vanhojenpäivästä vähän yli 2000 e. Tässä elämässä pitää edes joskus elää hetkessä, joten miksi ei laittaa rahaansa ihanaan turhuuteen, jos elää palkkatuloilla eikä ole tarvetta hakea yhteiskunnalta apua. Säästää ja sijoittaa voi, vaikka joskus ajattelisi, että nyt on se päivä, jolloin ei rahalla ole merkitystä. Minusta se oli sijoitus tyttären elämään tässä ja nyt, ikimuistoinen päivä, joka työllisti monia ja siten kertautui monen palveluntuottajan kukkarossa.

Ihan kaikesta selviää halvalla ja tekemällä itse, mutta aina ei ole pakko.

ja tyttö näyttää silti samalta tusinatytöltä kuin kaikki muutkin

Vierailija
22/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas itkisin onnesta, jos mun teinini olisi pystynyt menemään lukioon. Mutta ei, kun ei ole tarpeeksi älykäs.

Älykkyys periytyy 

heh EI todellakaan! Olen tyhmä kuin vasemman jalan saapas ja isänsä myös. Niin briljantti lapsi kuin olla ja voi! Koulutkin suit sait ihan ok ja opiskeli korkeakoulut sun muut!

Joskus vissiin älykkyys hyppää yli sukupolvien!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin tyttäreni vanhojenpäivästä vähän yli 2000 e. Tässä elämässä pitää edes joskus elää hetkessä, joten miksi ei laittaa rahaansa ihanaan turhuuteen, jos elää palkkatuloilla eikä ole tarvetta hakea yhteiskunnalta apua. Säästää ja sijoittaa voi, vaikka joskus ajattelisi, että nyt on se päivä, jolloin ei rahalla ole merkitystä. Minusta se oli sijoitus tyttären elämään tässä ja nyt, ikimuistoinen päivä, joka työllisti monia ja siten kertautui monen palveluntuottajan kukkarossa.

Jos sulla on varaa niin mikäs siinä. Puvut, meikit, kampaus ja vaikka limusiinikyyti. Mutta todellä typerää sellaiselta jolla ei ole varaa...Yksi päivä kyseessä. 

Meillä on ihan tarpeeksi niitä, jotka valittavat, että ei mitään eikä koskaan ja kaikki on kamalaa, kun ei ole sitä ja tätä. Kun on varaa tällaiseen kerran elämässä -asiaan ja siitä syntyy ihania muistoja, niin miksi ei? Elämän ei ole pakko olla kituuuttamista ja punalaputettuja tuotteita.

Vierailija
24/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

????? Meillä ainoa info vanhojen tansseista tuli aamulla, kun tytär sanoi, että tänään on helppo päivä niiden takia.

Vierailija
25/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tyttö näyttää silti samalta tusinatytöltä kuin kaikki muutkin

Onko sillä merkitystä, jos hän on onnellinen juuri noin?

Vierailija
26/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus tanssii nyt vanhat. Puku oli ilmainen, ompelija muokkasi ja se maksoi 55 euroa. Kulmat ja ripset kävi muotoiluttamassa ja värjäyttämässä, 25 euroa, oli tarjous. Kengät Zaran alesta, 19 euroa.

Korut, meikit, hiustuotteet yms on ennestään.

Tyylikäs iltalaukku ostettiin aikoinaan 2015 esikoiselle Lontoosta, takki on kaunis tehtaanmyymälästä ostettu untuvatakki ja siihen olen tehnyt mätsäävät asusteet, talvisaappaat on ennestään.

Ompelija muokkasi ja se maksoi 55 e? Käytännössä tuolla hinnalla ei tehdä oikein mitään, ei lyhennetä eikä kavenneta, korkeintaan korjataan jotain sellaista, mikä pitäisi itsekin osata.

Vierailija
27/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vasta nuo ajat edessä. En itse tanssinut vanhoja tansseja, mutta yliopistossa osallistuin vuosijuhliin. Ostin käytetyn iltapuvun, joka kävi kaikissa iltapukujuhlissa. Puku maksoi alle satasen. Tämä tosin vaati sen, että seurasin aktiivisesti toria, mutta se oli pieni hinta siitä, ettei tarvinnut ostaa satojen eurojen pukua. Kampaukset teki kaveri tai sitten kävin pikakampauksessa kampaajalla. Meikki ei maksanut mitään. Tekoripsiä tai -kynsiä en kaivannut eikä niitä muillakaan ollut. Vanhojen tansseihin varmasti kengät olisivat iso panostus, koska huonoilla kengillä ei voi liikkua. Korostan vielä, että en muistele mitään ysäriä, vaan opiskelin yliopistossa 2017-2023.

Alkuperäiseen aloitukseen liittyen totean, ettei ihme, että köyhät ovat köyhiä, koska silmää räpäyttämättä laitetaan satoja euroja asioihin, jotka saisi halvemmalla järkeistämällä.

Vierailija
28/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin ompelijakummitädin tekemästä mekosta vain materiaalien osuuden, noin 200€ (sanoi, että ompelee mekon omaan piikkiinsä, kun yritin maksaa työstä). Kengät maksoivat 40€, koululta tuli tiukat ohjeet minkälaiset ne saivat olla. Hiukset laitettiin itse, tytär meikkasi itse, kynnet laitoin (=lakkasin) itse, tytär kasvatti pitkät siistit kynnet, ei mitään petolinnun kynsiä halunnut.

Koruina omat korut. Kankaat olivat suht kalliit, etenkin tylliä meni metritolkulla, se tosin oli halpaa. Ostopuku ei tullut kyseeseen, koska tytär on niin pienikokoinen, että ompelijankin tekemänä muutostyöt olisivat olleet todella työläitä. Vyötärön paikkaa olisi pitänyt muuttaa, kaula-aukkoa ja mahdollisia hihoja tuunata ja tietenkin lyhentää helmaa. Oli helpompi ja nopeampi tehdä koko puku alusta alkaen, ja tytär sai juuri haluamansa puvun (=ei avonaista kaula-aukkoa jne). Ostin myös koristehelmiä ja -kiviä pukuun, mutta lopulta tytär sanoi, ettei halua niitä, vaan tahtoi laittaa yhden näyttävän korun. Noissa nyt ei mennyt kuin kymppi tai 15 euroa, ja ovat käytettävissä myöhemmin.

Eli alle kolmellasadalla päästiin, eikä missään kohdassa "tingitty" vaan tehtiin juuri niin kuin tytär halusi (ehdottomasti kieltäytyi menemästä kampaajalle ja meikkiin). Yksikertaisemman puvun olisi saanut materiaaleineen ja ompelutöineen paikalliselta ompelijalta noin 400 euroon (vain kaksi kerrosta tylliä jne), näitä jotkut teettivätkin. Halvimmillaan, jos oli standardi 38 kokoinen, olisi saanut kivan sifonkimekon alle satasella suoraan mallinuken päältä, nekin menivät kaikki kaupaksi tässä pkkukaupungissa.

Vierailija
29/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei toikin tyttö ole alkanut itse säästämään , käynyt työssä

Vierailija
30/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas itkisin onnesta, jos mun teinini olisi pystynyt menemään lukioon. Mutta ei, kun ei ole tarpeeksi älykäs.

Älykkyys periytyy 

Paskat, ei äidiltä ainakaan. Mieheni on perinyt isältään.

Älykkyys periytyy nimenomaan äidiltä, näin oli Tiede-lehdessä.

Vierailija
31/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne penskat voi wanhoja edeltävänä kesänä tehdä kesätöitä sen verran tai viikonloppu duunina, saisivat rahaa säästöön jolla voisivat ostaa wanhoihin sellaiset vaatteet kun haluaa. 

Jos ei halua töitä tehdä, vanhemmat voi lainata rahan kokonaan tai puoliksi. Maksavat rahan sitten takaisin jossakin kohtaa. 

Mitään järkeä että 800 euroa menee johku wanhojentanssiin. Alle 100 euroa ok. 

Kai ne mukulat haluaa laittaakkin rahaa palamaan kun yleensä se rahakin on ilmaista rahaa mitä saa laittaa. On toki ne paineetkin varmaan takana. 

Vierailija
32/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tanssinut vanhoja - ei myöskään lapseni. Pelkkää pintakoreutta eikä enää edes mitenkään juhlavaa, ihan kilpavarustelua ja näyttämisenhalua. Muistot syntyvät muusta, eivät tuollaisista kemuista. Ylppärit sitten pienellä porukalla ja vähän erikoisemmin.

Vierailija
33/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tulee lisää ikimuistoisia päiviä kuten häät, ristiäiset jne. joihinka pitää sijoittaa kun ne ovat vain kerran elämässä.

Tuttuni kysyi lukiolaiselta kumman haluaa kalliin tanssipäivän vai matkan lukion käynnistä lahjaksi. Arvatenkin valitsi viikon matkan.

Sitä en kysynyt jättikö tanssit kokonaan väliin vai löysikö jostain halvan mekon.

Vierailija
34/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku huuhaa humanisti on kaukana älykkäästä mutta lukion kauttahan niitäkin "koulutetaan".

Vierailija
35/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisilla on usein ajatusmaailmana, että tällaisiin erityistapauksiin täytyy rahallisesti panostaa paljon. Hyvätuloiset ajattelevat sitten, että edullisemminkin pääsee. Ehkä se johtuu siitä, jos pienituloisten lapset joutuvat aina tyytymään siihen vähän halvempaan tai asioita ostetaan vain tarpeeseen. Sitten ajatellaan, että nyt kerrankin saat vain parasta. Ihan inhimillistä.

Vierailija
36/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne penskat voi wanhoja edeltävänä kesänä tehdä kesätöitä sen verran tai viikonloppu duunina, saisivat rahaa säästöön jolla voisivat ostaa wanhoihin sellaiset vaatteet kun haluaa. 

Jos ei halua töitä tehdä, vanhemmat voi lainata rahan kokonaan tai puoliksi. Maksavat rahan sitten takaisin jossakin kohtaa. 

Mitään järkeä että 800 euroa menee johku wanhojentanssiin. Alle 100 euroa ok. 

Kai ne mukulat haluaa laittaakkin rahaa palamaan kun yleensä se rahakin on ilmaista rahaa mitä saa laittaa. On toki ne paineetkin varmaan takana. 

Lue uutinen ennen kuin kommentoit. Tuohon summaan oli laskettu kengät, kosmetiikka, kampaukset yms. Mekkokin oli maksanut 600e, mutta 200 e meni ihan muuhun.

Vierailija
37/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku huuhaa humanisti on kaukana älykkäästä mutta lukion kauttahan niitäkin "koulutetaan".

Jep ja kaikki dippainssit, lääkärit, matemaatikot ja fyysikot tulevat amiksen kautta.

Vierailija
38/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita mekkoja saa hyväkuntoisina, mutta käytettyinä satasella. Hiukset ja meikin voi laittaa itse.

Vierailija
39/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20073637

"Uskonto estää osallistumisen vanhojentansseihin: Todellinen fyysinen kontakti kuuluu vasta avioliittoon

Uskonnollinen vakaumus tai arvopohja vievät monet lukion kakkosluokkalaiset vanhojenpäivän kulisseihin."

Vierailija
40/112 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oppilaskunta voisi ylläpitää jotain vanhojenmekkovarastoa, josta vähävaraiset saisivat käydä valitsemassa asun? Kyllähän penkkareihinkin haetaan ties mistä teattereista ja näytelmävarastoista pukuja. Toisekseen, kannattaa jo edellisenä keväänä katsella kun käytettyjä pukuja laitetaan myyntiin.