Jäätynyt olkapää? Mikä tähän tehoaa?
Aivan karmean kipeä, liikerata on olematon, missään asennossa ei ole hyvä ja leposärkyä on koko kädessä. Itse tein diagnoosin, kun lääkäriin ei pääse. Käsi on ollu jäykkä jo pitkään, mutta ei siitä ole ollut haittaa. Nyt on, en pysty mihinkään.
Oon ajanut siihen kylmägeeliä ja ottanut parasetamolia. Buranalle yms. olen allerginen. Auttaako kuuma tai kylmä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen auta muu kuin jumppa. Mene fysioterapeutille ja pyydä jumppaohjeet. Liike on lääke.
Liikuttu on tähänkin asti ja jumppaa olen harrastanut teinistä asti. Silti olkapää temppuilee.
/ei ap
Liikkua voi vaikka vuosikausia keholle haitallisella tavalla, kroppa kyllä kestää aika pitkään vaikka mitä kunnes yhtenä kauniina päivänä hajoaa. Heikko lapatuki varmaan yleisin syy olkapään ongelmiin.
Väännetään narkoosissa toimivaksi. Niin tehtiin ennen, mutta en tiedä tehdäänkö nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu ketju kun taas kuvitellaan, että vaiva tulisi liikkumattomille ihmisille ja suositellaan kumpparijumpan aloittamista..
Ei kaikki ole sohviksia.
Niin. Olen kokki ammatiltani, että liikuntaa tulee, mutta kieltämättä se on aika yksipuolista.
Luultavasti sulla on työssä liikeratoja, jotka on pahentaneet tilannetta tai jopa aiheuttaneet sen. Jos kerran olet töissä, miten ihmeessä et muka pääse työterveyslääkärille? Jos et pääse niin sanot, että tarvitset salkkua ja heti. Ethän sä pin pysty tekemään mitään töissä, sillä liikerata tulee kädessä aluksi vain pienenemään.
Meidän työterveys on terveyskeskuksessa. Saikulla oon omalla ilmoituksella, siksikin pitäis lekuriin päästä koska ei tällä kädellä töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäis päästä sinne lekurille. Ei mulla ole varaa yksityiselle mennä, ei lääkärille, eikä fyssarille. Tällä hetkellä käsi on ihan viraton. Edes haarukalla ja veitsellä syöminen ei onnistu.
No sano kun soitat seuraavan kerran että otat sen ensimmäisen vapaan ajan mikä on, oli sitten vaikka viiden viikon päästä. Kirjoita myös paperille koska ja miten vaiva on alkanut ja miten se on pahentunut. Äläkä vain missään vaiheessa kuulosta siltä että 'kyllä sitä vielä tämän kanssa,, tai 'no, vähän hankalaa,, 'toisinaan jonkun verran kipua..' Silloin lähdet ihan varmana kotiin vain burana purkin kanssa.
No, en kyllä vähätellyt yhtään vaivaani, mutta ajanvarauksesta vain sanottiin, että soita huomenna, kaikki ajat on menneet. Aamulla siis soitin.
Itsestään paranee 1 1/2 vuotta meni.
Tämä nyt ei tähän hätään auta, mutta oli vuosia sitten ongelmia olkapäässä. Kun se lopulta parani, kävin ostaa käsipainot ja teen liikesarjat 3-4 krt /viikko. Ammattilaiselta kysyin ohjeet.
Soitat vaan uudelleen ja kerrot, mikä tilanne on. Pidät puolesi vaikka mitä sanoisivat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääset lääkäriin, kun kättä kerran särkee jatkuvasti! Mikset pääsisi?
Ja fysioterapeutille. Itse sain lääkäriltä ensiavuksi kortsinipistoksen bursaan ja sitten lähetteen fysioterapeutille. Se kipu on pari päivää pistämisen jälkeen entistä pahempi, mutta alkaa sen jälkeen helpottaa. Mitään ei saa nostella viikkoon pistoksen jälkeen.
Fysioterapeutti opetti harjoittelun, jonka avulla voi kuntouttaa kättä joka päivä kotona.
Ensin fysioterapia ja säännöllinen harjoittelu, sen jälkeen ylävartalon lihaksiston aktiivinen ylläpito. Monipuolinen voimaharjoittelu on myös tarpeen, jos ei ole nivelrikkoa. Myös ruokavalion muutos vaikuttaa yllättävän paljon. Näillä se vaiva lähti ja on pysynyt poissa. Sain reilussa puolessa vuodessa vaivan pois kun olin aktiivinen omatoimisessa harjoittelussa, ja olen jatkanut edelleen harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Ensin fysioterapia ja säännöllinen harjoittelu, sen jälkeen ylävartalon lihaksiston aktiivinen ylläpito. Monipuolinen voimaharjoittelu on myös tarpeen, jos ei ole nivelrikkoa. Myös ruokavalion muutos vaikuttaa yllättävän paljon. Näillä se vaiva lähti ja on pysynyt poissa. Sain reilussa puolessa vuodessa vaivan pois kun olin aktiivinen omatoimisessa harjoittelussa, ja olen jatkanut edelleen harjoittelua.
Saanko kysyä, ttä millaista ruokavaliota noudattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanha kunnon hevoslinimentti.
Jotain laiton, ei paljon auta. Jotain hummasalvaa se olin.
Ap täällä. Soitin aamulla lääkäriaikaa. Päädyin tahtomattani takaisinsoittopalveluun, eikä yhtään vapaita aikoja ollut. Sain ohjeeksi mennä päivystykseen, jos huolivat. Tällä tolalla on asiat Porissa. Tuttavani jonotti päivystyksessä 12 tuntia joku päivä. Mutta pakko kai mun on sinne mennä, kun en kestä enää yhtään. Valvoin viiteen asti viime yönä, käsi armahti kaksi tuntia otettuani kaksi parasetamolia.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Soitin aamulla lääkäriaikaa. Päädyin tahtomattani takaisinsoittopalveluun, eikä yhtään vapaita aikoja ollut. Sain ohjeeksi mennä päivystykseen, jos huolivat. Tällä tolalla on asiat Porissa. Tuttavani jonotti päivystyksessä 12 tuntia joku päivä. Mutta pakko kai mun on sinne mennä, kun en kestä enää yhtään. Valvoin viiteen asti viime yönä, käsi armahti kaksi tuntia otettuani kaksi parasetamolia.
Työterveys, onko mahdollinen vaihtoehto?
Työterveys on terveyskeskuksessa. Olen nyt menossa päivystykseen, koska tarvitsen lääkärintodistuksen. Eivät olisi huolineet, mutta sanoin, että tulen.
Vierailija kirjoitti:
Väännetään narkoosissa toimivaksi. Niin tehtiin ennen, mutta en tiedä tehdäänkö nykyään.
Tehdään kyllä, ainakin mulle olisi tehty. Mutta sain toimivaksi itse samalla systeemillä. Taljalla pakottamalla ylös parin viikon ajan hammasta purren.
Kuin aikoinaan kolottavan kipeä olkapää yöllä herätti, niin puin (yöpöydän laatikossa varoilla olleen) angorakanin villasta tehdyn olkapään lämmittimen päälle. Se "imi" kipua pois sen verran, että sain taas unen päästä kiinni. Kipeimpinä päivinä oli töissäkin vaatteiden alla. Sama tepsi myös kipeään polveen. Mutta voihan tämä olla myös psykosomaattinen uskon asia.
Mulla meni useampi vuosi yhteensä, ehkä noin 3 vuotta kokonaisuudessaan. Vahvempaa kipua joitain kuukausia - puoli vuotta per käsi. Pahimmillaan ei voinut esim kevyttä ovea avata, tai pienikin liikahdus aiheutti kipukohtauksen. Yöllä nukuin särkylääkkeellä. Ensin tuli toinen käsi ja heti perään toinen. Nyt ei ole enää kipua ja liikeradat ovat lähes palautuneet. Ensimmäinen käsi kuvattiin kerran ja siellä ei näkynyt mitään erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni useampi vuosi yhteensä, ehkä noin 3 vuotta kokonaisuudessaan. Vahvempaa kipua joitain kuukausia - puoli vuotta per käsi. Pahimmillaan ei voinut esim kevyttä ovea avata, tai pienikin liikahdus aiheutti kipukohtauksen. Yöllä nukuin särkylääkkeellä. Ensin tuli toinen käsi ja heti perään toinen. Nyt ei ole enää kipua ja liikeradat ovat lähes palautuneet. Ensimmäinen käsi kuvattiin kerran ja siellä ei näkynyt mitään erityistä.
Vielä lisäys, että minulla oli parempi tilanne käden kanssa kun annoin sen olla ihan rauhassa, ei liikuntaa tai hierontaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihmeessä päivystykseen kun noin paljon haittaa nukkumistakin. Minulla auttoi järkyttävään olkapääkipuun kortisonipiikki ja lääkäriltä saatu tulehduslääkekuuri, ja kun akuutti kipu oli ohi, fyssarin säännölliset käynnit ja ohjeiden mukainen jumppaus. 2 vuoden päästä pääsin vielä olkapään jänteiden kalkin poistoon kun käsi vähän oireili edelleen. Tosin pystyin käymään yksityisellä vakuutuksen turvin eli sieltä sain akuutin avun heti ja pääsin "hoitoputkeen". Kun käsi on kuntoutettu, on pakko jatkaa lihaskunnon ylläpitoa, ei ole oikotietä: puntti- ja muuta jumppaa ja venyttelyä väh. 2 kert/viikko. Muuten olkapää ja käsi alkaa taas oireilla enkä halua katsoa, mihin jamaan menee taas jos en kuntoile. Päivystyksestä saat varmasti nyt jotain apua! Kaikki järjestyy vaikka se vaatii aikaa!
Luultavasti sulla on työssä liikeratoja, jotka on pahentaneet tilannetta tai jopa aiheuttaneet sen. Jos kerran olet töissä, miten ihmeessä et muka pääse työterveyslääkärille? Jos et pääse niin sanot, että tarvitset salkkua ja heti. Ethän sä pin pysty tekemään mitään töissä, sillä liikerata tulee kädessä aluksi vain pienenemään.